Onko haittaa jos hiivaa ei hoideta kun on raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä sain raskaana ollessa reseptin gyno-daktarinille ja apteekistakin sanottiin että sitä voi käyttää. Tätähän tosin ei siis kysytty...

Mutta ei kai siitä hiivasta kannata kärsiä kun sen voi hoitaa eikä mua ole otettu sen vuoksi edes terveyskeskukseen edes raskaana ollessa.

hoida ihmeessä hiiva pois emätinpuikoilla! Kun vauva syntyy se voi saada hiivan synnytyksessä sulta. Ja voi se kyllä aiheuttaa keskenmenonkin kun raskaus kerran vielä ihan alussa...

Riittääköhän kun torstaina on ultra jos samalla otettaisiin näyte? Oon laittanut canesten voidetta ulkosynnyttimille mut kirvelee vähän. Nyt on kyl jo parempi. Ohjeessa luki ettei sitä puikkoa saa laittaa? Haluan kuitenkin varmistaa et on varmasti hiivaa. Voiko alapää kutista muustakin vaivasta raskaudesta johtuen?

Alkuperäinen kirjoittaja Ulla:
Riittääköhän kun torstaina on ultra jos samalla otettaisiin näyte? Oon laittanut canesten voidetta ulkosynnyttimille mut kirvelee vähän. Nyt on kyl jo parempi. Ohjeessa luki ettei sitä puikkoa saa laittaa? Haluan kuitenkin varmistaa et on varmasti hiivaa. Voiko alapää kutista muustakin vaivasta raskaudesta johtuen?

Kyllä saa käyttää canesten puikkoja!!!

Mutta sitä asetinta et saa käyttää vaan puikko täytyy laittaa sormin ja varoa ettei työnnä sitä liian syvälle.

Canestenin puikkoja saa käyttää huoletta! =)

Ok laitan sen puikon illalla. Voiko hiiva olla vain ulkosynnyttimissä kun ei mulla ole mitään poltetta eikä kipuja vaan pelkästää ulkosynnyttimet punoittaa ja kutiaa ja on vähän sellaista hiivamaista vuotoa?

Soitahan neuvolaan tuosta näytteenotosta, käytäntö varmasti vaihtelee eri paikoissa.
Canesten puikon voi käyttää, mutta asetinta ei saa käyttää eli puikko on laitettava emättimeen sormin.

Myös muut tulehdukset voi aiheuttaa kutinaa, että sinuna tosin soittaisin sinne neuvolaan niin asia hoituu asiallisella tavalla. Itselläni esim. oli gardnerella vaginalis-infektio, johon tarvii reseptilääkettä eikä hiivalääke olisi auttanut mitään.

Ok laitan sen puikon illalla. Voiko hiiva olla vain ulkosynnyttimissä kun ei mulla ole mitään poltetta eikä kipuja vaan pelkästää ulkosynnyttimet punoittaa ja kutiaa ja on vähän sellaista hiivamaista vuotoa?

Voi toki hiiva iskeä vain ulkosynnyttimiin. Kannattaa käyttää puuvillaisia alushousuja ja olla käyttämättä pikkuhousunsuojia, niin se hiiva ei iske niin helposti.

Älkää puhuko asiasta varmana kun ette siitä tiedä. Hiivatulehdus on äidille ja sikiölle VAARATON vaikkakin epämielyttävä!
http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2504&index=A&page=1&article=1899

Hiivasienitulehdus haurastuttaa limakalvoja, joiden tulisi olla mahdollisimman joustavat ja hyvässä kunnossa synnytyksessä. Kärsin koko raskausajan hiivasta, enkä jaksanut aina hoitaa, kun se oli taas parin päivän päästä taas päällä.. Viimeisen kk ajan terkkari suositteli pitämään hiivan poissa hinnalla millä hyvänsä, synnytystä silmälläpitäen. Lapseen hiivalla ei ole vaikutusta, hiivaa on kaikkialla muutenkin. Etenkin siitä kärsivän ihmisen iholla, käsissä, päänahassa.. Lääkäri kerran sanoi minulle että hiivasta on turha kuvitella pääsevänsä eroon, on vain yritettävä pitää alapään olosuhteet sellaisina ettei hiiva siellä viihdy.

Alkuperäinen kirjoittaja Yasmine:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mun ymmärtääkseni kaikki alapään tulehdukset voi hoitamattomina pahimmillaan aiheuttaa keskenmenon tai ennenaikaisen synnytyksen.

Täysin totta.Kannattaa ihmeessä hoitaa.

Siis ei todellakaan pidä paikkaansa, hiiva on täysin vaaraton, vaikkakin inhottava. Bakteeritulehdukset on sitten eri asia, voivat alkaa avata kohdunsuuta pitkään jatkuessaan (tarkoittaa mädän kalan hajuista vuotoa).

Alkuperäinen kirjoittaja Ellu:
Älkää puhuko asiasta varmana kun ette siitä tiedä. Hiivatulehdus on äidille ja sikiölle VAARATON vaikkakin epämielyttävä!
http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2504&index=A&page=1&article=1899

Ottamatta kantaa em.tekstiin,mulla oli hiiva viime raskaudessa ja sen vuoksi sain kovat supistelut ja lähes varmaan keskenmenon.

Synnäri polilla lääkäri sanoi että hoitamaton hiiva voi aiheuttaa alku raskaudessa keskenmenon ja loppu raskaudessa ennenaikaisen synnytyksen.

Ja tämän saman on sanonut monet,monet kätilöt.Ja kylläpä tuo on jo järjellä pääteltävissä,tulehdushan se on.

Tuskinpa tuolla sun hiivalla oli mitään tekemistä keskenmenon kans. Se olisi tullut joka tapauksessa jos oli tullakseen. Voithan sä sitä "syyttä" jos siitä sulle on apua..

Kyllä hiivatulehdus voi pahimmillaan johtaa muihinkin tulehduksiin ja tätä kautta aiheuttaa alkuraskaudessa keskenmenon. Hiiva haurastuttaa kudoksia, jolloin helpommin muutkin tulehdukset pääsevät valloilleen. Ja loppuraskaudessa pitäisin kyllä loitolla, koska hiivan haurastuttama kudos voi synnytyksessä revetä ihan hallitsemattomasti ja on "jauhelihaa" ompeluvaiheessa. (tietty ei yksi hiivatulehdus saa moista aikaan, mutta jatkuvana) Ruokavalioon kannattaa kiinnittää huomiota.

Hiivatulehdus ei ole vaaraksi sikiölle, mutta oireet ovat ikäviä äidille, joten hiivatulehdus kannattaa hoitaa.
Hiivatulehdus ei ole sukupuolitauti, eikä aiheuta vakavia jälkiseurauksia.

Viimeksi tänään neuvolassa kokenut terveydenhoitaja./kätilö sanoi,että kyllä voi aiheuttaa paikkojen aukeamista ja ennenaikaisen synnytyksen hoitamattomana. Tuskin nyt yksi tulehdus sitä tekee,mutta kun on meitä joilla hiiva on aktiivinen sen 9kk.

Yhteistyössä