Omituinen imetysongelma: pulauttelu rintamaidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onerva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onerva

Vieras
Vauvani on 2,5 kk ja imetys takkuaa. Vauvani alkaa raivota rinnalla ja irroittaa otettaan siitä, kun on imenyt muutaman minuutin per rinta (toisesta rinnasta voi imeä kymmenenkin minuuttia ennen raivaria). Olen tulkinnut tämän niin, että heruminen hidastuu/loppuu silloin, eli omaa maitoa ei tule vauvan mielestä tarpeeksi. Sitten annan vauvalle pullosta lisää (korviketta), koska siitä imetyksestä ei tosiaan tule mitään enää sitten, vauva ei ime rinnasta enää vaikka kuinka yrittäisin, raivoaa vain. Korviketta voi vetää sitten jopa 150 ml imetyksen jälkeen.

Varsinainen ongelma/kysymys liittyy kuitenkin siihen, että mikä ihme voi olla, kun vauva pulauttelee ihan järkyttävästi rintamaidon jälkeen, mutta ei pullosyömisen?

Pulautus tulee isolla voimalla olkani yli lattialle tehden isoja lammikoita. Mutta ei korvikkeesta koskaan pulauta näin, röyhtäisee vain nätisti.

Voiko tämä liittyä johonkin allergiaan mikä välittyy rintamaidon kautta? Vai olisiko niin, että hitaan herumisen takia vauva imeskelee enempi ilmaa kuin maitoa?

Alkaa kohta ärsyttää ylipäätään toi imetys, koko ajan olen itse ihan oksennuksessa ja vauvan masuun siitä rintamaidosta tuskin jää paljoakaan ton pulauttelun määrän kanssa.

TUlis ehkä mieleen tuosta pulauttelusta "suihkutissi-ilmiö". Tämä on vain tietysti veikkus. Itselläni vauva imi ihan hetken, esim. 10 sekuntia ja alkoi heruminen tuntua voimakkaasti, jos vauva päästi irti rinnasta, maitoa suihkusi suoraan eteenpäin kovalla voimalla. Pullosta ei tule näin voimakkaalla voimalla, joten pullosta juodessa myöskään ilmaa ei mene niin paljon vauvan mahaan. Siis ilmaa menee liikaa, ja aiheuttaa kovaa pulauttelua.. Rintakumi oli meidän pelastus. Myöhemmin, n. 4 kk ikäisenä, vauva osasi juoda minun suihkutissistäni ilmaa nielemättä, ja rintakumi jäi pois! p.s. nyt kun olen itse lopettanut imetyksen, tulee välillä ikävä sitä aikaa, kun vauva tuhisi ihan kiinni äitissä, vaikka imetysaikana monesti ajattelin, että tää on ihan tuskasta hommaa.. aika kultaa muistot`?! :)

Aika varmasti syöt tai juot jotain, mikä ärsyttää vauvan mahaa. Ethän juo kahvia tms kofeiinipitoisia juomia?

Älä anna pulloa, vaihtele mieluummin rinnalta toiselle. Kun imettää yhdestä rinnasta nousee maitoa toiseen. Imetyksen jälkeen voisit vielä lypsää rintoja, siis vaikka mitään ei heruisikaan, se lisää maitomäärää.

Kun vauva raivoaa rinnalla kannattaa kokeilla myös erilaisia imetysasentoja ja paikkoaja. Pääasia kuitenkin on, että itse pysyt rauhallisena. Menkää vaikka hämärään makuuhuoneeseen köllöttämään.

Muistathan, että pulauttelu ei ole haitallista tahi merkki sairaudesta, mikäli paino nousee ja vauva on virkeä ja hyvinvoiva.

Tsemppiä!

Voisko olla tuollainen tiheän kasvun kausi menossa että vauva ikään kuin tilaa lisää maitoa ja rinnat ei ole vielä ehtineet uuteen tahtiin mukaan? Vai onko tuota raivoamista ollut jo kovin pitkään?

En osaa tuosta pulauttelusta kyllä sanoa mistä johtuu, samoja arvauksia olisin heittänyt kuin sinä itsekin.

