ongelmana oma "avulias" äiti!!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mimmu

Vieras
mulla on 3 ja 1 vuotiaat tytöt ja äitini on ollut alusta asti tosi auttavainen mutta liian tungetteleva.. mun kaverit sanoo että kuin kehtaat valittaa kun äitis auttaa lastenhoidossa ym,mutta nyt tilanne on menny liiallisuuksiin.se muutti viereiseen taloon ja on ilmestyny joka päivä pimpottaan ovikelloa ja jos en avaa niin soittaa mun miehelle töihin että "ei kai mtään kauheeta oo tapahtunu". sitten se tutkii kaappeja salaa ja jos löytää laskun niin tenttaa että onko tää varmasti maksettu!! ja auta armias jos kaapissa on tyhjä kaljapullo,siitä vasta huuto alkaakin. oon yrittäny vihjailla että haluttais välillä omaa rauhaa,mutta siitähän se loukkaantuu... onko kellään muulla tällata ongelmaa vai valitanko turhasta?? ainiin,se on äipän vakiolausahdus,että enempää lapsia ette kyllä saa tehdä kun näissäkin on niin hirvee homma... kivaa?
 
Okei onhan toi jo vähän ehkä liikaa, mutta mulla asuu oma äiti->lapseni mumma, 2,5h ajomatkan päässä (ei maailman pisin mut..) eikä todellakaan nähdä usein..tän vuoden näkemiset voi laskea yhden käden sormin ja sekös vasta harmittaa.... :|
 
Otapas äitisi puhutteluun ja kerro hänelle rajat.
Soittamatta ei tulla kylään.
Kun apua tarvitaan sitä pyydetään.
Kaapit on teidän perheen yksityisyyttä niitä ei mennä kollaamaan.
Olette aikuisia ja osaatte pitää huolen itsestänne, Osaattehan?
Perhekoon lisäys ei kuulu hänelle millään tavalla.

Selkeät pelisäännöt ja sanot mitä seuraa jos niitä ei noudateta. (keksi itse seuraamus)

Kyllä sä voit äidillesi suoraan puhua, loukkaantuu jos loukkaantuu mutta varmasti myös leppyy kun tajuaa tilanteen itsekin.
Ota vaikka esimerkkinä että mitä hän olisi tykännyt jos hänen äitinsä olisi käyttäytynyt prikulleen samalla tavalla. (tai anoppi)
 
äitini asuu 500km, samoin anoppi, joten ei ole tuollaista ongelmaa. hyvä kun nähdään pari kertaa vuodessa, joten ei tämäkään kivaa ole. Varsinkaan lasten kannalta.
 
Mulla oli melkein samanlainen tilanne, joka päättyyi muutaman vuoden jälkeen siihen että mulla tuli raja vastaan. Ei auttanut "sopimukset" että ilnoittaa kuten muutkin ihmiset kun tulee vaan oli vaan aina oven takana.
Ja ihmiset kuvitteli että se hoitaa mun kanssa näitä lapsia kun mä en jaksa, vaikka mua ärsytti useimmiten kun se tuli siksi että mä saan huilata! Vaikken edes tarvinnut mitään huilausta.

Nyt ollaan pidetty riidan jälkeen väliä ettei nähty, ja äiti on kai tajunnut vihdoin (katotaan kauanko kestää) että mulla on oma elämä ja se saa tulla kunhan ilmoittaa ensin ja ei pidä itsestään selvänä etten jaksa hoitaa lapsiani, eli että sen ei tarvi juosta joka päivä auttamaan mua hädässä.

Sovittiin että lapsilla pätee mun säännöt jne jne.. saa nähdä.

Suosittelen että teet selväksi kantasi ja jos ei sovi niin sanot että ok, sitten aletaan virallisiksi, eli nähdään kerran kahdessa viikossa, ja sinä tulet meille kylään kuten muutkin vieraat ym ym.
 
mun äiti asui 200km päässä mutta muutti samalle paikkakunnnalle kun tulin raskaaksi. ja on työtön :( eli lapsenlapset sille henki ja elämä.. oon niin kiltti luonteeltani etten osaa olla tiukkana. miestä tilanne huvittaa,hyvähän sen on kun on päivät töissä....
 
Sun pitää vetää tiukasti rajat. Jos et kehtaa sitä tehdä, niin joudut aina asiasta kärsimään. saattaa vähäks aikaa mennä välit, mutta kyllä se siitä rauhottuu. terv. kokemusta on anopista
 
Ei sinun auta muuta kuin pitää tiukka palaveri. Jos et uskalla päin naamaa snao kirjoita äidillesi kirje. Tilanne ei tule kuin pahenemaan tuosta ja kohta äitisi on sinun sijastasi emäntä talossasi. Älä jää tossun alle.

