Ongelma proppujen kanssa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttäää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttäää

Vieras
Mulla on parin vuoden a<jan kiusanneet monenlaiset pöpöt. Ei ole astmaa (Tutkittu) enkä polta tupakkaa. Nielutulehduksia ja flunssaa (ei tosin angiinaa) on ollut inhottavan paljon. Moititaan vaan että "sulla on huono vastustuskyky" etc, ihan kuin musta muka olisi kivaa olla sairaana ja että melkein aina on just joku nielutulehdus, jos joku flunssa iskee.

Nyt olin toukokuun alussa kipeänä, se meni jo ohi. 1,5 viikkoa tuon jälkeen meni kurkku taas kipeäksi ei mitään muita oireita. Nieluviljely negatiivinen ja verikokeissa kaikki ok sanoi että se on vaan jotain ärsytystä. Kurkin kotona kurkkua taskulampun avulla silloin ja huomasin nielurisoissa jonkun valkoisen möhkylän. Tiesin että se on proppu, ei ole ennen ollut mulla näkyvänä noita (tai en ole huomannut vaan ainakaan) mutta on tullut välillä suuhun just noita propun palasia, pieniä vaaleita tosi pahanhajuisia kokkareita. Hengitys monesti myös haisee pahalle vaikka pesen hampaita, ja käytän suuvettä.. NOh kurkkukipu meni ohi, joten en kiinnittänyt siihen proppuunkaan pahemmin huomiota.
Nyt se kuitenkin kipeytyi taas pari päivää sitten, vain oikealta puolelta. Mulla on nyt siitepöly allergiaa, joten ajattelin että sekin voi kyllä aiheuttaa. Mutta mietin sitä proppua, ja lampun, peilin ja vanupuikon kanssa yritin tökkiä sitä pois sieltä.. Ei meinannut onnistua sen sijaan vähällä ettei tullut iltapalat ylös.. :/ Lopulta sain yhden ison kokkareen sieltä pois mutta yhden onnistuin vaan tökkäämään taas piiloon.

Voiko noita proppuja käydä lääkjärissä/hammaslääkärissä ottamassa pois..? Uskon että ne aiheuttaa nyt tuota kurkkukipuakin.. Entä olisko mulla mahdollista päästä leikkauttamaan nielurisat, jos sillä lähtis proppuongelmat ja ehkä osa noista nielu tulehduksistakin. Lääkärit ei ole ikinä mitenkään asiasta puhuneet vaikka tietää että mulla on paljon nielutulehduksia, propuista tosin en ole ikinä älynnyt mainita..

tuosta nielurisojen leikkauksesta, että mitä vaatii jotta sellainen tehdään? Itsellä kanssa välillä tuo proppuongelma ja ne saa aina nielurisat ärtymään/turpoamaan tosi kipeiksi :/ Ollut kohta kymmenen vuotta joka iltainen rutiini kaivella kurkkua, että onko sielä taas kökköjä... joskus niitä saa kaiveltua ulos ennen kun alkavat haisemaan/maistumaan suussa.

Joo no itsellänikin on lähinnä tämän vuoden puolella noussut mieleen että mitähän se vaatis että sellasen leikkauksen sais. Koska siitä vois tosiaan olla apua. Eihän se mikään iso operaatiokaan kuulemma ole. Tosin mulla on pientä sairaalakammoa ja ajatus siitä että mut nukutettaisiin on pelottava.. Samoin se kun olen juuri netistä lukenut juttuja että leikkaus on monella mennyt ok, mutta sitten kun siitä tulleet "ruvet" tms siellä nielussa on irronneet, niin verta on tullut aivan mahdottomasti ja viety ambulanssilla sairaalaan annettu lisää verta jne... :S Ja mä kun asun korvessa, täältä ei niin äkkiä mihinkään lähdettäis jos joku tommonen tulis.

no ei kyllä ainakaan toivottavasti tehdä tuosta syystä leikkausta! eihän monesti itse leikkaus ole riski vaan juurikin nukutus eli mistään pikkujutusta ei ole ikinä kyse silloin.. ja tähän liittyen, mulla on silti noita proppuja ja nämä risat leikattu eli tuskin auttaa, eikä ole kyllä kurkkukipu mikään leikkaukseen oikeuttava syy.. :D kyllä niihin joku muu apu varmasti löytyy :)

