Onko etävanhempi lapselle perhettä?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Kun tuolla yhdessä ketjussa joku kauhisteli sitä, että ei lapset vielä joulua OMAN perheen kanssa vaan ovat isällään.

Siis mitä? :o Kyllähän se isäkin (etävanhempi voi olla äitikin ) on yhtälailla lasten perhettä. Lähinnä nyt tarkoitan sellasia osallistuvia vanhempia, jos vanhempi ei ole paljoa/lainkaan tekemisissä niin mieltäminen perheeksi varmaan aika vaikeaa.

Ja toinen samaiseen ketjuun liittyvä asia oli se, että lapsella koti vain siellä missä hän pääasiallisesti asuu. No mun likan mielestä hänellä on kaksi kotia. Tuokin varmaan tapauskohtaista.

Mutta että etävanhempi ei olisi omaa perhettä....Mitä sitten muka on? :o

Alkuperäinen kirjoittaja etä-äiti:
No hitto, katsoisin kyllä olevani poikani perhettä vaikka hän isänsä luona asuukin. Joulun hän on täällä meidän luonamme, vastavuoroisesti.

Niin sitä mä ihmettelenkin, että mitä se etävanhempi sitten muka on jos ei perhettä. Ja miksi vain lähivanhemmalla olisi oikeus viettää joulua lasten kanssa? Meillä on niin, että likka ensin aattona mulla ja sitten menee illaksi isälleen. Saa olla aattona kummankin kanssa.

Mun luona asuvat lapset pitää isäänsä ja tämän uutta perhettä ja niinhän asian pitää mennäkkin enkä heille muuta paasaa. Mutta uuden mieheni lapsen äidin mielestä minä olen vain täti lapselle kuten hän nimittää kaikkia vähän vieraampia naisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja noksu:
ei, ei ole. miten nyt oma isä/äiti olisi perhettä jos ei samassa talossa asu. ;)

Mitäs ne sitten on? :D Ne on vain muualla asuvia sukulaisia? :D

niin niin, vähän niinku isomummun serkku haukiputaalta.

musta perheeseen kuuluu kaikki jotka tahtovat siihen kuulua :D (naapurin mummukin voi olla "perhettä minusta)

terveisin joku jonka "lapsuuden" perheeseen kuuluu isomummu ja eno ja serkku sekä äiti mutta ei yhtään isää

Itse en kokenut isää perheeksi kun asui pois kotoota. Mutta äitini mieliksi puhuin isästä myös perheenjäsenenä. Ei lapset ole mitään tyhmiä. Mutta suostuvat joustamaan aikuista miellyttääkseen.

Miksi tehdä lapsi miehen kanssa tai naisen kanssa josta ei ole kumppaniksi?

Kyllä neidillä ainaki on kaks kotia ja taatusti hänen isänsä on hänen perhettään ja nykyään neidin perheeseen isänsä kautta kuuluu myös isänsä nykyinen vaimo ja tämän lapset.

No, minä olen sitä mieltä, että ihmisellä ylipäätään on vain yksi koti ja se on siellä missä hän asuu pääsääntöisesti. "erolapsi" (kamala nimitys en vaan muutakaan nyt keksinyt) tapauksissa lapsen koti on siellä lähihuoltajan luona. Siis jos systeemi menee niin että lapsi pääsääntöisesti asuu, käy koulunsa ja harrastuksensa osoitteesta X ja etävanhemman luona käydään säännöllisesti tai epäsäännöllisesti, tiheään tai harvakseltaan.

On hienoa jos vanhemmat erosta huolimatta voivat olla hyvissä väleissä keskenään ja vielä hienompaa on, jos lapsi siellä etävanhemman luona saa olla kotoisasti, tuntee olonsa kotoisaksi jne, eli on osa perhettä ja kyseisen kodin säännöillä ja tavoilla, lasta kohdellaan hyvin ja tasa-arvoisesti ja saa rakkautta jne jne . Mutta koti se ei silti ole siinä mielessä kun minä sen ymmärrän.

Miten kuvio menee sitten 50-50 -systeemissä, en ota siihen kantaa.

Mutta minusta ei ole mitenkään KAMALAA jos lapsi viettää joulun ISÄNSÄ luona!! Miksi lapsella ja isällä - yleensä isä on se etävanhempi - ei olisi oikeutta viettää jouluja yhdessä!?!! Voihan lapset viettää joulun vaika isovanhemmillaan, eikä sitä pidetä kamalana, miksi aina nähdään se isä semmosena uhkana ja vaarana lapsen elämässä - mutta vasta eron jälkeen????!!

