Onko ahnetta pyytää omalta sisarukselta rahaa vauvatavaroista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohtii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohtii

Vieras
Ollaan itse ostettu tavarat uusina ja maksettu niistä aika paljon. Nyt kun alkavat meille käymään turhiksi niin siskolla on tarvetta, äiti olettaa että me annetaan kaikki niille ilmaiseksi. Ne on kuitenkin tavaroita ja vaatteita mistä saisi ihan ok jinnan kun myisi vieraalle ja meillä on tietty itsellä myös yhtä ja toista ostettavaa tuolle kasvavalle lapselle ja siksi haluaisin saada noista tavaroista myös jotain irti.

Voisin kyllä myydä siskolle halvemmalla kuin vieraalle, niinkin halvalla ettei varmaan mistään saisi vastaavaa samaan hintaan. Äiti pitää nyt mua jo ahneena kun sanoin sille etten olisi kaikkea ilmaiseksi antamassa. Pelkään että siskokin loukkaantuu kun sanon että haluan maksun.

Mitä te muut olette vastaavassa tilanteessa tehneet?

Jos ois tilanne niin en mä antais ilmaseks.Muoks niin ja ei ois ahnetta.
Olkoonkin sisko niin miks pitäis antaa ilmaseks vaan sen takia kun on sukulainen kun ite on joutunu kuitenkin aika hyvän hinnan maksamaan?
(pohdin jo valmiiks niitä jotka hyökkää et tottakai sukulaiselle ilmaseks) .

Miksi antaisin ilmaseksi sellasta mistä kirpparilta jotain saan? Ilmaseksi olen antanut sellasta tavaraa mikä ei kirpparilla mene kaupaksi eli perus vaatteet, haalarit yms. saa ihan itse päättää ostaako sillä hinnalla mitä sanon, vai myynkö huutonetissä, ei mulla ainkaan ole varaa hyväntekeväisyyttä tehdä. Ostakoon itte uutena, niin tietää mitä mikin maksaa, jos ei olla käytetystä maksamaan oikeaa hintaa.

• Tykkää
Reactions: Wolt
No ei mun mielestä ole ahnetta pyytää rahaa niistä.. Tietty sisaruksille ja ystäville voi myydä halvemmalla mutta ei niitä ilmaseksi tarvi antaa kun ne ei kuitenkaan oo mitään kovin halpoja.
Vaatteita oon ite antanut ilmaiseksi paitsi jotain kalliimpia ulkoiluvaatteita.
Me ollaan muutenkin kaveripiirissä aika paljon lainailtu toisiltamme sittereitä yms. mutta jos ne jää sille tielle niin silloin ihan ok pyytää niistä jotain

Meillä kävi niin, että kun veljeni sai esikoisensa ja itselläni ei vielä ollut lapsia niin ostelin kaikkea mahdollista veljenpojalle. Vaatteita, itkuhälyttimen, leluja yms. Sitten kun meille oli tulossa vauva niin samoista kamppeista olis pitäny maksaa jotain, että olisivat antaneet! Tuli aika käytetty olo!

Mutta tuossa sinun tilanteessa miettisin jonkun sopivan summan ja selittäisin asian nätisti. Tosin jos olette itse ajatelleet joskus vielä lapsia niin sanoisin, että ei haluta luopua tavaroista tai sitten, että haluatte ne takasin kun niitä ei enää tarvita ja vaikka sitten myisin ne pois..

[QUOTE="vieras";26020121]Miksi antaisin ilmaseksi sellasta mistä kirpparilta jotain saan? Ilmaseksi olen antanut sellasta tavaraa mikä ei kirpparilla mene kaupaksi eli perus vaatteet, haalarit yms. saa ihan itse päättää ostaako sillä hinnalla mitä sanon, vai myynkö huutonetissä, ei mulla ainkaan ole varaa hyväntekeväisyyttä tehdä. Ostakoon itte uutena, niin tietää mitä mikin maksaa, jos ei olla käytetystä maksamaan oikeaa hintaa.[/QUOTE]