Meillä myös on neiti (3kk) välillä protestoinut rinnalla kun maidontulo hidastuu hetken imemisen jälkeen, mutta tuota vaihetta kesti pari viikkoa ja rauhoittui sitten. Korviketta en antanut joka tissin päälle niin kyllä se vaan kelpasi sitten tissikin.
Toivottavasti teilläkin on vaan joku vaihe menossa, kannattaa varmaan rohkeesti kysyä neuvolasta mistä se pulauttelu voisi johtua.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
TUlis ehkä mieleen tuosta pulauttelusta "suihkutissi-ilmiö". Tämä on vain tietysti veikkus. Itselläni vauva imi ihan hetken, esim. 10 sekuntia ja alkoi heruminen tuntua voimakkaasti, jos vauva päästi irti rinnasta, maitoa suihkusi suoraan eteenpäin kovalla voimalla. Pullosta ei tule näin voimakkaalla voimalla, joten pullosta juodessa myöskään ilmaa ei mene niin paljon vauvan mahaan. Siis ilmaa menee liikaa, ja aiheuttaa kovaa pulauttelua.. Rintakumi oli meidän pelastus. Myöhemmin, n. 4 kk ikäisenä, vauva osasi juoda minun suihkutissistäni ilmaa nielemättä, ja rintakumi jäi pois! p.s. nyt kun olen itse lopettanut imetyksen, tulee välillä ikävä sitä aikaa, kun vauva tuhisi ihan kiinni äitissä, vaikka imetysaikana monesti ajattelin, että tää on ihan tuskasta hommaa.. aika kultaa muistot`?! :)

Olen miettinyt tätä vaihtoehtoa, mutta toisaalta se on mielestäni ristiriidassa sen kanssa, että maitoa kuitenkin tuntuu tulevan liian vähän? Siis kun imee tyytyväisenä vähintään sen muutaman minuutin, jopa 10, ja vasta sitten alkaa tyytymättömäksi?

Käytin aiemmin rintakumeja, mutta nyt vauva ei enää osaa imeä niistä, ei saa herumaan ja hermostuu vain.

Kyllä se rinnalla raivoaminen on jatkunut vähintään 3 viikkoa jo. Olen myös yrittänyt vaihdella puolelta toiselle, muttei se auta, silti vaan raivoaa. Rauhallinen köllötysimetys ei onnistu päivisin, kun vilkas esikoinen ei pysy paikallaan. Öisin kyllä. Öisin en ole joutunut antamaan pulloa kertaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen miettinyt tätä vaihtoehtoa, mutta toisaalta se on mielestäni ristiriidassa sen kanssa, että maitoa kuitenkin tuntuu tulevan liian vähän? Siis kun imee tyytyväisenä vähintään sen muutaman minuutin, jopa 10, ja vasta sitten alkaa tyytymättömäksi?

Käytin aiemmin rintakumeja, mutta nyt vauva ei enää osaa imeä niistä, ei saa herumaan ja hermostuu vain.

Mulla alkuun suihkuaa tisseistä se maito ja sit tasoittuu sen tulo kun on hetken imenyt. Siinä vaiheessa tyttö juuri on hermostunut kun se suihkuaminen on loppunut ja on pitänyt ikään kuin alkaa tekemään lisää töitä. On laiska siinä tissillä sitten ja venkoaa. Tai siis oli, nyt on pari viikkoa mennyt paremmin.

Aivan. Mutta voihan olla, että maitoa tulee nyt jostain syystä niukasti, mutta se mikä tulee, tulee "suihkutekniikalla". En ainakaan usko, että runsaalla maidolla on tämän ilmiön kanssa yhteyttä. Itselläni oli vaihe, jolloin maitoa riitti ehkä just 10 minuuttia, ja sit tuli ihan milleinä.. vauva ei kyllä koskaan hermostunut siihen.. mutta kun jaksoi riiputtaa rinnalla viikon, vaikka välillä tuntui, että lutkuttaa tyhjää, kasvoi maidon tulo ja ongelmat taas väistyivät. Jaksamista imetyksen karulla, mutta toisaalta ihanalla tiellä!

