Ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ongelma

Vieras
Hmm, en tiedä oikein miten alottaisin. Olen 33-vuotias avioliitossa elävä nainen, mieheni on samanikäinen. Olen töissä erään suurehkon firman juristina ja työpäivät venyvät usein ylitöiksi. Tämän lisäksi omistan 2 hevosta jonka hoitoon kuluu rutkasti aikaa. Olemme olleet mieheni kanssa naimisissa jo 6 vuotta, emmekä halua lapsia. Minua kuitenkin ärsyttää sukulaisteni kommentit, jotka ovat välillä erittäin loukkaavia.

Ennen naimisiinmenoa olimme yhdessä 10 vuotta, ja heti naimisiinmenon jälkeen alkoi sukulaisten kyselyt ja utelut. He eivät usko kun sanon ettemme halua lapsia, jokainen kuulemma haluaa niitä joskus, tai nainen ei ole oikea nainen jos ei hanki lapsia. Minulle sanotaan, että minun pitäisi vaihtaa työpaikkaa ja myydä hevoseni, jotta ehtisin tekemään lapsia. Sukulaiset ovat jopa tarjoutuneet maksamaan lapsettomuushoidot ! Mitä tehdä että sukulaiset uskoisivat, että emme halua lapsia ?

Ja seuraavaksi joku kysyy, että mitä teen tällä palstalla. Olen kysynyt apua samaan ongelmaan vela-palstallakin, mutta en ole tullut hullua hurskaammaksi, siellä on käsketty katkaista välit sukulaisiin kokonaan, mutta en halua tehdä niinkään. Tulin hakemaan täältä uutta näkökulmaa aiheeseen.

Huomenna olisi erään sukulaisen synttärit ja todennäköisesti saan taas kuunnella kyselyitä ja ilkeitä kommentteja. Mitä pitäisi tehdä ?

Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. älä kommentoi, vaihda puheenaihetta, ole tarvittaessa vaikka tyly. Sano että asiasta on puhuttu sata kertaa et monestiko vielä pitää? Jos asia ei itseäsi vaivaa ja olet totaalisen sinut lapsettomuuspäätöksen kanssa (joka muuten minusta loistava päätös... ) niin älä anna uteluidenkaan vaivata.

Sanot joko selvästi, ettet ikinä missään tapauksessa hanki lapsia TAI vihjaat, että ei niitä lapsia niin vain hankita vaan saadaan.

Eihän tuosta yksinkertaisesti kannata välittää - miksi siis utelut harmittavat? Eihän se kuulu kenellekään muulle, mitä te teette:)

Minua ihmetyttää se asia miksi sinua häiritsee utelut? Siis ymmärrän kyllä kun utelut sattuu eikä halua niitä kuulla, mutta jos asia on sinulle noin selkeä ja olet joka tapauksessa sitä mieltä niin miksi kyselyt harmittaa? Oikeasti tuohon ongelmaan ei auta kuin aika. Jossain vaiheessa sukulaiset kyllästyy kyselyihin. Sitten ehkä harmittelet sitä, että kukaan ei ole kiinnostunut teidän kuulumisista. Meillä on yksi lapsi ja saimme kuulla kyselyjä toisesta lapsesta pitkään. Sitten kiinnostus lakkasi kun mitään ei tapahtunut ja nykyään meidän kuulumiset ei kiinnosta ketään. Saamme kuulla kyllä lukemattomia löpinöitä jonkun toisen kuulumisia, mutta meidän elämä katsotaan hyvin tylsäksi eikä kysellä juuri mitään. Ketään ei kiinnosta kuulla juoruina että teemme paljon töitä, harrastamme lopun aikaa, lapsemme on jo iso ja hänelläkin omat menonsa ja mihin matkustamme seuraavaksi. Onneksi työasiat voi jutella työkavereiden kanssa kun molemmilla niin mukavia työkavereita, että vapaa-ajallakin viihtyy niiden kanssa ja lomamatkoilla voi vaikkapa ärsyttää sukulaisia jos ei muuta keksi.

Sanot ihan suoraan heille,että sua ahistaa se,että kysellään,kun olet antanut jo heille vastauksen ja ettei asiasta enää keskustella.Se on teidän päätös ja ei kuulu muille ja turhaahan se on tuosta vuosikausia jauhaa.

