Imetys ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jeps"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jeps"

Vieras
Hei,

Vauvani on nyt 5,5kk ja suureksi järkytyksekseni tein perjantaina positiivisen raskaustestin. Olen melko järkyttynyt ja totta puhuen en kovin onnellinen tilanteesta. Ehkäisystä huolimatta näin on nyt käynyt ja vastuu on kannettava.

Ongelmani on nyt seuraavanlainen. Jo muutaman viikon vauvani on varsinkin öisin rähissyt tissillä koska maitoa ei heru riittävän nopeasti. Joskus voi mennä minuutti tai puolitoista, ennen kuin rinnasta alkaa herua maitoa kunnolla. Tämä on suhteellisen uusi ongelma, vaikka heruminen olikin jo aiemmin hidastunut alusta tietenkin. Yhdistän tämän epänormaalin hitaan herumisen kuitenkin nyt tähän uuteen raskauteen.

Nyt tuntuu, että maito ei meinaa enää riittää vauvalleni. Hän syö lähes järestäen molemmat rinnat kerralla, kun ennen riitti yksi rinta. Molempien rintojen tyhjennettyäkin hän tuntuu välillä tyytymättömältä. Soseita ollaan nyt syöty noin 2 viikkoa 1-1,5 pientä pilttipurkillista päivässä. Hedelmiä, marjoja ja juureksia.

Suurin ongelma on nyt siis, että hänelle ei ole kelvannut pullo kahden kuukauden ikäisen jälkeen. Sylkee tuttipullolle vain, tuli sieltä maitoa, vettä tai hedelmämehua. Nokkamukista kelpaa vesi soseiden yhteydessä, mutta suurin osa on yleensä kuitenkin rinnuksilla.

Kuinka saan vauvani syömään korviketta, jos maitoni loppuu uuden raskauden myötä? Tai vielä parempi, voinko saada jotenkin maitoni riittämään vauvani tarpeisiin edes vähän pidempään? Syön ja juon kuitenkin hyvin, siitä ei pitäisi siis olla kyse.

Olen siis ehkä 5-6:lla viikolla, eli aivan alussa...
Olisin erittäin kiitollinen vastauksista, jos jollain olisi esim. omakohtaista kokemusta, olisi mahtavaa...

Kiitos jo etukäteen :)

Mulla väheni maidon tulo selvästi, kun tulin raskaaksi. Lapsi oli kyllä ollut jo muutaman viikon ajan ilman tissiä siinä vaiheessa, mutta tuntui että muutos maidon määrässä tapahtui heti uuden raskauden myötä. Voihan toki olla, että mun kohdalla johtui myös siitä, etten enää imettänyt.

Onnea raskaudesta, kuitenkin!

Mä jatkoin imetystä raskausviikolle 22, mutta mun lapsi olikin silloin jo taapero (alle 2 v). Imetin kuitenkin vielä aika paljon, esim. monta kertaa yössä. Mä en huomannut maidontuotannossa eroa tultuani raskaaksi, mutta voisin kuvitella, että kunhan raskaus jatkuu, myös maidontuotanto taas paranee. Ehkä yrittäisit vaan jatkaa (jos koet haluavasi jatkaa siis) ja toivoa, että maidontuotanto kohta jo paranee? Voithan toki alkaa kokeilla siinä sivussa kaikkia mahdollisia tapoja saada lapsi juomaan maitoa muista pulloista/nokkamukeista. Kokeile antaa äidinmaitoa pullosta äläkä lakkaa kokeilemasta vaikka vauva ei millään meinaa huolia ekoilla kerroilla.

Mun lapsi ei koskaan ole juonut oikein mistään pullosta eikä nokkamukista vaan siirtyi suoraan juomaan ihan normimukista. Mutta hän oli lastasi vanhempi tuolloin.

Positiivinen puoli asiassa on, että lapsillenne tulee pieni ikäero! Mulla ja siskollani on 1v 3kk ikäeroa ja me kasvettiin aina kuin kaksoset. Me ollaan tosi erilaisia ihmisiä, mutta yhä hyvin läheisiä, nyt aikuisenakin. Jos olisin mitenkään jaksanut, olisin niin mielelläni tarjonnut saman omillekin lapsilleni.

Kiitos vastauksista.

Toivoisin todellakin pystyväni imettämään vauvaani, mielellään vuoden ikäiseksi ainakin. Harmittaa tämä tilanne todella paljon, ja koen, etten pysty raskaana ollessani olla paras mahdollinen äiti vauvalleni. Onneksi mieheni on erittäin paljon apuna vauvan hoidossa, mutta töissä hänenkin on käytävä..

Järjellä ajateltuna varmaan vauvallenikin on iloa pikkusisaruksesta vähän vanhempana, mutta en tätä vauva-aikaa voi saada ikinä takaisin ja koen, etten pysty luultavasti keskittymään kumpaankaan vauvaan riittävästi.

En olisi ikinä uskonut, mutta toivon keskenmenoa.

• Tykkää
Reactions: fortunate
Mää imetin keskimmäistä noin neljännelle raskauskuukaudelle. Hyvin riitti maitoa. Vauvallasi saattaa olla tiheän imun kausi ja kysysynnän ja tarjonnan laki ei ole vielä tasapainossa. Varsinkin yöimetys nostaa maidon määrää. voit imettää vaikka toisen syntymään asti, jotkut tandem imettävätkin, mutta ainakaan minulle ei ollut vaihtoehto se.

Ymmärrän, että uusi raskaus on järkyttänyt sinua- tuli pian! Mutta onneksi sinulla on vielä aikaa siihen sopeutua. vauvasi on pieni ja helposti tuntuu tukalata ja voiko toista rakastaa samalla tavalla..yms..mutta kaikki asiat hoituu kyllä..pikkuhiljaa! Tsemppiä.

