Omavalintainen gluteeniton ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä en nyt ymmärrä, että mitä vakavia puutostiloja vehnä- ohra- ruisgluteenin välttelystä voisi saada. :eek:

Sama juttu kun itse syön vhh, niin heti ollaan, että ihminen tarvitsee perunaa,pastaa,riisiä,leipää jne. ja seuraamuksena on vakavat puutostilat. Noh, sepä nähdään.

Minä en nyt ymmärrä, että mitä vakavia puutostiloja vehnä- ohra- ruisgluteenin välttelystä voisi saada. :eek:

Sama juttu kun itse syön vhh, niin heti ollaan, että ihminen tarvitsee perunaa,pastaa,riisiä,leipää jne. ja seuraamuksena on vakavat puutostilat. Noh, sepä nähdään.
Laita basilikaa tomaattikeittoon ja suurusta se mantelijauheella. Loraus kermaa sekaan, niin onpa hyvää! Pirkan luomutomaattimurskaa olen itse käyttänyt ja kuivattua basilikaakin saa luomuna. Sekaan voi laittaa raejuustoa nokare. Tuo maistuu lapsillekin:-)

Siis kaliuminpuutos on vaarallinen, koska siitä seuraa sydänpysähdys! Mut onhan aikamoista arpajaista kaikki, katsos:
"Kotimaisista tuotteista aiheutuva saanti tulee pääasiassa viljoista (kasvunsääde klormekvattikloridi 62 %)
ja mansikoista (tolyylifluanidi 16 % ja iprodioni 4 %, sienitautien torjunta-aineita).
Lihan, rasvojen, kalan ja kananmunien osuutta torjunta-aineiden saantiin ei ole arvioitu 2000-luvulla ollenkaan. Näistä tuotteista saadaan kuitenkin vieläkin rasvaan kertyviä organoklooriyhdisteitä."
Mitä valvontaa tuollainen sitten on?

Minä olen yksi niistä joilla ei ole todettu keliakiaa mutta olen silti gluteenittomalla ruokavaliolla. Heti gluteenittomalle ruokavaliolle ryhdyttyäni huomasin monenlaisia positiivisia muutoksia terveydessä. Erityisesti liitin suun aftojen, ummetuksen ja nivelreuman oireiden häviämisen gluteenittomuuteen.

Alkuun en ollut kuitenkaan ihan niin tarkka ruokavalioni kanssa. Tein aika ajoin tietoisia valintoja jos jotain gluteenipitoista teki mieli. Tiesin että kun syön gluteenia niin seurauksena on vääjäämättä aftat ja muutaman päivän kestävät niveloireet. Sen jälkeen kun gluteenin syömistä seurasi kuitenkin episkleriitti, niin päätin että on parempi olla oikeasti tarkka. Silmien kanssa en viitsi alkaa pelleilemään.

Yhteistyössä