Onko ihan normaalia 6v olla päästämättä äitiä silmistään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
Eli esikoispoika 6v ja nyt tuntuu että jo jonkin aikaa ollut niin että varmistelee että äiti on lähellä. Esim jos ollaan puistossa ja juoksee kauas niin heiluttelee välillä varmuudeks. Ja kotonakin joskus vähän hätääntyy jos ei tiedä missä olen. Ja jos leikkii yksin toisessa huoneessa saattaa pälättää ja kysellä koko ajan ihan kun ei uskaltaisi olla yksin. On aina ollut vähän herkkä, mutta olenko nyt itse tehnyt jotain väärin? Kun monet jättää jo tuon ikäistä yksin ja itse en voisi edes kuvitella sellaista :( Miten rohkaista tässä asiassa?

Mulla esikoinen ollut tosi herkka ja arka aina. Nyt jo 8v, menee kolmoselle ja on rohkaistunut ihan hurjasti! Eskarilaisena oli vielä tosi kiinni minussa, ja olin jo ihan toivoton, että pitääkö inttiinkin lähteä pitämään kädestä kiinni.. =) Mutta rohkaistumista ja pientä itsenäistymistä alkoi tapahtua ekan luokan keväällä ja enemmän tokan luokan aikana. EDELLEEN poika on arka ja herkkä, uusissa tilanteissa haluaa, että olen mukana, ei uskalla mennä yksin.

Kokeile varovasti rohkaista poikaa ja tsempata poikaa, vakuuttele, ettet yht´äkkiä häviä mihinkään. Tsemppiä! =)

Onko lapselle sattunut jotai pahaa lähiaikoina? Koita jututtaa asiasta.. jos on vaikka kolhinut itseään tai joku kiusannut eikä äiti ole ollut juuri siinä kohtaa saatavilla. Tai onko paivähoito hänellä alkanut tms? Jos ei ole mitään tapahtumaa yaustalla, niin anna asian olla. Olet vain lapsellesi niin tärkeä <3 että haluaa varmistaa että olet lähellä. Kun aikansa varmistelee ja huomaa ettet katoa mihinkään, niin pikkuhiljaa lopettaa tsekkailun.

Meillä ilmennyt aivan samanlainen asia samanikäisellä lapsella. Olen ajatellut niin että kasvaa ajattelemaan kaikenlaista ja huomaa itsenäistymisen minusta, ja siksi on aika takertuva. Mutta toivon tosiaan että helpottaa ja tulee luottavaisemmaksi.

joo toi on niin tuttua.... vähän hirvittää miten käy kun nyt menee kouluun syksyllä. no onneks menee iltapäivä kerhoon koulun jälkeen niin ei tarvii yksin kotona olla...

meillä samanikänen esikopispoika ja ihan samanlainen! nyt vuoden sisällä tullu. aina ollut arka ja herkkä. odottelen et eskari vähän rohkaisis jos suostuu sinne menemään.

Yhteistyössä