Mieluummin valitsisin eteisen mummon kuin tuollaisen joka joka päivä tuppautuu kylään ja vielä komentelee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiedn:
Mulla oli melkein samanlainen tilanne, joka päättyyi muutaman vuoden jälkeen siihen että mulla tuli raja vastaan. Ei auttanut "sopimukset" että ilnoittaa kuten muutkin ihmiset kun tulee vaan oli vaan aina oven takana.
Ja ihmiset kuvitteli että se hoitaa mun kanssa näitä lapsia kun mä en jaksa, vaikka mua ärsytti useimmiten kun se tuli siksi että mä saan huilata! Vaikken edes tarvinnut mitään huilausta.

Nyt ollaan pidetty riidan jälkeen väliä ettei nähty, ja äiti on kai tajunnut vihdoin (katotaan kauanko kestää) että mulla on oma elämä ja se saa tulla kunhan ilmoittaa ensin ja ei pidä itsestään selvänä etten jaksa hoitaa lapsiani, eli että sen ei tarvi juosta joka päivä auttamaan mua hädässä.

Sovittiin että lapsilla pätee mun säännöt jne jne.. saa nähdä.

Suosittelen että teet selväksi kantasi ja jos ei sovi niin sanot että ok, sitten aletaan virallisiksi, eli nähdään kerran kahdessa viikossa, ja sinä tulet meille kylään kuten muutkin vieraat ym ym.

mulle äiti kans sanoo,että sun pitää huilata,mene nyt lepäämään ym. ja sukulaisille kertoo että "minä joudun minnaa auttamaan kun se on niin uuvuksissa.." eli puhuu ihan puppua,mulla on kyllä energiat tallella;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mimmu:
mun äiti asui 200km päässä mutta muutti samalle paikkakunnnalle kun tulin raskaaksi. ja on työtön :( eli lapsenlapset sille henki ja elämä.. oon niin kiltti luonteeltani etten osaa olla tiukkana. miestä tilanne huvittaa,hyvähän sen on kun on päivät töissä....

Ennen kuin menee kokonaan välit, tee äidillesi selväksi että sua ahdistaa. Ei sitä tarvitse pahalla sanoa. San että muuten menee niin pahaksi että menee välit.
Sopikaa että ilmoittaa/kysyy ennen tuloaan. Auttaa vain jos pyydät, muuten on vieraana ja vaikka leikkii lasten kanssa.

Ja tee selväksi että teidän yksityisyyttä ei loukata.
Laita kova kovaa vastaan, ei sun tarvitse stressata tuollaista vaan siksi ettet viitsi sanoa.
 
Ja hommaa äidin kanssa yhdessä hänelle joku harrastus ja "pakota" se sinne!
Joku mihin se voisi ihastua kokonaan!

Oikeasti, se vaan pahenee tuosta, jos et tee mitään.
 
Meidänkin mutsilla oli välillä miesystävä ja silloin helpotti vähän.
Tosin se soitteli joka päivä ja selitteli että pitis tulla mutta kun pitäis tehdä sitä ja tätä, loukkaannutko sä nyt, tarvisitko sä kauheasti apua jne jne...
Vaikka aina sanoin että hei, mene, enhän mä ole edes pyytänyt sua tänne!

Munkaan äidillä ei ole mitään muuta kuulemma kuin me, joten se ei tunne itseään tarpeelliseksi muuten.
Keksikää sille jotain kivaa. =)
 
Mun ex-anoppi aikoinaan kävi jatkuvasti meillä kun oltiin pois kotoo.
Siivoili siellä, haki postin ja avas ne, kerran leikkas mun köynnösruusun ihan maan tasalle.
Pesi juuri asennetun muovimaton jollain liuottimella, koska siinä oli pieniä liimatahroja. No sehän suli pilalle.. yms yms
Viiminen niitti oli kun laitto lähteissään pellit kiinni vielä liekillä olevasta puu-uunista. Alettiin ihmettelemään kun päätä särki.. Jos ei oltais huomattu, niin häkämyrkytykseen olis kuollu koko perhe. :(

Sillon mä pimahdin ja tein selväksi anopille, että sillä ei oo mitään oikeutta tehdä meillä yhtään mitään ilman lupaa, eikä myöskään tulla meen poissa ollessa.
Noista posteista mä sanoin jo aiemmin nätisti. Selitti, että on aukassu vaan poikansa posteja. Mutta koska oltiin avioliitossa, ne oli myös mun posteja. (laskut siis). Lopetti onneks.

Yritti se käydä meen poissa ollessa vielä ton uuniepisodinki jälkeenkin, mutta eipä enää löytänyt vara-avainta. ;)
 
Tuli mieleen et jos te sopisitte äidin kanssa jonkun viikottaisen vakkaripäivän, jolloin sinä menisit omiin harrastuksiin ja äiti hoitais teidän lapsia. Samalla sopisitte muista pelisäännöistä, että kutsumatta ja ilmottamatta ei tulla jne. Näin sun äiti vois tuntea itsensä tarpeelliseksi kun "päästää" sinut vaikka jumppailemaan.
 

Yhteistyössä