Onko astma mielestäsi syy olla poissa koulusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Tuttavan lapsella astma, joka oireilee esim. räkätaudin yhteydessä ja vaatii suihkeita vain silloin. Onko yskä ja nuha mielestäsi syy antaa lapsen jäädä pois koulusta, jos pakkasta on -15? Kotona saa kumminkin olla ulkona siitä huolimatta...

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
No jos on kotona ulkona, niin ei tietenkään.

Mutta jos on kotona ulkona flunssaisena, siis että vika päivä ennen kouluun menoa niin ok

Siis homma menee heillä silleen, että saa olla koulusta pois ja silti olla kotona ulkona ja touhuta normaalisti... Kuumetta ei ole ollutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
No jos on kotona ulkona, niin ei tietenkään.

Mutta jos on kotona ulkona flunssaisena, siis että vika päivä ennen kouluun menoa niin ok

Siis homma menee heillä silleen, että saa olla koulusta pois ja silti olla kotona ulkona ja touhuta normaalisti... Kuumetta ei ole ollutkaan.

No ei mitään järkee

mulla on astma, ja kun on flunssa niin kyllä ottaa tiukille!
että outoa jos se lapsi silti pystyy ulkoilemaan.
mutta kuitenkin, ei se ole sulta pois vaikka heidän lapsi on kotona syyllä millä tahansa, huolehditaan me ihmiset vaan omista asioistamme

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
mutta kuitenkin, ei se ole sulta pois vaikka heidän lapsi on kotona syyllä millä tahansa, huolehditaan me ihmiset vaan omista asioistamme

No luistelukentällä luistelee ja pihalla telmii hangessa tuntisotalla mut kouluun ei voi mamma laitta ei :headwall:

Näimpä, tuossa voi olla sekin että kotona ulkonaoloa voi helposti seurata ja sisälle pääsee heti kun tarvii. Kun koulussa ei välttämättä sisälle lasketa ja kovilla pakkasilla astma oireilee myös ulkonaollessa. Mut... jokanen tavallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:

Näimpä, tuossa voi olla sekin että kotona ulkonaoloa voi helposti seurata ja sisälle pääsee heti kun tarvii. Kun koulussa ei välttämättä sisälle lasketa ja kovilla pakkasilla astma oireilee myös ulkonaollessa. Mut... jokanen tavallaan.

Niin ja kotona osataan hoitaa kohtauksen tullessa, koulussa ei välttämättä.

kotona ulkonaoloa voi helposti seurata ja sisälle pääsee heti kun tarvii.

Astmahan voi kohtauksen aikana olla hengenvaarallinen tauti! Eihän siitä ole kauaakaan, kun täällä oli linkki uutiseen; nuori äiti sai kohtauksen lenkillä, lääke ei ollut mukana, kuoli kotiovelle.

Ymmärrän oikein hyvin, että lapsi on kotona seurattavana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kotona ulkonaoloa voi helposti seurata ja sisälle pääsee heti kun tarvii.

Astmahan voi kohtauksen aikana olla hengenvaarallinen tauti! Eihän siitä ole kauaakaan, kun täällä oli linkki uutiseen; nuori äiti sai kohtauksen lenkillä, lääke ei ollut mukana, kuoli kotiovelle.

Ymmärrän oikein hyvin, että lapsi on kotona seurattavana.

Mä en oikeen ymmärrä tuota että voi kotona olla pihalla sitten mutta koulussa ei. Kun ei siellä kotona se äiti voi sitä kohtausta yhtään sen paremmin hoitaa kuin koulun henkilökuntakaan. Pakkasilmalla astmaatikko lapsi voi jäädä kouluun sisälle jos ei pysty ulkoilemaan. Astmakohtauksen tullessa otetaan lääke ja rauhoitutaan, jos ei tila vakiinnu niin soitetaan ambulanssi. Tämä ambulanssi tulee samalla tavalla koululle kuin kotiinkin.