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku (ei pääse kirjautuun siks harmaa):
Kyllä neidillä ainaki on kaks kotia ja taatusti hänen isänsä on hänen perhettään ja nykyään neidin perheeseen isänsä kautta kuuluu myös isänsä nykyinen vaimo ja tämän lapset.

heh nyt mää oon mustana taas :D

Alkuperäinen kirjoittaja ei ole perhettä etäisä tai etä-äiti:

Silloin, kun mä "tein" lapsen silloisen miehen kanssa niin mä oikeasti luulin, että olemme loppuelämän yhdessä. Mutta tilanteet muuttuu. En kuitenkaan kadu, että lapsen saimme yhdessä. En koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku (ei pääse kirjautuun siks harmaa):

heh nyt mää oon mustana taas :D

Joo mäkin olin hetken pois potkittuna. :D

Palstalaisten mukaan ero-perhe on paras perhe :D Hirveetä vakuuttelua täällä lapsen puolesta. Kukaan ei tajua lapsen parasta! Tutkimustulokset silti puhuu eroperheitä vastaan. Se ei ole hyväksi lapselle ja yksikään eroperheen lapsi ei halua samanlaista kohtaloa tulevaisuudessa omille tuleville lapsilleen.. Eikö se jo kerro kaiken?
http://www.vaestoliitto.fi/toimiva_parisuhde/artikkeleita2/?x13200=25769

Alkuperäinen kirjoittaja ei ole perhettä etäisä tai etä-äiti:
Itse en kokenut isää perheeksi kun asui pois kotoota. Mutta äitini mieliksi puhuin isästä myös perheenjäsenenä. Ei lapset ole mitään tyhmiä. Mutta suostuvat joustamaan aikuista miellyttääkseen.

Taas tätä.

Mutta tuon ensimmäisen kappaleen suhteen olen samaa mieltä.

Ei minunkaan lapset kokeneet isäänsä perheemme jäseneksi, tai että heillä olisi kaksi kotia, vaikka isäänsä tapasivat, olivat yhteydessä jne. Eikä isän uusi kumppani heille mikään "uusi äiti" tai "äitipuoli" ollut, v aan mukava, kiva "terttu", aikuinen, isän kumppani.

Tietysti on. Perhekäsite ja ihmisten läheisyys ei ole kiinni samassa talossa asumisesta tai edes usein tapaaisesta, vaan siitä miten asiat lapselle esitetään ja miten hän ne kokee. Minä oon lapsena piirtänyt ukkini pilven päälle kurkkimaan, vaikka hän kuoli yli 10 vuotta ennen kuin itse edes synnyin!

Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
No, minä olen sitä mieltä, että ihmisellä ylipäätään on vain yksi koti ja se on siellä missä hän asuu pääsääntöisesti. "erolapsi" (kamala nimitys en vaan muutakaan nyt keksinyt) tapauksissa lapsen koti on siellä lähihuoltajan luona. Siis jos systeemi menee niin että lapsi pääsääntöisesti asuu, käy koulunsa ja harrastuksensa osoitteesta X ja etävanhemman luona käydään säännöllisesti tai epäsäännöllisesti, tiheään tai harvakseltaan.

On hienoa jos vanhemmat erosta huolimatta voivat olla hyvissä väleissä keskenään ja vielä hienompaa on, jos lapsi siellä etävanhemman luona saa olla kotoisasti, tuntee olonsa kotoisaksi jne, eli on osa perhettä ja kyseisen kodin säännöillä ja tavoilla, lasta kohdellaan hyvin ja tasa-arvoisesti ja saa rakkautta jne jne . Mutta koti se ei silti ole siinä mielessä kun minä sen ymmärrän.

Miten kuvio menee sitten 50-50 -systeemissä, en ota siihen kantaa.

Mutta minusta ei ole mitenkään KAMALAA jos lapsi viettää joulun ISÄNSÄ luona!! Miksi lapsella ja isällä - yleensä isä on se etävanhempi - ei olisi oikeutta viettää jouluja yhdessä!?!! Voihan lapset viettää joulun vaika isovanhemmillaan, eikä sitä pidetä kamalana, miksi aina nähdään se isä semmosena uhkana ja vaarana lapsen elämässä - mutta vasta eron jälkeen????!!

No likka itte kuitenkin kokee, että hänellä on kaksi kotia. En mä ala sitä asiaa muuttamaan ja puhumaan, että koti on vain täällä mun luona. En todellakaan ala. Likka muuten menee joulupäivänä mun äitin luo, että neiti saa kolme jouluaattoa. :whistle: :D

Alkuperäinen kirjoittaja e o p e t e ä:
Palstalaisten mukaan ero-perhe on paras perhe :D Hirveetä vakuuttelua täällä lapsen puolesta. Kukaan ei tajua lapsen parasta! Tutkimustulokset silti puhuu eroperheitä vastaan. Se ei ole hyväksi lapselle ja yksikään eroperheen lapsi ei halua samanlaista kohtaloa tulevaisuudessa omille tuleville lapsilleen.. Eikö se jo kerro kaiken?
http://www.vaestoliitto.fi/toimiva_parisuhde/artikkeleita2/?x13200=25769

Olis sitä vaan pirun viisas jos osais ennustaa

Yhteistyössä