Omakotitalossa asuvat, onko teillä talossa takka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shihtzu

Vieras
Meillä on ylhäällä yksi ja alhaalla olkkarissa takka sekä keittiössä puuhella ja saunakin lämpiää puilla. Minusta takka kuuluu ehdottomasti omakotitaloon.

Olen kuitenkin tuota naapurien taloa katsellut, että heidän piipustaan ei koskaan nouse savua ja tänään huomasin, että siellä katolla on sellainen ohut "piippu", mikä lie onkaan. Mutta ilmeisesti heillä ei ole puilla lämpiävää takkaa ollenkaan. Talo on vanha, että puulämmitystä siellä kyllä on, kun on 40-luvulla rakennettu, melkein yhtä vanha talo kuin meidänkin. Naapurit vaan ostivat sen muutama vuosi sitten ja remontoivat se sisäpuolelta täysin.

Meille rakenteilla uusi omakotitalo ja sinne tulee EHDOTTOMASTI takka. Muurattu jo :heart:

Keittiöstä löytyy puuhella ja olohuoneesta sellainen vanhanajan kakluuni. Ne on kyllä pelastanut tämän talven sähkölaskut =O !!
Jos joskus maailmassa saisin rakennuttaa unelmieni talon niin myös sinne tulis ehdottomasti varaava takka pariinkin paikkaan, säästää ihan oikeesti tosi paljon sähkökuluissa. Kun mä saan vielä puut työpaikaltani niin ei mene niihinkään ylim. rahaa. Tosin ne puut kyllä täytyy itse pilkkoa mutta ihan mukavaa hommaa sekin on =) .

On - onneksi! Tänään tuli todelliseeb tarpeeseen, kun aamulla herätessä oli lämpötila sisällä vain 17 astetta. Vesikiertoiseen lämmitysjärjestelmään oli tullu vika ja korjausmiehet kerkes meille vasta iltapäivällä kolmen maissa. Sillon lämpötila muualla talossa oli enää 13,5 astetta, mutta olohuoneessa tarkenimme oikein mukavasti. Pariovet kiinni ja takkaan "praasu" heti aamulla,

meillä (vanha hirsitalo) yht. 9 tulisijaa, näiden lisäks viä keskuslämmitys puilla... Kyllä puun tuoma lämpö on eri kuin esim. sähkölämmitys! Työtä siinä vaan on 100 kertaa enemmän...

En tajua miksi kukaan rakentaisi omakotitaloa ilman takkaa, rivitaloasuntokin ihan siinä ja siinä. Koskaan ei tiedä jos lämmitys pettää, mutta puulämmitys ei kyllä petä koskaan. Tänä talevna on tuttavapiirissä tullut useaan kertaan vastaan niin sähkö-, öljy- että kaukolämmityksenkin pettäminen ja kun öljyn ja sähkön hinnat vain kallistuvat kallistumistaan, saa puun poltolla hieman hallittua kustannusten nousua.

Alkuperäinen kirjoittaja siiri:
En tajua miksi kukaan rakentaisi omakotitaloa ilman takkaa, rivitaloasuntokin ihan siinä ja siinä. Koskaan ei tiedä jos lämmitys pettää, mutta puulämmitys ei kyllä petä koskaan. Tänä talevna on tuttavapiirissä tullut useaan kertaan vastaan niin sähkö-, öljy- että kaukolämmityksenkin pettäminen ja kun öljyn ja sähkön hinnat vain kallistuvat kallistumistaan, saa puun poltolla hieman hallittua kustannusten nousua.

Se on pitkälti kiinni siitä, mistä se puu on peräisin. Katsos kun kaikilla ei ole sitä mehtää. Meillä pääkaupunkiseudulla joutuu ostamaan aika kalliilla jokaisen puukuution ja maksamaan hyvät kuljetusmaksut päälle.

Ja me emme ole itse rakentaneet taloamme. Jos olisimme, takka löytyisi varmasti ja leivinuuni myös.

Yhteistyössä