Ongelmana mies ja alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua tarvitseva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua tarvitseva

Vieras
Mulla on ongelma joka repii mieltä joka kerta kun mies on lähdössä tapaamaan kavereitaan. Meillä on siis 5kk vanha vauva.

En siedä alkoholin ongelmakäyttöä ollenkaan,mulla ei oo kuitenkaan mitään sitä vastaan jos käy parilla tai lähtee kavereiden kanssa viettämään iltaa esim. baariin ja dokaa jne.

MUTTA siinä vaiheessa kun joka kerta kun mies tapaa kavereitaan niin he menevät vetämään perseet. Ei mitään "muutama tunti,kauhee känni ja kotiin" vaan säännönmukaisesti ei tule kotiin edes yöksi. Dokaavat baarien sulkemisajan yli ja lähtevät jatkoille. Jotka voivat kestää seuraavaan iltaan. Ja yleensä kestäisivät jos en saisi miestä vaatimalla himaan. Tai sitten tulee koska tietää että mulla on tosi paha mieli. Ei kuitenkaan koskaan omasta aloitteesta.

No ymmärrettävästi tämä rasittaa mua ihan mielettömästi. Ei mua haittaa että hän tapaa ystäviään, toivoisin että tapais useammin. jos he voisivat edes joskus tehdä jotain selvinpäin. Tai edes niin että kävisivät vaikka yhdellä, tai kahdella. Ei kahdellakymmenellä. Ei niin että mulla on mielettömän huono omatunto kun "käsken toisen kotiin kesken hauskanpidon" niinkuin mies varmasti ajattelee. Ja hänen ystävänsä. Aina naljailevat että "antaako hallitus luvan ottaa"...

Tämä tapahtuu nykyään ehkä kerran parissa kuukaudessa ja sen väliajan kaikki on tosi ihanasti eikä oo mitään ongelmaa. Mutta tänään on taas ilta josta ei muuta voi seurata.

Mä HALUAISIN että voisin vilpittömästi ajatella että menköön ja pitäköön hauskaa. Hän aina sanoo mulle että "oo niin kauan kuin tahdot" kun jää vauvan kanssa kotiin jos itse lähden johonkin. Nojoo,eipä mulla olekaan tapana olla kahta päivää jos lähden... Enkä oo koskaan ollut yötä muualla. Tämä ei kyllä kuulemma haittaisi vaikka olisinkin! Mutta mä tiedän että mitä pidemmälle kello menee ja lähemmäs sitä että hän on lähtemässä niin sitä vittumaisemmaksi ämmäksi käyn. "älä sit hölmöile, älä tee typeryyksiä, yritä olla jooko oksentamatta, tule please kotiin yöksi. Soita milloin tahansa niin pakkaan vauvan ja tullaan hakemaan sut. Tai tuu taksilla, jooko tuu taksilla". Ja mä oon niiiin kyllästynyt tähän! Ja siihen et sit kun hän lopulta tulee kotiin,nukkuu mielellään vaikka vuorokauden ja on täysin kyvytön tekemään mitään.

Mutta tosiaan nykyään käy tosi harvoin ja väliaika on ihan normaalia elämää. En mä halua sanoa että "joko lopetat tai lähdet menemään" koska mä en halua että hän lähtee menemään. Enkä mä myöskään halua ettei hän saisi pitää hauskaa! En todellakaan. Musta on ihana kun hän on niin innoissaan kun tapaa kavereitaan pitkästä aikaa. Ollaan koitettu niin että hän tulis tosiaan yöllä himaan (ja on nyt tullutkin monena kertana) mutta silloin hänellä jää "bileet kesken" ja aina harmittaa sitten kumpaakin. Häntä bileet ja mua se et miksi mun pitää aina olla tällänen..

Mitä siis tehdä?! Oon ihan hajalla tän kanssa. Joo harvoin käy mut se tuntuu niin pahalta silloin kun menee, ja siitä seuraa aina ihan paska fiilis ja tappelua. Hän ei oo ollenkaan oma itsensä.

Auttakaahan?

tänään on siis miehen hyvän ystävän tuparit ja mennään kyllä kaikki sinne aluksi. Kun on grillailtu ja/tai ihmiset on humaltumassa niin mä lähden vauvan kanssa kotiin ja mies jää. Ongelma on myös silloin kun itse olen mukana juhlimassa, osaan ottaa "sopivasti" enkä jaksa millään katsella meininkiä joka heillä on. Yleensä ei siis huvittaisi edes lähteä mukaan. Kai lähinnä menen mukaan kun toivon että ehkä jos mies sitten tulisi kotiin yhtä matkaa, eikä jäisi taas pitkäksi ajaksi.

Silloin kun et ole ttäysin tympiintynyt, ota aihe keskusteluun. Kerro OMAT tunteesi ja toiveesi ja perustele ne. jos mies sinusta välittää, ei hän voi niitä vain sivuuttaa.

Voimia!

