Onko jokin asia jäänyt häiritsemään sinua? (keskenmenossasi)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syysenkeli03
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Syysenkeli03

Jäsen
27.08.2004
67
0
6
Itse koin ensimmäisen keskenmenoni jo vuonna -03, mutta yhä silloin tällöin suru saa minut valtaan ja muistelen pientä 16rv syntynyttä pientä poikaani. Olin synnyttänyt ennen kaksi tervettä lasta, eikä mielessäni ollut käynytkään, että voisin kokea keskenmenon, mutta valitettavasti niin kävi. Se oli hirveä shokki, koska vielä edellisenä päivänä pieni sydän oli sykkinyt, mutta yhtäkkiä ultrassa huomataan, että pikkuinen on menehtynyt.

- Osastolla minua häiritsi hoitajien hyvää tarkoittavat lausahdukset. " Hyvä tilannehan sinulla on kun on kotona kuitenkin lapsia odottamassa..." (Tuntui kuin suruni olisi vähempi arvoinen, kun kyse ei ollut tulevasta esikoisesta.)

- Kukaan ei oikein kertonut mitä tulee tapahtumaan. Olenhan minä tietysti jo ennenkin synnyttänyt, mutta kuolleen vauvan synnyttäminen tuntui erilaiselta. Ja aluksi minulle ei ollut edes selvää se, että menehtynyt vauva todella synnytetään, olin kai ajatellut, että se on jokin kaavinnan tapainen toimenpide... eihän minulla ollut kokemusta keskenmenosta.

- Olin niin itkuinen ja hysteerinen, että en osannut kertoa mitään omia toiveita, olisin halunnut käydä yhdessä mieheni kanssa katsomassa vauvaa vielä patologian laitoksella, koska mies hoti lapsiamme, eikä ollut mukana synnytyksessä. ( En vaan saanut sanottua, eikä kukaan sitä meille edes ehdottanut).

- Eniten minua on jäänyt vaivaamaan se asia, että en saanut kuvaa omasta pikkuisestani, koska voimani eivät riittäneet sitä kysymään henkilökunnalta, koska he vaikuttivat sen oloisilta, että koita nyt jo tajuta elämässäsi on asiat ihan hyvin, olet vielä nuori ja ehdit saada lapsia, ei muuta kuin uutta yrittämään. (Olen kysynyt nyt myöhemmin onko pikkuisestani kuvaa, mutta sain TYKS:stä vastauksen, että kuvaavat vain ne vauvat joilla on epämuodostumia tai jokin silminnäkyvä poikkeama, joten minun pienestä ei kuvaa löydy.) On vain se kuva, joka on minun päässäni ja saa minut itkemään, olisin niin halunnut, että miehenikin olisi saanut nähdä miten kaunis hän oli. Joskus vaan on vaikea elää tämän asian kanssa.

- Enää en suostuisi synnyttämään yksin ilman miestäni. Rakastan häntä tosi paljon, ja silloin hänen oli pakko olla lastemme kanssa, (mutta joskus tunnen hienoista katkeruutta, kun hän ei ollut paikalla sillä hetkellä, kun olisin häntä eniten tarvinnut ja kaivannut).

-Iloinen olen siitä, että vauva syntyi niin, ettei kätilö ollut huoneessa. Kosketin silloin varovasti pienokaista. Synnytyksen jälkeen toivat pojan siistittynä nähtäväksi. Katselin häntä vähän aikaa ja hänet vietiin pois. Kaduttaa, etten pyytänyt, että saisin vielä pidellä häntä ja hyvästellä omassa rauhassa.

Kaikki nämä asiat tietäisin nyt, mutta silloin en shokissa osannut pukea omia ajatuksiani sanoiksi. Olisin tarvinnut mieheni tueksi ja turvaksi, puhumaan minun puolestani, joka jäin täysin sanattomaksi.

Minulla on kuitenkin hyvä mieli siitä, että pikkuisemme sai hautajaiset ja itse uskon, että hän on meidän oma enkelimme.

