Onko asuminen kahdessa tasossa hirveän vaikeaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

WompaTiger

Aktiivinen jäsen
05.06.2008
4 305
0
36
Yläkerrassa olisi keittiö ja olkkari ja suurin osa makkareista ja alakerrassa vaan pesutilat ja osa makkareista ja kodinhoitohuone. Sisäänkäynti kuitenkin alakerassa. Eli aina vieraatkin täytyisi yläkertaan saatella. Ja kodin toiminta olis yläkerrassa mutta kodinhoitotilat alakerrassa. Onkohan tulevaisuudessa lasten kanssa vaikeaa?

Kantamistahan se tuossa tapauksessa olisi. Meillä on makuuhuoneet ylhäällä ja pyykki tahtoo jäädä tuohon työhuoneeseen odottamaan viejäänsä. Ja se että keittiö yms. ylhäällä niin ruokakassien raahaaminen yms. huh huh.

Meillä asutaan kolmessa kerroksessa ja ei ole yhtään vaikeaa. Päinvastoin on mukavaa, kun yläkerta on yksityistä aluetta, jossa vieraat eivät käy. Tosin teillähän se ei olisi näin. Meillä siis perinteisesti makkarit ylhäällä, olohuoneet sun muut keskikerroksessa ja sauna ja kodinhoitohuone kellarissa.

Monta vuotta asuin 2 tasossa,nyt yhdessä tasossa kaikki ja ah sitä ihanuutta.ei tarvii imuria raahata rappusia ees taas tai juosta hakemaan ylhäältä jotain jne...Mutta kyllä siihen kahteen tasoon tottuu,eikä se silloin tunnu niin vaikeelle :D

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Meillä asutaan kolmessa kerroksessa ja ei ole yhtään vaikeaa. Päinvastoin on mukavaa, kun yläkerta on yksityistä aluetta, jossa vieraat eivät käy. Tosin teillähän se ei olisi näin. Meillä siis perinteisesti makkarit ylhäällä, olohuoneet sun muut keskikerroksessa ja sauna ja kodinhoitohuone kellarissa.

Tämä tässä tökkiikin, kun se olisi vaikeaa aina vieraiden kanssa sitten sinne ylös viittilöidä ja molemmat tasot pitäisi pitää aina "vierailukunnossa".

Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen-84:
ei tarvii imuria raahata rappusia ees taas tai juosta hakemaan ylhäältä jotain jne...

Hyötyliikuntaa, hyötyliikuntaa...Rappusten kiipeäminen on hyvästä.
Ja meillä on imuri molemmissa kerroksissa.

Eipä tossa muuta kuin se, että kaikki tavarat ( kauppakassit ) yms. täytyy aina kantaa yläkertaan.
Eli laskea ne ensin kertaalleen, riisuutua ja kantaa ne sit ylös.
Mut kaippa siihen tottuu.

Meillä on alakerrassa vain kodinhoitohuone, sauna,pesuhuone, vessa ja pikkuinen työtila. Tää toimii hyvin.

Kaksikerroksisessa ei sinällään mitään ongelmaa, mutta itse en henk kohta muuttaisi tuollaiseen missä kulku alhaalta mutta pääasialliset tilat ylhäällä. Kauhea raahata ostoskasseja jne. Ja just et molemmat kerrokset täytyy olla vieraskunnossa... Tää on mun henk koht mielipide =)

Itse asun 2-tasoisessa rivarissa ja kyllä yksitasoinen on kiikarissa. Kyllä on pienen kanssa ees taas ravaamista ala- ja yläkerran väliä. Vaikka neliöitä on ihan mukavasti, tuntuu tila alakerrassa loppuvan kesken vaikka sitä yläkerrassa lisää onkin:) Itsellä on siis hakusessa yksitasoinen ehdottomasti!

Asunnon täytyy olla todella ihana, että tuohon ruljanssiin lähtisin. Ei se mikään ehdoton este ole ja muutamaa tuollaista ollaan katsottukin. On käynyt mielessä onko myyntiä hidastava tekijä.

Olen tylsä ja kaavoihin kangistunut ja erityisesti en pidä asunnoista joissa tullaan sisään yläkerrasta ja tällöin siellä on keittiö ja olkkari ja alakerrassa makkarit.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Eipä tossa muuta kuin se, että kaikki tavarat ( kauppakassit ) yms. täytyy aina kantaa yläkertaan.
Eli laskea ne ensin kertaalleen, riisuutua ja kantaa ne sit ylös.
Mut kaippa siihen tottuu.

Meillä on alakerrassa vain kodinhoitohuone, sauna,pesuhuone, vessa ja pikkuinen työtila. Tää toimii hyvin.

Harvoin yksinäni kaupassa käyn, mies on kauppakasseja varten. Minulla on vain eräs sairaus, joka saattaa jossain vaiheessa vaatia operaatiota jalkaan tai molempiinkin. Silloin voisi kahdessa tasossa asuminen olla vaikeaa toipumisaikana. Meidän olisi kyllä tarkoitus tehdä ulko-ovi yläkertaankin, talo on rinteessä niin että se onnistuisi. Siten pääsisi suoraan yläkertaankin sitten kauppakassien kanssa.

