oman pihan omistajat......minkäläinen pensas aita on hyvä...helppohoitoinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks vaan

Vieras
hei

olisi oman pihan laitto.....ja ongelmana on tuo raja aidat elikäs minläkainen pensas aita olisi hyvä.....tietty mahd.helppohoitoinen. Itse olen miettinyt marja-aroniaa...tulee niin upeaksi syksyllä...mutta talvella on tietty pelkkä risukasa...

Asutaan tien kulmassa eli korttelin kulma sattuu olemaan juuri meillä...joten tässä mietin kehtaako tässä sitä mennä peittämään pensas aidalla vaiko laittaisko siihen vaan esim. kaksi pihlaja puuta....
meillä autotalli juuri sopivasti suojaa omaa pihaa siinä kulmassa muuten...että tulee oma rauha. On vaan sitten niin jos siihen laittaa pensas aidan on lapset vaarassa jäädä auton alle kun meidän pihalta juoksee pois
:( AUTTAKAA KEN OSAA ISO KIITOS JO NYT

Jaa se hernepensas mikä nyt onkaan on aika helppo ja nätti. Miinuspuoli et tulee jotain härmää? Siis kun ei sais leikata, mutta pakko... :o :snotty:

Ja orapihlajaa helppo muotoilla, ja korkee, mutta ne pahat piikit.

Ehkä jotain tuijaa? Kuusta? :ashamed: :xmas: :wave:

Marja-aroniaa suosittelen minäkin, marjoista saa hyvää viiniä ;) . Terijoen salavaa en kannata, omasta kokemuksesta voin sanoa, että ihan kamala. Orapihlajassa piikit kurjia ja pitää muistaa leikata suht tasaisesti, ettei ole vaan harva puska. Unkarin syreeniä meillä oli myös pensasaitana, on kaunis, mutta tekee kukinnon oksan päähän, joten jos muotoilee, niin kukinto jää tulematta. Varmaankin itse laittaisin tuollaiseen paikkaan pari tavallista sireeniä, jotka sitten tuuheutuisivat ajan myötä. Sireeni kaunis kukkiessaan ja lehdet kauniin muotoiset. Kannattaa käydä jonkun puutarhurin juttusilla, jolla myös näkemystä helppohoitoisuudesta/hoitotavoista sekä löytyy varmaan paljon kuvia.

Älä vaan laita orapihlajaa, ne piikit on järkyttäviä! Meilläki kun syksyisin leikataan niin niitä löytyy vaikka miten kauan sen jälkeen ja eivät muuten nopsaan edes maadu tms. että aika kivan tuntusta on kun semmonen on jalkapohjas pystys :x

Alkuperäinen kirjoittaja rikas:
kuusiaita.on kesät talvet hyvännäköinen ,eikä läpi näe eli suojaa.ainut että aika kallis.taimet n.25e/kple ja niitähän meni sadoittain(jotta saa hienon)

Oliko sinulla joku erikoiskuusi, koska maksoi noin paljon? Vai otitko isommat taimet, kun hinta oli noin hirveä. http://nettikauppa.forestum.fi/Default.aspx~tabid~519~mastercategoryid~12 Näkee esimerkkinä, jos ottaa pienet taimet. Eli kerro tarkemmin. Metsähoitoyhdistyksienkin kautta saattaa saada kuusentaimet edullisesti, kun ostaa isompia eriä.

mutta halusin tosiaan heti isommat (korkeammat) taimet jottei tarttisi odotella vuosia kasvua eli taimenet tuli 1,2m korkuisina. taimimyymälän kautta ostin.

Niin, no se selittää hinnan. Kannattaa kuitenkin kertoa taustat, koska kuusiaidasta voi moni muukin olla kiinnostunut :)

Alkuperäinen kirjoittaja marjamätäs:
Onko orapihlaja-aidan piikeistä muuta haittaa kuin tarttuu jalkapohjiin? Siis ei kai revi vaatteita tms? Meille suunnitteilla orapihlajaa.

Ne on todella pitkiä ja teräviä + niitä on paljon. Lasten riehuessa pihalla voi käydä kurjasti, jos kaatuu puskaan. Mä olen penskana juossut kyseisen aidan vierestä, kun en tiennyt piikeistä. Olin ihan verisillä naarmuilla ja sattui kyllä ihan kiitettävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja marjamätäs:
Onko orapihlaja-aidan piikeistä muuta haittaa kuin tarttuu jalkapohjiin? Siis ei kai revi vaatteita tms? Meille suunnitteilla orapihlajaa.

Kyllähän nuo voivat puhkaista polkupyörän renkaankin...
Jos olisin yksinvaltias, niin kieltäisin moisen puskan (ei siis millään pahalla)...
Tuomipihlajaa harkitsisin mieluummin...

ei se tietääkseni ole erikoistaimen

mutta halusin tosiaan heti isommat (korkeammat) taimet jottei tarttisi odotella vuosia kasvua eli taimenet tuli 1,2m korkuisina. taimimyymälän kautta ostin.

Ei se voi olla taimen, sillä taimen on kala. Se on taimi! ;)
Anteeksi, oli pakko halkoa hiuksia! :ashamed:

Orapihlaja- ja kuusiaita ovat hyvin hoidettuina kauniita, mutta ne eivät ole kumpikaan ap:n kysymiä helppoja. Ne on leikattava säännöllisesti tietyllä tavalla ja oikeaan aikaan. Orapihlajan piikit mm. tarttuvat kengänpohjiin ja jalkoihin, puhkovat pyörän renkaita jne.

Aronia ja tuomipihlaja ovat molemmat kauniita syysvärissään, tekevät marjoja eivätkä vaadi juurikaan leikkausta. Norjan angervoa käytetään myös aidanteena: se on todella helppo eikä estä näkyvyyttä niin kuin korkeat aidat.

Eivät orapihlajan marjat ole myrkyllisiä, ainakin niitä lapsena syötiin syksyisin vaikka kuinka. Aidasta en tykkää minäkään. Kuusiaita on ihan kaunis, mutta minulle tulee siitä aina hautausmaan aita mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Inker Imatralt:
Eivät orapihlajan marjat ole myrkyllisiä, ainakin niitä lapsena syötiin syksyisin vaikka kuinka. Aidasta en tykkää minäkään. Kuusiaita on ihan kaunis, mutta minulle tulee siitä aina hautausmaan aita mieleen.

Juu, eivät ole, vaan ne siemenet marjan sisällä ovat suurissa määrin rouskittuna. Mutta harvempihan niitä rikki edes hampain saa...

Orapihlajasta todellakin tulee mielettömät piikit ja sitä on pakko leikellä joka vuosi ja erkkikään ei saa niitä piikkejä hyvin pois maasta, AUTS! Anopilla on sellainen. Marja-aronia on ok, kunhan sen juuret pitää poissa rikkaruohoista (kukahan tuon meiän aidan tulisi siistimään) Meillä on huonolla hoidolla tullut siitä tosi harva ja rumakin tuolta kulmasta... huokaus. Äidillä on kuusiaitaa, joka sopii aurinkoiselle ja laajalle tontille, muutoin tosi synkkä mielestäni. Ja viime talvi tappoi välistä pari kuusta.

Summa summarum: kaikissa niissä vaivaa on, lauta-aitakin pitää maalata ;)

Yhteistyössä