Ihme sukulaisia jos ne ei usko jos olet sanonut SUORAAN ja selkeästi että lapsia ei tule teille; ei omia, eikä adoptoituna.
Eiköhän ihmiset ymmärrä jos sanot näin. Ja loppuu ne utelut lopulta. Luulisin ;)

Teidän valinta; kaikilla ei todellakaan tartte olla lapsia vaikka miten kelvollinen pariskunta olisikin...

Minua ihmetyttää se asia miksi sinua häiritsee utelut? Siis ymmärrän kyllä kun utelut sattuu eikä halua niitä kuulla, mutta jos asia on sinulle noin selkeä ja olet joka tapauksessa sitä mieltä niin miksi kyselyt harmittaa? Oikeasti tuohon ongelmaan ei auta kuin aika. Jossain vaiheessa sukulaiset kyllästyy kyselyihin. Sitten ehkä harmittelet sitä, että kukaan ei ole kiinnostunut teidän kuulumisista. Meillä on yksi lapsi ja saimme kuulla kyselyjä toisesta lapsesta pitkään. Sitten kiinnostus lakkasi kun mitään ei tapahtunut ja nykyään meidän kuulumiset ei kiinnosta ketään. Saamme kuulla kyllä lukemattomia löpinöitä jonkun toisen kuulumisia, mutta meidän elämä katsotaan hyvin tylsäksi eikä kysellä juuri mitään. Ketään ei kiinnosta kuulla juoruina että teemme paljon töitä, harrastamme lopun aikaa, lapsemme on jo iso ja hänelläkin omat menonsa ja mihin matkustamme seuraavaksi. Onneksi työasiat voi jutella työkavereiden kanssa kun molemmilla niin mukavia työkavereita, että vapaa-ajallakin viihtyy niiden kanssa ja lomamatkoilla voi vaikkapa ärsyttää sukulaisia jos ei muuta keksi.

Tätä en olekaan tullut miettineeksi. Kiitoksia hyvästä kommentista :)

Ja muillekkin vastaajille suurkiitos, että jaksoitte auttaa hädässä olevaa ! Suurin osa näistä sukulaisista on jo mrlko vanhoja, joten heillä on tietysti erilainen näkemys asioista.. Ja oli myös mukava huomata, että täällä on ihan asiallista juttua, kun tuolla vela-palstalla aina parjataan äitejä, mutta kyllä teillä ainakin tuntuu olevan kaikki "inkkarit kanootissa" :D

Höh,miun kaveri ja lapseni kummi-täti on joutunut samaan ku sie.
Tilannetta pahentaa ens kesänä tulevat häät.
Sääliks käy kaveria välillä,kun koko hänen suku tinkaa ja tinkaa vauva-asiaa eivätkä usko millään:ashamed:

Ikää kuitenkin jo 36v. joten tulisilla hiilillä on...

Ne utelut ovat oikeasti tosi rasittavia ! Tulee aina sellainen olo, että ei oteta tosissaan kun pitää sama asia toistaa monta kertaa.. Ja monesti loukkaavat minua kommentoimalla jotain hevosistani ja niiden myymisestä. Ehkä se kuulostaa oudolta että siitä loukkaannun, mutta kun hevoseni on tärkeimpiä minulle heti aviomiehen jälkeen.

Kyllä on inhottavia noi myymispuheet! Eihän kukaan täysillä käyvä myy eläimiään noin vain, nehän on perheenjäseniä! Ja jos te olette päättäneet olla ilman lapsia niin se on todellakin teidän oma asia enkä voi ymmärtää miten sukulaisesi eivät usko vaikka olet sanonut heille suoraan. Varmasti kysyy sinulta pitkää pinnaa mutta ehkä ainut tapa on vain sanoa asia niin kuin on "emme aio hankkia koskaan lapsia enkä myöskään myy hevosia koska ne ovat todella rakkaita PISTE!" Ymmärrän että se satuttaa todella kovasti jos on lasta yritetty eikä sitä kuulu ja sukulaiset vaan utelevat että millon millon millon. Teillä on onnellinen tilanne kun olette yhdessä päättäneet että ette lapsia halua. Koita siis ottaa rennosti ja jättää tyhmät puheet omaan arvoonsa.

Yhteistyössä