Omien/puolison vanhempien ärsyttävimmät tavat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meikkis vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meikkis vaan

Vieras
Omia ja puolison vanhempia just viime päivinä tavanneena aloin miettimään ärsyttäviä tapoja. Mitkä teidän perheissä on sellaisia? Mun vastaukset alla.

Puolison vanhemmat:

vieraslakanoita ei vaihdeta yövieraitten jälkeen vaan ehkä kerran vuodessa (haisevat tupakalle, hajusteille, jopa hielle...).

Syövät aina samoja juttuja; yhtä sorttia sämpylää, kultakinkkua, oltermannia, tomaattia, kinkkukiusausta, jauhelihakeittoa, uunilohta. Muuta en ole tainnut koskaan syödä siellä 8 vuoden aikana.

Oletus, että kaikki pitävät yleisurheilusta. Ensin jauhetaan etukäteen että milloin sitä tulee telkkarista, sitten patistellaan katsomaan ja kun haluat tehdä jotain muuta, niin sitä paheksutaan pitkään jälkeenpäin.

Toisten vaatteiden ja ulkonäön suorakin arvostelu.

Omat vanhemmat:

Määrä korvaa laadun -ajattelu. Esim. meidän lapsille saattavat ostaa 5-6 paitaa lahjaksi ja ovat taatusti halvimpia ja taatusti paskaa laatua, jotka eivät kestä käyttöä ja pesuja. Niillä on koti täynnä kaikkea halpaa ja rumaa roinaa ja se on ihan ok, mutta ei mee perille ettei meille tarvii roudata mitään materiaa, etenkään lastenvaatteita.

Tarve ostaa lahjoja ja tuliaisia. Liittyy edelliseen. Olen mm. saanut viiden vuoden sisällä lahjaksi 3 laudeliinasettiä ja 2 lakanasettiä. Kaikki rumia mun mielestä. Lapsille ne tuo tuliaisia jopa tallinnan päiväristeilyltä, vaikka meillä on itellä kesämökki virossa ja käydään siellä usein ja vaikka olen kertonut mielipiteeni sataman markettien huonolaatuisista räteistä ja lumpuista.

Äitini tapa levitellä kaikkien asiat kaikille. Tästä syystä lopetin henkilökohtaisten asioiden kertomisen sille 14-vuotiaana.

Isän tapa istua nenä kiinni sanomalehdessä tai tietokoneessa. Se saattaa 3 päivän visiitin aikana puhua pari lausetta päivässä. Jaksoi monta vuotta ruikuttaa haluavansa lapsenlapsia ja nyt kun niitä on, sitä ei kiinnosta yhtään leikkiä tai jutella niiden kanssa.

Täydellinen liikkumattomuus ja jatkuva epäterveellisen ruuan ja herkkujen mussutus.

Äiti tapa puhua aina paskaa muista ihmisistä.

Ja unohtui vielä omien vanhempien elintarvikehygienia tai siis sen puute. Ylijäänyttä ruokaa ei jäähdytetä vaan saatetaan säilyttää yön yli huoneenlämmössä. Ja tarjota seuraavana päivänä uudelleen. Leikkeleet, juustot yms saattaa jäädä tunneiksi pöydälle ennen kuin laitetaan kylmään. Ruokaa laittaessa sitä maistetaan lusikalla moneen kertaan upottamalla ruokaan tai otetaan omalla haarukalla tai lusikalla. Että suojele siinä lapsiasi kariesbakteerilta.

Puolisoni vanhempia en ole koskaan tavannut, kumpikin edesmenneitä. Olisi ollut mielenkiintoista heihin tutustua, tarinoiden ja valokuvien perusteella vaikuttivat mukavilta ihmisiltä.

Äitini asuu noin 400 kilometrin päässä, nähdään melko harvoin. Jonkun verran soitellaan, lähinnä minä äidille. Ei oikeastaan puutu elämäämme millään tavalla, toivoisin hänen olevan kiinnostuneempi.

