Omakotitalo vai kerrostalo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maewest
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30318624:
Minusta nämä ovat tavattoman kiinnostavia, missä omakotitalon hyviksi puoliksi luetellaan mm. "saa pestä pyykkiä ja remontoida yöllä", "saa olla alasti pihalla", jne. Kuitenkin omakotitaloalueilla on kuolemanhiljaista öiseen aikaan, kaikki ikkunat pimeinä - eli missä asuvat nämä yökukkujat, jotka remontoivat, leipovat, pesevät pyykkiä ja luukuttavat musiikkia öisin? En epäile, etteikö heitä olisi (itsekin tunnen yöihmisiä), mutta kovin yleistä tuollainen ei taida keski-ikäistyvien, keskiluokkaisten perheellisten keskuudessa olla. Ja mitä alasti kulkemiseen tulee, niin ei oikeasti missään omakotitaloalueella pidetä hyvänä tai normaalina, jos naapuri kuljeskelee munasillaan hakemaan postit laatikosta. Kadulta on usein suora näköyhteys sisään kadunpuoleisiin huoneisiin (etenkin iltaisin, kun sisällä on valot) ja ohikulkijat myös tykkäävät katsella sisään taloihin, joten verhot on vedettävä eteen jos ei halua olla näyttämöllä.

No mulla soi nytkin musiikki kovaa, aamulla saan nukkua kuolemanhiljaisuudessa vaikka klo 12 ast jos nukuttaa.. Sitten soitan taas musiikkia kovaa :) tää ei taida onnistua Kt:ssä.. Kesällä saatetaan istua tuossa pihalla huutamassa yömyöhään ymym.. Asumiskulut on pienemmät kuin samankokoisessa kt asunnossa tosin näin isoja ei taida ollakkaan. ymym

No mulla soi nytkin musiikki kovaa, aamulla saan nukkua kuolemanhiljaisuudessa vaikka klo 12 ast jos nukuttaa.. Sitten soitan taas musiikkia kovaa :) tää ei taida onnistua Kt:ssä.. Kesällä saatetaan istua tuossa pihalla huutamassa yömyöhään ymym.. Asumiskulut on pienemmät kuin samankokoisessa kt asunnossa tosin näin isoja ei taida ollakkaan. ymym

Itse joudun kyllä hiljentämään musiikin ja telkkarin volyymiä klo 21 jälkeen, mutta syy ei ole naapureissa, vaan lapsissa. Sama juttu toistui kyllä kesällä, kun oltiin pientalossa. Ja omassa nuoruudessani herkkäunisen äidin takia ei voinut tuollaista harrastaa, ja kun muutin ensimmäiseen omaan asuntooni (kerrostaloon), oli mukava kun oikeasti pystyi tekemään asioita myös yöllä. Eri kerrostaloissa on erilaiset äänieristykset, ja yhdessä talossa jossa asuin ei ollut seinänaapureita eikä alakerran naapureita, ja lisäksi oli tosi hyvät seinät, joten siellä ei kyllä tarvinnut välittää yhtään mistään äänistä.

Itse olen silti sellainen, etten saa nukuttua, jos on liikaa ääniä, vaikka ihan hiirenhiljaista ei tarvitse ollakaa. Joten ei minunkaan perheeni voi luukuttaa musiikkia tai huudattaa telkkaria jos yritän nukkua. Kokonaan ei tarvitse laittaa pois, mutta äänet pitää laittaa vaimeiksi.

Ja riippuu vähän omakotitalosta onnistuuko öiseen aikaan pihalla metelöinti ilman, että naapurit häiriintyvät. Eri asia, tulevatko valittamaan, mutta kyllä minua on ainakin häirinnyt omakotitaloalueella naapureiden remontit, mopon pärinät ja ruohonleikkurit (esim. häiritsivät vauvan unta). Myös kun naapuri keksi luukuttaa jotain 90-luvun paskimpia hittejä juhannuksen kunniaksi, niin kyllä olisi ollut mukavampi kuunnella vaan linnunlaulua - tai edes parempaa musiikkia. Kun itse laitan omakotitaloalueella musiikkia ulos, niin kyllä silti pitää miettiä, kuinka kovalla sitä voi soittaa.

