Ompelutaitoiset,AUTTAKAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mianna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mianna

Vieras
MUlla on jo 4. yritys menossa ja aina joku menee vikaan,kun en osaa!Kangasta kuluu..ja hermoja.
Koitan ommella TRippTrappiin pehmustetta.
MITEN saan nuo käsinojaan tulevat ja selkänojaan tulevan osan kankaan ommeltua niin,ettei se kurtistu osien välistä?Pitäisikö ommella osat erikseen ja sitten ommella yhteen lopuksi?
Hankala selittää,kuva voi auttaa.. siis meinaan se käännös noiden käsinojan ja selkänojann osien välissä ,miten ompelen?
http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/2233/pl

Mä jättäisin siitä saumakohdasta pehmusteen kankaan sisältä pois. Eli ompelisin pelkän kangaspalan siihen väliin. Ymmärrätkö, mitä tarkoitan? Eli selkäpehmusteeksi leikkaisin suorakulmaisen palan, mutta siihen päälliseen kaavoittaisin lisäksi pienet "lipareet", joihin sitten yhdistäisin käsinojapehmusteet.

Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Mä jättäisin siitä saumakohdasta pehmusteen kankaan sisältä pois. Eli ompelisin pelkän kangaspalan siihen väliin. Ymmärrätkö, mitä tarkoitan? Eli selkäpehmusteeksi leikkaisin suorakulmaisen palan, mutta siihen päälliseen kaavoittaisin lisäksi pienet "lipareet", joihin sitten yhdistäisin käsinojapehmusteet.

Liian monimutkaista,olen niin surkea ompelija..
Leikkasin jo nuo lipareet käsinojia varten irti,kokeillaas.

Näin mäki sen mielessäni näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mianna:

Liian monimutkaista,olen niin surkea ompelija..
Leikkasin jo nuo lipareet käsinojia varten irti,kokeillaas.

Mutta siis mikä tässä on vaikeaa? Helpompihan tämä tapa on, kuin tehdä koko systeemi kerrallaan?

että ompelin päällykankaat yhteen,en vielä pehmustetta.Ja ongelma tuli siinä kun käänsin kankaan oikein päin "pussiksi" niin käsinojien ja selkänojien välinen "kuja" jäi sykkyrälle siitä kurvista.Ymmärrättekö?
Nyt kun leikkasin nuo käsinojien lipareet irti,miten tästä jatkan..mun logiikka pettää.

Oliko sulla alunperin saumat lipareiden molemmin puolin, vai oliko ne jomman kumman palan kanssa yhtä palaa? Mä varmaan tekisin tikkaukset lipareen molemmin puolin, jolloin siitä tulis tukevampi. Ja kun laitat pehmusteet kankaiden sisään ja laitat pehmusteet tuoliin, lipare jää ikään kuin pehmusteiden alle, kun on ohuempi, eli pienet rypyt tms. ei varmaan tuu siinä näkymään. Nyt siis ompelisin ne lipareet kiinni niihin toisiin palasiin ja tikkaisin vielä päälle , että saumasta tulee tukeva.

Ehkä olen nyt ihan hakoteillä, mutta jos kurvi siinä kurttuisessa kujassa on yhtään jyrkähkö, niin muista leikata saumanvaroihin lovia niin että ne antavat periksi. ja sitten kunnon silitys raudalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Metso:
Ehkä olen nyt ihan hakoteillä, mutta jos kurvi siinä kurttuisessa kujassa on yhtään jyrkähkö, niin muista leikata saumanvaroihin lovia niin että ne antavat periksi. ja sitten kunnon silitys raudalla.

Totta, tätä en hoksannut sanoa!

Ainakin meidän ikivanhassa pehmusteessa on ne on samaa palaa kokonaan eli siitä kappaleesta on leikattu pienet suorat palaset pois taitteen kohdalta, tulee kaksi suorakaiteista lovea siihen kappaleeseen. Kulmissa kannattaa nurjalla leikata vähän lovia, että kääntyy kinnaamatta.

No ne ei oo tässä tapauksessa niin oleelliset, kun ompeluvaiheessa kangasta ei tarvii taittaa mutkalle, mutta auttaa ehkä istuvuuteen sitten valmiina. Eli kangas taipuu paremmin mutkaan, kun ompelun jälkeen (yleensä ompelun aikana, jos ommellaan tiukkaa mutkaa), leikkaat saksilla saumanvaraan (ei liian lähelle saumaa!) pystysuoria lovia esim. 5mm välein, jolloin saumanvara ei kiristä, kun kangas taivutetaan mutkalle. Vaikea selittää näin sanallisesti ilman, että voi käytännössä näyttää samalla... Mutta tässä tapauksessa voit kyllä jättää ne tekemättä, koska ompeluvaiheessa niistä ei ole sulle nyt mitään hyötyä!

Yhteistyössä