Onko ihan normaalia että 2,5v. näkee painajaisia joka yö??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äippä

Vieras
Tämä alkaa olla jo kaikille raskasta... Tyttö 2,5v. herää joka yö kerran-kaksi kiljumaan ja itkemään, sanoo nähneensä pahaa unta. Tämän lisäksi herää "inisemään" useaan otteeseen. Nukahtaa illalla omaan sänkyyn, mutta ensimmäisen heräämisen tullen kannetaan vanhempien sänkyyn (senkin takia ettei herättäisi pikkuveljeään joka nukkuu samassa huoneessa). Me vanhemmat ei olla nukuttu samassa sängyssä puoleen vuoteen. Toinen nukkuu pyörivän ja heräilevän tytön kanssa ja toinen sohvalla.

Onko tässä nyt enää mitään järkeä!? Elämme ihan normaalia perhe-elämää, minä olen vielä lasten kanssa kotona, mies töissä, parisuhde on vakaa ja kunnossa. Tytöllä ei pitäisi olla mitään syytä nähdä painajaisia, mutta näin vaan tekee. Alan jo syyttelemään itseäni! Tytöllä on kyllä todella vilkas mielikuvitus, ehkä päivän leikit vain tulevat uniin... En tiedä, mutta nämä öiset kiljumiset rasittavat koko perhettä... Vinkkejä asian selvittämiseen ja korjaamiseen otetaan vastaan...

neuvoisin kysymään neuvolassa asiaa? Uhma ikä parhaimmillaan voi aiheuttaa samaa? meidän neiti on nähnyt unta (painajaista) siitä kun minä olen kieltänyt häntä tai hän ei ole ylettynyt johonkin tavaraan.

Pienellä ihmisillä on suuremmat huolet elämässä, vaikka meille ne saattaa olla päivärutiini hommia :wave:

suurin virhe on nostaa sänkyynne, ehkä hän on huomannut että teidän viereenne pääsee huutamalla ja alitajuntaisesti huuta unissaanki.

mielummin hyssyttelet vieressä niin että rauhottuu tai olette seuraavat kolme vuotta perhepesissä.

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Miks ihmeessä kannatte omaan sänkyynne. Nythän se luulee, että on oikeasti jotain pelättävää jos se pitää kantaa pois sängystään?

Tiedän että siihen pitää kiinnittää huomiota. Mietin myös yölampun laittamista lastenhuoneeseen. Kuten sanoin, huoneessa nukkuu myös pikkuveli ja olen yrittänyt hänen untaan varjella. Tyttö herää kuitenkin monta kertaa yössä nukkui sitten omassa tai meidän sängyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja miimii10:
neuvoisin kysymään neuvolassa asiaa? Uhma ikä parhaimmillaan voi aiheuttaa samaa? meidän neiti on nähnyt unta (painajaista) siitä kun minä olen kieltänyt häntä tai hän ei ole ylettynyt johonkin tavaraan.

Pienellä ihmisillä on suuremmat huolet elämässä, vaikka meille ne saattaa olla päivärutiini hommia :wave:

Olen puhunut asiasta neuvolassa puoli vuotta ja meidän täti vaan toitottaa että tämä on vaihe.

Alkuperäinen kirjoittaja miimii10:
suurin virhe on nostaa sänkyynne, ehkä hän on huomannut että teidän viereenne pääsee huutamalla ja alitajuntaisesti huuta unissaanki.

mielummin hyssyttelet vieressä niin että rauhottuu tai olette seuraavat kolme vuotta perhepesissä.

Mutta kun tyttö heräilee siellä vieressäkin! Eli nukkuu todella levottomasti missä tahansa. En siis usko että huutaa, jotta pääsisi viereen kun ei se huuto kuitenkaan lopu. Sanoo näkevänsä pahaa unta. Tosi paha mieli toisen puolesta ja omatkin voimat aika lopussa jo.

Veikkaan myös itse että on vaihe, teidän muksu on selvästi herkempi.
Suosittelen että aamulla puhutte asiasta ja hän saa vaikka valita sen yö lampun itse ja laittaa sen päälle, mitä veljeensä tulee niin kyllä nukahtaa jos on väsynyt.

Kokemuksella tuokin että sisarukset jaksavat ihmeen hyvin loppuen lopuksi toisten valvomisia kun näkee ettei asia ole kiinnostava.

Perhepeti pannaan ja teette uuden merkityksen näille painajaisille.

Eihän kato mitään pelottavaa piirrettyä? Esim. mun lapsi heräs yöllä huutaan kun oli kattonu illalla muumeja, jotka jouduin pistään pois kesken, kun oli jotain pelottavaa siinä.. olikohan joku lohikäärme.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm..:
Eihän kato mitään pelottavaa piirrettyä? Esim. mun lapsi heräs yöllä huutaan kun oli kattonu illalla muumeja, jotka jouduin pistään pois kesken, kun oli jotain pelottavaa siinä.. olikohan joku lohikäärme.

Eipä tuo oikeastaan katso kuin Pikku Kakkosen ja se on mielestäni aika turvallinen. Illat meillä rauhoitetaan jo Pikku Kakkosen jälkeen ja aletaan hiljalleen iltatoimiin. Lapset ovat sängyssä viim.19.30.

Katsoin ihan pienestä asti kauhuleffoja ja jäi tosi pahat traumat, sillä näen painajaisi yhtenään.
Ei ole ikinä löytynyt mitään lääkettä tähän helvettiin.

No tuskin painajaiset siitä tulee, että viereen saa tulla jos herää painajaisiin. Meidän poika nukkuu aina meidän sängyssä, ja näkee painajaisia. Välillä aika kauhuissaan, eikä tajua maailmasta mitään. Toivottavasti menee ap:n lapsella ohi, meillä on ainakin huomattavasti vähentynyt. Lapsi meillä 2,5v.

No, selailin tuota Aabanin linkittämää sivua ja tein muutenkin hieman tutkimusta. Taidan nyt huomisesta alkaen puhua tytölle siitä omassa sängyssä nukkumisesta ja käydään tuossa viikolla ostamassa joku yölamppu (mistähän niitä saisi??). Jos sitten viikonloppuna kun mieskin on kotona koitettaisiin pitää likkaa omassa sängyssä ja rauhoittaa siellä. Ehkä mekin vielä joskus saadaan nukuttua! :)

Meillä alkoi tuollainen vaihe, kun tyttö oli 2 v 3 kk ja vauva oli 3 kk ikäinen. Nukkuivat tosin eri huoneissa, vauva vanhempien kanssa. Painajaisiin heräsi lähes joka yö parin-kolmen kuukauden ajan. Sitten se meni ohi itsekseen.

Yhteistyössä