Olen huomannut jännän asian ihmisissä ketkä asuvat kerrostaloissa, monilla on tarve perustella asumistaan, elääkö tosiaan sellainen uskomus että olisi jotenkin huonopi / säälittävää asua sellaisessa, vai miksi tätä ilmenee?

Toinen juttu minkä olen huomannut on selittely, legendaarisin on eräs entinen duunikaveri.. Aina selitti kuinka hyvä siinä on asua ja rauhallista, mutta ei muistanut että on meille myös kertonut niistä kerroista kun oli soitellut poliiseja ymym eikä vissiin tajunnut että me nähtiin vkl aamuisin että hän ei ole nukkunut, ja yleensä vielä selitti että oli bileet naapurissa.

Totta vaikuttaahan se sijainti tottakai kaikkeen..
Mun mielipiteisiin vaikuttaa sekin että teen vuorotöitä, kt.ssa oli aina jollain joku perkeleen seinän poraus käynnissä tai muuta vastaavaa kun oli yövuoro takana (ainakin tuntui siltä).

Olen huomannut jännän asian ihmisissä ketkä asuvat kerrostaloissa, monilla on tarve perustella asumistaan, elääkö tosiaan sellainen uskomus että olisi jotenkin huonopi / säälittävää asua sellaisessa, vai miksi tätä ilmenee?

Toinen juttu minkä olen huomannut on selittely, legendaarisin on eräs entinen duunikaveri.. Aina selitti kuinka hyvä siinä on asua ja rauhallista, mutta ei muistanut että on meille myös kertonut niistä kerroista kun oli soitellut poliiseja ymym eikä vissiin tajunnut että me nähtiin vkl aamuisin että hän ei ole nukkunut, ja yleensä vielä selitti että oli bileet naapurissa.

Täh? Tässä ketjussahan nimenomaan oli kai ideana pohtia eri asumismuotojen hyviä/huonoja puolia - ja ihan yhtä lailla ovat omakotitalossa asuvat listanneet omia mieltymyksiään. Sitäpaitsi kyllähän yleensä kerrostaloasunnon hinnalla saisi omakotitalonkin, ainakin jostain, joten jos oikeasti haluaisi omakotitaloon, niin eiköhän sekin onnistuisi.

Itse en ole täysin ihanteellista asumismuotoa vielä nähnytkään, sekä omakotitalossa että kerrostalossa on hyvät ja huonot puolet. Paras ratkaisu olisi kai sellainen, että olisi molemmat ja voisi asua fiiliksen mukaan kummassa vaan.

Mun mielestäni omakotitalon sijainnilla on jopa enemmän merkitystä kuin sillä asuuko rivarissa vai omakotitalossa. Mun mielestä asuminen tiheällä asuinalueella okt:ssa on kuin asumista rivarissa omakotiasumisen hinnalla. Kerrostalo taas on... noh, kerrostalo.
Sen sijaan asuminen maalla tai vähäsen syrjemmässä turvaa sen rauhan ja mahdollisuuden omaan elämään. Mun mielestä on ihanaa viettää juhlia pihamaalla ilman, että se häiritsee ketään tai että kukaan ulkopuolinen on siinä äänenkantaman päässä kuuntelemassa, on ihanaa, että on koirilla tilaa juosta pihalla, on ihanaa, että voi mennä ulkosaunaan vaikka alasti ja ihailla saunan jälkeen kimaltavia puita ja tähtitaivasta (tässä vaiheessa ei yleensä alasti)... eli tilaa ja rauhaa, siitä on hyvä asuminen tehty mun mielestäni :)

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30318812:
Täh? Tässä ketjussahan nimenomaan oli kai ideana pohtia eri asumismuotojen hyviä/huonoja puolia - ja ihan yhtä lailla ovat omakotitalossa asuvat listanneet omia mieltymyksiään. Sitäpaitsi kyllähän yleensä kerrostaloasunnon hinnalla saisi omakotitalonkin, ainakin jostain, joten jos oikeasti haluaisi omakotitaloon, niin eiköhän sekin onnistuisi.

