On niin paha mieli, mies pyysi yrittämään vielä suhteessa, eikä se tunnu kuitenkaan onnistuvan :-(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen itse ollut lapsena "seuraamassa" äidin ja hänen miesystävänsä suhdetta, joka oli hyvin samankaltainen. Äijä jaksoi valittaa kaikesta (sotkuista kotona, meitä 2 lasta ja yksi hänen ja äidin yhteinen), ei osallistunut kodinhoitoon, ei meidän "vieraiden" lasten eikä edes oman lapsensa hoitoon millään lailla. Hän harrasti omia juttujaan eli auton laittamista yms. Oli aina mielestään oikeassa, määräili ja arvosteli muita eikä osannut yhtään asettua toisten asemaan. Keksi ikävää sanottavaa meistä lapsista ("hampaat on noin kulunut jo", vaikka niissä oli vain siis normaali purupinta, "lukee liikaa kirjoja eikä oo kavereita", ei edes pitänyt paikkansa tuo kaveriasia yms.). Kääntöpuolena osasi esittää tosi mukavaa, kun oli vieraita läsnä..

Meillä oli kotona todella kurja ilmapiiri aina, kun hän oli kotona ja jatkuvaa riitelyä äidin ja hänen välillä. Kaikki helpottui vasta kun heille tuli ero. Ja sanon, ettei pikkusisarukseni kauheasti ole menettänyt, vaikka ei isänsä kanssa arkea lapsena kauaa elänytkään. Että ajattelisin tosiaan lastakin, jos kotona on jatkuvaa riitelyä ja kireä tunnelma, se ei todellakaan ole kivaa.

Joo aika pitkälti tuollaista meilläkin on, auton laittoa ja kotitöiden tekemättömyyttä myöten. Lisäksi mies ei ole töissä tällä hetkellä, eikä ole tietoa koska sellaista saa. Silti hänen vapaa-aikansa menee omiin juttuihin, auton rassaukseen, kavereiden auttamiseen yms. Ja usein juurikin valittaa etten ole tehnyt mitään kotona, vaikka olisi kaikki tiptop, onnistuu monesti löytämään esimerkikseen jonkin jutun joka ei ole kondiksessa.

Olin ennen iloinen, positiivinen ja puhelias, mutten enää. Ystävien kanssa ollessani nuo tulevat vielä joskus esiin, kun ei tarvitse pelätä sitä harhailevaa katsetta, ja toteamusta että sulla on taas näköjään puheripuli. Yksi ystäväni sanoi viime viikolla että olen kadottanut oman itseni miehen kanssa. :-(

Minun mieheni ei esitä mukavaa, ja siksi minun vanhempani ja ystäväni eivät pidä hänestä ollenkaan, eivätkä tule meille kylään ollenkaan ellei hän ole pois kotoa. Tuokin on todella ahdistavaa.

Toivottavasti tekstini ei saa sulle huonoa mieltä, mutta monesti parisuhde lähtee pelaan vasta sitten kun ITSE ymmärtää osata arvostaa sitä kumppania sellaisena kuin hän on ja yrittää ymmärtää toisen käytöstä. Ja tämän lisäksi ymmärtää, että kenenkään toisen harteille ei voi omaa onnellisuutta kasata vaan se onnellisuuden tulee lähteä itsestä.

Voiko tuo asia ollakin miehen puolelta se, että hän tuntee, ettet sää kuuntele häntä tarpeeksi ja ettei hänen omia ajatuksiaan oteta huomioon kotiasioissa? Ne asiat kun voidaan tehdä monella eritapaa, eikä se sun tapa välttämättä ole juuri se oikea. Eli jos mies motkottaa jostain pienestä typerästä tavarasta, joka on taas väärin jossain (tjms), niin miksei sen paikkaa voisi yleisesti siirtää sinne mihin se mies nyt sit haluaa? Ja keskustella sit joku toinen homma sellaiseksi mitä sää haluat. Tuollainen yleinen motkotus kuulostaa hieman sille, että miehesi on yleisesti kovin tyytymätön hommiin, ehkä hänen poissaolo kodista selittyy myös sillä. En tiedä, kunhan vain arvailen, sillä tuo ei ole kovin harvinaistakaan..