Kuinka vanha miehesi on? Kertomasi kuulostaa kovin tutulta... Myös meillä oli samanlaista aikanaan, mutta nykyään ei enää. Mies kavereineen (ja minä itsekin) ollaan kasvettu "aikuisiksi" ja nykyään lähes kaikilla on jo perhekin ja jotenkin kummasti meno on rauhoittunut. Pojat on kuin ihmeen kaupalla ymmärtäneet, että enää ei voi juhlia läpi viikonlopun.

ei sivuutakkaan, ja on tosi pahoillaan. mutta he vain aina dokaavat kun tapaavat toisiaan (niillä kun on melkein kaikilla alkoholiongelma) joten siinä tapauksessa ei voisi enää tavata ystäviään.

Eivät siis ole mitään renttuja, suurella osalla tosi hyvät duunit ja koulutettuja. Tosin muutama sellainenkin ketkä ei muuta tee kuin dokaa.. Mistä yhtäkkiä miehelle uudet ystävät? Enhän mä sellasta voi enkä halua vaatia :(

Alkuperäinen kirjoittaja Hannah:
Kuinka vanha miehesi on? Kertomasi kuulostaa kovin tutulta... Myös meillä oli samanlaista aikanaan, mutta nykyään ei enää. Mies kavereineen (ja minä itsekin) ollaan kasvettu "aikuisiksi" ja nykyään lähes kaikilla on jo perhekin ja jotenkin kummasti meno on rauhoittunut. Pojat on kuin ihmeen kaupalla ymmärtäneet, että enää ei voi juhlia läpi viikonlopun.

SAmoin täällä. Tilanne siis aikanaan oli hyvin sama, mutta nyt kun koko kaverikööri alkaa olla perheellisiä (olemme nyt n. kolmekymppisiä), on tilanne jo aivan toinen kuin 5 - 8 vuotta sitten.
Ota asia puheeksi ja selitä oma näkökulmasi.

Alkuperäinen kirjoittaja apua tarvitseva:
Tämä tapahtuu nykyään ehkä kerran parissa kuukaudessa ja sen väliajan kaikki on tosi ihanasti eikä oo mitään ongelmaa. Mutta tänään on taas ilta josta ei muuta voi seurata.

Aika harvoin siis, mikä siinä on oikeasti niin sietämätöntä?

se että oon vauvan kanssa kotona enkä pysty nukkumaan kun tiedän että hän on perseet olalla jossai. Saavat hienoja ideoita, esim. yksi heistä ajaa aina kännissä ja nämä muut neropatit menevät kyytiin. Pelkään oikeasti että jotain käy! Samainen kuskityyppi on myös kesän aikana hakattu pari kertaa kun on kännissä urpoillut.

Oon kyllä sanonut et aina jos on tarve mennä johonkin niin mä lähden ajamaan vaikka olisivat missä mihin aikaan tahansa. Mutta jep, varmasti miehen kaverit haluavat vauvan ja valittavan tyttöystävän kännikuskiksi kolmelta yöllä. Enkä mä tietenkään itsekään halua, en vaan halua että ajavat kolarin.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:

No ei ollut mulle esitetty kysymys, mutta ymmärrän aapeetä.
Sietämätöntä siinä olisi mulle ainakin se ettei tule kotiin yöksi. Siksi meillä onkin se sääntö että jos ulos lähtee (saa ja pitääkin välillä mennä huom! ) niin kotiin pitää tulla yöksi. Molemmille sama sääntö.

Ja aapeelle: Meillä oli täsmälleen sama tilanne, lukuunottamatta tuota että tulee kyllä kotiin aina yöksi... Mutta joo, ymmärrän sua :) Helpottaa ajan kanssa ja kun kaveritkin "aikuistuu", nalkuttamisella ei oikein mitään saa aikaiseksi, joten vain rehellisesti puhumalla kun molemmat on selvinpäin ja mitään suunnitelmia ei alla (eli siis rauhallisesti )

Ai harvoin, pahimmillaan mies on jokatoinen viikonloppu reissullaan :o Ei kai tossa sietämätöntä ole kuin se että rikkoo sopimukset ja luottamuksen. Ehkä olis parempi jos sovittais pelisäännöt, vaikka että mies saa kerran kuussa mennä menojaan viikonlopun..?

Kuulostaa niiiiin keskenkasvuselta touhulta.

Miehelläs todellakin on ongelmia alkoholin kanssa; ei osaa käyttää kohtuudella.

Sulla on täys oikeus tunteisiisi, mutta älä hyvä nainen ruikuta sille miehelles. Raakasti hankit vuoroviikonloppuina omia menoja ja saat huomata, että kun miehes on venannu sua muutaman viikonlopun, niin alkaa kummasti oppiin.

Pystysitkö tehä tätä vai onko vauva vielä rinnalla? Ei se vauvan perusturvallisuus siitä järkkyis, jos ukkos kykenis sitä hoitamaan ja olisit menossa muutamana viikonloppuna yön yli.

Kokemus opettaa kummasti, ainakin ite olen saanut sen todeta.

se on myös sietämätöntä että hän lupailee "joo oon just lähdössä kotiin" "tuun tunnin päästä" "en oo kovin sekaisin" ja kumpikin meistä tietää ettei se oo koskaan totta. Niinkuin kuka tahansa alkoholistin kanssa tekemisisissä ollut tietääkin..

