Omatoimimatkaajien vinkit kehiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Matkakuume"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Matkakuume"

Vieras
Osaisko joku paljon omatoimimatkoja harrastanut kertoa, milloin matka kannattaa varata?

Oman parin omatoimimatkan kokemuksella n. kaksi viikkoa ennen reissua on halvimmat lennot. Pitääkö tämä paikkaansa noin yleisesti vai onko mulla vaan sattumaa noilla parilla kerralla... Eli kokeilin hakuja n. kuukauden haarukalla sekä muutaman kuukauden päähän.

Ja kannattaako mielestänne noista eri varausjärjestelmistä varata samaan aikaan hotellit ja lennot vai erikseen? Oman kokemuksen mukaan erikseen, mut en niin paljon noita hotelleja oo katsellut kuin lentoja.

Mutta selkeätä säästöä siitä yleensä kyllä saa kun itse vaan jaksaa nähdä vaivaa.

Oletteko olleet tyytyväisiä itse valitsemiinne hotelleihin, joista ei aina saa niin todenmukaista kuvaa ja onko sattunut pahoja/ positiivisia ylläreitä?

Ja oman vähäisen kokemukseni perusteella pienten lasten kanssa pääsee omatoimimatkalla siinä mielessä helpommalla, että lentokentillä pääsee rattaiden kanssa usein jonojen ohi, kun taass matkanjärjestäjien reissuilla on niin paljon lapsiperheitä että kaikki on ns. Samalla viivalla jonotustilanteissa

Ainakin jenkkien sisäisillä lennoilla on laskettu että 8 viikkoa etukäteen ja keskiviikkona on kaikkein halvinta hankkia lennot. Itsekkin kyllä ihan huomennut miten viikonloppuna sama lento maksaa enemmän kuin keskellä viikkoa.

Jos esim e-bookerssilta löytää suoraan "lennot ja hotelli"- tarjouspaketin on sellainen luultavasti halvin. Muuten yleensä olen varaillut erikseen eri sivustoilta tarkasti kilpailuttaen. Esimerkiksi hotels.comissa voi laittaa oman hotellinsa hintaseurantaan!

Ryan Airilla lennot kannattaa varata mahdollisimman aikaisin, niin pääsee lennolle edullisemmin. Ei mitään pahaa sanottavaa Ryan Airista, kaikki meni hyvin ja lennot lähti ajallaan. Itse mentiin tuon kautta Italiaan viime kesänä ja hotelli varattiin erikseen bookingin kautta. Jatkettiin matkaa Bergamosta junalla. Sieltä pääsee loistavasti esim. Gardajärvelle! Oltiin hotelissa sekä Bergamossa, että Gardajärvellä. Ihan oli asialliset hotellit. Gardan huoneessa oli pieniä sokerimurkkuja, mutta sinänsä eivät haitanneet :) Lennot ja hotellit 2 aikuista ja 1 lapsi viime kesänä maksoi 1004 e, eli ei paha....ja Italiassa junalla kulkeminen oli halpaa.

Me ollaan tehty pari omatoimimatkaa Thaimaahan, tyttö oli reissujen aikaan 1v ja 2v. Lennot varattiin alle kuukautta ennen lähtöä. Eka yö hotellissa oltiin jo varattu, muuten varattiin paikan päällä hintaluokan 40-70e hotelleja. Molemmat reissut menivät hienosti, oli kiva päästä kurkkaamaan hotellihuoneita ennen varaamista kun sitä ei ikinä tiedä minkälainen murju sitä tulee etänä varattua.

Me ollaan varattu lennot noin pari kuukautta ennen lähtöä. Poikkeuksena nyt tämän talviloman lennot jotka varattiin nelja kuukautta ennen lähtöä. Jos oltaisiin varattu pari viikkoa ennen h-hetkeä niin lennot olisi olleet reilun 600 € kalliimmat ja lentoajat sellaiset että olisi jäänyt matka tekemättä.

Me ollaan varattu eri aikaan hotelli ja lennot. Mä olen kytännyt tarjouksia ja lueskellut Tripadvisorin arvosteluja hotellista. Hyvät hotellit ollaan reissuille varattu, ei valittamamista =)

Kiitos vinkeistä! Meillä tosin matkaan on vielä aikaa, heinäkuussa ois mahdollista lähteä reissuun, mut täytyy nyt alkaa pikkuhiljaa kyttäilemään lentoja ja varata sit ku hinta näyttää hyvältä :)

Ja toi on kyl hyvä vinkki, ettei enää varauksien jälkeen kannata katsella hintoja, ettei sit enää harmita ;)

Ja yks mikä tuli mieleen, niin kannattaa varata vähänkin pidemmillä lomilla useampi hotelli jopa eri kaupungeista, niin saa matkasta enemmän irti, kuin kyyhöttää se kaks viikkoa yhdessä hotellissa, etenkin jos se sattuu olee ihan karmee. Toki reissu on näin raskaampaa, mut niin paljon antoisampaa!

Yhteistyössä