Ajattele tämäkin toisinpäin empaattisesti. Jos mies huomauttaa, ettet kuuntele tarpeeksi, niin ehkä miehellä on siihen jonkinmoinen ajatus, miksi mies kokee asian niin? Ehket sinä sitten kuitenkaan kuuntele tarpeeksi ja puhut itsestäsi liikaa? Tuo, että huomautetaan toisen kuuntelemattomuudesta on oiva keino kertoa, ettei tule mielestään kuulluksi ja sitä kannattaa myös sun käyttää, jotta mies hoksaa keskeyttämisensä. Tulee myös huomata, ettei keskusteluiden ole tarkoitus mennä niin, että itse höpöttää 10minuuttia ja vaatii toisen kuuntelua... Tai höpöttää pelkästään itsestään ja kun tulee toisen vuoro, niin ei enää jaksaisikaan kuunnella..

Voi myös olla, että teillä on mennyt hommat jotenkin niin ristiin, että miehen käytös ja olemus on siksi muuttunut ei-niin-kivaksi, mutta nuo pystyisi korjaamaan. Mutta hommaa ei välttämättä korjata siten, että mies muuttuu. Sehän olisi juuri vastakohta sille, että yrittää arvostaa toista omana itsenä -mitä itse vaadit nyt mieheltä..

En nyt sano, että ei kannata eroa. Ei sitä kukaan voi sanoa. Mutta vaikea sitä on sanoa, kannattaako se ero kuitenkaan. Olethan ilmeisesti jo nähnyt muitakin suhteita, kun et kerta kuukautta paria ole ilman suhdetta yksinään ollut. Onko ne suhteet kaatuneet vähän samantyylisiin asioihin? Jos ovat, niin kyllä toimivan parisuhteen edellytys on, että itse mietit niitä asioita, ettet suotta taas joudu pettymään seuraavaan parisuhteeseen. Monesti ne parisuhteet alkavat toimimaan vasta, kun ymmärtää, että se samankaltainenkin kumppani on todella paljon erilainen kuin itse (ja samankaltaisessa vasta voi niitä ikäviä piirteitä löytyäkin ja runsaasti) ja se vain täytyy hyväksyä ja oppia elämään onnellisena pienistä vastoinkäymisistä ja ei-niin-kivoista piirteistä riippumatta.

Ei ole aiemmissani suhteissani ollut koskaan vastaavanlaisia ongelmia. Niitä on vain ihan muutama, mutta ongelmat ovat olleet erilaisia. Esim. tätä edellinen suhde kesti 3,5 vuotta, henkinen puoli sujui loistavasti ja itse asiassa olemme vieläkin ystäviä ja tekemisissä yhteisen harrastuksemme kautta. (tämä ei ole nykyisessä suhteessani ongelma, mieskin on ystävä eksänsä kanssa, ja itse asiassa minäkin olen) :-) Emme riidelleet juuri koskaan, ja viihdyimme hyvin yhdessä. Miehellä oli vain tapa juoda pari kertaa viikossa pää totaalisen täyteen, ja kännissä hän joutui usein putkaan, tappeli, hajoitti paikkoja, oli agressiivinen tms. vaikka selvinpäin oli maailman ihanin. Hän ei halunnut muuttaa juomistapojaan, niin erosimme minun toiveestani.

Minä olen kyllä koittanut olla empaattinen ja ymmärtää, mutta kun en vaan oikeasti jaksa noin negatiivista ihmistä, miten sitä asiaa voisi ymmärtää tai sovitella? Tänään esim. aloin itkemään, kun mies kotiin tullessaan taas valitti kaikesta, vaikka minä niiiiin yritän parhaani.

Minä olen jonkin verran jo masentunut, ja pahemmaksi menee koko ajan. En ymmärrä miten minä enää osaisin olla empaattisempi ja ymmärtää miestä enemmän. Miten ihmeessä, kun en oikein enää löydä hänestä mitään rakastamisen arvoista?

Voiko olla mahdollista, että sinä romantikkona kuvittelet, että parisuhde vain siinä huuma-aikana on sitä mitä sää haet? Eli romantisoit sitä alkuhuumaa ja kenties ajattelet sisimmissäsi, että juuri se on sitä mitä sää haet? Meinaan kyllä tahtoo niiden romantikoidenkin suhteet menevän ihan siihen tavalliseen ja niin niissä "ihanissa, kilteissä, keskusteluhaluisissa, romantikko"-miehissäkin on niitä ikäviä puolia. Ei sellaista miestä löydykään, ettei huonoja puolia tule tai herkkänä ihmisenä ota jostain asiasta loukkaantumisen aiheen.