Itse olen kahdessa raskaudessa imettänyt. En huomannut, että vauvat (6kk, toinen 1v2kk) olisivat mitenkään reagoineet uuteen raskauteen. Imetin molemmilla kerroilla niin pitkälle kun oma fysiikka antoi periksi, sit kun maha oli liikaa tiellä vierotin vauvat. Meillä kukaan lapsista ei ole aluksi huolinut pulloa ollenkaan, kiitos pitkän täysimetyksen.. Mutta sitkeästi opetin heitä pullolle, koska maito on pienelle niin tärkeää.

Oletko kokeillut pullossa maitotutin sijaan vellituttia? Meillä se on auttanut, olen ensin "hörppyyttänyt" maitoa pullosta vellitutilla ja myöhemmin kun lapsi on hyväksynyt pullon siirtynyt takaisin maitotuttiin (ihan siks kun se sotkee vähemmän kun vauva heiluu pullo kädessä minne sattuu..)

Jos saat imetyksen onnistumaan niin mikäänhän ei estä sinua imettämästä läpi raskauden ja vauvan synnyttyä tandemimettämään lapsiasi. Ystäväni teki näin ja hän koki sen hyvänä ratkaisuna. Itse olen vieroittanut isomman lapsen tissiltä, ettei vauvan syntyessä tarvi käydä tissitaistoa ja mustasukkisuutta läpi isomman kanssa.

Ole onnellinen uudesta raskaudesta!! Kiität siitä myöhemmin :) Meillä lyhyellä ikäerolla syntyneet siskokset ovat kuin paita ja peppu, parhaat kaverit, ei ole minun tarvinut heitä paljon viihdyttää :) Tytöt nyt 6 ja 7v. Myöhemmin kun meillä syntyi lisää pikkuisia, tytöt eivät osanneet olla ollenkaan mustiksia tai huomionhakuisia kun he ovat niin tottuneet jakamaan kaiken.

Onnea odotukseen :)

Meillä vauva oli jo vähän isompi kun tulin raskaaks. Esikko oli siis 8,5kk kun tulin raskaaks (tai siis en tienny sillon vielä aikoihin olevani raskaana) huomasin tohon aikoihin et esikko alko irrottautuun imetyksestä, ei enää kelvannu niinkun ennen (en tiedä oliko vähemmän maitoo vai muuttuko maidon maku) mut siis itte alko vähentämään ja sit 10kk iässä jätti kokonaan ja siinä vaiheilla sitten vasta huomasinkin olevani raskaana. NEuvolasta mulle sanoivat et raskauden myötä voi maidon tuotanto vähentyä tai maku muuttua minkä takia esikoinen varmaan sen tissin sit ite jätti pois. Onnee siltikin raskaudesta. Meillä oli hyvä juttu et lapsille tuli ikäeroks alle 1,5v ja vaikka kuinka pelkäsin ni elämä ollu yllättävän helppoo ja esikoinen kun oli niin pieni kuopuksen syntyessä ni ei osannu olla edes mustis missään vaiheessa.

Kannattaa vain kokeilla sitä pulloa. Kyllä se yleensä alkaa kelvata jos on nälkä.
Noin pienen tärkein ravinto on kuitenkin maito, eikä sitä kannata kokonaan korvata muulla ruoalla.
Mä olen joskus joutunut 'opettamaan' lapsen (10kk) uudestaan juomaan imetyksen päätyttyä. Lapsi meinasi kuivua kokonaan, kun rinnasta ei tulut maitoa eikä pullo kelvannut. Mä annoin silloin ruiskulla maitoa pieniä määriä aluksi ja aika pian lapsi tajusi uuden maidon idean ja pullo alkoi kelvata.

Isomman lapsen olen opettanut tuttipullolle kaakaon avulla, muutaman kaakaopullon jälkeen alkoi maitokin kelvata.

Onnea uuteen odotukseen. Rankkaa tulee olemaan kahden vauvan kanssa, mutta pian se helpottaa. Lapsita on seuraa ja iloa toisilleen =)

Kiitos kaikille vastauksista.
Toivotaan, että kyseessä olisi nimenomaan tuo tiheän imun kausi. Huolettaa vaan tuo hidas heruminen, voihan sekin toisaalta olla jostain muusta johtuvaa.

Vellituttia ei olla vielä kokeiltu, koska vauva kyllä lussuttaa mielellään "tyhjää" tuttipullon tuttia, mutta jos sieltä tulee maitoa tms. niin sitten sylkee pullon pois. Täytyy kokeilla tuotakin kikkaa. Vaikeaa varmasti on myös, etten pumppaamalla tai lypsämällä saa maitoa herumaan, joten pitäisi heti paljaaltaan tarjota korviketta. Toivoisin, että jos kyse on maidon maun muuttumisesta raskauden myötä, niin eikö vauva mahdollisesti tottuisi uuteen makuun jos vaan sitkeästi rintaa tarjoaa? Nokkamukista tai hörpyyttämällä tuntuisi aika kalsealta tavalta hoitaa esim yösyötöt.

Tuota ruiskuakin on varmaankin kokeiltava. Toistaiseksi maitoni on kuitenkin ilmeisesti riittänyt, koska vauva ei vaikuta kuivuneelta tai mahdottoman nälkäiseltä. Soseet kuitenkin kelpaavat jopa yllättävänkin hyvin.

Itse puristettua melonimehua olen antanut vauvalle lähinnä siksi, että oppisi imemään pullosta. Ei ole tarkoitukseni missään nimessä ottaa mehun juottamista pullosta tavaksi.

Yhteistyössä