Onko d-lapsen vanhempia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Meidän diabetes on vielä alussa ja ei ole tällaista tilannetta tullut eteen vielä.

Tyttö 3,5-v kieltäytyi syömästä iltapalan. Normaalisti syö hyvin päivällisen 20-25 hh ja iltapalan 40 hh. Nyt söi päivällistä 15 hh ja iltapalaa 10 hh.

Meillä on kolmipistoshoito ja ennen päivällistä pistettiin normaali määrä actrapidia. Voidaanko nyt prothpan jättää pistämättä vai mitä tehdään?

Laskee sokerit aika alas varmaan yöllä... Voi perkule.

Ei mitään suostunut. Mutta nyt söi äsken sängyssä ruisleivän, että onhan noi syömiset nyt jäänyt selkeesti alle, mutta sai edes nyt 10 hiilaria pitkäkestoista.

Pistettiin äsken insuliinia 0,5 yksikköä kun normaalisti 1. Auttaakohan se pitämään sokereita korkeammalla?

Ainakin monipistoshoidossa sumplitaan tuon annostuksen kanssa. Esim. jos ennen ruokaa vs on alle 4, niin vähennetään pistettävän insuliinin määrää. Kun teillä suht tuore diabeetikko, niin pelaisin "varman päälle" ja pistäisin vähemmän. Mieluummin vs hieman korkealla kuin että laskisi liian alas. Mittaatteko vs yöllä?

Juu, tuolla ennen päivällistä annettavalla actrapidilla ollaan tähän asti annosta hieman muutettu, että onko korkea vai matala. Ja onko illalla jumppaa/ulkoilua/vai rauhallista sisällä oloa. Noita pitkävaikutteisia ei olla muutettu ikinä itse.

Niin mäkin ajattelisin, että mieluummin yöllä korkea. Mitataan vielä öisin satunnaisesti, ensi yönä varmasti :) Mitataan ekan kerran tossa klo 22 aikaan kun itse mennään nukkumaan ja siitä arvosta riippuen sitten joko kello soittamaan tai sitten mitataan jos herätään-tyylillä.

Juu, tuolla ennen päivällistä annettavalla actrapidilla ollaan tähän asti annosta hieman muutettu, että onko korkea vai matala. Ja onko illalla jumppaa/ulkoilua/vai rauhallista sisällä oloa. Noita pitkävaikutteisia ei olla muutettu ikinä itse.

Niin mäkin ajattelisin, että mieluummin yöllä korkea. Mitataan vielä öisin satunnaisesti, ensi yönä varmasti :) Mitataan ekan kerran tossa klo 22 aikaan kun itse mennään nukkumaan ja siitä arvosta riippuen sitten joko kello soittamaan tai sitten mitataan jos herätään-tyylillä.

Protassa on se huono puoli, että tänään pistetyn insuliinin vaikutus näkyy oikeastaan vasta 24-48 tunnin kuluessa, näin ainakin aikuisen kohdalla. Olisko teidän mahdollista saada hiukan joustavammat inskat jatkossa? Actrapid ja Protaphan alkaa olla "vanhentunutta" hoitoa, kun ovat sen verran sen verran kankeita pitkän vasteajan vuoksi. Nyt varmaan tosiaan yöllä pari mittausta ainakin. Actrapidin vaikutus oli muistaakseni korkeimmillaan 2-6 tuntia pistämisen jälkeen, eli tuolle välille ajoittaisin itse tiiviimmän seurannan.

Ollaan me osastolle soitettukin harva se päivä, mutta ei nyt tästä asiasta :)

Ai että protan vaikutus on noin pitkällä? Mä ymmärsin, että se vaikuttaa 12 h ja luulin, että se vaikuttaa siis seuraavat 12 h... Ehkä sittenkin täytyy sinne osastolle vielä soittaa ennenkuin menee itse nukkumaan.

Mä en tiedä muista inskoista että mihin kannattais pyytää vaihtaan. Monipistoshoitoa ei haluta, että sitten siirrytään pumppuun jos tää homma ei pelitä. Ja tähän asti tytön syömättömyys on ollut aamulla, jos on ollut. Iltapalan on aina syönyt hyvin eikä ole tarvinnut olla sillain yötä vasten huolissaan.

Tuolla on ruosta protaphanin vaikutusajasta. Se on siis 12-14 tuntia ja voimmain vaikustus on 6 tunnin paikkeilla
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dik00132

Nyt täyty ihan kaivaa, että mitä toi opas kertoo, mikä saatiin. Eli lapsen diabetes.