Itse en ole täysin ihanteellista asumismuotoa vielä nähnytkään, sekä omakotitalossa että kerrostalossa on hyvät ja huonot puolet. Paras ratkaisu olisi kai sellainen, että olisi molemmat ja voisi asua fiiliksen mukaan kummassa vaan.

Mä en tarkoittanut millään tavalla tätä ketjua vaan yleisesti ottaen, kt asujien suusta kuullut useasti ns selittelyjä miksi he asuvat kt.ssä, ei ole kauankaan kun eräskin tuttava alkoi jostain syystä paasaamaan miten hyvä heidän perheensä on asua kerrostalossa, perustelut vaan ontui tosi pahasti.. Nyt sama tyyppi on ostanut okt.n.
JA tätä mä ihmettelin miksi yleensä kukaan selittelee tuollaista, en ole taas vastaavasti koskaan kuullut että okt asuja perustelisi miksi asuu okt.ssä..

Samaa ilmiötä olen havainnut vuokralla asujissa.

Viimeksi muokattu:
Itse olen asunut koko ikäni omakotitalossa maaseudulla. Tällä hetkellä asun kerrostalossa, sillä oli pakko muuttaa lähemmäksi opintojen takia. Tulevaisuudessa haluaisin erittäin kovasti asua omakotitalossa metsän keskellä, mutta kuitenkin kaikki olisi suhteellisen lähellä. Rakastan sellaista ympäristöä yli kaiken ja haluaisin semmoisen ihanan takan, jolla voisi lisälämmittää asuntoa talvella. Kerrostalossa on jollain tavoin ahdistavaa asua tilan puutteen ja liikenteen vuoksi. Sekään ei ole mukavaa, kun naapureista kuuluu välillä hirveästi melua keskellä yötä. (Asun suhteellisen hyvällä seudulla)

[QUOTE="viola";30319098]Mun mielestäni omakotitalon sijainnilla on jopa enemmän merkitystä kuin sillä asuuko rivarissa vai omakotitalossa. Mun mielestä asuminen tiheällä asuinalueella okt:ssa on kuin asumista rivarissa omakotiasumisen hinnalla. Kerrostalo taas on... noh, kerrostalo.
Sen sijaan asuminen maalla tai vähäsen syrjemmässä turvaa sen rauhan ja mahdollisuuden omaan elämään. Mun mielestä on ihanaa viettää juhlia pihamaalla ilman, että se häiritsee ketään tai että kukaan ulkopuolinen on siinä äänenkantaman päässä kuuntelemassa, on ihanaa, että on koirilla tilaa juosta pihalla, on ihanaa, että voi mennä ulkosaunaan vaikka alasti ja ihailla saunan jälkeen kimaltavia puita ja tähtitaivasta (tässä vaiheessa ei yleensä alasti)... eli tilaa ja rauhaa, siitä on hyvä asuminen tehty mun mielestäni :)[/QUOTE]

Tuo on totta, mutta eihän tuossa ole kyse varsinaisesti omakotitalossa asumisesta vaan maalla asumisesta. Suurin osa ihmisistä asuu nykyisin ihan erilaisessa ympäristössä kuin mitä kuvailit, ja kesämökit ovat noita alasti ulkoiluja varten. Suuri osa ei nykyisin halua tai voi asua ihan maaseudulla ja heille riittää se mökki, josta voi saada vaihtelua.