Kyllä mua vaivaa muutama asia. Mulla keskeytyneestä keskenmenosta 2,5kk.

-Ensimmäisenä tietenkin mielessä, että MIKSI? Siihen en saa vastausta, koska km oli ensimmäinen ja sen takia ei vielä tutkita. Se, että tietäisi jonkin syyn auttaisi surutyössä. Aina syy ei selviä, mutta tieto, että ainakin olisi yritetty syy selvittää, se auttaisi.

-Kätilöt eivät olleet kovin empatiakykyisiä. Jätettiin käytävälle itkemään ihmisten töllisteltäviksi ja sanottiin, että kyllä joku joskus tulee ja tuo kaavakkeita täytettäväksi.

-Kätilön kommentit: Luonto korjaa epäkelvolliset yksilöt. Sinä olet nuori, aikaa lapsien hankintaan vielä on. Sinulla on jo kaksi tervettä lasta. Kätilö ei myöskään ymmärtänyt haluani olla yksin.

-Synnytyspäivänä paperini olivat hukassa ja ketään ei kiinnostanut kahteen tuntiin etsiä niitä.

-Mies ensin yritettiin ajaa pois synnytyksestä, koska yhden hengen odotteluhuoneita ei ollut, onneksi emme antaneet periksi ja niin mies sai jäädä.

-Tiedon puute. Itse joutui etsimään tietoa, sitä ei automaattisesti annettu.

-3vkoa myöhemmin hoitaja soitti HcG tuloksia ja rupesi moralisoimaan abortista myöhäisillä viikoilla, silloin mä suutuin ihan totaalisesti. Mä totesin, että lue paperit uudestaan ja tarkemmin ja soitellaan sitte. Tuota soittoa( ja anteeksipyyntöä) ei ole vieläkään kuulunut.

-Ihmisten vähättely surevaa ihmistä kohtaan: Piristy nyt, lähde vaikka ulos lenkille. Eihän se ollut ihminen(?) jne

Tulihan avauduttua... :ashamed:

Tuo tiedon puute, on mun mielestä suurin epäkohta keskenmenojen hoidossa!!!
Hoitohenkilö kunnalle keskenmenot ovat varmasti arkipäivää, mutta naiselle, joka kokee keskenmenon se on suuri menetys. Silloinkin pitäisi saada arvostusta osakseen.

Kyllä muakin käytävällä mulkoiltiin siihen malliin, että voi, voi siinä on taas nuori tyttö pamahtanut paksuksi ja ollaan aborttia tekemässä... onneksi kukaan ei sanonut sitä päin naamaa.

Osa ns. kavereista hävisi keskenmenon jälkeen ( ihan niin kuin minulla olisi ollut jokin vaarallinen tarttuva tauti...) Tosi kaverit on tietysti pysyneet. Onneksi on tälläisiä ihania ihmisiä.
Yksi sähköposti ystävä odotti kaksosia, niin ei halunnut olla mun kanssa enää missään tekemisissä, kun kerroin keskenmenostani, no en mä kyllä halua väkisin ollakaan kenenkään kaveri.

Minua loukkasi myös se, että oma isoäitini sanoi heti keskenmenon jälkeen minulle, että parempi näin, ei siitä olisi kunnollista vauvaa tullut, kyllä sillä oli jotain pahasti pielessä, luonto korjaa epäkelvot pois. Isoäitini on minulle rakas, mutta sillä hetkellä inhosin häntäkin, koska olin menettänyt oman vauvani, en jotain vähäpätöistä asiaa.

Meilläkään ei syy selvinnyt, vaikka vauva tutkittiin patologian laitoksella. MIKSI kysymys jää roikkumaan ilmaan ainiaaksi.

( Mäkin vaan yhä edelleen palaan näille sivuille kirjoittelemaan, vaikka omat keskenmenot on ollut vuosina -03 ja -04) Musta tuo sana keskenmeno on jotenkin niin tyly ja se, että niin pientä ei vielä lääketieteen edessä pidetä vauvana vielä lainkaan. Oman pienen enkelini muistoa vaalin sydämessäni.

