Ongelma liittyen tutkielman käsitteisiin,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
eli mistä tiedän mitkä käsitteet pitäisi erityisesti nostaa esiin ja selittää?

Esim. jos työ koskee maatalon naisia eli emäntiä. Niin täytyykö emäntä termiä jotenkin määritellä vai onko se sellainen, et kaikki kyllä tietää mitä emännällä tarkoitetaan?

Hemmetti kun osaa olla välillä rasittavaa tää työskentely varsinkin ku aivot ei raksuta... yhtään.

No eiköhän ne yleisesti tiedossa olevat + ammattikunnan yleisessä tiedossa olevat käsitteet saa jättää selittämättä. Ei siis edes taviksen tasolle tarvitse mennä.

Mutta maatalon nainen ja emäntähän on ihan eri juttu :o
Maatalossa saattoi ennen olla paljonkin naisia, piikoja ja sukulaisia. Nykypäivänä taas tilalla asuva nainen ei välttämättä ole emäntä ensinkään, vaan vaan asuu tilalla, mutta työskentelee aivan täysin muualla.

Ota lähtökohdaksi tutkielman kohdeyleisö. Ketkä tutkielmaa lukevat/kuuntelevat ja mitä heidän oletettavasti kuuluu tietää valmiiksi. Esim. todennäköisesti kaikki tietävät mikä on maatalon emäntä, mutta jokin 200 vuotta vanha emännän työväline voisi olla vieras. Tai maatalon emäntää koskeva lakipykälä, joka mainitaan vain nimeltä.

Kysy asiaa ohjaajaltasi. Meillä ainakin painotettiin, että opinnäytetyön "kohdeyleisönä" on oman alan opiskelijat ja alalla työskentelevät ja käsitteiden määrittely kannattaa miettiä lukijan näkökulmasta: Mitkä käsitteet ovat alalla niin yksiselitteisiä, että niitä ei syvemmin tarvitse selvittää.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mutta maatalon nainen ja emäntähän on ihan eri juttu :o
Maatalossa saattoi ennen olla paljonkin naisia, piikoja ja sukulaisia. Nykypäivänä taas tilalla asuva nainen ei välttämättä ole emäntä ensinkään, vaan vaan asuu tilalla, mutta työskentelee aivan täysin muualla.

No käytän tutkielmassa vain termiä emäntä. Ei olisi pitänyt kirjoittaa aloitukseen ollenkaan et maatalon nainen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysy asiaa ohjaajaltasi. Meillä ainakin painotettiin, että opinnäytetyön "kohdeyleisönä" on oman alan opiskelijat ja alalla työskentelevät ja käsitteiden määrittely kannattaa miettiä lukijan näkökulmasta: Mitkä käsitteet ovat alalla niin yksiselitteisiä, että niitä ei syvemmin tarvitse selvittää.

Opiskelen kulttuurihistoriaa joten käytännössä oman alan termejä ei työssä ole, paitsi tietenkin metodipuolella. Noi termien poiminnat jäi ikään kuin itselle mietittäviksi. Sen verran keskusteltiin, että ainakin termit kotiteollisuus, käsityö pitää määritellä. Nyt sitten mietin et pitääkö maatalouteen liittyviä termejä selitellä tarkemmin esim. termi emäntä.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Ota lähtökohdaksi tutkielman kohdeyleisö. Ketkä tutkielmaa lukevat/kuuntelevat ja mitä heidän oletettavasti kuuluu tietää valmiiksi. Esim. todennäköisesti kaikki tietävät mikä on maatalon emäntä, mutta jokin 200 vuotta vanha emännän työväline voisi olla vieras. Tai maatalon emäntää koskeva lakipykälä, joka mainitaan vain nimeltä.

Joo, olen pyrkinyt noita vieraita sanoja kirjoittamaan auki alaviitteissä. Ehkä toi emäntä termi on tosiaan jokaisella ihan tuttu käsite, vaikka ei maataloudesta muuten tietäisi pätkääkään.

Kun tutkielma liittyy selkeästi maatalouteen, on kai yksiselitteistä, mikä emäntä on. Muuten olen huomannu, että tänäpäivänä ammattinimikkeenä joutuu välillä selittämään että ei, ei minkään laitoskeittiön emäntä vaan ihan maanviljelijä. Ts. mä käytän nimikettä maanviljelijä juuri tuosta syystä. (ja onko semmosta nimikettä keittiömaailmassa oikeasti olemassa edes???)

Mä suosittelen luetuttamaan työsi jollain alasta tietämättömällä. Mä ainakin olin pihalla kuin lumiukko monista termeistä mieheni lopputyössä. Siis semmoisista jotka hänelle oli päivänselviä. Niinpä päädyimme "tulkkaamaan" just ne termit joita minä en tiennyt.

Joo, tosiaan. Tutkimus koskee vielä 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun emäntiä joten, jokainen varmaan ymmärtää mitä emännällä tarkoitan, kun kuitenkin tekstissä selitän kontekstia ja naisen asemaa muutenkin, samalla tuon esiin käytetyn hyvän emännän määritelmän. Ehkä laitan tutkielman käsitteet kappaleeseen vain vähän "vieraammat" termit kuten sen kotiteollisuuden ja käsityöt.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä suosittelen luetuttamaan työsi jollain alasta tietämättömällä. Mä ainakin olin pihalla kuin lumiukko monista termeistä mieheni lopputyössä. Siis semmoisista jotka hänelle oli päivänselviä. Niinpä päädyimme "tulkkaamaan" just ne termit joita minä en tiennyt.

Toi oliskin hyvä! Kiitos vinkistä :) Tosiaan itse tulee ainakin ihan sokeaksi omalle tekstille, kun kaikki tuntuu niin tutulta, että asioita jää selittämättä liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo, tosiaan. Tutkimus koskee vielä 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun emäntiä joten, jokainen varmaan ymmärtää mitä emännällä tarkoitan, kun kuitenkin tekstissä selitän kontekstia ja naisen asemaa muutenkin, samalla tuon esiin käytetyn hyvän emännän määritelmän. Ehkä laitan tutkielman käsitteet kappaleeseen vain vähän "vieraammat" termit kuten sen kotiteollisuuden ja käsityöt.

No tässä tapauksessa varmaan olisi paikallaan jonkinlainen yleinen määritelmä emännyydestä tuona aikana. itse termi on varmaan ymmärrettävä, mutta lähtökohtaisesti olisi hyvä tietää esim. paljonko emäntiä tuona aikana oli ja miten suurta osaa se tuon ajan naisväestöstä kattoi. Samoin esim. emäntien määrän vaihtelu selitettynä jossain taulukossa.

Yhteistyössä