Onko hassua, jos laitan lapselleni ex-miehen sukunimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katinka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Katinka:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Alkuperäinen kirjoittaja vastaafjonga:
kävin tuolla plaaramassa sukunimi lain läpi ja täytyy olla näin :o en usko että tuommoinen porsaanreikä on laissa että plussalaisetkin on sen hoksanneet :whistle: :kieh:

Minkä nimen sitten ajattelit että lapsi saisi?

mä ajattelin et sen äidin tyttönimen :D siis sikäli mikäli lapsen isä ei tunnusta isyyttä kun eihän se nyt pyhästä hengestä oo tullu (paitsi keinohedelmöityksenä)

En kai minä nyt sille voi Mäkistä laittaa jos itse olen Virtanen! Kyllä tulee mies tunnustamaan isyyden, mutta kun nimenomaan haluan saman sukunimen lapselle mikä minulla itsellänikin on, en siis miehen sukunimeä! Syystä että, lapsen isä ei ole minun mies, eikä myöskään tule olemaan!

mä viittasin tuolla ylhäällä kirjoittamaani sepostukseen miksi et voisi laittaa virtasta =)
päätä kumpi susta tuntuu kotoisammalta.

ei liity ap-kyssäriin, mutta sukunimiin kuitenkin:

ystävälläni oli vielä exänsä sukunimi kun meni uuden kanssa naimisiin. Ei halunnut ottaa uuden ukkonsa nimeä, joten vaihtoi takaisin tyttönimeensä. Minusta hyvin toimittu, koska olisi outoa olla naimisissa, mutta pitää silti edellisen aviomiehen nimeä... Mielipideasioita tietysti!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tuon estää nimilaki

Jos äidin nimi on nyt virtanen niin lapsesta tulee myös. Oman tyttönimen voi ottaa jos haluaa ja lapsesta tulee myös sitten saman niminen.

Näinhän se on.
Mun isä oli aikanaan naimisissa ja sai lapsen. Erosi, mutta nainen piti saman sukunimen kuin mikä lapsellakin oli, eli mun isäni sukunimen.
Nainen sai eri miehen kanssa lapsen, ja oli edelleen itse samalla sukunimellä, kuin isänikin. Úudellekin lapselle tuli mun isän sukunimi, vaikka hänellä ei ole mitään siteitä meidän sukuun. Tai no, siskopuolensa tietysti.

Eli yksinodottajan/synnyttäjän lapselle tulee aina äitinsä sukunimi, ellei joku mies tunnusta lasta ja äidin kanssa yhteisellä sopimuksella päätetä lapsen nimestä!

Alkuperäinen kirjoittaja Katinka:
Alkuperäinen kirjoittaja vastaafjonga:
kävin tuolla plaaramassa sukunimi lain läpi ja täytyy olla näin :o en usko että tuommoinen porsaanreikä on laissa että plussalaisetkin on sen hoksanneet :whistle: :kieh:

Minkä nimen sitten ajattelit että lapsi saisi?

mä ajattelin et sen äidin tyttönimen :D siis sikäli mikäli lapsen isä ei tunnusta isyyttä kun eihän se nyt pyhästä hengestä oo tullu (paitsi keinohedelmöityksenä)

Pakko minun sille on Virtanen laittaa, jos en vaihda myös itselleni tyttönimeä takaisin. Ja kun en vaihda, me molemmat olemme tietenkin Virtasia. Muuta vaihtoehtoa ei siis ole, koska biologisen isän sukunimi ei ole nyt edes vaihtoehtona.

En kai minä nyt sille voi Mäkistä laittaa jos itse olen Virtanen! Kyllä tulee mies tunnustamaan isyyden, mutta kun nimenomaan haluan saman sukunimen lapselle mikä minulla itsellänikin on, en siis miehen sukunimeä! Syystä että, lapsen isä ei ole minun mies, eikä myöskään tule olemaan!

mä viittasin tuolla ylhäällä kirjoittamaani sepostukseen miksi et voisi laittaa virtasta =)
päätä kumpi susta tuntuu kotoisammalta.

