Ompa pässejä vanhempia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 987
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
9

987

Vieras
Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen (THL) on joulukuun puolivälin jälkeen ilmoitettu yksitoista tartuntaa. Sairastuneet ovat eri puolella Suomea asuvia lapsia. Heistä seitsemällä on infektion vakava muoto. Kuolemantapauksia ei ole tullut THL:n tietoon.

Ehec-tartunnat kolminkertaistuivat viime vuonna. THL ja Elintarviketurvallisuusvirasto Evira selvittävät lisääntymisen syytä.

Ehec-tartuntojen ehkäisyssä on iso rooli kotikeittiön hyvällä hygienialla.

– Joissakin haastatteluissa on tullut ilmi, että sairastuneet ovat maistelleet esimerkiksi raakaa lihapullataikinaa. Raaka liha voi sisältää ehec-bakteeria, varoittaa THL:n epidemiologiaeläinlääkäri Ruska Rimhanen-Finne.

Myös kasvikset saattavat olla syynä ehec-tartuntoihin. Siksi ne on syytä huuhdella kunnolla ennen syömistä.

Ehec-infektion tavallisimmat oireet ovat verinen, kuumeeton ripuli ja vatsakrampit.

No täällähän saa vähän väliä lukea kuinka käsipesu on pöpökammoisen toimintaa, no mites suu pannaan kun lapsi makaa sairaalassa koska äiti/isi ei jaksa pestä käsiään tai opettaa lastansa pesemään? Ja kuka idiootti antaa lapsen syödä raakaa jauhelihaa tai ei pese kasviksia?

Voi ei. Pitää vissiin lopettaa tartarpihvin syöminen kokonaan. Sniiiff. Ja lapsikaan ei saa enää sitä syödä. Sniiiif. Palstamammat tuomitsee sen niin nyt totakaan ei saa enää syödä.

[QUOTE="wieras";29573442]Voi ei. Pitää vissiin lopettaa tartarpihvin syöminen kokonaan. Sniiiff. Ja lapsikaan ei saa enää sitä syödä. Sniiiif. Palstamammat tuomitsee sen niin nyt totakaan ei saa enää syödä.[/QUOTE]

Jauheliha ja tartarpihvi ovat kaksi eri asiaa. Jauhelihassa on todella paljon bakteereja ja sitä ei todellakaan syödä raakana, tartar pihvi tehdään sisäfileestä. Ota ihan oikeesti asioista selvää ennen kuin teet lapsillesi ruokaa.

Ei tuossa nyt vielä tarvitse mitään hyperhygieniaa alkaa noudattaa, pitäshän ruuan kypsennys ja puhdistus olla itsestään selvä asia. Kaikille ei tosin näköjään ole, mutta ei voi ainakaan informaation puutteesta ketään syyttää.

Meillä saa edelleen luvan riittää normaali käsihygienia, käsidesejä ei vielä tämän epidemian takia aleta käyttää

"Jauheliha ja tartarpihvi ovat kaksi eri asiaa. Jauhelihassa on todella paljon bakteereja ja sitä ei todellakaan syödä raakana, tartar pihvi tehdään sisäfileestä. Ota ihan oikeesti asioista selvää ennen kuin teet lapsillesi ruokaa."

Hahahahahhaa. Ei kannata aina ottaa kaikkea niin vakavasti mitä täällä kirjoitetaan. Niin ja naudanlihaa voi syödä vähän raakanakin. Pienenä monesti sitä vähän syötiin ja ihan raakana. Joten ota selvää ennen kuin tulet tänne kirjoittelemaan.

Ehkä kyseessä on vahinko, tuskin kukaan antaa lapsen syödä raakaa lihapullataikinaa?

Toisaalta minullekin tuli heti mieleen se, kuinka perus palstamamma vauhkoaa, kuinka "KÄSIÄ EI TARVI PESTÄ KOSKAAN, TURHAA PÖPÖKAMMOILUA".

Täällä tuntuu olevan vain ääripäitä; niitä jotka hinkkaavat käsiään, pesevät pyyhkeet ja lakanat joka käytön jälkeen jne ja vastapainona ne, jotka eivät harrasta minkäänlaista perushygieniaa, eivät pese vessakäynnin jälkeen käsiä jne.
Ehkä palstalla korostuvat vain ääripäät tai sitten ihmiset pitävät provoilusta, mutta täällä tuntuu joka asiassa olevan vain niitä. Ehkä vain neuroottiset ressukat päätyvät palstalle (joten mitä v*ttua minä täällä teen ;))

[QUOTE="Vierailija";29573563]Ehkä kyseessä on vahinko, tuskin kukaan antaa lapsen syödä raakaa lihapullataikinaa?

Toisaalta minullekin tuli heti mieleen se, kuinka perus palstamamma vauhkoaa, kuinka "KÄSIÄ EI TARVI PESTÄ KOSKAAN, TURHAA PÖPÖKAMMOILUA".

Täällä tuntuu olevan vain ääripäitä; niitä jotka hinkkaavat käsiään, pesevät pyyhkeet ja lakanat joka käytön jälkeen jne ja vastapainona ne, jotka eivät harrasta minkäänlaista perushygieniaa, eivät pese vessakäynnin jälkeen käsiä jne.
Ehkä palstalla korostuvat vain ääripäät tai sitten ihmiset pitävät provoilusta, mutta täällä tuntuu joka asiassa olevan vain niitä. Ehkä vain neuroottiset ressukat päätyvät palstalle (joten mitä v*ttua minä täällä teen ;))[/QUOTE]

Hä? Juurihan kerroin että itse söin sellaista lapsena.

"Hä? Juurihan kerroin että itse söin sellaista lapsena."

Samoin, niin minä ja sisatuksenikin syötiin pienenä. Mutta eihän sitä nämä nykyajan nuoret taida tuollaisesta mitään tietää.

On eri asia syödä raakaa naudan lihaa kuin syödä rakaa naudan jauhelihaa. Jauheliha on moneen kertaan mennyt myllystä läpi ja sen pintään pääsee muodostumaan paljon bakteereja, se ei myöskään ole tuoretta kun sen kotiin vie. Mitään mikä tulee ulos lihamyllystä ei pitäisi syödä raakana.
Miten ette tiedä tätä?

Alkuperäinen kirjoittaja näin;29573723:
On eri asia syödä raakaa naudan lihaa kuin syödä rakaa naudan jauhelihaa. Jauheliha on moneen kertaan mennyt myllystä läpi ja sen pintään pääsee muodostumaan paljon bakteereja, se ei myöskään ole tuoretta kun sen kotiin vie. Mitään mikä tulee ulos lihamyllystä ei pitäisi syödä raakana.
Miten ette tiedä tätä?

Kun olin pieni, niin sanottiin vain ettei possun lihaa saa syödä raakana, nauta on o.k. Tosin meillä äiti jylläsi itse lihat myllyn läpi.

Yhteistyössä