Onko enää tavallisia äitejä järki päässä edes olemassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikös tuo nyt ole varsin tavallinen mielipide? Luulen, että aika moni pitää ainakin huudatusunikoulua vääränä. On monilla mielipiteitä vaikkeivät toisi niitä joka käänteessä esille. Tuskin kyse on siitä, että tahtovat haukkua unikoulua käyttäviä vaan tuntevat empatiaa niitä vauvoja kohtaan, koska pitävät sitä haitallisena.

Tähän on tietysti vaikea antaa mitään oikeaa vastausta, kun ei ole muuta lähdettä kuin oma ystävä-ja tuttavapiiri. Mutta kyllä minun kokemukseni on, että unikoulun vastustaminen on vähemmistön mielipide.

[QUOTE="huoh";28084759]En ymmärrä miksi imetyksessä epäonnistuneelle äidille edes pitää mennä selittämään mitä kaikkea pahaa korvike aiheuttaa. Tuntuuko se hyvältä sortaa heikointa, koska iso osa niistä jotka siinä tahtmattaan epäonnistuvat, ovat todellakin herkillä asiasta.

Enpä ole vielä törmännyt sellaisiin käsityksiin kenenkään osalta, että korvike olisi parempaa/yhtä terveellistä kuin äidinmaito. :O Ja itse epäonnistuin ja annoin jo 2 viikon jälkeen korviketta. En ole koskaan väittänyt korvikkeen olevan tismalleen yhtä hyvää kuin äidinmaito tai varsinkaan parempaa. Olen vissiin 4v pasltailuni aikana kerran törmännyt sellaiseen ketjuun, joka haisi provolta sekin...

Miksi sinun pitää tulla tämäkin ketju pilaamaan? Ei tässä nyt kyselty sinun mielipiteistä imetykseen. Älä aina käännä jokaketjua itseesi.[/QUOTE]

Öö, kuka on sanonut, että pitäisi mennä sanomaan? Jos on vaikka ketju aiheesta imetys ja joku sanoo siellä, että korvike on samanarvoista kuin äidinmaito niin onko ihme, jos joku korjaa asian? On myös äitejä, jotka eivät tahdo imettää ja se on heidän päätöksensä, mutta jos joku heistä tällaisessa ketjussa väittää, että korvike ajaa täysin saman asian niin monien mielestä on jo kauheaa haukkumista ja tuomitsemista, jos joku sanoo, ettei asia ole niin. Vaikka sanoo vain faktan.

Jos on epäonnistunut imetyksessä niin miksi menisi lukemaan väen väkisin ketjua, jossa väitellään/keskustellaan imetyksestä? Sehän se on kaiken kääntämistä itseensä liittyväksi, jos syyllistyy jonkun tavallisista mielipiteistä. Kaikkihan sitten loukkaantuisivat jostain asiasta koko ajan, koska kukaan äiti/ihminen ei voi tehdä kaikessa aina sitä parasta.

[QUOTE="Jenis";28084761]Nyt on ihan pakko kysyä, mitä sä tiedät siiä, mitä synnytyssairaalassa "annetaan ymmärtää"? Tietyt asiat - imetys, esim. - on sellaisia, että niihin ei oteta kommentteja muilta kuin saman kokeneilta. Anteeks nyt vaan. Kokista ja äidinmaitoa ei nyt oikein voi verrata.[/QUOTE]

Tiedän, että jokaisessa Suomen sairaalassa on henkilökunnalla velvollisuus kannustaa imetykseen ja auttaa siinä alkuun. Myös neuvoloissa kannustetaan imettämään. Onko sekin herkillä olevien äitien mollaamista? Miksei voisi verrata? En mä loukkaannu, jos joku sanoo mun juovan jotain epäterveellistä enkä tunne olevani huonompi kuin se, joka juo vaikka vettä. Itse todennäköisesti toimin jossain muussa asiassa sitten "paremmin".