Protasta sanotaan:
- vaikutus alkaa 1-2 tunnin kuluttua pistämisestä
- voimakkain vaikutus 4-10 tunnin kuluttua pistämisestä
- kokonaisvaikutusaika 10-16 (24) tuntia

Ja alkuun sairaalasta käskivät mitata klo 3 yöllä. Kun silloin on vs matalimmilaan tai jotain. Eli mä mittaan kympin aikaan ja siittä riippuu että soitanko osastolle vai en ohjeita. Likkaa nukkuu kuitenkin jo, että enään ei sille kannata syöttää mitään tässä vaiheessa :)

Tyttö inhoaa pistoja yli kaiken. Ei niitä lisää haluta. Vapauttavaa se varmasti olisikin ruokailujen osalta, mutta ei pistosten määrän osalta :/ Ja nyt ei tarttis pistää päiväkodissa. Meillä on mennyt suurinpiirtein kaikki päiväkodissa pieleen niin jos sinne annetaan vielä insuliinin niin tyttö jää kotihoitoon :)

Tyttö inhoaa pistoja yli kaiken. Ei niitä lisää haluta. Vapauttavaa se varmasti olisikin ruokailujen osalta, mutta ei pistosten määrän osalta :/ Ja nyt ei tarttis pistää päiväkodissa. Meillä on mennyt suurinpiirtein kaikki päiväkodissa pieleen niin jos sinne annetaan vielä insuliinin niin tyttö jää kotihoitoon :)

Joo, se tuli mulle ekana mieleen. Meillä mennyt diabeetikolla hienosti päiväkodissa. Osaavat pistää inskat ja laskea hiilarit. Toiv näin jatkossakin. Päiväkodin ruoka on aika vähähiilarista, hyvä että kymppiä saa lapsi pääruuasta, maidosta 10 ja joku näkkäri päälle, missä ei paljoakaan.

Lapsi ei oo koskaan pistänyt pistämistä vastaan, voin vaan kuvitella kuinka hankalaa on lapsen kanssa joka pelkää ja suunnilleen juoksee neulaa karkuun.

Paljon voimia!

Joo, se tuli mulle ekana mieleen. Meillä mennyt diabeetikolla hienosti päiväkodissa. Osaavat pistää inskat ja laskea hiilarit. Toiv näin jatkossakin. Päiväkodin ruoka on aika vähähiilarista, hyvä että kymppiä saa lapsi pääruuasta, maidosta 10 ja joku näkkäri päälle, missä ei paljoakaan.

Lapsi ei oo koskaan pistänyt pistämistä vastaan, voin vaan kuvitella kuinka hankalaa on lapsen kanssa joka pelkää ja suunnilleen juoksee neulaa karkuun.

Paljon voimia!

Kiitos!

Meillä annetaan mitä sattuu hiilareita, ylim.välipala annetaan tai ei. Ja liikuntasalipäivänä annetaan 5 hh välipala, vaikka pitäsi antaa 10 hh ja liikuntatunnin jälkeen on vs. 2. Avustajaa ei saa kun meidän lapsi on kuulemma niin helppo, että pärjäävät hyvin näin! Tätien mielestä on hyvä, jos ruokailun hiilarimäärä on 30 hh kun sehän se tavoite oli. Sillä ei ole väliä, että se on pelkkää maitoa. Ylim. välipala voidaan antaa myös jos vs on 15. Yksi hoitaja ei suurinpiittein puhu mulle enään mitään, joka on valittu lapseni toiseksi vastuuhoitajaksi deen suhteen. Olen muutaman kerran oikonut hänen tekemisiään, mielestäni ihan ystävällisesti.

Meillä sairaalassa annetiin piikit niin, että 2 piti kiinni ja kolmas pisti. Aikamoista souvia... Nyt hieman helpottaa, saa yksinkin jo pistettyä :)

Tsemppiä kovasti, on toi kyllä melkoista ja vastuullista hommaa hoitaa oman pienen sairautta, ei osaa ees oikeen kuvitella... Perusperiaatteena on säätää insuliinin määrää ruokailun mukaiseksi, mielellään ei päin vastoin.

[QUOTE="Joojoo";27411076]Tsemppiä kovasti, on toi kyllä melkoista ja vastuullista hommaa hoitaa oman pienen sairautta, ei osaa ees oikeen kuvitella... Perusperiaatteena on säätää insuliinin määrää ruokailun mukaiseksi, mielellään ei päin vastoin.[/QUOTE]

Kiitos. Rankkaa on ja vaikeaa. Joo, kyllä meilläkin noin menee, että ruokailun mukaan mennään. Mutta sitten tähän tuli tällainen, että söi päivällisen ja iltapalan huonosti. Yleensä on kuitenkin mennyt niin, että jos päivällinen menee huonosti niin iltapalaa sitten menee hyvin ja tällain yötä vasten voi olla niin rauhassa kuin näin alussa vaan voi olla :) Mehua on juotu useampana yönä, vaikka syönyt hyvin. Mutta tasapainoa vielä haetaan ja ollaan noista insuliinien muutosten pääperiaatteista oltu aina yhteydessä d-hoitajaan tai osastolle näin viikonloppuisin jos tarvetta.

Yhteistyössä