Isän kanssa en tällä hetkellä ole kovinkaan hyvissä väleissä, hän on hyvinkin suorasanaisesti ilmoittanut mielipiteensä (teen aikalailla kaiken väärin hänen mielestään - väärälainen mies, uusioperhe mutta ei yhteisiä lapsia, asumismuotokin suorastaan kauhistuttava.. ja niin oli edellisenkin suhteen ja asumisen kanssa) ja lopulta katsoin parhaaksi ottaa etäisyyttä, jospa hän sitten ymmärtäisi. Vaihtoehtona kun on hyväksyä tietyt asiat tai sitten olla olematta tekemisissä. Harmillinen tilanne.

Eli ei ole kauheasti mitään tapoja, joista ärsyyntyä. Hyvä sekin, kaiketi.

Omista vanhemmista: eivät koskaan kysy mitä mulle kuuluu, jos joskus on kysynyt viestissä odottaa että kuuluisi vain pelkkää hyvää, koskaan en saa puhua mulle tärkeistä asioista. Ainut mistä äitini on kiinnostunut on lapset.Ja näin ollut siitä lähtien kun aloin odottaa eka lasta 11 v. sitten. Eikä sitä ennekään kyselty mitään mun voinnista, muutin jo 18-vuotiaana omaan asuntoon ja siitä lähtien saanut/joutunut pärjätä täysin omillani ilman minkäänlaista tukea. Ei kyllä käydäkään mummolassa kuin kerran vuodessa juuri sen takia. Äiti ei myöskään tule koskaan käymään meillä, eikä tarjoa apua vaikka olen yh. Itsekeskeinen ihminen. Isäni kanssa ei olla edes tekemisissä

Nykyään kummankaan vanhemmilla ei ole ärsyttäviä tapoja. Lähes 90-äitini tosin pakastaa jo sulatettuja leivonnaisia ja tarjoilee niitä sitten uudelleen... Isä ei kuule juuri mitään, mutta vastailee silti. Äiti ei suostu huolimaan siivoojaa vaikka olen yrittänyt sellaista tyrkyttää. Mieheni isä kastelee, joskus menee ohi vaipan, ja kertoo samat sotajutut aina uudestaan. Mieheni äiti ei juttele enää paljon mitään, joskus unohtaa ettei pysty liikkumaan ilman rollaattoria, ja romahtaa lattialle (mistä kotiapu hänet nostaa).

Mutta enää tällaiset asiat eivät jaksa todellakaan ärsyttää. Lopetin ärsyyntymisen nelikymppisenä, kun huomasin sen olevan ainoastaan ja vain epäedullista omalle verenpaineelleni. Ihmiset ovat ihmisiä, myös vanhenevat vanhemmat.

Tullessaan meille saattavat tyhjentää tiskikoneen, jolloin kaikki on aivan väärillä paikoilla, ja/tai ovat täyttäneet tiskikoneen väärin. Olen todella tarkka miten astiat on aseteltu. Olen esittänyt toivomuksen, etteivät ryhtyisi kyseiseen puuhaan. Ovat myös tiskanneet käsin jotain juttuja, eivätkä ne vastaa vaatimustasoani. En myöskään arvosta sitä, että keittiössäni häärätään ylimääräisesti omiaan, kun olen poissa kotoa, ja katsonut kyllä, että kaikille on vamiina ruokaa. Alue on minun reviiriäni. Omia kokeiluja sopii toteuttaa omassa kodissaan, ja mikäli lastenvahdit haluaa meidän laset omaan kotiinsa hoitoon, niin voivat leikkiä heidän kanssa kotia siellä omassa keittiössään omia pöperöitään luoden.

[QUOTE="Vieras";28615501] Omia kokeiluja sopii toteuttaa omassa kodissaan, ja mikäli lastenvahdit haluaa meidän laset omaan kotiinsa hoitoon, niin voivat leikkiä heidän kanssa kotia siellä omassa keittiössään omia pöperöitään luoden.[/QUOTE]

Kenen aloitteesta vanhempasi toimivat lastenvahteina?

En huoli mitään lapsia kotiini vahdittavaksi. Niillä on tylsää, kun heidät on totutettu siihen että aina saa tehdä mitä haluaa ja pelata omilla pelikoneillaan. Meillä on sitäpaitsi lääkkeitä, sytyttimiä, saksia ja ties mitä ei-lapsille-sopivaa ulottuvilla, ja nämä miehen lapsenlapset eivät todella tottele ei-sanaa.

