onko hyväksyttävää että koulusiivooja käy tupakalla tauoillaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja what again
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Salaa? Ja miksi vedit tähän kännäilyn?
Varmaankin siksi, että tutkimustulosten mukaan nuoret, jotka aloittavat nuorena tupakoinnin usein myöskin aloittavat nuorena kännäämisen helpommin, ja aika monet tupakoivat vanhemmat, jotka tupakoivat lasten nähden myöskin kännäävät lasten nähden eli nää päihteet kulkee käsi kädessä. Ole hyvä ja googleta jos et usko muuten.

Niin paitsi jos se tauko kuuluu siihen työaikaan.
Tauot kuuluu siis juurikin työikaan, tyäajan jälkeenhän työtä ei tauoteta... tattaraa.... eli jos tupakoit tauollasi, vaikka työsopimuksessasi nemenomaan lukee, etä tupakointi työaikana on kiellettyä, olet kusessa. Esim. Helsingin kaupunki on savuton työpaikka, työsopimuksessa ei lue sanaakaan siitä, että et voisi vetää röökiä tauollasi. Näitä on ratkottu työtuomioistuimeesa, ja aika kirjavia ovat päätökset siltä osin, jos ei ole erikseen työsopimukseen kirjattu että tauolla ei saa vetää röökiä. Yleensä työntekijä on voittanut jutut, koska tupakoinnista ei ole voitu osoittaa olleen mitään haittaa työnantajalle.

Itse näkisin niin, että jos työnantaja edellyttää tupakoimattomuutta, se on ok enkä polta työaikana. Kiistat synty usein siitä, että uusi sääntö astuu voimaan, eikä sitä voida mitenkään valvoa eikä ole myöskään kirjattu työntekijän kanssa asiasta mitään. Pelkkä lappu hississä kun ei ole mikään riittävä paperi.

Tauot kuuluu siis juurikin työikaan, tyäajan jälkeenhän työtä ei tauoteta... tattaraa.... eli jos tupakoit tauollasi, vaikka työsopimuksessasi nemenomaan lukee, etä tupakointi työaikana on kiellettyä, olet kusessa. Esim. Helsingin kaupunki on savuton työpaikka, työsopimuksessa ei lue sanaakaan siitä, että et voisi vetää röökiä tauollasi. Näitä on ratkottu työtuomioistuimeesa, ja aika kirjavia ovat päätökset siltä osin, jos ei ole erikseen työsopimukseen kirjattu että tauolla ei saa vetää röökiä. Yleensä työntekijä on voittanut jutut, koska tupakoinnista ei ole voitu osoittaa olleen mitään haittaa työnantajalle.

Itse näkisin niin, että jos työnantaja edellyttää tupakoimattomuutta, se on ok enkä polta työaikana. Kiistat synty usein siitä, että uusi sääntö astuu voimaan, eikä sitä voida mitenkään valvoa eikä ole myöskään kirjattu työntekijän kanssa asiasta mitään. Pelkkä lappu hississä kun ei ole mikään riittävä paperi.

Sä et nyt vissiin ymmärrä mitä mä tarkoitan.. Jotkut ihmiset ovat töissä 8h/päivä, josta saavat palkkaa 7,5h, koska ruokatauko on palkaton. Silloin työntekijä saa lähteä pois työpaikaltaan, eli pitää vaikka sen tupakkatauon.

Jotkut taas työskentelevät sen 8h ja saavat koko siltä ajalta palkkaa. Tällöin ruokatauko on työaikaan kuuluva ja työnantaja voi tarpeen mukaan kieltää työpaikalta lähdön johonkin syyhyn vedoten. Tällöin sitä tupakkataukoa ei voi pitää jos työpaikka on savuton.

Sä et nyt vissiin ymmärrä mitä mä tarkoitan.. Jotkut ihmiset ovat töissä 8h/päivä, josta saavat palkkaa 7,5h, koska ruokatauko on palkaton. Silloin työntekijä saa lähteä pois työpaikaltaan, eli pitää vaikka sen tupakkatauon.