Rauhallinen köllötysimetys ei onnistu päivisin, kun vilkas esikoinen ei pysy paikallaan. Öisin kyllä. Öisin en ole joutunut antamaan pulloa kertaakaan.

No tääkin voi selittää. Ainakin meillä vauva haluaa että imetyshetki on rauhallinen. Esim. kun on ollut likkakaveria vaikka kylässä niin olen yrittänyt imettää kahvitellessa/jutellessa istualtaan, niin tyty on ihan hermona ja oikein suuttuu ja maate on sitten mentävä ja hiljennyttyvä hetkeksi.
Meillä tää on erilailla mahdollista kun on esikoinen tämä.
Pyri rauhoittamaan tilannetta niin paljon kuin voit?

Jos pulauttaa enemmän rinnan jälkeen, aika selvää on, että saa enemmän syystä kuin toisesta ilmaa. Imuote, suihkutissit vai mikä, sitä on hankala sanoa.

Koita pumpata hetki aina imetyksen jälkeen, jotta sun maidontulo alkais vastata todellista tarvetta. Voit sit antaa sitä pumpattua pullosta.

Minun vauvalla oli juuri sama ilmiö, että rintamaitoa puklasi ihan järjettömiä määriä. Kokeilin lääkärin ohjeesta maidotonta ja kananmunatonta ruokavaliota, ei mitään apuja. Viiden kuukauden iässä tehtiin maitoaltistus ja siinäkään ei ollut mitään. Mutta viiden kuukauden iässä muutoinkin siirryttiin osittaiseen imetykseen, jolloin tuli selväksi, että korviketta vauva ei pulautellut läheskään niin paljon. Ilmeisesti syynä oli refluksi, ja korvike on hieman paksumpaa kuin äidinmaito, niin pysyi paremmin masussa.

Meilläkin se pulauttelu oli ihan järjetöntä, viidet-kymmenet vaatteet sai vaihtaa päivän aikana, ja ne tosiaan oli ihan litimärät vaihtovaiheessa.

Nyt tyttö on 2- vuotias ja tuo pulauttelu ongelma korjaantui noin vuoden iässä.

Kannattaa kuitenkin tutkia, että teillä ei olisi kyseessä allergiaa, mutta ne tutkimukset lääkärin kautta.:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun vauvalla oli juuri sama ilmiö, että rintamaitoa puklasi ihan järjettömiä määriä. Kokeilin lääkärin ohjeesta maidotonta ja kananmunatonta ruokavaliota, ei mitään apuja. Viiden kuukauden iässä tehtiin maitoaltistus ja siinäkään ei ollut mitään. Mutta viiden kuukauden iässä muutoinkin siirryttiin osittaiseen imetykseen, jolloin tuli selväksi, että korviketta vauva ei pulautellut läheskään niin paljon. Ilmeisesti syynä oli refluksi, ja korvike on hieman paksumpaa kuin äidinmaito, niin pysyi paremmin masussa.

Meilläkin se pulauttelu oli ihan järjetöntä, viidet-kymmenet vaatteet sai vaihtaa päivän aikana, ja ne tosiaan oli ihan litimärät vaihtovaiheessa.

Nyt tyttö on 2- vuotias ja tuo pulauttelu ongelma korjaantui noin vuoden iässä.

Kannattaa kuitenkin tutkia, että teillä ei olisi kyseessä allergiaa, mutta ne tutkimukset lääkärin kautta.:)

Niin refluksi on kyllä yks vaihtoehto. Mut sen ei tarttee tarkottaa sitä, ettei vauva vois pitää rintamaidolla. Apteekista saa Nutriton instant nimistä sakeutusainetta, jolla äidinmaitoakin voi paksuntaa. Itse pumppasin refluksivauvalle kaiken maidon ja sekotin siihen tuota joukkoon ja annoin pullosta. :)

Refluksista on kyllä kokemusta esikoisen kanssa, jolla refluksia on vieläkin, vaikka on 2,5 v. Hän kuitenkin pulautteli ihan yhtä lailla omasta maidosta kuin korvikkeestakin. Hänellä ei edes ruuan kiinteys auttanut asiaa.