Tuo mitä kuvailit on tietenkin tosi mukavaa - mutta vastapainoksi tuollaisesta asumisesta puuttuvat ne kaupunkiasumisen hyvät puolet. Täytyy vaan itse tietää, mitä asioita itse haluaa kaikkein eniten. Itse tulen toimeen sen asian kanssa, että en voi kuljeskella pihalla alasti, koska se ei ole minulle niin tärkeää kuin vaikka se, että palvelut, harrastukset ja toimiva joukkoliikenne ovat lähellä. Kaupungissa voi vaikka pyöräillä töihin tai kouluun, kun maalla matka on yleensä sen verran pitkä, että on pakko ajaa autolla. Ellei satu olemaan vaanviljelijä omalla tilalla. Mahdollisuus omaan elämään on paljon muutakin kuin mahdollisuus kulkea alasti pihassa. Itse esim. kokisin, ettei minulla ole mahdollisuutta omaan elämään, jos asuisin keskellä korpea, koska siellä ei ole kaikkea sitä, mitä omaan elämääni haluan. Teinien kohdalla ongelma usein kärjistyy. Mutta kuten sanottu, olemme kaikki erilaisia ja haluamme asumiselta eri asioita.

Mä en tarkoittanut millään tavalla tätä ketjua vaan yleisesti ottaen, kt asujien suusta kuullut useasti ns selittelyjä miksi he asuvat kt.ssä, ei ole kauankaan kun eräskin tuttava alkoi jostain syystä paasaamaan miten hyvä heidän perheensä on asua kerrostalossa, perustelut vaan ontui tosi pahasti.. Nyt sama tyyppi on ostanut okt.n.
JA tätä mä ihmettelin miksi yleensä kukaan selittelee tuollaista, en ole taas vastaavasti koskaan kuullut että okt asuja perustelisi miksi asuu okt.ssä..

Samaa ilmiötä olen havainnut vuokralla asujissa.

Niin no, se voi tietysti johtua siitä, että Suomessa on aika yleisesti pidetty ihanteena ja "kaikkien tavoitteena" omaa taloa. Johtuen varmaan historiallisista syistä. Kuvaamaasi ilmiötä ei kylläkään ole isommissa kaupungeissa, jossa suurin osa alueista on kerrostaloalueita, monet hyvin halutut ja suositutkin alueet.

Ja sama koskee vuokralla asumista - ehkä ihmiset ovat kokeneet muiden ihmettelevän, miksi eivät ole ostaneet omaa asuntoa. Sehän tuntuu usein olevan toinen olettamus.

Vaan tuntuu jännältä miksi kukaan kokee tarvetta perustella valintojaan vieraille ihmisille, ja tässä myös käy usein se että ne selitykset ovat sitten jotain ihan puuta heinää vs siihen että sanoisi rehellisesti että haluan vaan asua tässä tai olisi selittämättä mitään.

Vaan tuntuu jännältä miksi kukaan kokee tarvetta perustella valintojaan vieraille ihmisille, ja tässä myös käy usein se että ne selitykset ovat sitten jotain ihan puuta heinää vs siihen että sanoisi rehellisesti että haluan vaan asua tässä tai olisi selittämättä mitään.

Sellainen onkin outoa. Luulin, että asiaa perusteltiin kavereilla tai tutuille. Tuntemattoille minkään oman asian selittely onkin tosi outoa. Ehkä he sitten selittelisivät kaikkea muutakin - kuulostaa niin epänormaalilta.

Selittelyt ovat puutaheinää näissä ketjuissakin puolin ja toisin - tavallaan. Mitään yleispäteviä hyviä syitä kun ei ole minkään asumismuodon puolesta. Itseäni huvittavat nämä alasti ulkoilevat, jotka ovat varmaan pieni vähemmistö kaikista omakotitalossa asuvista. Oikeastihan ei tarvitse edes olla mitään erityisiä syitä - sitähän voi vaan asua jossain, koska viihtyy. Joku viihtyy paremmin omakotitalossa, joku kerrostalossa. Ja aika moni voisi viihtyä molemmissa.

