onko 3 LASTA PALJON?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Jos mulla ois vaan 1 lapsi, niin 3 lapsinen perhe tuntuis varmaan isolle... Mutta tässä tilanteessa kun mitä me nyt ollaan, niin en osaa 3 lapsista perhettä kovin isona ajatella.
Enkä mie oikeen tiiä... Mie en tykkää suurperhe sanasta... perhe kun perhe, isompi tai pienempi, mitäs sitä sen enempää määrittelemään.
miten teillä päädytty noin moneen?

Kolme lasta kai on jossain tilastoissa suurperhe, mutta todellisuudessa ihan yleinen lapsiluku. Toisaalta tuntuu myös kolmen kanssa suureelliselta, kun kaikki saavat vatsataudin samaan aikaan tai kun kiukuttelevat koko päivän. Mun mielestä suurperhe on kuitenkin 5 lasta tai enemmän. Esimerkiksi 10 lasta on sitten jo niin iso luku, joka menee yli mun ymmärryksen (en ymmärrä siis kenellä on varaa elättää heidät), mut muuten Ok. Tätä meidänkin 3 lapsen perhettä tosin kauhistellaan usein esim. uimahallissa yms.

No mun ystäväni, yhden lapsen äiti katseli meidän perheen arkipäivää - meil on kaks lasta - ja totes, ettei hänestä olis tuohon. Minä taas katselin ystäväni neljälapsista perhettä ja totesin, et kyllä sulla puuhaa riittää, en taitas jaksa...

Se on kyllä niin jokasesta ihmisestä kiinni, että mikä on paljon ja mitä jaksaa...

Mutta jos pitäis kuvailla perhettä jossa on kolme lasta, niin en sanoisi, että heillä on paljon lapsia.

Minusta 5 hengen talous on iso perhe, mutta suurperhe alkaa olla sitten 6-henkinen talous. Käytän mittapuuna sitä, että kolme lasta ja vanhemmat sopivat vielä normiautoon, neljännestä lapsesta saa hankkia jo tilaversion :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja 4-kerroksen väkeä:
jotkut vanhemmat ihmiset ihmettelee, kun liikutaan bussissa ja mukana 3 lasta, usein kuulen kysyttävän: Onko kaikki omia? :o
nykypäivänä taitaa useimmiten lapsiluku olla 2..tai sit sä oot liian nuori/nuoren näkönen ollaksesi 3:n äiti =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten määrittelette ison/suurperheen? Onko mielestänne 3 lasta ja 2 aikuista jo isoperhe?

Ei ole. Tai siis jos on 3 lasta, kaikilla on paikka, on esikoinen, keskimäinen ja kuopus.

4 lasta on jo paljon enemmän, kun onkin 2 keskimmäistä.

Harvoin tapaa 4-lapsisia perheitä, joissa lapset olisivat huonosti käyttäytyviä, siinä on pakko olla kersat jo ruodussa. (jos siis ei 10 vuotta ikäeroa lapsilla)

Mutta 3-lapsisia perheitä on paljn, joissa esim. esikko on täysin jäärä ja hemmoteltu ja pomottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja 4-kerroksen väkeä:
jotkut vanhemmat ihmiset ihmettelee, kun liikutaan bussissa ja mukana 3 lasta, usein kuulen kysyttävän: Onko kaikki omia? :o

Tästä tulikin mieleeni, kun muutettiin tässä vähän aikaa sitte ja olin sitte ensimmäisiä kertoja tossa omalla pihalla lapsineni... niin yks kerta pihaan tuli kauheella vauhdilla auto, josta mies repi 2lasta ulos ja työnsi ne mua kohti sanoen hakevansa heidät sitte 3 jälkeen...

Minähän siinä katsoin miestä silmät lautasen kokoisina ja sitte se mies kysy: "Niin, etkös sinä se perhepäivähoitaja olekaan?". "Juu, en ole, kun hän asuu tossa talon verran tonnepäin...". "Jaa, ja minä kun ajattelin, kun täällä oli jo lapset pihalla..."

:o :ashamed: :laugh: :whistle: :ashamed:

Se riippuu kuka/mikä määrittelee. On paikkoja, jotka eivät hyväksy perheeseen kuin 2 lasta tai enintään yhden vanhemman esim. perheliput moniin huvittelutapahtumiin tai messuille. Toisaalla perheen määritelmään sisältyy 3 lasta.

Itse en tunne meitä isoksi perheeksi kuin tällä hetkellä Kelan sivuilla ja noissa joissa hyväksytään vain 2 lasta. Meillä kun lapsia on 3.

ei ole mua aina naurattaa kun jossain lehtijutussa kolme lapsista perhettä sanotaan suurperheeksi. Meille tulee syksyllä viides mutta en osaa ajatella että meillä vielä sittenkään olis monta lasta, mutta jos jollain muulla näen kaupassa 5 lasta niin katson että ompa isoperhe :D

Yhteistyössä