Onko ihan yleistä tai kenties työehtosopimukseen tms perustuvaa, ettei raskaana tarvitse tehdä yövuoroja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toinen kolmannes
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toinen kolmannes

Vieras
Kerroin raskaudesta työpaikalla, kun 12 viikkoa oli tullut täyteen. Teen kolmivuorotyötä hoitoalalla. Esimies sanoi heti raskaudesta kerrottuani, että yövuorojahan ei sitten tarvitse tehdä, jos ei halua. Minulla on kuulemma oikeus kieltäytyä yövuoroista. Työpaikallani tehdään yövuorot yksin, joten pidin ihan hyvänä asiana, ettei niitä raskaana ollessa tarvitse tehdä - en tosin tiennyt, että tällainen oikeus minulla on. Nyt olen huomannut, että osa työkavereista on selvästi vähän tympeissään, kun heille tulee nyt enempi yövuoroja. Ja vähän nyt ihmettelenkin, että onko minulla ihan todella oikeus olla tekemättä yövuoroja, jos asiasta nouseekin haloo...

Itse olen tehnyt ja meillä pitää tehdä jos ei ole lääkärintodistusta. Raja on muistaakseni jossain 30 viikon tietämillä, siis se lakisääteinen. Hoitotyössä olen.

Tottakai sulla on oikeus jos työnantajasi niin sanoo!
Asioita voidaan sopia ilman lakia tai tessiäkin. Siis niiden alle ei voi mennä mutta monestihan työpaikoilla on sovittu jotain vielä parempaa. Kannattaa vaikka luottamusmieheltä tsekata jos on jotain paikallisia sopimuksia tehty.

Olen sairaanhoitaja ja minullekin osastonhoitaja sanoi heti kun kerroin raskaudesta, että sinun ei ole pakko tehdä öitä. Meillä kaksi yökköä. Minä halusin ehdottomasti jatkaa yövuorojen tekoa, koska muuten noita aamu-iltavuoroja tulee paljon ja viikot todella raskaiksi. meidän työpaikalla yövuorot on helpoimmat vuorot, joten en missään nimessä halunnut luopua niistä.

Voihan teillä oll atöissä ns tavaksi muodostunut käytäntö jonka perusteella tuo on todettu. Jos joku kommentoi niin sano että esimies ilmoitti, et itse ole erityisvapauksia pyydellyt.

Onnea!

Yhteistyössä