Mäkin oon antanut jo kaikkea sellaista perusvaatetta mistä ei isoja summia saa kirpparilla ja muuta vastaavaa tavaraa. Mut esimerkiksi meillä on kalliit vaunut jotka ollaan nyt vaihtamassa kevyempiin rattaisiin ja niistä en halua ihan noin vain ilmaiseksi luopua. Mun mielestä olis jopa väärin että sisko saisi sitten aikanaan noista rahaa kun myisi eteenpäin ja mä en nyt saisi mitään ja joudun taas maksamaan uudet rattaat.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Mulla riippuis vähän tilanteesta. Jos siskolla olis taloudellisesti tosi vaikeaa, varmaan antaisin ainakin suuren osan ilmaiseksi. Jos molemmilla ois suunnilleen sama taloudellinen tilanne, myisin halvemmalla. Jos mulla ois taloudellisesti vaikeaa, pyytäisin suunnilleen saman kuin kirpparilla.

Erityisesti mua sieppais se, jos oletettais, että annan ilmaiseksi.

• Tykkää
Reactions: mamatsu
Noi tavarat mitä olisin myymässä on ihan meidän itse ostamia, ei mitään mitä olisin omalta suvultani saanut. Jotain kalliimpia merkkivaatteita on myös mitä anoppi on meille antanut.

Mie pyytäisin kyllä rahaa, tai sitten vaihtoehtoisesti antaisin tarvikkeet lainaan, ja olettaisin saavani ne myös hyväkuntoisina takaisin. En todellakaan ala ilmaiseksi koko vauvantarvikearsenaaliani jakelemaan, ja sellaisen olettaminen on mielestäni ahnetta vain siltä toiselta osapuolelta. Toki jonkun vaatekassin tai muun yksittäisen tavaran voisin ilmaiseksi antaakin. Myöskään tavarasta, jonka itse olen saanut ilmaiseksi, en kehtaisi pyytää maksua.

[QUOTE="muua";26020189]Ma antaisin ilmaiseksi lainaan, ja vauva-ajan jalkeen myisin ne sitten.[/QUOTE]

Aina vaan ei oo takuita että sais takaisin saati että hyvässä kunnossa (paljon palstaa lukeneena)

Me on tehty niin että olen antanut osan vaatteista. Parhaimmat vaatteet olen kerännyt paketiksi ja myönyt huutonetissä.
Isommat tavarat (esimkaukalo) on annettu lainaan. Myöty myöhemmin eteenpäin.

Mielestäni jokainen päättäköön antaako vai myökö, kenelläkään ei siihen ole sanomista kun omista tavaroista on kuitenkin kyse!

Itse annoin siskolleni lapsen tavaroita lainaan. En ole vielä saanut takaisin, kun ei ole ollut tarvetta. En edes kaikkea odota takaisin.
Ei haittaa.

Tosin mun siskolle lainaamat/antamat on lähinnä vaatetavaraa yms pientä. Olis kai niistä jotain kirpparilla saanut. En jaksa miettiä asiaa. Uskon, että jos meille vauva ilmaantuu saan siskolta ison kasan vauvakamaa, hänellä kun sitä useamman lapsen jälkeen on.
Eikä siskoni varmaan maksua pyydä.

Mitä esimerkiksi noihin vaunuihin tulee, nyt ne on tosi hyväkuntoiset ja suht uudet eli niistä saisi ihan kivan hinnan minkä rahan voisi sijoittaa vaikka niihin rattaisiin. Jos mä annan ne siskolle lainaan, ne voi käyttää niitä useamman vuoden minkä jälkeen ne on jo vanhat ja kuluneet eikä niistä saisi lähellekään samaa hintaa.

Siskon taloudellinen tilanne on heikompi kuin meillä mutta ei silti mitenkään huono. Omat vanhempani huomioi sitä kokoajan ostelemalla siskolle kaikkea mitä mulle ei ole koskaan ostettu. Lisäksi niillä on appivanhemmatkin tukemassa. Käytännössä niillä olisi mahdollista ostaa kaikki uutenakin jos haluaisivat.

saatiin siskolta ( ja tullaan jatkossakin saamaan ) vauvan vaatteita ja tavaroita eikä hän ole maksua kysellyt enkä mä ole maksanut mitään..eikä mun tarvitse niitä hänelle antaa takaisin vaan käski laittaa eteenpäin sitten kun me ei niitä tarvita..

