Onko ees suunilleen painon pudotukseen sopivaa meininkiä mulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tipi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tipi"

Vieras
Käyn 3-4 kertaa salilla viikossa, 1-1½h kerrallla. 15-30min olen joko juoksumatolla, kuntopyörässä tai soutulaitteessa, lopun ajan teen ihan tavislaitteilla jalkoja, käsiä, vatsa- ja selkälihaksia jne. Teen kaikissa laitteissa 2 x 20 sarjan vähintään kerran, lähes aina toistan sen saman reissun aikana tosin. Painot on vielä ihan keskivertoa, mutta teen niin että se tuntuu ja hiki lentää. Lisäksi työmatkat kävelen, suuntaan n. 15min. Kun en käy salilla, koitan käydä edes puolen tunnin lenkillä, välillä vietän ihan välipäivää. Painoa mulla on 80kg ja pituutta 160cm.

Aamuisin syön yleensä kaksi leipää (kaura- tai ruispuikuloita, päällä levitettä ja kurkkua/salaattia, joskus kinkkua taikka juustoa)/puuroa ja kahvia. Sekä juon ison lasin vettä (ja muutenkin pitkin päivää, yhteensä n. 2-3litraa)

Välipalana usein jugurttirahka jossa paljon protskuja, seassa desin verran mustikoita taikka luumusosetta. Lisänä joskus näkkileipää.

Ruokana ihan tavallista kotiruokaa ja salaattia.

Toisena välipalana banaania/mandariinia/päärynää, sekä leipä/rahka/viili ja kahvia.

Iltapalana teetä, leipää/kaura- tai mannapuuroa/mysliä/muroja.

Onko tämä kuinka huonon kuuloista? Maitoa juon pitkin päivää ehkä puolisen litraa korkeintaan. Yleensä juon vettä. En pahemmin syö herkkuja ja jos syön, tarkoittaa se paria suklaapalaa tai kourallista sipsejä.

[QUOTE="wieras";29600665]Laihtumaan et ainakaan pääse.
Jos neuvoja haluat niin karppaus on hyvä ruokavalio.[/QUOTE]

Kerro mikä tuossa on liikaa, niin on hieman helpompi hahmottaa :)
Karppaus ei ole mua varten ollenkaan, sekä lähipiirissä on monta sen kannattajaa, jotka ovat aikalailla saaneet kilot takaisin kun ovat taas alkaneet syömään ns. normaalilla tavalla.

[QUOTE="Tipi";29600680]Kerro mikä tuossa on liikaa, niin on hieman helpompi hahmottaa :)
Karppaus ei ole mua varten ollenkaan, sekä lähipiirissä on monta sen kannattajaa, jotka ovat aikalailla saaneet kilot takaisin kun ovat taas alkaneet syömään ns. normaalilla tavalla.[/QUOTE]

Juu se on aivan varma että kilot tulee takasin jos palaa vanhaan ruokatottumukseen, oli se tapa laihtua sitten miten tahansa.

[QUOTE="Tipi";29600694]Tarkoitinkin sitä, että on LAAJENTANUT asioita joita syö, enkä sitä että mättää kaiken naamaan mitä näkee.. :D

Mutta nyt kysyinkin että jos mun syömisissä mättää joku niin mikä :)[/QUOTE]

Kuten jo sanoin, liikaa hiilareita, liian vähän rasvaa ja proteiinia.

No mä jättäisin leivät pois, et tarvii välipaloilla leipää!!
Vaan pelkästää rahkaa ja sit vaikka vähän marjoja!
Illaksi vaan rahkaa, elimistö käyttää yöllä sun omia hiilareita, niin niitä ei kannata illalla tankkaa. Muuten ei tule sitä kulutusta omasta varastosta.
Ite jätin leivän pois vuoden alusta, jäi se sellainen pöhötys pois..

Äh, unohdin mainita mun ehdottoman lemppariherkun välipala-aikana, eli raejuustoa, kurkun ja porkkanan paloja sekaisin, mums! Eli sekin on aika usein päivän ruokavaliossa

Itse kun kokeilin laihduttaa karppaamalla, niin painoa kyllä lähti mutta liikkuminen oli tuskaa, voimat loppuivat kesken vähänkään pidemmän lenkin. Ei välttämättä kaikille sovi se, että lihasten hiilarivarastot on nollilla.
Ja kyllä tuossa kotiruokaosuudessa voi olla rasvoja ihan riittävästikin, vaikea sanoa, kun kotiruoka on liukuva käsite.