Jaksamista kaikille keskenmenon kokeneille!

Mä olisin kanssa halunnut kuvan omasta pienestä. Mä olen välillä tosi surullinen, kun en osannut silloin pyytää. Jälkikäteen olen kysynyt patologianlaitokselta, mutta ei niillä ollut kuvaa. :'( :'( :'(
Mä olen niin toivonut, että osaisin piirtää, niin piirtäisin kuvan hänestä, omasta pienestä, mutta en mä osaa.
Kaipaus on vieläkin valtava, vaikka keskenmenosta tulee syksyllä aikaa jo viisi vuotta.

- tiedon puute: yhdessäkään neuvolasta saadussa oppaassa ei ollut sanallakaan keskenmenosta. Aivan, he eivät halua masentaa odottavia äitejä, mutta jotain realismia peliin. Toisaalta, oppaat jaetaan aivan liian aikaisin. Mielellään olisin ottanut ne vasta alkuraskauden ultran jälkeen esimerkiksi.

- terveyskeskuslääkäri ennen lähetettä gynepolille: kyseli kaavamaisesti vain faktoja ja itkukurkussa niitä luettelin. Olisi voinut sen ensimmäisen puoli minuuttia lyhyesti kysäistä miten minä voin.

- jälkitarkastuksen yleislääkäri: totesi vain kylmästi, että 50% ensimmäisistä raskauksista päättyy keskenmenoon (mistähän se fakta?) ja eipä paljon lohduta. Kun mainitsin lievistä alavatsakivuista peläten kohtutulehdusta, lääkäri mainitsi (mies), että ne voivat olla jotain suolistoperäisiä. Aivan kuin en tunnistaisi mistä ne tulevat!! Lisäksi hän oli sitä mieltä, että kohtutulehdus voi aiheuttaa keskenmenon (mikä hyvinkin mahdollista), mutta ei voi olla seurausta keskenmenosta (niin varmaan).

Tuosta jälkitarkastuksesta tulin itkien kotiin. Sieltä jäi sellainen fiilis, että "kaippa kaikki on kunnossa." Yksityiselle sitten uudestaan ja sieltä annettiinkin varmuuden varalta antibioottipuikkoja.

Vaikka jälkitarkastuksen yleislääkäri-mies oli tooooosi inhottava, oli gynepolin mieslääkäri aivan ihana tapaus.

vaivaamaan jääneitä asioita on useampia... Päällimmäisenä varmaan kuitenkin se, että lapsesta ei ole mitään konkreettista muistoa, ei ultrakuvaa eikä mitään. On vain neuvolakortti. Ja sitten se, että en nähnyt vauvaani kun se tuli ulos minusta. Mun raskaus meni kesken viikoilla 12+, tosin ultrassa selvisi, että se pieni alku oli kuollut jo joitakin viikkoja aiemmin. Aikaa on kulunut kuukausi, tänään olisi rv.16+5 :'(

Heips!! Meillä olisi ollut toissapäivänä laskettuaika, jos en olisi pientä menettänyt.

Minullakin on jäänyt pari asiaa häiritsemään, ei sairaalan toimesta vaan neuvolan.

Neuvolassa ei saatu sydänääniä kuuluviin viikolla 10+ ja täti meni ihan paniikkiin ja minä tietysti myös.. Se laittoi minut sitten yläkertaan lääkärille joka ultrasi... Sanoi kaiken olevan hyvin ja että np-ultraan vaan ihan rauhallisin mielin 2 viikon päästä. Oma pääni ei kuitenkaan jättänyt asiaa siihen koska olin ihan paniikissa yhä ja varasin ultran yksityiseltä seuraavaksi päiväksi. Tuolla sitten selvisi keskeytynyt km jo 3 viikkoa sitten!!!!!!!!

Soitin sitten tuonne neuvolaan ja täti sanoi että jotain sen suuntaista lääkäri oli tänne kirjoittanutkin. HÄH!!!!!?? Lääkäri oli siis nähnyt ettei mikään ole kunnossa ja sanonut minulle vaan että kaikki on hyvin, ei tarvitse olla huolissaan.... papereihin sitten kirjoittanut ihan muuta... Aarvatkaapa käytänkö enää tuon neuvolan palveluita jos vielä tulen raskaaksi???? Korkeintaan käyn verikokeet yms ja muuten käyn tuolla yksityisellä neuvolassa.

