Onko 2-vuotiaani liian pyöreä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mörrimöykky"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ihan on hyvät mitat sun lapsella! Niille kommentoijille on vaan jäänyt levy päälle siitä ihan vauva-ajan pulleudesta (joka siis on vallan ok imetetylle vauvalle), ja eivät osaa päästää irti näistä kommenteistaan.

Ensinnäkin, voit ihan hyvin sanoa näille ihmisille että et halua lapsen kuulla painokommentteja, suojelet näin häntä.

ja toiseksi, onko tässä nyt mitään järkeä että kaksivuotiaiden ihan normirajoissa olevien lasten ulkonäköä ruoditaan: nehän on vielä ihan pikkulapsia joiden ruumis ja kehitys ja aineenvaihdunta on alkutekijöissään. Jos lapsi on järkevällä ravinnolla ja normaalisti liiikkuu niin nämä pulleusjutut voitaisiin unohtaa!

Meillä sama tarina. Mulla oli maito niin rasvaista (?), että pojan paino nousi ekat 6 kk 1-1,2 kg/kk ilman kiinteitä. 1-vuotiaana mitat olivat 13,5 kg sekä 84 cm. Jatkuvasti olen saanut kuulla, miten poika on niin kauhean iso. Vauvana olikin aika pyöreä, mutta nyt 1v 8kk ei ole tullut lisää painoa noin neljään kuukauteen lainkaan, kaikki kasvu mennyt pituuteen (painoa nyt reilut 15 kg). Edelleen tulee kommenttia - nyt lähinnä kyllä pituuden päivittelyä (en tiedä senttejä, ei ole mitattu yli neljään kuukauteen, silloin oli 87 cm).

Aina jonkun mielestä on jotain huomautettavaa. Ne kannattaa unohtaa samantien. Me ollaan ainakin miehen kanssa molemmat sen verta pitkiä, että olisi omituista, jos poika olisi yhtään pienempi. Sillä mä itse yleensä kuittaan kummastelut. :)

tuli muuten mieleen millaista rasvaa tuo äidinmaito sisältää? Meinaan vaan et tuntuu jotenkin hullulta et ohjeistuksissa lapselle pitäis antaa rasvatonta maitoa; mutta sitten taas jos äiti imettää lastaan pitkään tuo rasva on vaan ok. Onko niiden rasvojen välillä suurikin ero, siis kun olettaisin että ihminenkin kuitenkin tuottaa tätä "pahaa kovaa rasvaa" siinä missä ammukin. Ohi aiheen tää tietty on, mustakin ap:n 2 v on ihan normi mitoissa

Paino ja pituus on mun mielestä ihan OK. Samaa kokoa on olleet mun omatkin lapset, tai osa niistä.
Jotkut lapset saattavat näyttää hirmusen pulleilta vaikka painoa ei välttämättä olisi yhtään liikaa. En tiedä mistä se johtuu, mutta se yhleensä tasottuu jossain vaiheessa kasvaessa kuitenkin.

Meillä on kaksi lapsista ollut tosi pulleita pieninä ( alle 4v). Olivat vuoden ikäisenä oikeita sammakoita kaikkine pullukkamakkaroineen. Silti tänäpäivänä tyttö on pitkänhuiskea ja hoikka, tosin painava siihen nöhden miltä näyttää ja poika on aivan normaalikoisen näköinen, tosin painava hänkin.
Meillä on osalla lapsia ilmeisesti periytynyt samanlainen tiheä lihaskudostyyppi mitä itsellänikin on. Ne lapsistani joille tämä liahskudostyyppi on kehittynyt, ovat olleet juuri pulleroita pienenä. Tuiossa kudostyypissä on sitten isompana se etu- tai haitta että lihakset kasvavat pienellä treenaamisella nopeasti.

[QUOTE="niin";22207232]tuli muuten mieleen millaista rasvaa tuo äidinmaito sisältää? Meinaan vaan et tuntuu jotenkin hullulta et ohjeistuksissa lapselle pitäis antaa rasvatonta maitoa; mutta sitten taas jos äiti imettää lastaan pitkään tuo rasva on vaan ok. Onko niiden rasvojen välillä suurikin ero, siis kun olettaisin että ihminenkin kuitenkin tuottaa tätä "pahaa kovaa rasvaa" siinä missä ammukin. Ohi aiheen tää tietty on, mustakin ap:n 2 v on ihan normi mitoissa[/QUOTE]

Äidinmaito on rasvaista mutta nopeasti "sulavaa" tavaraa. Rasvapitoisuus maidossa on juuri oikea ihmislapselle.

Yhteistyössä