Ihan näin tämän ketjun lukemisen perusteella, ehdotan eroamisen vaihtokohdaksi etsimään sinulle itsellesi sellaista tekemistä, joka tekee sut itsesi onnelliseksi. Onni ja onnellisuus kun lähtee aina itsestä, ei siitä kumppanista. Tekstiesi pohjalta saa kuvan, että etsit onnellisuutta siitä miehestä, mikä on loppumaton onneton suo jatkossakin. Onni kun lähtee ihmisestä itsestään...

Anteeksi kun sanon, mutta sinä et kyllä taida ollenkaan ymmärtää. :-( Ei ole kyse ollenkaan siitä että etsisin onnellisuutta miehestä, enkä omasta itsestäni. Minä olen ihan onnellinen ja tasapainoinen aina kun hän on poissa, mutta miten sitä voisi olla onnellinen ja tasapainoinen, jos toinen on useinmiten negatiivinen? Ei se ole liiallista onnen hakemista toisesta ihmisestä jos toivoo että olisi edes suhteellisen hyvä olla, tai voisi olla edes yhtenä päivänä pahoittamatta mieltään jostain.

Vai pitäisikö minun vaan olla hyvillä mielin, jos olen siivonnut asunnon, pessyt ikkunat, laittanut ruokaa ja odotan toista kotiin että saan olla ja jutella hänen kanssaan, sitten hän lösähtää sohvalle ja avaa telkkarin, ja toteaa että sinäkään et koskaan mitään täällä tee, kissanhiekat haisee, (vaikka olisin juuri vaihtanut ne) keittiön kaapeissa on tahroja, mikä täällä haisee, etkö sä oikeesti ikinä tuuleta täällä, ole hiljaa mä haluan kattoa telkkaria!! Siinä vaiheessa poistun sitten makuuhuoneeseen itkemään.

Minusta tuntuu että sinä nyt vain jotenkin haluat etsiä vikoja minusta. Mutta tosiaan, mulla on ollut suhteita joissa henkinen puoli on sujunut täysin, ja mulla on ollut hyvä olla, ongelmat ovat olleet muualla. En sano olevani täydellinen, mutta mielestäni mies on perustyytymätön ja negatiivinen ihminen, joka ei ole kovinkaan usein hyvällä päällä, ja sellaiset ihmiset masentavat minua. Ei auta jos pyydän häntä puhumaan huolistaan, ei auta jos pyydän että hän koittaisi kiinnittää huomiotaan enemmän minun hyviin puoliini eikä etsimällä etsiä vikoja tai tekemättä jättämisiäni, varsinkin kun itse on kotona melko patalaiska.

Sinä vaikutat fiksulta ja ihanalta naiselta, enkä ymmärrä miksi hukkaat aikaasi tuollaiseen paskaläjään. Lapsillasikin olisi taatusti parempi olla kun ei tarvitsisi katsella isän nyrpeää naamaa, ja sitä kun äiti itkee. Paljon jaksamista sinulle!

[QUOTE="aapee";23790461]Anteeksi kun sanon, mutta sinä et kyllä taida ollenkaan ymmärtää. :-( Ei ole kyse ollenkaan siitä että etsisin onnellisuutta miehestä, enkä omasta itsestäni. Minä olen ihan onnellinen ja tasapainoinen aina kun hän on poissa, mutta miten sitä voisi olla onnellinen ja tasapainoinen, jos toinen on useinmiten negatiivinen?

Minusta tuntuu että sinä nyt vain jotenkin haluat etsiä vikoja minusta.[/QUOTE]

En yritä etsiä vikoja sinusta. Mutta parisuhde on vähän sellainen, että siinä ei oikeastaan pysty tekemään muuta kuin muuttamaan omaa käytöstään, jotta sen saa toimimaan. Toista et pysty muuttamaan, vaikka kuinka asioista tappelisi yms. ellei muutos lähde hänestä itsestään. Parisuhde on kahdenkauppa, eikä se toisen ikävä käytös yleensä ole vain hänestä johtuvaa vaan se johtuu jostain. ja useimmiten se johtuu kumppanista/ hänen omasta tyytymättömyydestä tjms. Ja sama tietysti toisinpäin ja kun siitä tulee noidankehä, sitä ei osatakaan ratkaista vaan pari päätyy eroon. Jos tuossa oppii katkaiseen noidankehän, niin parisuhde voi saada uuden kukoistuksen. Tietty luonteenpiirteillä on omat roolinsa, mutta luonteenpiirteet tulevat kyllä suhteen alkuvaiheessakin jo esille.. En tiedä miten itse käyttäydyt miehen läsnä, mutta kyllä sä aika negatiivisesti miehestä puhut ja siten, että kaikki ongelmat johtuisivat miehestä, vaikkakin sanotkin, että sussakin on vikoja (mutta et kuitenkaan ole miettinyt omia vikojasi muuttaa?). Ehkä miehen ajatukset parisuhteesta on toisenlaiset ja ongelmakohdat ovat eriä kuin sinun ajatuksissasi.

