A
"aapee"
Vieras
Olen itse ollut lapsena "seuraamassa" äidin ja hänen miesystävänsä suhdetta, joka oli hyvin samankaltainen. Äijä jaksoi valittaa kaikesta (sotkuista kotona, meitä 2 lasta ja yksi hänen ja äidin yhteinen), ei osallistunut kodinhoitoon, ei meidän "vieraiden" lasten eikä edes oman lapsensa hoitoon millään lailla. Hän harrasti omia juttujaan eli auton laittamista yms. Oli aina mielestään oikeassa, määräili ja arvosteli muita eikä osannut yhtään asettua toisten asemaan. Keksi ikävää sanottavaa meistä lapsista ("hampaat on noin kulunut jo", vaikka niissä oli vain siis normaali purupinta, "lukee liikaa kirjoja eikä oo kavereita", ei edes pitänyt paikkansa tuo kaveriasia yms.). Kääntöpuolena osasi esittää tosi mukavaa, kun oli vieraita läsnä..
Meillä oli kotona todella kurja ilmapiiri aina, kun hän oli kotona ja jatkuvaa riitelyä äidin ja hänen välillä. Kaikki helpottui vasta kun heille tuli ero. Ja sanon, ettei pikkusisarukseni kauheasti ole menettänyt, vaikka ei isänsä kanssa arkea lapsena kauaa elänytkään. Että ajattelisin tosiaan lastakin, jos kotona on jatkuvaa riitelyä ja kireä tunnelma, se ei todellakaan ole kivaa.
Joo aika pitkälti tuollaista meilläkin on, auton laittoa ja kotitöiden tekemättömyyttä myöten. Lisäksi mies ei ole töissä tällä hetkellä, eikä ole tietoa koska sellaista saa. Silti hänen vapaa-aikansa menee omiin juttuihin, auton rassaukseen, kavereiden auttamiseen yms. Ja usein juurikin valittaa etten ole tehnyt mitään kotona, vaikka olisi kaikki tiptop, onnistuu monesti löytämään esimerkikseen jonkin jutun joka ei ole kondiksessa.
Olin ennen iloinen, positiivinen ja puhelias, mutten enää. Ystävien kanssa ollessani nuo tulevat vielä joskus esiin, kun ei tarvitse pelätä sitä harhailevaa katsetta, ja toteamusta että sulla on taas näköjään puheripuli. Yksi ystäväni sanoi viime viikolla että olen kadottanut oman itseni miehen kanssa. :-(
Minun mieheni ei esitä mukavaa, ja siksi minun vanhempani ja ystäväni eivät pidä hänestä ollenkaan, eivätkä tule meille kylään ollenkaan ellei hän ole pois kotoa. Tuokin on todella ahdistavaa.