Omatoimisen syömisen aloittelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lusikoija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lusikoija

Vieras
Minkä ikäisenä olette aloitelleet lapsen omatoimista syömistä? Eli koska olette antaneet lapselle lusikan omaan käteen?
Meillä 9 kk ja olen alkanut miettiä josko soppaamisleikit tulisi jo aloitella...?

Meillä neuvolan täti sanoi, että kannattaa antaa lusikka käteen heti, kun se vain pysyy kädessä ja osaa istua. Muistaakseni juuri n. 9 kk:n iässä annoin lapselle oman lusikan. Alussahan siitä tulee vain sotkua, mutta vähitellen sitä ruokaa menee oikeaankin osoitteeseen.

Samaa mieltä kuin edellinen. Sotkua oli aluksi ihan kamalasti, mutta aika nopeasti ymmärsi mitä ruokailuvälineillä tehdään. Matki herkästi muita lapsia ja vanhempiaan. Sotkuun kannattaa tosiaan varautua ja lasta ei saa "passata" liikaa. Antaa hänelle tilaa löytää se juttu itse. Yleensä lapsi syö jos hänellä on nälkä. Jos homma menee ihan "ranttaliksi", niin tulkitsen sen niin, ettei hänellä ole nälkä ja poistan kiitoksen kanssa pöydästä. Meidän nuorinta poikaa ei ole tarvinnut auttaa syömisessä enää 1v3kk jälkeen kuin satunnaisesti. Jälkien siivoamisessa kylläkin :)

Tuttavapiirissäni olen tavannut muutaman vanhemman jotka eivät ole antaneet lapsen syödä "kun se on niin sotkuista". Minusta se on vahinko. On ihanaa kun ei tarvitse koko ajan olla syöttämässä. Ja nämä on niitä pieniä suuria arjen asioita joilla voi tukea lapsen oma-aloitteisuutta.

Tämä nyt ei ap:tä auta, mutta olen noudattanut neuvoa, että lapselle pitää antaa lusikka heti kun se yrittää tarttua siihen. Tämä tapahtui meillä noin 5 kk:n iässä. Imeskelee ja heiluttelee lusikkaa samalla kun minä syötän. En tiedä koska aloittaa omat syöntiharjoiukset, niin pitkällä ei vielä olla.

Mä tiedän että meidän olisi pitänyt aloittaa jo ajat sitten, mutta aloitellaan vasta nyt... Eli lapsi on lähes 1 v 3 kk ja nyt vasta ollaan annettu lusikkaa omaan käteen. Ei suju vielä, mutta harjoitusta onkin takana vasta pari kertaa. Lusikka menee kyllä joten kuten suuhun kun siihen auttaa laittamaan ensin ruokaa. Mutta eiköhän tuo opi syömään itsekin jossain vaiheessa, en ota stressiä siitä!

Meilläkin 1v3kk lapsi eikä syö itse. Lusikka on välillä ollut kädessä, mutta ei kyllä juuri suuhun mene :( Lapsi vain nostelee ruokaa lautaselta pöydälle. Muutoinkin lapsi tosi nirso ja huono syömään, ei vaan taida olla tuo syöminen hänen lajinsa... Harjoitukset olisi varmaan pitänyt aloittaa jo paljon aiemmin, mutta kun mies ei kestä yhtään katsella sitä sotkemista. Eihän siitäkään mitään tule, että minä yllytän ja toinen kieltää :/ Mutta eiköhän tuo aikanaan opi, luultavasti viimeistään sitten, kun menee päivähoitoon ja on "pakko".

Minä oon sitä mieltä, ettei kaikkea tartte osata niin pienenä. Voihan sen lusikan antaa käteen vaikka 5kk mutta eipä se vauva siitä mitään ymmärrä, siis lelun virkaa se ennemmin silloin toimittaa. Ja mun mielestä ei kannata antaa syödä käsin jne ylenmäärin sotkea, koska milläs sitten perustellaan myöhemmin, että ruoka ei kyllä kuulu käsin kauhoa. Pikkuhiljaa lapsen taitojen ja motoriikan kehittyessä antaisin lusikkaan ruokaan ja lapsi vie sen itse suuhun ja sitten myöhemmin syö itse. Ei todellakaan tartte miettiä että 1v 3kk on jo myöhässä :) Näin meilllä. 4 lapsen äityli

Annoin lusikan käteen samantien kun puolivuotiaana aloitti kiinteät. Yksivuotiaana ei tarvinnut enää syöttää :) sotkuahan tulee väkisinkin, isommaltakin lapselta, itselleni oli kuitenkin tärkeämpää että voimme syödä molemmat yhtäaikaa omaa ruokaamme.

Yhteistyössä