Olen kasvanut alkoholistiperheessä enkä tosiaan koskaan oo voinut katsoa poikaystäviäni edes kovin kännissä. Nyt oon pystynyt hiprakkaa sietämään mutta tää on vaan jotenkin niin mun luonteenvastaista että odotan puhelin kädessä että mies soittaisi jos voisin hänet hakea jostain. Eikä siis soita koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kreetta:

Ai harvoin, pahimmillaan mies on jokatoinen viikonloppu reissullaan :o Ei kai tossa sietämätöntä ole kuin se että rikkoo sopimukset ja luottamuksen. Ehkä olis parempi jos sovittais pelisäännöt, vaikka että mies saa kerran kuussa mennä menojaan viikonlopun..?

Mun mielestä toi kerran parissa kuukaudessa ei ole paha.
Mutta tässä tilanteessa pahaksi tekee tuo käytös ja tapahtumat humalassa. En minäkään ilahtuisi tai olisi suopea jos ukko haluaisi lähteä leikkimään teiniä parin kuukauden välein |O

Isälle:

Omasta menneisyydestäni voin sanoa sietämättömintä olevan se huoli, mitä miehelle voi tapahtua kun ihan ympärikännissä pari päivää heiluu. Ei olisi ollut ensimmäinen eikä viimeinen ruumis/halvaantunut/jäsenensä tai nenänsä murtanut tms. ja lapsi olisi sitten isätön pahimmassa tapauksessa.

Minun laskuopin mukaan tuosta tulee noita reissuja joka 8. viikonloppu.

Kreeta ei ole ap!

mäkin tosiaan tiedostan että käy harvoin, siksi tää on ongelma. Jos kävis useammin, vaikka jokatoinen vkloppu niin lähtisin menemään.. Ja se huoli on pahinta, mä en oikeasti pysty nukkumaan kun hän on dokailemassa. Ovat ajaneet kolareita ja soittaneet sairaalasta. Ei onneksi mieheni, mutta ystävänsä. Vain onnea että mies on juuri niinä kertoina ollut kotona.

Kannatan tuota vapaata viikonloppua sinulle, mutta ei tietenkään kännäten :-)
Näkee miehesi, millaista on olla yksin vauvasta vastuussa ja samalla (ehkä) odotella sinua kotiin.

Miehen perään soittelu ja kysely, milloin tuut ei toimi. AINA ne lupaa, muttei pysty.

Vakavaa keskustelutuntia ehdotan edelleen. Tai jopa keskusteluapua perheneuvolasta tms.

Eikä ikääntyminen välttämättä muuta kuviota kuin siksi hetkeksi kuin porukasta joku on vähän vastuullisempi lastensa ollessa pieniä. Kun ne on koululaisia sama kännäyskulttuuri voi palata , mutta vähän pienemmässä mittakaavassa.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:

Kreeta ei ole ap!

No ei ole ei, jäikö jotenkin epäselväksi että minä puhun ap:sta hä?

keskustellessa mies kysyy mitä mä sitten haluan. mihin olisin tyytyväinen?

Siihenkö että hän dokaisi hillitysti, tulisi vaikka sulkemisajan jälkeen kotiin?
-Joo ja en. Musta olis kiva kun voisi tulla,mutta toisaalta mulla olis mielettömän paska fiilis kun TIEDÄN että olisi halunnut jäädä ja tuli vaan mun mieliksi

Ehkä oon aika yleisprofiili naisesta nyt. En mihinkään tyytyväinen :'(

Kreeta ei ole ap!

Kiitos miesnäkökulmasta, nähtiinhän se taas että matikaksi meni. Lainasit Kreetan tekstiin, et ap:n.

Kreeta ei ole ap!

Kiitos miesnäkökulmasta, nähtiinhän se taas että matikaksi meni. Lainasit Kreetan tekstiin, et ap:n.

Lainasinko?

Meillä oli kanssa sama homma joskus ja mäkin heittäydyin aina tuollaiseksi kuin sinä. Eli pyysin tulemaan kotiin ja olemaan hölmöilemättä yms. Sitten mä yhtenä kertana kun se oli lähdössä niin ajattelin että hitto siinähän menee. Eiköhän tuo joskus kotiudu. Sanoin sitten illalla ukolle kun lähti et: Pidä hauskaa ja tuut sitten kotiin kun kerkeät, ja hymyilin oikein maireasti. Kappas vaan ukko tulikin kotiin ihan kiltisti yöllä ja on sen jälkeen aina tullut. Että meillä siinä taisi olla jonkun lainen "valtataistelu". Kun sitten viittasin kintaalla koko menemiselle niin se loppui. Itsellänikin oli paljon mukavampi olla ja sai paremmin nukutuksi kun oli ihan suosiolla "antanut luvan".

Kreeta ei ole ap!

Lainasinko?

Katsopa isukki tuota sinistä laatikkoa ylöspäin, Kreeta kertoi miehensä käyvän useammin, ei ap. kyllä se siitä, kun vähän harjoittelee.

Yhteistyössä