Ehkä tekisin sen, että vaihtaisin tyttönimeni takaisin. Silloin olisin "lähtötilanteessa" eikä tarvisi miettiä mitään kummempia vaan nimi olisi varmasti "omani". Mitäs sitten tapahtuu, jos joskus menet uudelleen naimisiin? Voisit tehdä vaikka siten, että lapsesi olisi Mäkinen ja sinä olisit sitten Mäkinen-Möttönen ;) Ei tarvisi enää miettiä sitä lapsen nimeä siinä vaiheessa uusiksi. Tai emmää tiiä, päätä itse.

vaihtaisin takaisin oman sukunimen.. Itse olen äitini tyttönimellä, hän oli naimisissa tuli ero avioliitosta ei ollut yhtään lasta. Vaihtoi oman nimensä takaisin ja löysi itselleen avomiehen ja siintäkin huolimatta antoi meille lapsille oman tyttönimen eli emme ole edes isämme sukunimellä!

tuon estää nimilaki

Jos äidin nimi on nyt virtanen niin lapsesta tulee myös. Oman tyttönimen voi ottaa jos haluaa ja lapsesta tulee myös sitten saman niminen.

jos sukunimi on tullut naimisiin mennessä entiseltä mieheltä ja lapsi ei ole hänen, lapselle ei voi antaa tämän miehen sukunimeä. jos nainen menee naimisiin uuden miehen kans ja vaihtaa sukunimensä (hänellä on toinen lapsi edellisestä liitosta) hän ei voi vaihtaa lapsenkin sukunimeksi tätä samaa sukunimeä ilmeisesti ilman adoptiota tai lapsen isän virallista suostumusta.

Siis sä oot fjonga oikeasti just niin yksinkertainen kuin mitä profiilisi antaa ymmärtää. Äly hoi!

No johan on pulinat teillä.. Ota vain takaisin tyttönimesi ennen syntymää,kivempi lapselle kun on ihan oman suvun nimi. Ei tarvii ihmetellä et miks sukutaulussa on eri nimiä. Itse en pitäs exän nimeä vaikka miten sointuisi hyvälle. Taitaa olla joku muoti juttu pitää exien nimet vaikka liitto jo ohi. Itse seurustelin miehen kanssa jolla oli ex-vaimon sukunimi??? Syynä ehkä ei niin puhtoinen oma tausta...Mutta ei se hyvältä kuulostanut.

Sähän voit halutessasi keksiä sulle kokonaan uudenkin sukunimen, jos haluat. Ja kun teet sen ennen lapsen syntymää, sama nimi tulee sitten automaattisesti lapsellekin.
Mutta ihan hyvin voit olla jatkossakin ex-miehesi sukunimellä. Eihän sitä tarvitse kokoajan kuuluttaa, mistä se nimi on peräisin. Sillä nimellä sut kuitenkin nykyään tunnetaankin paremmin?

Te olette lapsesi kanssa vaan sitten ihan oma sukuhaara virtasia, mäkisten suvussa. Ja jos isä tunnustaa lapsen, niin onhan lapsi silloinkin eriniminen muiden sukulaistensa kanssa.
Ei meillä lapset ainakaan ole ikinä ihmetellyt, miksi mumma ja paappa ovat erinimisiä kuin me tai toiset isovanhemmat.

Jos mulle ja mun miehelle tulis ero, niin mä pitäisin silti tämän nimen, koska haluaisin olla samanniminen lasteni kanssa, sillä ei olis väliä, että nimi olis exän. Mutta sulla on vähän eri asia, kun sulla ei ole kai lapsia ennestään.

Mä ottaisin tyttönimen takaisin.Mun tytöllä on eri sukunimi kuin mulla,olen kyllä asunut hänen isänsä kanssa avoliitossa.Äitini piti isäni sukunimen eron jälkeen,koska se oli ollut hänellä lähes 20v eron tullessa.Se sukunimi oli kyllä äitinäitin tyttönimi joten kulkee äitin suvussa

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No johan on pulinat teillä.. Ota vain takaisin tyttönimesi ennen syntymää,kivempi lapselle kun on ihan oman suvun nimi. Ei tarvii ihmetellä et miks sukutaulussa on eri nimiä. Itse en pitäs exän nimeä vaikka miten sointuisi hyvälle. Taitaa olla joku muoti juttu pitää exien nimet vaikka liitto jo ohi. Itse seurustelin miehen kanssa jolla oli ex-vaimon sukunimi??? Syynä ehkä ei niin puhtoinen oma tausta...Mutta ei se hyvältä kuulostanut.

Minusta taas on ihan uusia "höpötyksiä" vaihtaa takaisin omaan nimeen. Ennen vanhaan ainakin kaikki tietämäni eronneet on pitäneet sen ex-miehensä nimen.

Minusta taas on ihan uusia "höpötyksiä" vaihtaa takaisin omaan nimeen. Ennen vanhaan ainakin kaikki tietämäni eronneet on pitäneet sen ex-miehensä nimen.

