onko äitini narsisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tink23
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tink23

Uusi jäsen
21.04.2015
6
0
1
Onko äitini narsisti tai jotain vastaavaa? Hän on kontrollifriikki, jos joku ei tee mitä hän sanoo, hän raivostuu, ja hänen täytyy tietää kaikesta mitä on menossa ja hyväksyä kaikki päätökset. Jos tekee jotain hänen selkänsä takana, ja hän saa siitä tietää.. ei hyvä seuraa.

Hänen kanssaan on mahdotonta keskustella mistään, kaikki muuttuu riidaksi, ja itse lopetin hänelle puhumisen yli vuosi sitten, koska ei siitä tule yhtään mitään.

Hän ei myönnä valehteluaan ja ei millään pysty käsittämään miksi en puhu hänelle enää. Hän ei pysty ymmärtämään että olisi tehnyt jotain väärin.

Osaatteko auttaa?

Ihan mahdotonta tehdä "diagnoosia" yhden aloituksen perusteella. Mutta... Minkä ikäinen olet? Mulla oli vähän sama tilanne vanhempien kanssa pari vuotta siitä eteenpäin, kun oli muuttanut kotoa. Siis ikävuosien 18 ja 21 välillä. Teki melko tiukkaa repiä itseni irti siitä kontrollista. Jos oot jo selkeästi aikuinen, etkä itsenäistymisvaiheessa oleva nuorehko aikuinen, niin eipä siinä auta muu kuin pitää huoli omasta elämästä.

Ketä muuten nämä muut, joiden asioista haluaa päättää, ovat?

No, ihan mahdoton sanoa vieläkään kun äitiäsi en tunne. Jos pikkusisaruksesi ovat alaikäisiä, niin äitisi on pakko olla osallisena heitä koskeviin päätöksiin. Kontrollifriikki hän saattaa olla, tai olla olematta, mutta alaikäiset eivät voi kovin isoja päätöksiä tehdä vanhempiensa selän takana. Tietenkin mitä isompi lapsi on, niin sitä enemmän päätäntävaltaa heilläkin on. Esimerkkinä vaikka se, että peruskoulun jälkeen lapsen pitää antaa päättää mitä alaa lähtee opiskelemaan amiksessa, vai meneekö vaikka lukioon. Äiti voi kuitenkin sanoa painavan sanansa siinä, voiko lapsi lähteä toiselle paikkakunnalle kouluun. Ja teinin vanhemman tulee seurata esimerkiksi sellaisia juttuja, että kenen kanssa lapsi viettää aikaa ja missä on yöt jne.

Sulla on vähän eri tilanne, kun olet jo tuossa vaiheessa. Sun pitää tehdä omaa elämääsi koskevat päätökset, se kuuluu asiaan. Jos oot esikoinen vielä, niin saatat olla vähän hankalassa asemassa: oot sisarussarjan ensimmäinen lapsi, joka itsenäistyy ja irtautuu vanhemmistaan. Kuten kerroin, oon ollut samassa asemassa ja lujille se irroittautuminen otti. Onnistui se lopulta. Puhuin niihin aikoihin asiasta muuten yhden psykiatrin kanssa, ja se sanoi, että tuo on aika tyypillistä. Siis että jompikumpi tai molemmat vanhemmat puuttuu liikaa aikuistuvan lapsensa asioihin. Ei niistä kaikki voi olla narsisteja. :)

Hei, en ole esikoinen on vielä pari vanhempaa sisarusta(meillä on oikea suurperhe:) Sellaisista kuten koulutus asioista hän ei onneksi päätä, koska häntä ei voisi vähempää kiinnostaa. Ymmärrän kyllä tietenkin että ala ikäiset pikkusisarukset ei voi tulla ja mennä miten huvittaa:)

Pikkusiskoni 11 v, sai juuri uuden älypuhelimen jossa on rajaton netti, siellä se sitteen surffaa joskus yli puolen yön helposti kouluiltana. Äitini tulee yhdeksän aikaan sanomaan että kännykkä pois, ja jos minä uskallan mennä silloin puolilta öin sanomaan siskolle että nukkumaan, niin äiti sieltä tulee taas antamaan saman puheen, että ei ole nämä sinun lapsiasi, pidä huoli omista asioistasi jne.

Kerran päätin viedä pikkusiskot sirkukseen ensimmäistä kertaa, sain kyllä isältäni luvan siihen, mutta äidiltä tuli kunnon raivokohtaus kun hän ei asiasta tiennyt.