Jos miehen lapset haluavat isältään lapsenvahtipalveluja, mies saa mennä niiden lasten kotiin niitä vahtimaan. Ja jos ei lapsenvahtiapu kelpaa niillä ehdoin ja eväin ja osaamisin, mitä miehellä pappana on, niin sitten sitä ei tarvitse toivoa.

Kenen aloitteesta vanhempasi toimivat lastenvahteina?

En huoli mitään lapsia kotiini vahdittavaksi. Niillä on tylsää, kun heidät on totutettu siihen että aina saa tehdä mitä haluaa ja pelata omilla pelikoneillaan. Meillä on sitäpaitsi lääkkeitä, sytyttimiä, saksia ja ties mitä ei-lapsille-sopivaa ulottuvilla, ja nämä miehen lapsenlapset eivät todella tottele ei-sanaa.

Jos miehen lapset haluavat isältään lapsenvahtipalveluja, mies saa mennä niiden lasten kotiin niitä vahtimaan. Ja jos ei lapsenvahtiapu kelpaa niillä ehdoin ja eväin ja osaamisin, mitä miehellä pappana on, niin sitten sitä ei tarvitse toivoa.

Siinä sitä on naisella asennetta. Tuon kommentin jälkeen tuskin MITKÄÄN omat tai vanhempien tavat enää ärsyttävät...

Mieheni vanhemmat ovat kauheita sottapyttyjä. Iljettää syödä heillä kun ei ikinä tiedä, onko maidot olleet koko päivän pöydällä eilen, onko liha vanhentunutta jne. Vessa on aina saastainen eikä pölyjä pyyhitä koskaan.

Omissa vanhemmissa ärsyttää tietynlainen jurous: asioista ei juurikaan puhuta. Rakastan heitä, mutta tuosta johtuen emme ole niin läheisiä kuin haluaisin.

Appivanhempien:

Anoppi heittäytyy usein marttyyriksi ja on kova neuvomaan. Eivät osaa päästää irti työasioista (maatila) silloin kun ovat kotona, edes silloin kun ollaan käymässä eikä ole mikään kiireaika kuten peltotyöt menossa. Onneksi kuitenkin malttavat lähteä lomalle ulkomaille. Harrastuksistakin pitää ottaa stressiä. Pitävät meidän elintapaa ja harrastuksia väärinä (koska ovat erilaisia kuin heidän).

Omien vanhempien:

Siisteyttä ei pidetä niin tärkeänä ja isä juo pullonsuusta esim. maitoa. Ruokia saatetaan pitää huoneenlämmössä pitkään. Nämä ei kuitenkaan musta ole mitään kovin pahoja puolia, kun toisaalta omat vanhempani hyväksyvät meidät sellaisena kuin olemme, ovat rakastavia ja malttavat olla meidän kanssa silloin kun tullaan käymään :) Ovat mulle tosi tärkeitä ja heidän puoleensa tulee käännyttyä suurten murheiden yllättäessä.

Anopissa ärsyttää eniten ja oikeastaan ainoa asia kausittaiset huonot kaudet. On mt potilas ja välillä sitten soittaa asioista joita normaali ihminen ei edes ajattele. Mutta onneksi on vain joskus noita kausia. Esim ollaan viety joku kukka lahjaksi. Soittaa sit seuraavalla viikolla että käykö että laittaa kukan siihen ja siihen vai voisko sen sittenkin laittaa tuonne. Saattaa kestää puoli tuntia tunnin kun miettii. Sujuvasti kuuntelen ja yritän saada anopin rauhottumaan. Joskus jätän vastaamatta jos tunnen etten juuri silloin jaksa. En tosin monesti.

Omista vanhemmista en jaksa edes kirjoittaa. Viikko sitten laitoin välit poikki toistaiseksi kokonaan.

Omat vanhemmat: sekopäisyys ja kaikki mitä siihen liittyy
Appivanhemmat: liika viinanjuominen ja kaikki mitä siihen liittyy
Omat vanhemmat ovat kusipäisiä ilman viinaa ja appivanhemmat viinan kanssa eli kumpienkaan kanssa en ole enää tekemisissä.

