Onko järkeä tehdä jouluksi kaikki viimeisen päälle jos se aiheuttaa mielettömän stressin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laiska äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laiska äiti

Vieras
Olen aina ollut laiska ja en siksi jouluakaan niin stressaa. Osa jouluruuista ja leivonnaisista tehdään itse ja loput hankitaan valmiina. En ole keittiöihminen ja haluan oikeasti nauttia myös joulun odotuksesta enkä niin kuin siskoni, paahtaa hulluna koko joulukuu kun kaikki täytyy tehdä alusta asti itse ja sitten porataan kun taas meni tuo ja tuo pilalle. Lopulta aattona ollaan rättiväsyneitä niin ettei silloinkaan meinaa jaksaa nauttia työn tuloksista.

Edelliset vuodet siskolla meni vielä lapsettomana ok ja viimevuonna kun esikoinen osasi hädintuskin ryömiä niin koti sai olla rauhassa viimeisen päälle koristeltuna ja äiti kerkesi riehua keittiössä. Nyt kuitenkin samainen lapsi kiipeää jokapaikkaan ja kuorii joulukoristeita sitä mukaa kun äiti kerkiää niitä laittaa ja tietty siinä kärsii keittiötyötkin kun lapsen perään saa olla katsomassa. Saa nähdä montako kertaa kerkeää tulla tulenkatkuista teksitä vielä ennen joulua.......................

Joulurauhaa kaikille!

Minä nautin suuresti kun saan tehdä itse.Osan "oikasen" eli ostan valmiina.kalan graavaan itse, mutta esim valkosipulisilakat taidan ostaa valmiina.En ota stressiä.Nautin jouluvalmisteluista ja teen niitä pikkuhiljaa ja kaikki on hyvissä ajoin yleensä valmiina ja aattona vain loppusilaus enää.

en tiiä. Rupes niin naurattaan tuo juttu kun hauskasti kirjoitettu :D Itse oon sitä mieltä että pieni kiire ja stressi ihan kiva. Tuntuukin joulu sitten joltain. Mutta ei hampaat irvessä hössöttämistä ennen joulua.

tavallaan mulla se "stressi" kuuluu jouluun, mutta osaan mäkin siivouskohteeni valita. eli kaappeihin en koske, muuta kuin tungen lisää kamaa sisään, yläkerran lattioita ei pestä nyt (pestiin kuukausi takaperin) kun ei sinne kukaan kengillä eksy... ruuat teen pääsääntöisesti itse, kun pitää yks keliaakikko ja yks allegikko huomioida. muutoin yritän ylläpitää kodin järjestestystä entistä paremmin nuyt joulun alla, jotta sitten The Siivous sujuu sutjakasti. Ja sinänsä on ihana tehdä tänä vuonna joulua kun on hoitovapaalla :-) Toki noi muksut pyörii jaloissa, mutta onhan niillä iskäkin ;-)

Sopiva määrä stressiä varmaan kuuluu aina jouluun, ainakin omalla kohdallani. Mutta siitä ei saa tulla pääasiaa, eli siinä vaiheessa kun alkaa oikeasti ahdistamaan saa miettiä mistä voisi luimia helpommalla... :whistle:

Jouluruuista pääosa tehdään itse, mutta loput sitten ihan hyvällä omalla tunnolla kaupasta. Tiedän että saisin stressata ihan liikaa jos yrittäisin kaiken tehdä itse.

Joulukoristeluista on tänävuonna saatu karsia kun nuo lapset pian 4v (kehitykseltään 1-2v tasoa) ja 2,5v sekä koiranpentunen keksivät niille helposti hyötykäyttöä. :whistle: Jopa joulukuusi saa jäädä pois, mikä alkuun kirpaisi mutta helpompi näin. Ensivuonna jo helpompaa eli mielummin säästelee koristeet ehjinä sinne. :xmas:

Siivoiluissakin on ne kaapit suosiolla jätetty pois, leipomuksia yritetään tehdä yhdessä muksujen kanssa ja niin että nämäkin pääsevät asioihin osallistumaan. Ennen kaikkea vaan odotellaan joulua että saadaan olla vaan ihan rennosti perheenä ja syödä hyvin. :heart: =)

Yhteistyössä