Onko äitini matkalla alkoholistiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rosalind
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rosalind

Vieras
Hei!

Tahtosin kertoa tilanteeni täällä ja kenties saada neuvojakin.

Olen siis 18-vuotias tyttö ja asun varhaisteini-ikäisen pikkuveljeni ja äitini kanssa. Muutimme juuri kaksi viikkoa sitten kun vanhempani asiaa pitkään kypsyteltyään päättivät erota.

Ongelmani on huoli ja stressi äidistäni. Niin kauan kuin muistan äitini on juonut JOKA ilta 1-3 pulloa olutta. Hän on kuitenkin hyvin palkattu ja hyvissä töissä ja on aina hoitanut meitä lapsia iloisesti ja pirteästi. Äidilläni opn myös paljon ystäviä ja hän on ollut energinen ihminen huolimatta lyhyehköstä lievästä masennuksesta, joka hänellä oli minun ollessani neljännellä luokalla.

Avioeron ja muuton jälkeen oluen määrä on kuitenkin lisääntynyt ja joinakin iltoina äiti on kävellyt huterasti ja unohtanut aamulla asioita joista on puhuttu illalla. Äitini menee myös useina iltoina nukkumaan jo seitsemältä ja puolenyön aikoihin kuin olen käskenyt pikkuveljeni nukkumaan äiti avaa vielä yhden oluttölkin, luultavasti nukkuakseen paremmin.

Pikkuveljeäni asia ei häiritsi sillä äidin nukkuessa vietän laatuaikaa veljeni kanssa ja laitamme iltapalaa. Pari kertaa olen kuitenkin joutunut hakemaan veljeni illalla kotiin (onneksi ajoin ajokortin) kun äitini ei ole ollut ajokunnossa ja isäni asuaa kauempana. Välillä hoidan myös muunmuassa pyykit ja muuta tämän kaltaista, sillä äitini on alkanut myös nukkua päiväunia.

Tosiaan tilanne siis ei ole mitenkään kestämätön, mutta näin aluksi avioeron jälkeen olen hieman huolissani esimerkiksi pikkuveljeni puolesta. Sillä jos en vaikka itse ole kotona ja äitini lievässä humalassa ja jotakin sattuisi. Ennen sentään saatoin luottaa siihen että isä huolehtii asiasta.

Siispä hyvät neuvot ovat tarpeen ja vastaan voin ottaa vaikka vain vinkkejä kotitöiden järjestämisestä, sillä itse olen yrittänyt ottaa lisää vastuuta huushollista =)

En ehdi pitkään kirjoittaa kun olen töissä mutta kuvaamasi perusteella luulen äitisi olevan vähän masentunut ja allapäin eron takia. Kaikki varmaankin menee parempaan kun aikaa kuluu. Tsemppiä ja ihana kun olet noin reipas!

Sun ei kuuluis kantaa huolta tuollaisesta. :( Itse olen 18 ja 11 vuotiaitten yksinhuoltaja, enkä kestäis ajatella, että kumpikaan lapsistani joutuisi ottamaan vanhemman vastuuta minusta tai toisistaan.

Voisitko puhua äidillesi huolesi? Tai isällesi? Jollekin tutulle ja luotettavalle aikuiselle? Ensisijaisesti äitisi tulisi tajuta, mitä tekee juomisellaan sinulle ja veljellesi.

Tiedät varmaan itsekin, että äitisi on alkoholisti. Ajattele vaikka itseäsi toisessa asemassa ja kuvittele mitä joku ulkopuolinen ajattelisi äidistäsi... Valitettavasti äitisi ei lopeta jos ei oikeasti sitä itse halua. Todennäköisesti hänellä löytyy aina "hyviä" syitä juomiseen. Pakene kun voit ja jätä äitisi pohtimaan mitä haluaa elämältään. Jotenkin sinun tulisi kyllä huolehtia, ettei pikkuveljesi jää kahdestaan asumaan äitisi luo. Ehkä äitisi havahtuisi itse ongelmaan jos sinä lopettaisit hänen asioistaan huolehtimisen ja jättäisitte äitinne todellakin elämään joksikin aikaa yksin. Silloin äidilläsi olisi oma rauha ja valta päättää miten jatkaa. Muista, että tilanne voi jatkua/pahentua seuraavan 20 vuoden ajan. Mieti itseäsi ja veljeäsi, tarvitseeko teidän olla osallisena siihen?