Toistakymmentä vuotta olen asunut 2-kerroksisessa, ja mukavasti on mennyt. Sellaista tosin en itselleni hankkisi, missä keittiö ei ole sisääntulokerroksessa. Meillä rahdataan ruokaa kaupasta kassitolkulla, enkä todellakaan raahaisi niitä portaissa. Makkarit olis myös hyvä olla alakerrassa, pysyvät viileämpinä ja on siten parempi nukkua.

Minä en tykkäisi ruokaostosten kantamisesta portaita pitkin yläkertaan... Jos keittiö samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti, niin kaksikerroksinen asunto mielestäni jopa kodikkaampi (ja suunnilleen yhtä käytännöllinen) kuin yksikerroksinen.

Mä en muuttais koskaan asuntoon missä on mosta kerrosta.Ja varsinkaan jos olisi oma! Ajattelen aina sitä jos sattuu jokin onnettomuus ja jalat ei enää kantais.Kotoaan joutuis lähtemään sen takia.Ei kiitos!

me asutaan kahdessa keroksessa ja minusta tää on parempikuin hdesä tasossa asuminen.
Alhaalla meilä on siis kaksi makuuhuonetta ja wc/suihku
Ylhäällä on sitten kaksi makuuhuonetta, olohuone, keittiö ja kaksi vessaa/ suihkua ja sauna

NEliöitä asunnossa on 122.

Mukavaa kun meillä vahnemmilla on TODELLA iso makuuhuone ja oma wc/suihku. Makuuhuone on yksiön kokoinen ja sinne mennän vanhempien vaatehuonen läpi joten se o vähän niikuin erillinne tila.

ulos pääsee myös vanhempien makakrista,mutta sen oven pidämme kinni ja sen eteen on laitettu kaappi.
Tässä asunossa on parvekeen lisäksi vielä yhdessä alakerran makuuhuoneessa uloskäynti takapihalle.

Me ollaan asuttu tässä vajaa 5 vuotta ja hyvin on sujunut. Jotenkin kiva kun on erikseen se "oleskelukerros" ja sitten "nukkumakerros".

Yksi asia on kuitenkin sangen ongelmallista kahdessa tasossa asuessa. Nimittäin rappuskammo. Mä kun kärsin siitä ja siksi pelkään noita portaita ihan kamalasti. Pelkään myös koko ajan että lapset loukkaa niissä. Ikinä ei ole mitään sattunut, mutta ei se silti estä mua pelkäämästä...paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en muuttais koskaan asuntoon missä on mosta kerrosta.Ja varsinkaan jos olisi oma! Ajattelen aina sitä jos sattuu jokin onnettomuus ja jalat ei enää kantais.Kotoaan joutuis lähtemään sen takia.Ei kiitos!

Mä olen muuttanut muutenkin jo lähemmäs parikymmentä kertaa tähänastisessa elämässä, joten eipä yksi muutto lisää paljon painaisi...

(Asutaan kaksikerroksisessa.)

Meillä on kaksi kerrosta. Alakerrassa on keittiö, olkkari ja wc (pesukone siellä) ja yläkerrassa makkarit ja wc+ sauna. Minusta tämä on ihan toimiva vaihtoehto, ja on mukavaa, että makkarit on eri kerroksessa kuin olkkari. Ainoa mikä ei toimi. on yläkerran imurointi.. mutta se ei varsinaisesti ole asunnon vika
:whistle:

Me ollaan muuttamassa kahdessa tasossa olevaan asuntoon. Kämppä on tehty rinteeseen.
Yläkerrasta mennään sisään ja yksi makkari on ylhäällä ja sitten keittiö, olkkari ja vessa/suihku sekä lasitettu parveke. Alakerrassa on kaksi makkaria sekä sauna/suihkutila, khh ja varastotila sekä käynti pihalle.
Ja ennen kaikkea isoin helpotus on se, että siellä on keskuspölynimuri joten ei tarvitse sitä koko mööpeliä raahata ylösalas...

Mekin asutaan jo toistamiseen kahdessa tasossa. Ja ainakin meillä toimii tosi hyvin. Makkarit, työhuone ja aulatilaa ja pesutilat yläkerrassa ja keksikerroksessa olohuone, keittiö, eteinen ja yksi vessa.
Vielä on mahdollisuus rakentaa yksi kerros alapuolelle, sinne ajateltiin uutta saunaosastoa ja oleskelutilaa (kotiteatteria siis.. ) Ja uskon, että senkin jälkeen koti toimisi ihan hyvin.

Meillä on 2-tasoinen rivari, rinneratkaisu eli pääsisäänkäynti on 2.kerroksessa ja siinä keittiö olohuone ja yksi makkareista (meillä ruokailuhuoneena) ja lasitettu parveke. Alakerrassa on kaksi makkaria (toisessa iso vh), khh, kylppäri ja sauna sekä päämakkarista uloskäynti pihalle.

En ole kokenut tätä ongelmalliseksi mutta tokihan 1-tasoinen koti olisi ihanteellisempi. Meillä ainakaan vieraita ei tarvitse molemmissa kerroksissa käyttää kun sisäänkäynti on oleskelutiloihin.

Kaksi tasoa on ok, mutta sellaista en ostaisi koskaan jossa joku näistä ratkaisuista:

-Vain yhdessä kerroksessa vessa
- pesukonetta ei saa samaan kerroksen makkareiden kanssa
- keittiö yläkerrassa (ostosten, roskien, juomakorien yms. kuljetus)
- makuuhuoneiden kanssa samassa kerroksessa ei ole tuuletusparveketta tai pihaa

Yhteistyössä