[QUOTE="Laihduttaja";29600704]No mä jättäisin leivät pois, et tarvii välipaloilla leipää!!
Vaan pelkästää rahkaa ja sit vaikka vähän marjoja!
Illaksi vaan rahkaa, elimistö käyttää yöllä sun omia hiilareita, niin niitä ei kannata illalla tankkaa. Muuten ei tule sitä kulutusta omasta varastosta.
Ite jätin leivän pois vuoden alusta, jäi se sellainen pöhötys pois..[/QUOTE]

Leipää syön 1-3viipaletta päivässä, eli en sitä noina kaikkina aikoina syö, nuo on sen takia juuri / merkeillä että jotain niistä menee massuun, riippuen ihan siitä mitä aiemmin on syönyt taikka mitä tekee mieli. :)

Ja toisaalta, pelkkä rahka välipaloilla ja illalla kuulostaa liian yksitoikkoiselta, tarkoitus kun on oppia syömään niin että voin käyttää samaa mallia monia vuosia, eikä tehdä pikalaihdutusta ja sitten jojoilla painon kanssa.

[QUOTE="yökyöpeli";29600713]Itse kun kokeilin laihduttaa karppaamalla, niin painoa kyllä lähti mutta liikkuminen oli tuskaa, voimat loppuivat kesken vähänkään pidemmän lenkin. Ei välttämättä kaikille sovi se, että lihasten hiilarivarastot on nollilla.
Ja kyllä tuossa kotiruokaosuudessa voi olla rasvoja ihan riittävästikin, vaikea sanoa, kun kotiruoka on liukuva käsite.[/QUOTE]

Ei ole mitään tarkoitusta pitää hiilareita nollilla, se on erittäin huono idea. Rasvaa ihmisen pitäisi saada vähintään 25% ravintonsa mukana, mikä ei todellakaan näillä tuotteilla mitä nykyään käytetään, täyty ellei tehdä rasvalisäyksiä esimerkiksi terveellisestä oliiviöljystä aika reippaasti.

Ja kotiruoka tarkoittaa ihan perus keittoja (jauheliha, kasvis, makkara, kala), laatikkoruokia (kaali, makaroni, kinkkukiusaus), sosekeittoa, yms. eli mielestäni tosi perusperus ruokaa :D

[QUOTE="yökyöpeli";29600713]Itse kun kokeilin laihduttaa karppaamalla, niin painoa kyllä lähti mutta liikkuminen oli tuskaa, voimat loppuivat kesken vähänkään pidemmän lenkin. Ei välttämättä kaikille sovi se, että lihasten hiilarivarastot on nollilla.
Ja kyllä tuossa kotiruokaosuudessa voi olla rasvoja ihan riittävästikin, vaikea sanoa, kun kotiruoka on liukuva käsite.[/QUOTE]

Joten et ymmärtänyt karppauksesta mitään.

[QUOTE="wieras";29600744]Joten et ymmärtänyt karppauksesta mitään.[/QUOTE]

Sen ainakin, ettei se sovi mulle.
Riittävällä hiilarimäärällä jaksoin treenata hyvin ja sain pudotettua ylimääräiset 15 kg 8,5 kuukauden aikana. Ja hyvin on poissa pysyneet :)

Onhan kotiruoka täysjyvää?? Pyri suosimaan täysjyvätuotteuta.. Tummaa riisiä jne. Jos alkuun tuntuu maku liian "kuituiselta" niin laita esim. tavallaisen makaronin joukkoon 1/3 täysjyvä makaronia.. Sitten 1/2 -> 2/3 ;) Minä tein niin ja mies ja lapset eivät ole edes tajunneet tätä muutosta :D :D

Kasviksia ja juureksia lisää ruokavalioon.

Mä suosittelen kalorilaskurin käyttöä. Sovelluksia löytyy puhelimeen kuin puhelimeen. Saat käsityksen niin kaloreista kuin ravinnon sisällöstä. Sitä kautta löydät oikeat annoskootkin. Moni syö liian suuria annoksia ja laihdutus tyssää vaikka näennäisesti syökin oikein.