[QUOTE="aapee";23790427]
Miten ihmeessä, kun en oikein enää löydä hänestä mitään rakastamisen arvoista?[/QUOTE]

Ehkä tämä kiteyttää kaikista eniten tekstisi. Jos et rakasta pyyteettömästi toista, se todennäköisesti näkyy ulospäin. Ehkä jos löytäisit rakkauden uudelleen, parisuhteennekin lähtisi kukoistamaan. Mutta kuinka sen sitten löytää, onkin erijuttu.

Mutta oma on päätöksesi ja eihän sitä pakko ole sellaisen ihmisen kanssa olla, jota ei rakasta ja jonka luonne ei miellytäkään. Mutta usein parisuhteen ongelmat voi myös selvittää, jos ne haluaa selvittää, kun kyseessä ei ole kolmansia osapuolia/alkoholia/sairautta tjms. Ja nähtävästi ainakin miehesi haluaa asiat selvittää otsikon mukaan. Eli halustahan tässä on useimmiten kyse, kun ei parisuhteessa pakostikaan tarvi olla.

En tiedä miten itse käyttäydyt miehen läsnä, mutta kyllä sä aika negatiivisesti miehestä puhut ja siten, että kaikki ongelmat johtuisivat miehestä, vaikkakin sanotkin, että sussakin on vikoja (mutta et kuitenkaan ole miettinyt omia vikojasi muuttaa?).

Kaikissa on vikoja, ja vaikka olisi niitä omia vikojansa miettinytkin, niin ei niitä välttämättä tuo esille juuri silloin, kun haluaa valittaa sen toisen vioista. Ja kukapa ei joskus haluaisi. Näissä voi tulla sellainen kyllästyminenkin tietysti, että ihminen voi kokea (subjektiivisesti, toki, mutta siltikin), että on jo yrittänyt muuttua, ehkä suhteen alusta asti. Ja että toinen on esittänyt vaatimuksia muuttumisesta, ja on niitä toteutellut, mutta sitten vuosien päästä tulee sellainen sick and tired -olo, ja haluaisi edes välillä puhua niistä toisenkin vioista.

[QUOTE="aapee";23779668]

Luulin tuntevani mieheni jo ennen lasta, mutta nyt olen tajunnut että se olikin vielä ns. alkuhuumaa, vaikkakin olimme olleet yhdessä 2 vuotta ennen lasta. Olen yrittänyt lapsen takia vaan olla, mutta tuo yrittäminen näkyy minusta väkisinkin äreytenä ja vaitonaisuutena sekä itkuherkkyytenä. Minun on niin paha olla, en oikeasti pidä miehestäni ihmisenä yhtään, hän ei ole mitenkään ihana ihminen minusta, eikä hänenlaistaan ole helppo rakastaa. Olen yrittänyt, mutta sisältäni tulevalle pahalle mielelle ja ahdistukselle en mahda mitään. [/QUOTE]

Tuli tässä mieleen, että jos olet ollut 3.5v yhdessä ja 2v ennen lasta sulla on reipas vuotias lapsi ja ongelmat alkoivat siis lapsen syntymän jälkeen?

Voisiko sun pahaan oloon olla syynä masennus? Kaikki nuo sun kuvailemat asiat voivat johtua myös siitä; itkuherkkyys, paha olo, äreys, vaitonaisuus, sisältä tuleva paha olo ja ahdistus, liiallinen herkkyys. Pikkulapsi aika on kaikista herkintä aikaa eroamisille ja monesti kun sen selvittää, niin parisuhdekin alkaa taas paraneen.. Jos meinaan kaikki ongelmat alkoivat vasta lapsen tulon jälkeen ja sitä ennen oli kaikki ihan jees. Tokkopa sen miehen luonne yhtäkkiä on muuttunut noin pienessä ajassa..