Tiedän, että jokaisessa Suomen sairaalassa on henkilökunnalla velvollisuus kannustaa imetykseen ja auttaa siinä alkuun. Myös neuvoloissa kannustetaan imettämään. Onko sekin herkillä olevien äitien mollaamista? Miksei voisi verrata? En mä loukkaannu, jos joku sanoo mun juovan jotain epäterveellistä enkä tunne olevani huonompi kuin se, joka juo vaikka vettä. Itse todennäköisesti toimin jossain muussa asiassa sitten "paremmin".

Sinä et ymmärrä. Et ymmärrä, koska et ole kokenut samaa tai mitään siihen viittaavaakaan. Olet varmaan kuullut vertaistuesta, ja tiedät miksi siinä se "vertais" on se pointti? Olet ehkä lukenut jonkun pamfletin siitä, mitä Suomen sairaaloissa pitäisi tapahtua, mutta et TIEDÄ asiasta edes subjektiivisen kokemuksen vertaa. Siksi sulle täällä naureskellaan. No offence.

[QUOTE="Jenis";28084997]Sinä et ymmärrä. Et ymmärrä, koska et ole kokenut samaa tai mitään siihen viittaavaakaan. Olet varmaan kuullut vertaistuesta, ja tiedät miksi siinä se "vertais" on se pointti? Olet ehkä lukenut jonkun pamfletin siitä, mitä Suomen sairaaloissa pitäisi tapahtua, mutta et TIEDÄ asiasta edes subjektiivisen kokemuksen vertaa. Siksi sulle täällä naureskellaan. No offence.[/QUOTE]

No minä tiedän, enkä naureskele.

Ihmettelen että miksi se joitakin niiin rassaa että joku on eri mieltä ja uskaltaa tuoda oman näkökantansa esille. Jos on vakaasti sitä mieltä että oma kasvatustyyli on o.k, niin hyvä sitten niin. Ei siitä kannata hermostua että esille tuodaan myös vaihtoehtoisia tapoja toimia.

Ihmettelen että miksi se joitakin niiin rassaa että joku on eri mieltä ja uskaltaa tuoda oman näkökantansa esille. Jos on vakaasti sitä mieltä että oma kasvatustyyli on o.k, niin hyvä sitten niin. Ei siitä kannata hermostua että esille tuodaan myös vaihtoehtoisia tapoja toimia.

Ja teille kahdelle tuntuu kolahtavan tämä ketju pahastikin.
Ja yllättäen käännätte koko ketjun itseenne. Kohta jankutetaan koko ilta näiden kahden kanssa niinkuin aina. Eikä tässä kukaan sanonutkaan ettei koskaan olisi hyvä pohtia omia kasvatustapojaan (omia!) tai kyseenalaistaakin niitä. Puhuttiin ääritapauksista ja muiden kritisoimisesta ihan överiin asti. Ilmeisesti tunnistitte itsenne tästä sitten.
Kyllä minäkin omia kasvatusmallejani analysoin, varsin useinkin. Silti maalaisjärjellä tässä mennään, enkä kuvittele olevan mitään kultaista ainoaa tietä parhaaseen lopputulokseen, varsinkin kun huomaan miten eriltavalla asiat sattuvat menemään eri lasten välillä.

• Tykkää
Reactions: Maarit__
Toi ken guru on melkonen tytsin peesaaja. Jopa tällainen täällä palstalla harvakseltaankin vieraileva sen huomaa. Ihan naurattaa kun toi pussirotta tykkää kaikesta mitä tytsi suoltaa tulemaan :)

Mutta täällä ilmoittautuu yksi ns. normaali äiti. Minusta rajat ovat rakkautta. Kuri ja järjestys eivät sulje pois rakkautta ja kehumista. Vanhempien kuuluu opettaa lapsille oikean ja väärän ero ja se miten yhteiskunnassa ja muiden ihmisten kanssa toimitaan.

Nykyään kun olen työelämässä, niin hyvin harvoin näillä palstoilla enää roikun, onneksi. Mutta aikoinaan kun olin lasten kanssa kotona, niin tuli notkuttua enemmän ja täytyy sanoa, että joskus piti oikein repaista itsensä pois kun tuli niin paska olo tästä leukojen läykytyksestä täällä. Meinasi ihan hämärtyä normaalin ja epänormaalin raja.