Näinpä. Anopillanikin on ex-miehen sukunimi edelleen vaikka erosta on jo toistakymmentä vuotta.

tuon estää nimilaki

jos sukunimi on tullut naimisiin mennessä entiseltä mieheltä ja lapsi ei ole hänen, lapselle ei voi antaa tämän miehen sukunimeä. jos nainen menee naimisiin uuden miehen kans ja vaihtaa sukunimensä (hänellä on toinen lapsi edellisestä liitosta) hän ei voi vaihtaa lapsenkin sukunimeksi tätä samaa sukunimeä ilmeisesti ilman adoptiota tai lapsen isän virallista suostumusta.

Nyt kyllä puhut lööperiä tuosta ettei voi antaa "miehen" sukunimeä:

Lapsi saa äidin sukunimen myös, jos isyyttä ei ole vahvistettu sillä hetkellä, kun lapsi ilmoitetaan väestötietojärjestelmään. Lapsen sukunimi voidaan isyyden vahvistamisen jälkeen muuttaa isän sukunimeksi.

--> ihan sama mistä äiti on nimensä saanut, avioliitosta tai olkoon tyttönimi tai joku ihan muuten vaan sukunimeksi vaihdettu nimi, niin lapsi saa aina äidin sukunimen, jos isyyttä ei ole vahvistettu.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
tuon estää nimilaki

Nyt kyllä puhut lööperiä tuosta ettei voi antaa "miehen" sukunimeä:

Lapsi saa äidin sukunimen myös, jos isyyttä ei ole vahvistettu sillä hetkellä, kun lapsi ilmoitetaan väestötietojärjestelmään. Lapsen sukunimi voidaan isyyden vahvistamisen jälkeen muuttaa isän sukunimeksi.

--> ihan sama mistä äiti on nimensä saanut, avioliitosta tai olkoon tyttönimi tai joku ihan muuten vaan sukunimeksi vaihdettu nimi, niin lapsi saa aina äidin sukunimen, jos isyyttä ei ole vahvistettu.

Ja saahan lapsi äidin sukunimen vaikka isyys vahvistettaisikin, mikäli äiti haluaa oman sukunimen laittaa!

Minulla samanlainen tilanne kuin ap:lla, eli olen ollut naimisissa ja eronnut. En vaihtanut tyttönimeäni takaisin, ja nyt odotan vauvaa. Lapseni saa saman sukunimen kuin minä, eli siis ex-mieheni sukunimen. Ja isyys kyllä tullaan vahvistamaan.

Minä taas tiedän poikkeuksen tästä - liitto päättyi eroon 40-luvun alkupuolella. Ex-rouva otti takaisin tyttönimensä, ei olisi kuulemma tullut mieleensäkään pitää miehen nimeä.

Mutta ap, onko sun tyttönimi sitten ihan hirveä? Kyllä mustakin ehkä vähän hassua on, että lapsi saa sukunimen suvusta, johon ei varsinaisesti kuulu. Mutta jos tuo Virtanen on sulle hyvä sukunimi, ja uskot haluavasi pitää sen jatkossakin, niin pidä toki. Olitko muuten kysynyt ex-miehesi mielipidettä?

Ex-mieheni on ulkomaalainen, ja sukunimi myös. Eron tullessa olin jo niin tottunut sukunimeen, etten halunnut alkaa vaihtamaan sitä, sitäpaitsi on kivaa olla samanniminen kuin lapset. Sitten tulin raskaaksi miehelle, jota tapailin. Vauva sai saman sukunimen kuin minulla ja sisaruksillaan, siis exäni sukunimen. En edes ajatellut muuta vaihtoehtoa. Koska kahdella vanhemmalla lapsellani on ulkomaalaiset etunimet, on nuorimmaisellakin, vaikkei hänen isänsä olekaan ulkomaalainen, ja kaikilla siis sama sukunimi. Olisihan se hassua, jos perheessä olisi lapset tyyliin Hannah Miller, Jonah Miller ja Lotta Koskinen. Nyt lapset on kaikki samaa sakkia :)

Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:

Minä taas tiedän poikkeuksen tästä - liitto päättyi eroon 40-luvun alkupuolella. Ex-rouva otti takaisin tyttönimensä, ei olisi kuulemma tullut mieleensäkään pitää miehen nimeä.

Mutta ap, onko sun tyttönimi sitten ihan hirveä? Kyllä mustakin ehkä vähän hassua on, että lapsi saa sukunimen suvusta, johon ei varsinaisesti kuulu. Mutta jos tuo Virtanen on sulle hyvä sukunimi, ja uskot haluavasi pitää sen jatkossakin, niin pidä toki. Olitko muuten kysynyt ex-miehesi mielipidettä?

Minä kysyin ex-mieheni mielipidettä, mutta se ei kyllä vaikuta minun ratkaisuuni mitenkään.

Yhteistyössä