Kaikissa on vikoja, ja vaikka olisi niitä omia vikojansa miettinytkin, niin ei niitä välttämättä tuo esille juuri silloin, kun haluaa valittaa sen toisen vioista. Ja kukapa ei joskus haluaisi. Näissä voi tulla sellainen kyllästyminenkin tietysti, että ihminen voi kokea (subjektiivisesti, toki, mutta siltikin), että on jo yrittänyt muuttua, ehkä suhteen alusta asti. Ja että toinen on esittänyt vaatimuksia muuttumisesta, ja on niitä toteutellut, mutta sitten vuosien päästä tulee sellainen sick and tired -olo, ja haluaisi edes välillä puhua niistä toisenkin vioista.

No voihan tuokin olla mahdollista. Vaikeahan on sitä sanoa kun vain kirjoitetaan palstalla.

Tuosta kursiivatusta tekstistä senverran, että jos ja kun lähtee omia ongelmakohtia muuttamaan, ei kannata tehdä sitä niin paljoa, että oma mieli kokee jo sen uuden-minän huonoksi, ettei edes itseään enää tunne sen jälkeen. Joskus kun se kumppani voi käyttää tietynlaista kiltteyttäkin hyväkseen ja yrittää muokata vaan kumppanin haluamaksi ollen itse onnellinen, mutta se muuttunut kumppani ei ole saanut mitään parannusta itse ongelmiin (eli toisen käytökseen) ja jää itse vielä onnettomaksi. Yleensähän oman käytöksen muuttaminen, muuttaa automaattisesti sitä kumppania, mutta eihän tuo aina itsestäänselvyys ole.

Mä en oikein myöskään enää luule osaavani muuttua enempää. En usko, että pystyn olemaan ikinä itse ärähtämättä eikä mun mielestä tarvitsekaan, mutta kun siitä romahtaa taas toisen koko maailma ja saan kuulla olevani ties mitä, solvauksia solvausten perään.
Tiedän, että aktiivisempi seksielämä saa miehen kuin miehen paremmalle tuulelle ja suhteen parempaan jamaan, mutta jos mies ei tee itse aloitetta, kun seksiä kaipaa niin ei munkaan tee mieli jokapäiväisten valitusten ja halveksunnan jälkeen seksiä moisen äijän kanssa. Siinäpä ollaan sitten pattitilanteessa.
Mä en vaan ymmärrä sitä, miksi toista pitää haukkua, nimitellä ja halveksia puheillaan vuodesta toiseen, vaikka olen varmasti selvin sanoin kertonut, miten epäreilua riitelyä sellainen on enkä kestä kuunnella sellaista puhetta itsestäni. Vaikka miten yritän, en pysty enää rakastamaan miestä, joka puhuu vaimolleen toistuvasti niin. Pakkohan niiden puheiden on jonnekin muistiin jäädä. Mutta nyt, 12 vuoden jälkeen mustakin vasta tuntuu siltä, että en pysty enää unohtamaan niitä sanoja. Eli en ensimmäisestä haukusta ole ollut kamojani pakkaamassa.
Haluaisin niin rakastaa muuten kelvollista miestä ja säilyttää perheen tekemällä itse asian eteen jotain ("aktivoimalla" seksielämämme), mutta en pysty haluamaan miestä, joka tekee mulle tällaista. En ole itsekään täydellinen, mutta riitelynkin pitäisi olla reilua ja riidat pitäis pystyä sopimaan. Meillä riidat useimmiten päättyvät niin, että mies solvaa mut maanrakoon ja lähtee tilanteesta pois. Onko reilua?

Meillä riidat useimmiten päättyvät niin, että mies solvaa mut maanrakoon ja lähtee tilanteesta pois. Onko reilua?

No, ei tietenkään ole. Meillä minä olen se, joka ei yleensä jaksa edes "keskustella." Olen erittäin väsähtänyt kaikkiin puinteihin, yleensä nyökyttelen jonkun puolituntia melko syyttävälle puhetulvalle, sitten yritän häipyä. Tästäkin saa noottia kyllä. Suoraa haukkumista tosin on ehkä vähemmän, mutta silloin tällöin kyllä.