Itse kuulun viimeksi mainittuihin. Molemmista on kokemusta (ja rivitalosta myös), ja kaikissa asumismuodoissa on ollut hyvät ja huonot puolensa. Eri aikoinakin itselläkin painavat vaakakupissa erilaiset hyvät ja erilaiset huonot puolet.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30319358:
Selittelyt ovat puutaheinää näissä ketjuissakin puolin ja toisin - tavallaan. Mitään yleispäteviä hyviä syitä kun ei ole minkään asumismuodon puolesta. Itseäni huvittavat nämä alasti ulkoilevat, jotka ovat varmaan pieni vähemmistö kaikista omakotitalossa asuvista. Oikeastihan ei tarvitse edes olla mitään erityisiä syitä - sitähän voi vaan asua jossain, koska viihtyy. Joku viihtyy paremmin omakotitalossa, joku kerrostalossa. Ja aika moni voisi viihtyä molemmissa.

It.

Juu just ton sorttiset selittelyt naurattavat ;) kyllä mä veikkaan että aika harva ostaa okt,n sen takia että saa munasillaan postit hakea..
Samoin kun en usko että monikaan ostaa KT:tä sen takia että saa asua rauhassa, tätäkin perustetta on kuullut.. Kuulemma okt.ssä naapurien touhut häiritsee enemmän :)

Ja juuri näin ei mun mielestä tarvitse omia mieltymyksiään perustella kenellekkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30318624:
Minusta nämä ovat tavattoman kiinnostavia, missä omakotitalon hyviksi puoliksi luetellaan mm. "saa pestä pyykkiä ja remontoida yöllä", "saa olla alasti pihalla", jne. Kuitenkin omakotitaloalueilla on kuolemanhiljaista öiseen aikaan, kaikki ikkunat pimeinä - eli missä asuvat nämä yökukkujat, jotka remontoivat, leipovat, pesevät pyykkiä ja luukuttavat musiikkia öisin? En epäile, etteikö heitä olisi (itsekin tunnen yöihmisiä), mutta kovin yleistä tuollainen ei taida keski-ikäistyvien, keskiluokkaisten perheellisten keskuudessa olla. Ja mitä alasti kulkemiseen tulee, niin ei oikeasti missään omakotitaloalueella pidetä hyvänä tai normaalina, jos naapuri kuljeskelee munasillaan hakemaan postit laatikosta. Kadulta on usein suora näköyhteys sisään kadunpuoleisiin huoneisiin (etenkin iltaisin, kun sisällä on valot) ja ohikulkijat myös tykkäävät katsella sisään taloihin, joten verhot on vedettävä eteen jos ei halua olla näyttämöllä.

Yöllä on tullut remonttia tehtyä, sisällä toki enkä ulkona sirkkeliä huudattanut.
Musiikkia ei kyllä kehtaa täysillä luukuttaa yöllä, kuuluu varmasti naapuriin asti kaupunkialueella.

No tämä on kysymysketju aiheesta ja kyllä minun nuo syyni ovat ainakin ihan oikeita ja hyvin painavia syitä jopa ovatkin, suoranaisesti ahdistaisi jos ne asiat eivät onnistuisi ja joutuisi asumaan lähellä muita ihmisiä ja muiden määräysvallan alla. Ja kyllähän se halu "vain asua tässä" perustuu myös aina johonkin...

Me asutaan rivarissa, jossa on neliöitä 110 ja vähän tavallista enemmän yksityisyyttä. Pidän tästä paljon, kun on piha mutta se on sopivan pieni ja huoltoyhtiö hoitaa kaiken muun. Naapurit on ok, mutta ketään en kyllä kaipaisi viereeni, joten tavallinen peltotontti tai postimerkin kokoinen okt-tontti on big no no.

Kerrostaloon jos muuttaisin, niin sen pitäisi iso huoneisto mielellään jugend-talosta. Omakotitaloon jos haluaisin, sen pitäisi olla kaukana naapureista. Nyt en ole valmis tinkimään julkisesta liikenteestä enkä tekemisestä ympärilläni, joten tämä on paras.