Astman hoito ei tarvitse ydinfysiikan taitoja eikä sen suurempaa opettelua vaan lääke otetaan jos on tarve, jos se ei auta niin tarvitaan sairaalahoitoa. Kohtaus ei pääse tappamaan salakavalasti koulussa välitunnin aikana. Lapset ovat valvotussa ympäristössä eikä heidän tarvitse kävellä kotiin hakemaan lääkettä kuten tuon lenkkeilijän.
Jos voi ulkoilla kotona voi ulkoilla koulussakin, välitunti on vain lyhyt hetki, maks 30min. Kotipihalla lapsi on varmasti vähintään tuon 30min.

Itse kyllä laittasisin kouluun, mutta edellisen kirjotuksesta pisti silmään pari juttua. Koulun pihan pitäis olla valvottu alue, mutta suurimmassa osassa kouluista iso osa lapsista välitunnilla touhuaa kenenkään kiinnittämättä sen enempää huomiota, eikä valvova silmä kata läheskään kaikkia osia alueesta. Koulun pihalla voi myös mennä aikaa ennenkö opettaja tai muu löytää lapsen lääkkeen, jos lapsi ei vielä itse osaa oikein lääkettä ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Itse kyllä laittasisin kouluun, mutta edellisen kirjotuksesta pisti silmään pari juttua. Koulun pihan pitäis olla valvottu alue, mutta suurimmassa osassa kouluista iso osa lapsista välitunnilla touhuaa kenenkään kiinnittämättä sen enempää huomiota, eikä valvova silmä kata läheskään kaikkia osia alueesta. Koulun pihalla voi myös mennä aikaa ennenkö opettaja tai muu löytää lapsen lääkkeen, jos lapsi ei vielä itse osaa oikein lääkettä ottaa.

No juu, sama voi käydä pihalla. Koskaan ei voi tietää. Mutta periaatteena on että lapset ovat valvotussa ympäristössä ja siihen on ainakin mun luotettava omani kanssa. En voi itse kuitenkaan kulkea perässä vahtimassa. Astmakohtaus, joka tulee kylmästä ilmasta ilman mitään aiempaa oiretta ei tapa 15 min jos yhtään mitään astmasta tiedän. Yleensä jos pakkanen häiritsee hengitystä sen huomaa jo heti kun menee ulos ja jos lapsi osaa olla yksin ulkona kotona niin lapsen on pakko jo osata sanoa jos ahdistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
No riippuu vähän lapsen iästä ja siitä, että kuinka pahana astma on ja kuinka usein tarvii lääkkeitä antaa.

Tässä oli tietääkseni kyse tietystä lapsesta joka ymmärtääkseni on koulussa ja kotipihalla itsekseen. Kyllä koululainen osaa sanoa jos jokin on pielessä. Jos ei osaa niin sitten ei voi kyllä mielestäni olla ulkonakaan itsekseen. Ja kyllä jo hyvinkin pieni osaa sanoa jos astma vaivaa.

Tämä on varmaan nyt tosi tyhmä kysymys, mutta onko se nyt niin kamalaa, jos lapsi on joskus pois koulusta vaikka ei olekaan ihan järkyttävän sairas? Tai että miten se nyt on ap:lta pois, jos joku toinen katsoo että hänen lapsi ei ole koulukuntoinen astman aikana?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tuttavan lapsella astma, joka oireilee esim. räkätaudin yhteydessä ja vaatii suihkeita vain silloin. Onko yskä ja nuha mielestäsi syy antaa lapsen jäädä pois koulusta, jos pakkasta on -15? Kotona saa kumminkin olla ulkona siitä huolimatta...

Mielestäni jokaisen perheen oma asia. Jos vanhemmalla on mahdollisuus olla kotona hoitamassa lasta, niin miksi ei ottaisi "varman päälle". Olen itse pitänyt oman 10-vuotiaan kotona joskus flunssassa/yskässä vaikka ei ole kuumetta ollutkaan. Tämä siitä syystä, että hänellä on kerran ollut lievän flunssan jälkitautina keuhkokuume, ja toisen kerran huomattavasti vakavampi tauti. Kunnon salliessa lapsi on myös ollut ulkona leikkimässä.

Yhteistyössä