En ole lukenut koko ketjua..mutta siis oltiin miehen kanssa viime vuonna pieksämäen avioliittoleirillä ja siellä oli luennoitsijoina juuri tällanen pari..toinen oli ollut täysin kova jne...ja toinen hiljanen..ystävällinen jne jne...ihan vastakohtia.ja heille oli meinannu tulla ero...pitkä stoori, mutta menivät tonne leirille ja pikkuhiljaa alkoivat saada asioitaan kuntoon...oppivat kumpikin näkemään toisen näkemyksiä..ja olivat vuosien jälkeen nyt luennoitsijoina...mahtava leiri oli meidänki mielestä..paljon hyvää asiaa..tosin pitäs käydä useempi leiri, et alkas itelleki mennä jakeluun, et toinen on oikeesti erilainen kun minä eikä kaikki aina tapahdu sekunnissa jne...yleensähän se juuri lasten saamisen jälkeen alkaa tulla esille yhtä sun toista ja kun aikaa menee enemmän ni alkaa huomata sellasia piirteitä joita ei ennen ollutkaan...meilläki mies kyllästy oleen aina se kiltti ja hiljanen joka tekee niinku minä sanon..ja siitä alko itelle kriisi "mikä tolla nyt yhtäkkiä on"...mut täytyy nöyrtyä koittamaan puhua ne sille miehelle, mitä täällä vuodatit..rauhallisesti ja pyytää, että toinen kuuntelee...et mikä ottaa päähän toisen käytöksessä jne..jne..kun miehet ei osaa ajatuksia lukee...ja voi olla ettei tiettyjä juttuja ole omassa käytöksessään huomannu yhtään..nää on just perusjuttuja..et naiselle tulee hellyys ensin ja miehelle yleensä seksi...ja mies on ymmällään, et mikä tässä nyt mättää, kun toinen ei haluakaan...eikä ymmärrä sitä pointtia...se täytyy sanoa...liian paljon tulee eroja, kun päästäs perusasioita selvittämällä ehkäseen monta...se on sitte eri asia, jos toista ei kiinnosta enää yrittää, et tilanne on menny liian pitkälle vaikka..tai sit ajattelee, et antaa olla, et parempiki löytyy...tällasta pohdintaa...

Joo, tuo NMKY:n avioliittoleiri on tuttu, ei tosin Pieksämäellä mutta toisaalla. Heillähän on tämä tarvehierarkia, että miehelle seksi tulee ensin ja naiselle sitten muut asiat. Pointtina se on toki ihan hyvä, mutta ei sitä itseään pysty pakottamaankaan seksiin, jos tilanne on jo liian tulehtunut.

Niin ja muuten siellä leirillä missä oltiin, niin oli kanssa yksi pari, jolla oli ollut kauheasti ongelmia. Kiinnostuin sitten, että miten ne ongelmat olivat sitten ratkenneet. Paljastui, että kaiken ratkaisu oli se, että toinen osapuoli, joka ei ollut uskossa, olikin tullut uskoon, ja se oli sitten kuulema ratkaissut kaiken. Suhtauduin vähän skeptisesti, koska parilla oli ollut vuositolkulla niitä ongelmia, ja sitten tämä "ratkaisu" oli tapahtunut vasta hiljattain. En suomeksi sanottuna osannut ajatella, että homma olisi nyt sitten heillä "happily ever after", olisin kaivannut jotain vähän konkreettisempaa.

Joo..no me ollaan uskossa, ja ei se homma kyllä niin kuitenkaan mene...et kaikki ratkee..kun me ollaan ihmisiä eri luonteinemme..sama juttu, kun toiset uskoo, et mielenterveysongemat katoo kun tullaan uskoon..eihän se niin mene..et rukoillaan vaan, ni ei tarvi mitään hoitoja...sekin on harmi, kun meitä on moneen junaan.....rukous toki auttaa mua kaikessa..ja joskus on ollu niinki, että on ollu niin paha tilanne, että olen rukoillut, et tilanne aukee jostain päästä ja et osaisin toimia tilanteessa oikein...ja rukous auttaa mua yleensäki elämässä..tosta järjestyksestä me puhuttiin ryhmissäki, et eihän ne aina noin mene...kuten ei meilläkään..tuntuu, et meillä on vähän toisinpäin monesti...kummallista kyllä..ni mies haluais enemmän lähellä oloa, ku minä...harmi, et jääny tollanen ajatus sieltä sulle...kyllä juuri konkreettisia juttuja tarvitaan..mulla on niin huono esimerkki, kun mun omat vanhemmat on täysin vastakohtia ja heidän avioliittonsa on ollut tosi riitanen...ja olen siinä välissä sitte aikanani seilannu..molempia koittanu ymmrtää...mut meidän äitä ei saisi mihinkään leireille, kun se on niin arka..ehkä juuri tuon vuoksi olen halunnut, että oma liittoni olisi erilainen..

Yhteistyössä