Apellani on todella vahvat mielipiteet kaikesta eikä hän kestä pienintäkään kritiikkiä itseään kohtaan. Hänen kanssaan kuitenkin tulee ihan hyvin toimeen, kun myötäilee, ja lapsille hän on tosi kiva pappa. Mieheni äidissä ei ärsytä mikään. Hän on mukava ja rauhallinen ja todella omistautuu lapsenlapsilleen, kun siellä käymme.

Oma äitini puhuu aina siitä, miten kivaa olisi nähdä lapsia, mutta kun olemme vierailulla, tv ja käsityöt kiinnostavat paljon lapsia enemmän. Äitini muistuttaa myös appeani siinä, että loukkaantuu herkästi, joten häntäkin pitää myötäillä. Isäni taas on minulle hyvin rakas ja läheinen ja tykkää touhuta lasten kanssa.

Kamalia perheitä teillä.. Minä ku valitsen elämänmiehen itelleni niin katon TARKKAAn minkäläisestä perheestä hän tulee!! Ettei tarvi valittaa sitten, kun onhan se tosi tärkeetä että se perhe on HYVÄ - ja hoitaa lapsiamme mielellään. En vois kuvitella tuollaista kuviota edes :/ aika ankeaa.

[QUOTE="vieras";28616427]Kamalia perheitä teillä.. Minä ku valitsen elämänmiehen itelleni niin katon TARKKAAn minkäläisestä perheestä hän tulee!! Ettei tarvi valittaa sitten, kun onhan se tosi tärkeetä että se perhe on HYVÄ - ja hoitaa lapsiamme mielellään. En vois kuvitella tuollaista kuviota edes :/ aika ankeaa.[/QUOTE]

Niin mutta ajattele, jos ne sitten hoitaakin VÄÄRIN!!! Esimerkiksi nostaa astianpesukoneesta astiat kaappeihin väärään järjestykseen. Oishan se kauheeta...

Noniin pakko nyt itsekkin tulla tänne "haukkumaan" appivanhempia :D

Heidän luona likaista ja sotkuista.
Molemmat hamstraa kaikenlaista roinaa, ja sitä roinaa on kaikki nurkat täynnä.
Vierassängystä anoppi ei tosiaan vaihda koskaan lakanoita. No, olenkin ottanut sen omaksi tehtäväksi.
Omaksi tehtäväkseni olen ottanut myös vessan siivouksen aina kun menemme sinne yökylään. He eivät ihan oikeasti siivoa vessaa koskaan, ei koskaan! Pönttöä ei pestä ja lavuaari on täynnä pölyä ja partakarvoja, monesti niin tukossa ettei edes ime vettä.
Appi pyytää minua monesti sinne siivoaamaan. Siivouksella tarkoitetaan niiden hamstrattujen tavaroiden siirtoa paikasta A, paikkaan B. Lopulta kun paikka A on siivottu, menee pari kuukautta kun se on taas täynnä roinaa. Totuus on se että koko paikkaan pitäisi tilata roskalava pihalle ja nakata kaikki kylmän viileästi menemään, siellä on oikeasti niin paljon tavaraa. Muttakun anoppi on suoraan kuin siitä himohamstraajat ohjelmasta, että jokainen ruosteinen rautanaulakin pitää tarkistuttaa hänen kautta, että saako nakata roskiin vai ei, niin tehtävä on mahdoton.

[QUOTE="hohhoijaa";28616439]Niin mutta ajattele, jos ne sitten hoitaakin VÄÄRIN!!! Esimerkiksi nostaa astianpesukoneesta astiat kaappeihin väärään järjestykseen. Oishan se kauheeta...[/QUOTE]

tärkein et ovat kunnollisia ja hoitavat lapsia mieli hyvin ja antavat aikaansa heille.
Kyllä menis elämä vaikeeks jos puolison vanhempien kanssa ei tulis kunnolla toimeen. ;o Miettisitte ihmiset ja kattositte tarkemmin kenen valitsette puolisoks!

Yhteistyössä