Omakotitalo asuminen on tehty nykyään niin pirun kalliiksi, niin pistettiin talo myyntiin ja vuokrattiin (joo, kyllä) yksityiseltä neliömäärältään samankokoinen kerrostaloasunto. En ole katunut! Vielä kun on pieni kerrostalo, mukavat naapurit, koulut, urheilukenttä, metsäiset lenkkipolut lähellä niin ei kyllä se oman pihankaan puuttuminen harmita. Sähkölaskut pieneni varmaan 200%, vedestäkin maksaa ilomielin 12e/hlö/kk. Rahaa on jäänyt tosi paljon säästöön ja voi asua vähän "rennommin" stressaamatta isoista rempoista ja rahanmenoista.Pintojakin saa remapta ihan oman mielen mukaan, kunhan kysyy luvan vuokranantajalta. Lapsetkin tykkää, ainakaan eivät ole valittaneet. Lumityöt tehty ja piha hiekotettu aamusin kun lähtee töihin, kiinteistöpalvelu ajaa nurmen kesällä ja ite voi laitella kukkia pihalle, jos siltä tuntuu. Pyykitkin saa pihalle, niin ei tää kyllä mitenkään kurjaa ole kun verrataan omakotitaloon. Parasta on, kun tarttee siivota vaan yhtä kerrosta eikä tartte kannella pyykkejä ja moppiämpäreitä rappusia ylös alas. :)

Olen asunut sekä omakoti- rivi- että kerrostalossa ja kukin asumismuoto olisi periaatteessa mahdollinen, muut tekijät ratkaisee enemmän (sijainti, pohja, remppatilanne yms.) Muutimme kerrostalosta rivariin juuri, lisäneliöiden perässä - uusi kerrostalo-osakekin olisi ollut mahdollinen mutta kävi hyvä tuuri. Tässä elämänvaiheessa en halunnut omakotitaloa, koska ajankäyttö on sellaista että laajamittaisiin pihahommiin ei ole hinkua (nyk. yhtiössä on huoltofirma). Oma sauna sen sijaan on plussaa. Mutta siis, asuminen on niin monen tekijän summa että keskustelun jakolinja tuntuu vähän keinotekoiselta...ainakin siis näin PK-seudulla, eri juttu sitten jos haaveena on tosiaan joku oma torppa maaseudun rauhassa.

[QUOTE="vierasvieras";30321035]Omakotitalo asuminen on tehty nykyään niin pirun kalliiksi, niin pistettiin talo myyntiin ja vuokrattiin (joo, kyllä) yksityiseltä neliömäärältään samankokoinen kerrostaloasunto. En ole katunut! Vielä kun on pieni kerrostalo, mukavat naapurit, koulut, urheilukenttä, metsäiset lenkkipolut lähellä niin ei kyllä se oman pihankaan puuttuminen harmita. Sähkölaskut pieneni varmaan 200%, vedestäkin maksaa ilomielin 12e/hlö/kk. Rahaa on jäänyt tosi paljon säästöön ja voi asua vähän "rennommin" stressaamatta isoista rempoista ja rahanmenoista.Pintojakin saa remapta ihan oman mielen mukaan, kunhan kysyy luvan vuokranantajalta. Lapsetkin tykkää, ainakaan eivät ole valittaneet. Lumityöt tehty ja piha hiekotettu aamusin kun lähtee töihin, kiinteistöpalvelu ajaa nurmen kesällä ja ite voi laitella kukkia pihalle, jos siltä tuntuu. Pyykitkin saa pihalle, niin ei tää kyllä mitenkään kurjaa ole kun verrataan omakotitaloon. Parasta on, kun tarttee siivota vaan yhtä kerrosta eikä tartte kannella pyykkejä ja moppiämpäreitä rappusia ylös alas. :)[/QUOTE]
Onko se nyt niin kallista, laskin huvikseni ja tänävuonna asumiskulut ~150e/kk, kerrostalossa tuplat.