[QUOTE="123";26370495]no ei kyllä ainakaan toivottavasti tehdä tuosta syystä leikkausta! eihän monesti itse leikkaus ole riski vaan juurikin nukutus eli mistään pikkujutusta ei ole ikinä kyse silloin.. ja tähän liittyen, mulla on silti noita proppuja ja nämä risat leikattu eli tuskin auttaa, eikä ole kyllä kurkkukipu mikään leikkaukseen oikeuttava syy.. :D kyllä niihin joku muu apu varmasti löytyy :)[/QUOTE]

Et edes tainnut lukea juttuani kunnolla? Proput ja ilmeisesti niiden aiheuttama kurkkukipu on ikäviä vaivoja, mutta enemmän mietin sitä kun mulla on ollut todella paljon flunssaa, yskää, ja monesti nielutulehduksia joihin pitäny kiskoa ties mitä penisilliiniä ja antibioottia. Ottaa päähän tosi pahasti olla melkein koko ajan jossain räkätaudissa JA tuttavatkin ihmettelee miten mulla melkein aina joku yskä tms paljastuu joksikin nielutulehdukseksi.

Mulla oli jokunen vuosi sitten vuoden sisällä 5 kertaa angiina ja muutama kerta muu kurkkutulehdus. Proppuja sai kaivella parikin kertaa päivässä pois. Viimeisen kerran kun menin angiinaa valittamaan, sain lekurilta lähetteen nielurisojen poistoon. Siihen loppui angiinat ja nielutulehdukset, proppuja ei oo sen jälkeen näkynyt. Toivuin nielurisaleikkauksesta hyvin, enkä ole katunut päivääkään. Nykyään tosin flunssat on sit yhtä helvettiä, kaikki pöpöt (muutaman kerran talvessa) tahtoo painua keuhkoputkiin, kun ei ole nielurisoja stoppaamassa. Mut en valita, pienempi paha tämä.
Kannattaa ottaa seuraavalla lekurikäynnillä puheeksi nielun arkuus, vähän vaikka liiotella asiaa ja toivoa nielurisojen poistoleikkaukseen lähetettä. Mulla ei tullu mitään jälkivuotoja, kun muistin syödä paljon jätskiä ja imeskellä jääpaloja.

Viimeksi muokattu:
Ne proput tulee mulle ainakin ihan ku on pienikin tulehdus kehossa, eli siis ne tulee sen tulehduksen/kivun takia - ei toisinpäin.
Niiden tulo on loppunut lähes kokonaan kun aloin suuvettä käyttään päivittäin, ja ne irtoaa ihan pumpulipuikolla sohasemallakin.

Nielurisat multa on leikattu jo lapsena...

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;26370760:
Ne proput tulee mulle ainakin ihan ku on pienikin tulehdus kehossa, eli siis ne tulee sen tulehduksen/kivun takia - ei toisinpäin.
Niiden tulo on loppunut lähes kokonaan kun aloin suuvettä käyttään päivittäin, ja ne irtoaa ihan pumpulipuikolla sohasemallakin.

Nielurisat multa on leikattu jo lapsena...

Proput voi kuulemma myös aiheuttaa niitä tulehduksia, nehän on sellasta bakteerimössöä jne ja voi saada kurkunkin ärtymään..
Ja eihän niitä pitäis tulla jos nielurisat on leikattu?? Koska sinnehän ne just kertyy? :O

No mutta suuvettä käytän itse päivittäin ja harjaan hampaat kahdesti, ja käytän hammaslankaa.. Olen yrittänyt sohaista pumpulipuikolla mutta mulla on oksennusrefleksi herkässä muutenkin, esim lääkäri ei saa kurkata lastan avulla suuhun ollenkaan kun heti on tulossa päivän ateriat ylös, niin ei mitään mukavaa ite yrittää rönkkiä pois..

Yhteistyössä