Itse tiputin 20kg yli vuosi sitten. Apuna oli fat secret niminen appsi johon kirjasin säntillisesti syömiset (usea ruoka löytyy suoraan esim. Viivakoodin avulla, joka kuvataa kännyllä...myös suomalaisien ruokien tiedot). Liikunta tietysti tuohon päälle. Mutta muistathan että ruokavalio on ensisijainen laihduttajalle. Sen merkitys on prosessissa varmasti 75%

Vaikka syödyn ruuan kirjaaminen aluksi on pieni haaste, se opettaa äärettömästi. Hiilareita en täysin karttanut mutta aloin kiinnittää huomiota millaisia hiilareita syön. Kannattaa siis todella perehtyä esim. Mitä leipää syö. Moni ruisleipä on suurelta osin vaaleaa vehnäjauhoa... jne. Rasvoja ei kannata välttää, mutta niiden laatuun kiinnittää huomiota. Tuo appsi kertoi tuonkin suhteen päivä ja viikkotasolla. Sitä oppii yllättävän nopeasti "näkemään" miten syö kun aikansa jaksaa olla säntillinen. Mulla on paino pysynyt kohta vuoden siinä mihin laihdutuksessa pääsin. Herkkupäiviä on ja juhlapyhinä en nipota syömisessä. Koska tiedän että arkena palaan oppimaani ruokailuun niin muutaman kilon heitto sinne tänne ei meinaa mitään.

Tsemppiä. Olet oikealla polulla kun et haksahda trendi-dietteihin vaan opettelet syömään hyvin , miten tahdot jatkossakin tehdä. Loppuelämän.

[QUOTE="vvieras";29600841]Onhan kotiruoka täysjyvää?? Pyri suosimaan täysjyvätuotteuta.. Tummaa riisiä jne. Jos alkuun tuntuu maku liian "kuituiselta" niin laita esim. tavallaisen makaronin joukkoon 1/3 täysjyvä makaronia.. Sitten 1/2 -> 2/3 ;) Minä tein niin ja mies ja lapset eivät ole edes tajunneet tätä muutosta :D :D

Kasviksia ja juureksia lisää ruokavalioon.[/QUOTE]

Joo, täysjyvää suositaan, tottakai välillä teen myös "tavallisesta" makaronista ruokaa, lapsi tykkää siitä paaaaljon enemmän. Eikä olisi reilua mielestäni että sen jättäisi pois koska äiti haluaa. :D Eli pitää miettiä myös miestä ja lasta näissä.

Ja jostain syystä en ole noihin laskureihin päässyt vielä kiinni,aiemmin huvikseni sellaista käytin, mutta jostain syystä ei natsannut. Meni jotenkin liian laskemiseksi ja miettimiseksi, aloin stressata siitä jne.

Proteiinia lisää (rahkaa, raejuustoa, kananmunia, kanaa, kalkkunaa...) ja hiilareita vähemmälle (vähennä leipää, mysliä, muroja - erityisesti kaksi viimeistä todellisia pommeja).

Esim. mainitsemistasi "peruskotiruoista" joku kinkkukiusaus on aikamoista skeidaa ravintoarvoiltaan; sen tilalle vaikka uunijuureksia/salaattia ja broilerinfilettä.

2 x 20 sarjat salilla vaihtaisin 3 x 10-15 sarjoihin. Painoa niin paljon, että viidentoista toiston jälkeen et jaksaisi enää yhtäkään.

[QUOTE="mei";29601173]Ota välipalaksi maitorahka. Iltapalaksi salaatti?[/QUOTE]

Joo salaatteja tulee kanssa tehtyä aika usein. :)

Vertailin kaupassa noita rahkoja, ja päädyin tuohon jugurttirahkaan protskujen ja sokereiden takia. :)

[QUOTE="Tipi";29601183]Joo salaatteja tulee kanssa tehtyä aika usein. :)

Vertailin kaupassa noita rahkoja, ja päädyin tuohon jugurttirahkaan protskujen ja sokereiden takia. :)[/QUOTE]

Unohda sellaset jugurttirahkat ja ostat perus rahkaa, esim. rainbow tai pirkka ovat 70 sentin paikkeilla molemmat ja siihen sekaan sitten marjoja ja maitoa niin että oin hyvä juoda, sauvalla hienoksi.

Tässä on kunnon rahka, siihen vielä lorautat http://www.rainbow.fi/tuotteet/rainbow/elintarvikkeet/maidot-kermat-ja-hapanmaitovalmisteet/rainbow-kermarahka-rasvaa-10-250-g/kunnon satsin oliiviöljyä niin johan jaksaa puolipäivää.

Ei aikuinen ihminen tarvitse mitään välipaloja. Syö kunnon ravitsevaa ruokaa ruoka-aikoina ja unohda välipala mussutukset. Suun ei tarvitse käydä monta kertaa päivässä syömiseen.

Yhteistyössä