Jos ette ole siskosi kanssa mitenkään läheisiä ja vastavuoroisuus ei toimi, niin mikäs siinä, kyllä maksun voi pyytää. Toki kannattaa jo etukäteen siis sanoa, että mistä tavaroista haluat maksun eikä sitten jälkikäteen tai tavaran vaihdettua jo haltijaa, kertoa hinta ;).

Äitisi taas ei voi sinun puolestasi päättää asiaa. Ja jos kovasti tuohtuu niin voit toki pyytää häntä osallistumaan teidänkin hankintoihinne ;).

Mulla ei ole sisaruksia, miehellä on. Tässä yhteisössä ei yleensä raha liiku suuntaan tai toiseen, tavara kyllä vaihtaa huushollia, samoin kuin lasten vaatteet / tarvikkeet.

Mä olen antanut kaikki pois ja siis antanut. Osa on mennyt ihan puolitutuillekin eli ei edes läheisille. Mä olen ajatellut sen niin, että ne on kertaalleen maksettu ja sillä siisti. Tosin meillä ei ole tiukkaa rahasta, joten on sitten ollut mahdollisuus lahjoittaa. Saa siitä hyvän mielen ja pääsee eroon niistä tarpeettomista tavaroista.

Jos on vähävarainen, niin ei se ahnetta ole pyytää maksua. Mä en tosin tiedä, kehtaisinko silloinkaan sisareltani pyytää.

On ahnetta.

Mä en ymmärrä miten jollekin on raha tärkeämpää kuin omien läheisten auttaminen. Sitä iloa, jota saa antamisesta ja toiselle hyvän tekemisestä, ei voi ostaa rahaalla. Mä koen siskon olevan samaa perhettä ja sen hyvinvointi vaikuttaa mun hyvinvointiin, joten tottakai teen parhaani että senkin hyvinvointi lisääntyy.

Toki arvoja on erilaisia, ja surullisen vallalla on itsekkyys ja oman edun tavoittelu.

[QUOTE="muua";26020189]Ma antaisin ilmaiseksi lainaan, ja vauva-ajan jalkeen myisin ne sitten.[/QUOTE]

Mäkin tekisin näin. Ei ole ahnetta pyytää siskolta rahaa, mutta itse en vaan kehtais.

[QUOTE="juuli";26020337]Mäkin tekisin näin. Ei ole ahnetta pyytää siskolta rahaa, mutta itse en vaan kehtais.[/QUOTE]

Mullekin toi kehtaaminen tekee tiukkaa. Kuitenkin mulla on oma lapsi joka tarvii vaatetta ja tavaraa jotka mä joudun itse sille hankkimaan. Mä en tiedä kuulostaako julmalta mut mulle ne oman lapsen rattaat tuntuu tärkeämmältä kuin se että sisko saa vauvalleen ilmaiset vaunut.

Se että mä antaisin nuo lainaksi on ihan sama kuin antaa omaksi. En mä niitä itse enää tarvi enkä vuosien päästä rupea myymään.

Itsekin vastaavassa tilanteessa olleena toimin seuraavasti: en antanut siskolle rahaa, hän oli saanut vaunut anopilta jotka jouduin myöh. palauttamaan kun tuli toinen lapsenlapsi ja kuinka paljon sisko oli saanut kaikkea+ mitä olin itse hänelle hankkinut. Vastaavasti ostin rattaat siskon lapselle jotka sain myöh. kun itsellä tarv. Äitimme kyllä laski noin hintaa jolle annoin piutpaut. Se että olisin antanut tukun tuohta ei mielestäni olisi ollut kohtuullista koska siskoni oli nuori opiskelija yh-äiti ja katsoin että hän tulee tarvitsemaan yhtä ja toista vuosien varrella. Olemme varmasti puolin ja toisin saaneet omamme takaisin ajan saatossa. Voisitko ajatella rahan sijasta vaihtokauppaa siskosi kanssa josta hän hyötyisi myös itsekin jatkossa?

En tiedä muista, mutta en vois itse kuvitella periväni rahaa ainoalta veljeltäni. Ostaisin vaikka uudet jos ei hällä olis rahaa. Tietyt asiat on elämässä sellaisia mihin tulee voida luottaa, sisaruksen tuki on yks sellainen:)

Yhteistyössä