Reaalielämässä minäkään en onneksi tunne kuin yhden facebook-tutun, joka julistaa näitä päivähoitovihojansa ja muita kaakatuksiaan. Kaikki muut tuntemani äidit ainakin ulospäin vaikuttavat ihan normaaleilta.

Ihme peesaaja :O hanki omat mielipiteet,äläkä aina peesaa tytsiä :/

Alkuperäinen kirjoittaja etpä tietenkään;28085115:
Ihme peesaaja :O hanki omat mielipiteet,äläkä aina peesaa tytsiä :/

Mutta jos sattuu omaamaan samanlaisia mielipiteitä kuin jollakin toisella, pitäisikö esittää olevansa eri mieltä?

[QUOTE="Elämänkevät";28085064]Ja teille kahdelle tuntuu kolahtavan tämä ketju pahastikin.
Ja yllättäen käännätte koko ketjun itseenne. Kohta jankutetaan koko ilta näiden kahden kanssa niinkuin aina. Eikä tässä kukaan sanonutkaan ettei koskaan olisi hyvä pohtia omia kasvatustapojaan (omia!) tai kyseenalaistaakin niitä. Puhuttiin ääritapauksista ja muiden kritisoimisesta ihan överiin asti. Ilmeisesti tunnistitte itsenne tästä sitten.
Kyllä minäkin omia kasvatusmallejani analysoin, varsin useinkin. Silti maalaisjärjellä tässä mennään, enkä kuvittele olevan mitään kultaista ainoaa tietä parhaaseen lopputulokseen, varsinkin kun huomaan miten eriltavalla asiat sattuvat menemään eri lasten välillä.[/QUOTE]

Tytsiä vastaan hyökättiin vaikka ihan nätisti sanoi mielipiteensä. Puolustin siis Tytsiä.

En minä kritisoi muiden kasvatustapoja vaikka jostain ajattelenkin eri tavalla. Olen tuonut omia mielipiteitäni esille, mutta enemmänkin pohdinta tarkoituksessa. Kritisoin toisinaan niitä valintoja joita itse olen tehnyt, ja pyrin koko ajan parempaan.

Tässäkin ketjussa on enimmäkseen niitä aloituksen peesaajia. Eikö sitä sitten voi mitenkään hyväksyä että joku näkee asian toisin?

• Tykkää
Reactions: tytsi-89
[QUOTE="Jenis";28084997]Sinä et ymmärrä. Et ymmärrä, koska et ole kokenut samaa tai mitään siihen viittaavaakaan. Olet varmaan kuullut vertaistuesta, ja tiedät miksi siinä se "vertais" on se pointti? Olet ehkä lukenut jonkun pamfletin siitä, mitä Suomen sairaaloissa pitäisi tapahtua, mutta et TIEDÄ asiasta edes subjektiivisen kokemuksen vertaa. Siksi sulle täällä naureskellaan. No offence.[/QUOTE]

Siis mitä mun pitäisi ymmärtää? Ei mun tarvitse tietää aiheesta muuta kuin, että äidinmaito on hyvästä ja että imetykseen kannustetaan sairaaloissa. En mä mitään imetyskokemusta tai vertaistukea hae.

Siis mitä mun pitäisi ymmärtää? Ei mun tarvitse tietää aiheesta muuta kuin, että äidinmaito on hyvästä ja että imetykseen kannustetaan sairaaloissa.

Mä olen synnyttänyt NKL :lla 2002 ja 2006 enkä saanut siellä mitään tietoa äidinmaito vs korvike.
Siellä myös kannustettiin pulloruokintaan heti kun omaa maitoa ei alkanut nousemaan. Erityistä opastusta ja apua imetyksen ei annettu. Mitään ohjeita maidon nousemisesta , imetyksen tiheydestä ja tarvittavasta maidon määrästä kerrottu.