Lapsuuteni asuin omakotitalossa ja opiskelujen myötä kaupunkiin muuttaneena kaipasin aina omakotitaloon. Tuli käytyä läpi monet kerrostalot, paritalot ja rivitalotkin. Huvitti, miten kaupunkilaiset pelottelivat, että omakotitalossa on niiiin hirveästi työtä. Pihatöitä? Eihän niitä tarvitse tehdä joka viikkokaan ja talvikin on vain kerran vuodessa. En kuitenkaan haluaisi asua missään omakotitalolähiössä, missä talot ovat aivan vierekkäin. Oma taloni on haja-asutusalueella, kuitenkin vain 30min Helsingistä ja muihinkin kaupunkeihin on 15min matka, joista löytyy kyllä palveluja. Metsä näkyy ikkunoista ja aukeaa heti ovesta. Vapaus ja oma rauha on se, joka tässä kiehtoo, myös hiljaisuus. Omasta perheestä pienine lapsineen lähtee ääntä, jotka häiritsivät kerrostalossa naapureita. Itse en kuitenkaan joudu nykyään kärsimään bilettävistä kerrostalonaapureista tai vaikka rappukäytävän äänistä. Lemmikit saavat myös kulkea vapaana ja koiran kanssa on helppo ulkoilla ja harrastaa pihapiirissäkin.

Olen aina ihmetellyt sitä, miksi puhutaan että omakotitalossa on hirveästi töitä ja ylläpitoa. Ehkä niissä vanhemmissa taloissa onkin. Minun taloni on uusi, maalämmöllä mutta silti omaksi ilokseni lämmitän myös takkaa ja käytän leivinuunia - vaikka se vie aikaa enemmän kuin sähköuunin päälle napsauttaminen, se on minulle mieluisampi vaihtoehto.

Eikä sitä yökukkumista tietenkään tarvitse jatkuvasti harrastaa, mutta jos tulee vaikka reissusta ja haluaa pistää pyykkikoneen päälle yötä vasten, siitä tai mistään muistakaan äänistä ei kukaan valita. Ja pihahommista itse vaan tykkään, puutarhuroinnista sun muusta. Kuten joku muukin sanoi, en itsekään kestänyt kerrostaloelämässä sitä, ettei ollut mitään tekemistä.

Minä olen asunut ok-talossa, rivarissa ja kerrostalossa. Ja kerrostaloon olen jumittunut ja jopa vuokralle kerrostaloon. Olen maailman huonoin ihminen. Heh heh.

Kerrostaslossa tympäisee ainoastaan portaat. Vaikka asutaankin vain toisessa (meidän talossa ylin kerros) kerroksessa.

Minä olen niin pelkuri, että pelkäsin aina ok-talossa ja rivarissa.
Täällä kerrostalossa voin olla varma, että kukaan ei ole ikkunan takana ja pihalla liikkujat eivät säikäytä. Kaikki äänet kuuluvat naapurista.
Ennen piti olla kauhuissaan joka kolahduksesta, kun mielikuvitus lähti laukkaamaan.

Ja minusta on ihanaa, että kahdessa naapurissa asuu lapsia. Ihanaa, että kuuluu elämää ympärillä.

Samoin kuin ok-taloissa, myös kerrostaloissa on sama juttu, että sijainti on aikalailla ratkaiseva tekijä.

Niin no, tonttipulasta kärsivällä pk- seudulla ekat pellot alkaa jo ennen kehäkolmosta. Lähdet erottajalta ihan mihin suuntaan tahansa (ruuhka- ajan ulkopuolella), niin puolessa tunnissa olet keskellä metsää.

20min. menee jo ruuhka-ajan ulkopuolella että pääsee kehä3 asti, ja siitä vielä kestää että on oikeasti metsässä.
Ei kyllä kiinnostaisi asua metsässä jos se ei ole oikeasti keskellä ei mitään, ja siihen ei 30min. matka riitä.

Yhteistyössä