Jotkut taas työskentelevät sen 8h ja saavat koko siltä ajalta palkkaa. Tällöin ruokatauko on työaikaan kuuluva ja työnantaja voi tarpeen mukaan kieltää työpaikalta lähdön johonkin syyhyn vedoten. Tällöin sitä tupakkataukoa ei voi pitää jos työpaikka on savuton.

Miten sinä jaksat vielä jatkaa tuota pilkunviilaamista? Lopeta jo, kyse oli vain siitä, onko jollain siivoojalla oikeus polttaa työaikana tauollaan tupakka. Jos työpaikka ei ole savuton eikä sopparissa lue, että polttaminen kielletty, niin siivoojalla on oikeus siihen tauoillaan. Kummallista jaarittelua kyllä tästä vääntää, jos sulla ei ole aiheesta mielipidettä, niin älä sitten kommentoi.

[QUOTE="vieras";26532301]Miten sinä jaksat vielä jatkaa tuota pilkunviilaamista? Lopeta jo, kyse oli vain siitä, onko jollain siivoojalla oikeus polttaa työaikana tauollaan tupakka. Jos työpaikka ei ole savuton eikä sopparissa lue, että polttaminen kielletty, niin siivoojalla on oikeus siihen tauoillaan. Kummallista jaarittelua kyllä tästä vääntää, jos sulla ei ole aiheesta mielipidettä, niin älä sitten kommentoi.[/QUOTE]

No silloinhan se tarkoittaa sitä hän saa käydä tupakalla kunhan poistuu koulun alueelta, kun tauotkin ovat hänen omaa aikaansa.

Tuossa on minun mielipiteeni asiasta jonka olen jo sanonut aiemmin ketjussa.

Ja kommentoin edellisen vastauksen Niin...-nimimerkille, joka ei myöskään puhunut PELKÄSTÄÄN tästä sinun vaatimastasi asiasta, joten olepa itse hiljaa.

[QUOTE="niin";26532419]Olis kiva kyllä nähdä työsopimus, jossa ei ole ollenkaan taukoja...[/QUOTE]

Tauothan pitää olla kaikilla mutta on aloja joilla työnantajan ei tarvitse niistä maksaa palkkaa.

Ainakin meidän kunnassa se on kielletty, joten ei saa.
Ei ole mitään kuntakohtasta kieltoa.... voi olla savuton työpaikka joo, mutta näytä mulle sellanen kuntakohtanen työsopimus, jossa absoluuttisesti kielletään tupakointia tauolla....
Aika varmasti lähtisin hakemaan asiaa siltä kantilta, että jos esim. yksi suurimmista kaupungeista (Helsinki) on sitoutunut savuttomuuteen, ja siellä ei kielletä työsopimuksessa tupakointia tauolla, niin joku pienempi kunta on täsä suhteessa tuskin mitenkään poikkeuksena ts. aivan mahdotonta valvoa, mitä ihmiset tauoillaan tekee. Ja itse en siis tupakoi työaikana, mutta 80% tupakoi joten...

Mä olen kaupungilla töissä, ja saan vetää röökii niin paljon kun ehdin ihan missä kadunkulmassa huvittaa ja ruokatauko kestää matkoineen 1h. Teen kaikki vaaditut työt, asiakkaat ei näe kun poltan eikä ihan ikeasti sitä kukaan voisi mitenkää valvoa missä poltan.Työnantajani on savuton, mutta jo työhaastattelussa kerrottiin, että sitä on täysin mahdotonta valvoa joten.... antakaa nyt ihmisten jumalauta tehdä työnä ja vetää ne henkiröökit jo siltä tuntuu...

paljonko niitä taukoja ko. siivoojalla sitten on? paljonko on muilla palvelualalla olevilla?? 1 puolen tunnin ruokatauko vaan? jos niin on niin kyllä sille siivoojalle sen tupakan suon sillä puolituntisellaan.!

Yhteistyössä