Ehkä siellä on nykyään asiat toisin kun tytsi on hoitanut homman kuntoon kaikissa synnytysairaaloissa ;)

Aiheen vierestä on nyt pakko minunkin sanoa, että Tytsi jos et nyt ymmärrä miksi sinua vastaan tässä keskustelussa noustaan, on sun sosiaalisissa taidoissa jotain vialla. Keskustelutaitoihin kuuluu tilanteeseen sopiva argumentointi ja sinä menit (taas) aivan metsään. Uskon ettet näin tökerösti toimi irl, joten miksi annat huonon vaikutelman itsestäsi täällä?

Oikeasti, minä ymmärrän sinun mielipiteesi ja näen tarpeesi sen kertoa, mutta helpottaisi itseäsi jos tekisit sen harkitummin. Tuskin sinun tarvitsee alentua paljon parjattujen palstamammojen tasolle.

Ja tämä siis kaikella lämmöllä, älyäsi ja vaikuttimiasi en epäile yhtään.

• Tykkää
Reactions: Maarit__
Minä olen imettänyt kaikkia kolmea lastani ( enkä nyt hae tällä mitään pisteitä) mutta en muista, että asiasta olisi varsinaisesti keskusteltu sairaalassa. Minulta kysyttiin muistaakseni, olenko aikonut imettää ja se asia sitten sillä käsitelty. Tosin pyytäessäni sain apua oikean imetysotteen löytämiseksi, ihan ensi -imetyksellä ja vielä toisellakin, sitten minun oletettiinkin jo se osaavan.

Mä olen synnyttänyt NKL :lla 2002 ja 2006 enkä saanut siellä mitään tietoa äidinmaito vs korvike.
Siellä myös kannustettiin pulloruokintaan heti kun omaa maitoa ei alkanut nousemaan. Erityistä opastusta ja apua imetyksen ei annettu. Mitään ohjeita maidon nousemisesta , imetyksen tiheydestä ja tarvittavasta maidon määrästä kerrottu.

Ehkä siellä on nykyään asiat toisin kun tytsi on hoitanut homman kuntoon kaikissa synnytysairaaloissa ;)

Mä luulen että tämä asia on todella paljon kiinni kätilöistä jotka osuvat kohdalle. Itsellä erilainen kokemus NKL:lla vuonna 2011, imetykseen kannustettiin.

[QUOTE="Elämänkevät";28085064]Ja teille kahdelle tuntuu kolahtavan tämä ketju pahastikin.
Kyllä minäkin omia kasvatusmallejani analysoin, varsin useinkin. Silti maalaisjärjellä tässä mennään, enkä kuvittele olevan mitään kultaista ainoaa tietä parhaaseen lopputulokseen, varsinkin kun huomaan miten eriltavalla asiat sattuvat menemään eri lasten välillä.[/QUOTE]

Aika itsekästä ajatella, että juuri SINÄ olet oikea määrittelemään, milloin on ok kritisoida toisten tapoja ja mikä on överiä.

Minä olen imettänyt kaikkia kolmea lastani ( enkä nyt hae tällä mitään pisteitä) mutta en muista, että asiasta olisi varsinaisesti keskusteltu sairaalassa. Minulta kysyttiin muistaakseni, olenko aikonut imettää ja se asia sitten sillä käsitelty. Tosin pyytäessäni sain apua oikean imetysotteen löytämiseksi, ihan ensi -imetyksellä ja vielä toisellakin, sitten minun oletettiinkin jo se osaavan.

Monessa sairaalassa ollaan aika nihkeitä sille, jos ei tahdo yrittääkään imettää. Ainakin itse olen kuullut joidenkin imettäneen henkilökunnan "mieliksi" ja lopettaneen kotona.

Sisarelleni oli vielä 1990-luvun loppupuolella puhuttu niin ponnekkaasti imetyksestä ja tarjolla oli luettavaakin, jossa imetyksen sanottiin ehkäisevän sitä, että lapsesta tulevaisuudessa tulisi rikollinen. Eräässä eteläisen Suomen sairaalassa.

Näin imetyksestä puhuakseni.

Yhteistyössä