Nyt siskoni on pyytänyt että jos ostaisin hänelle synttärilahjaksi korvanrei'ityksen, mutta hänkään ei ymmärrä että jos äiditä ei lupaa heru,ei siitä tule mitään. Monta kertaa äitini on sanonut että jos vaikka ensi kuussa laitetaan ne reiät, sitten sanoo ettei ole ikinä mitään sellaista sanonutkaan. Oon aatellut isäni luvalla viedä siskoni reiitykseen, mutta veikkaan että siitä lentäisin kyllä talosta ulos.

Okei, kuulostaa kyllä ihmeelliseltä. Luulis, että äitisi olisi tyytyväinen kun huolehdit pikkusiskon nukkumisista. Ja tuo sirkusjuttukin on ihan älytön... Miksei isäsi lupa muka riittäisi. Melko kontrollifriikkailulta kuulostaa.

Tuo puhumattomuus on ongelma, kun kotona vielä asut. Ymmärrän, että jatkuva riitely ja tilanne muutenkin turhauttaa. Toisaalta et ole enää teini, eikä se oikein käy päinsä ratkaista tilannetta niin että pidät mykkäkoulua, mutta asut kuitenkin vielä äitisi katon alla. Ehkä kannattaisi hiljalleen ajatella omilleen muuttamista? :) Sopiva välimatka saattaisi tuoda helpotusta teidän väleihinne. Vai tuntuuko siltä, että tulehtunut tilanne kotona tekee sulle irroittautumisen vaikeaksi?

Eipä mielestäni äitisi narsistilta kuulosta. Kuulostaa enemmän että teillä on tietynlainen kuri, jota olet tarkoituksella ylitellyt kyselemällä isältä lupia mihin tiedät ettei äiti suhtaudu hyvin. Sinnulla taitaa olla murrosikä, jolloin kapinointi ja itsenäistyminen äitiäsi kohtaan on ihan normaalia.

Minä myös ymmärrän tuota ettei äitisi pidä sinun nuoremman komentamisesta. Tuttava perheessä on myös näin jossa isosisko komentaa pienempiään ja heidän tilanteensa on monella tapaa kammottava. Vanhin ei ymmärrä itse olevansa myös lapsi vain aikuinen jolloin hänellä,on oikeus komentaa ja myös rankaista mikä kiukkupäissä menee aina yli. Itse ei ikinä tätä näe. Pienemmät tekevät tämän siskon kanssa kivoja juttuja, mutta muuten he eivät lämpimästi tästä ajattele. Suhde varmasti huono aikuisiällä. Tämän todistaneena minulle lapset ovat lapsia, eikä siis ala toisiaan komentamaan. Tietenkin jos on satuttamassa niin sitten, mutta muuten vanhemmat on aina vastuussa.

Asioilla tuppaa välillä olemaan muutama eri puoli.

Mielestäni niin kauan kuin asut vanhempiesi kanssa tulisi sinun yrittää käyttäytyä kuin varttunut nuori ja lopetat hassun mykkäkoulun. Päätät sitten kun muutat pois kotoa että miten suhteenne jatkuu, koska tilanteesi ei minun korvaan kuulosta muulta kun syyttelyltä.

Hei, pidän mykkäkoulua juuri sen takia, että äitini kanssa ei yksinkertaisesti pysty keskustelemaan. Hän ei ymmärrä miten muut haluavat erää elämäänsä eri tavalla kuin hän. Murrosiässä en todellakaan ole, olen jo kohta 21 vuotta.

Ja vuoden mykkäkouluko on auttanut tähän hänen ymmärtämättömyyteen?

Esimerkki pienen lapsen karkkivarkaudesta. Jos pieni lapsi menee ja vie karkin ja sanon hänelle asiallisesti ettei karkkia saa ottaa. Seuraavana päivänä hän kuitenkin menee uudestaan ja sanon taas saman. Näin tapahtuessa muutaman viikon vaihdanntapaa. Olen joko kiukkuisempi tai vaikka iloisempi kun ei ole käynyt, voin siirtää karkkien paikka. En nyt kokeile vuotta saa ja totea ettei se nyt edelleenkään toimi.

Kannattaisiko sinun muuttaa toimitaasi toimivammaksi. Ei kuitenkaan järjettömäksi.

Oletko ajatellut ettet varmaan rahan puuttesta ole vielä muuttanut pois ja huolimattasi mykkäkoulustasi vanhempasi kuitenkin maksavat asumisesi ihan kiltisti vaikka monessa tuollaisessa tapauksessa vanhemmat olisivat jo heittäneet täysikasvuisen kiukuttelija ulos.
Tapukset joissa kotona on oikeasti rankkaa ja jopa väkivaltaista muuttavat 16 korvilla pois, vaikka opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja sitä kautta asuntolaan.