Kokeilen nyt uudelleen päiväsaikaan noita rintakumeja, jospa kyse olis sit kuitenkin siitä suihkutissistä ja raivoaminen johtuis siitä. Olin vaan niin innoissani kun vihdoin pääsin niistä eroon, käytin niitä varmaan 7 viikkoa kun imetys sattui aina vain.

Eihän se oma maidontuotanto toisaalta välttämättä ole hirveästi tarpeesta perässä, voihan se korvikkeen suuren määrän vetäminen johtua just tuosta, että pulauttaa mahansa melkein tyhjäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Oletko kokeillut röyhtäyttää kesken imetyksen? Meillä tämä neljäs lapsi tekee tuota kun on ilmavaivaa....

Juu olen, mutta se huutaa kuin syötävä jos ottaa kesken pois rinnalta. Saattaa jo siinäkin vaiheessa pulauttaa niitä megapulautuksiaan vaikka ruokailu on täysin kesken.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi hittolainen, pitäis olla joku koe-imijä, joka kertois, tuleeko se maito suihkuamalla suuhun vai mitä. :D

mies?

Tota, ei ehkä kuitenkaan kehtaa. :D

Kantoliinassa imetystä olen kokeillut, en todellakaan tajua miten se onnistuu, vaikka ohjeita olen katsonut netistä.

Eikä se raivari muutenkaan ollut se pääongelma, vaan se pulauttelu. Ellei sitten se pulauttelu johdu siitä raivoamisesta.

Minäkään en osannut ekaksi epäillä suihkutissejä, kun se maidon suihkuaminen alkoi vasta muutaman minuutin imemisen jälkeen. Juuri äsken todistettu taas, vauva, nyt 5kk, imi rauhassa pari minuuuttia, irrotti otteen ja sit tissi suihkusi lakanan märäksi...

Meidänkin vauva pulauttaa tosi paljon, ja lähinnä rintamaitoa, oletan sen johtuvan juuri suihkutissisyydestä.
Ensimmäiset 3 kuukautta olil rintakumi käytössä.

Vauva ei suostu syömään enää kuin makuuasennossa, oletan että siinä on helpompi hallita maidontuloa...

Kyllä yksi varteenotettava vaihtoehto vois olla joku ruoka-aine allergia. Lehmänmaito aiheuttaa usein "kaariyrjön", eli lentää paineella, tässä tapauksessa se ei kyllä tule kysymykseen, koska korvike on maitopohjainen ja se ei aiheuta samaa.

Muna on seuraavaksi jonossa.

Voimia!

Refluksista on kyllä kokemusta esikoisen kanssa, jolla refluksia on vieläkin, vaikka on 2,5 v. Hän kuitenkin pulautteli ihan yhtä lailla omasta maidosta kuin korvikkeestakin. Hänellä ei edes ruuan kiinteys auttanut asiaa.

Jos esikoisenkin kanssa on ollut refluksia niin on aika todennäköistä että uudemmankin tulokkaan kanssa olisi kyse siitä. Refluksi on kuitenkin useimmiten lapsilla rakenteellinen ja siten myös periytyvää.. Vaikka vauva pulauttaakin kaaressa ei sieltä maitoa onneksi tule ulos niin paljoa kuin miltä vaikuttaa, vauvoilla kun on aika paljon vatsanesteitä omastakin takaa. :)

Minulla meni pari minuuttia imetyksessä ennenkuin maito rupesi suihkuamaan ja vauva rupesi nielemään sitä ihan taukoamatta. Se kesti hetken ja maidontulo tasaantui taas hetkeksi. Tunsin sen rinnoissa milloin rupesi tulemaan suihkuamalla. Välillä meilläkin vauva päästi rinnasta irti kun rupesi suihkuamaan ja sitähän sitten suihkusi ympäri huonetta ja vauvan naamaa... Meillä myös pulauteltiin paljon joka syönnin jälkeen ja syötiin usein. Lapsi kuitenkin kasvoi normaalisti eikä tarvinnut lisämaitoa.

Yhteistyössä