Sairaalahenkilökunnasta tm ei ole pahaa sanaa sanottavana, päin vastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja annitanni:
vaivaamaan jääneitä asioita on useampia... Päällimmäisenä varmaan kuitenkin se, että lapsesta ei ole mitään konkreettista muistoa, ei ultrakuvaa eikä mitään. On vain neuvolakortti. Ja sitten se, että en nähnyt vauvaani kun se tuli ulos minusta. Mun raskaus meni kesken viikoilla 12+, tosin ultrassa selvisi, että se pieni alku oli kuollut jo joitakin viikkoja aiemmin. Aikaa on kulunut kuukausi, tänään olisi rv.16+5 :'(

toi sun teksti on aivan ku mun kirjottama.ihan samat tuteet on mulla ku ei mitään kokreetista ole ku se pahvinen kortti vain. :( no toki se kaamea ultra ruutu on jääny mieleen ku se siihen jätettiin auki ku oli todettu km ja lähettiin erihuoneeseen soittaan lääkäriä...siinä se kuva oli puolituntia silmien eessä ja voin sieluni silmin sen vieläkin nähä vaikka olinkin järkyttynyt.
no siitä kätilöstä jäi tosi tympeä olo myös.ku lähettiin pois se vaan totes et tervetuloa uudestaan!! |O hitto ku ei jääny sen nimi mieleen niin vois sanoa et tota en ainakaan taho sit joskus ku onni suo että lapsen saan synnyttää...
juu ja neuvolassa ku kävin kerran oli sijainen joka sit ihmetteli et miksi ei ole otettu verikokeita vielä.selitin tilanteen että otetaan sairaalassa np ultran jälkeen ku vaikeesti löyvettävät suonet ja piikki kammo eikä terkka raskinu sen takia alkaa piikittään. no tähän se sijaisnainen sit totes et ihan hyvä vaan käyä siellä ultrassa eka et jos siellä ei vaikka olekkaan mittään... |O :'( :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Julietta:
Heips!! Meillä olisi ollut toissapäivänä laskettuaika, jos en olisi pientä menettänyt.

Minullakin on jäänyt pari asiaa häiritsemään, ei sairaalan toimesta vaan neuvolan.

Neuvolassa ei saatu sydänääniä kuuluviin viikolla 10+ ja täti meni ihan paniikkiin ja minä tietysti myös.. Se laittoi minut sitten yläkertaan lääkärille joka ultrasi... Sanoi kaiken olevan hyvin ja että np-ultraan vaan ihan rauhallisin mielin 2 viikon päästä. Oma pääni ei kuitenkaan jättänyt asiaa siihen koska olin ihan paniikissa yhä ja varasin ultran yksityiseltä seuraavaksi päiväksi. Tuolla sitten selvisi keskeytynyt km jo 3 viikkoa sitten!!!!!!!!

Soitin sitten tuonne neuvolaan ja täti sanoi että jotain sen suuntaista lääkäri oli tänne kirjoittanutkin. HÄH!!!!!?? Lääkäri oli siis nähnyt ettei mikään ole kunnossa ja sanonut minulle vaan että kaikki on hyvin, ei tarvitse olla huolissaan.... papereihin sitten kirjoittanut ihan muuta... Aarvatkaapa käytänkö enää tuon neuvolan palveluita jos vielä tulen raskaaksi???? Korkeintaan käyn verikokeet yms ja muuten käyn tuolla yksityisellä neuvolassa.

Sairaalahenkilökunnasta tm ei ole pahaa sanaa sanottavana, päin vastoin.

:hug:
Meillä kuoli vauva kohtuun vuonna 2004 ja raskausviikolla 27. Kaikki alkoi silleen että en tuntenut enään liikkeitä ja menin neuvolaan ultraan. Vauva todettiin kuolleeksi kun neuvolatäti pyysi lääkärinkin paikalle. Myöhemmin huomasimme neuvolakortista että edellisellä neuvolakäynnillä paria päivää ennen tapahtunutta täti oli merkannut korttiin sekavia.
Siinä kohdassa johon merkataan lapsiveden määrä eli N=normaali ja V=vähäinen ja olikohan vielä joku vaihtoehto...no anyway, niin siinä kohdassa oli valkoista korjauslakkaa ja siinä päällä kirjain N...eli normaali. No me sitten vähän ihmeteltiin ukon kans että mitä siihen on ensin merkattu ja sit korjailtu ja vahva epäilys heräs siitä et kaikki ei oo ollu kunnossa neuvolatädinkään mielestä silloin edellisellä käynnillä.....josta muuten mulle jäi sellanen olo että täti oli hermostunut mietteliäs ja vaivaantunut.
Raaputettiin lakka pois ja alle oli ensin merkattu V? eli täti oli epäillyt että vesi oli vähentynyt, mutta ei kertonut siitä mulle ja laittokin lopuksi että kaikki ok.
Kun vauva oli kuollut niin vettä ei ollut enään yhtään :/
Täti sanoi myöhemmin kun asiasta kysyin, että hän ei ollut oikein varma näkikö oikein että vesi olis vähentynyt....NO OLIS PERKELE KÄSKENYT LÄÄKÄRIN KATSOMAAN JA SANOMAAN OMA MIELIPIDE. Ei mua olis tarvinut suojella tuossa tilanteessa yhtään. Kyllä mää olisin halunnut mielummin tietää asian laidan kuin järkyttyä parin päivän päästä

Voi että tuota mantatytön tarinaa :( . Ja kaikki muutkin tietenkin koskettivat

Itseäni ei jäänyt mikään muu häiritsemään kuin se, että syytä ei tosiaan selvitetä ennen kuin kolmen keskenmenon jälkeen. Ymmärrän sen järjen tasolla hyvin, työskentelen itsekin ammatissa, jossa en vaan voi toteuttaa kaikkia mahdollisia tutkimuspyyntöjä, koska resurssit ovat rajalliset ja useimmissa tapauksessa tutkimukset osoittautuvat tarpeettomiksi, mutta silti ahdistaa, kun haluaisi tietää jo tässä vaiheessa, jos on jotain, miksi tämä tulisi aina olemaan kohtalomme.

Nyt törmäsin onnekseni vain empaattiseen henkilökuntaan ja tuntui, että asian kanssa ei jätetty yksin. Se tuntui todella hyvältä, ja siihen puoleen kannattaa mielestäni satsata.

Mantatyttö :hug: Voi luoja.... Mä niin pelkään näitä omalle kohdalle sattuvaksi ja jos vaan olisi mahdollista, kävisin yksityisellä äitiysneuvolassa... Kaksi km:a kokeneena ja nyt rv37, olen pelännyt koko ajan neuvolan tädin mokailuja, yksikin kerta väitti/naureskeli, ettei vauvalla ole päätä :| Viime viikolal ei meinannut saada sydän ääniä kuuluviia, kuunteli vaan huonosti, mutta kerkesi taas kerran jo saamaan mulle melkein itkun kurkuun... Vaikka ihmisiä nekin ovat, on kyseessä kuitenkin toisten elämä ja lapsi... :| Voi luoja...Voimia

Tässä päälimmäisiä mietteitä:

- Miksi pikkuiseni ei saanut elää?!
- Miksi miestä yritettiin ajaa pois vastaanotolta kun tilannetta tutkittiin?
- Miksi raskaana olevat ystävät kohtelivat minua kuin ruttoa sairastavaa?
- Miksi en saisi surra vaikka olen vielä nuori? EI uusi vauva menetettyä korvaa... |O
- Miksi mieheni pääsi asiasta yli päivässä ja minä tuskin vuodessa..?
- Miksi keskenmenneen raskauden neuvolakortti otettiin minulta pois?

:'( :'(

Yhteistyössä