Onko joku mun kans samaa mieltä (sukupuolenvaihdos leikkaus verorahoilla)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja halooo??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eri mieltä.
Koen, että väärään sukupuoleen syntyneellä on samanlainen oikeus hakea julkiselta sektorilta apua onglemaansa kuin muillakin fyysisistä tai psyykkisistä ongelmista kärsivillä.

Just. JA mulla on vaikea selkäongelma jonka kanssa saan nyt taistella, että se maksetaan.
Ja mulla on siis halvaantumisen riski. Ensin pitää hoitaa terveydellisyys syistä tehtävät leikkaukset alta pois.

En tiedä missä määrin enkä ole tilastotietoa asiasta nähnyt (esim. kuinka moni leikkaukseen päätynyt on tappanut itsensä) mutta henkilökohtaisesti tiedän ainakin yhden.

Siis se että tappaa itsensä leikkauksen jälkeen kertoo että on ryhtynyt touhuun ihan huvikseen...? :confused: Minusta se taas kertoo siitä että ihmisellä on todellakin ongelmia ja vaikeaa itsensä kanssa.

Just. JA mulla on vaikea selkäongelma jonka kanssa saan nyt taistella, että se maksetaan.
Ja mulla on siis halvaantumisen riski. Ensin pitää hoitaa terveydellisyys syistä tehtävät leikkaukset alta pois.

Samaa mieltä siitä, että joutuu laittamaan asioita kiireellisyysjärjestykseen ja eri asioilla siinä eri kiireellisyys.
Siitä ei kuitenkaan ollut ap:n aloituksessa kysymys vaan hän käsittääkseni kyseenalaisti väärään sukupuoleen syntyneiden oikeuden saada mitään apua julkisella puolella.

Siis se että tappaa itsensä leikkauksen jälkeen kertoo että on ryhtynyt touhuun ihan huvikseen...? :confused: Minusta se taas kertoo siitä että ihmisellä on todellakin ongelmia ja vaikeaa itsensä kanssa.

Vai olisko vaan vaikeaa "uuden kullinsa kans"

Mun mielestä se sanoo ihan sitä, että ei oikein itsekään tiedä onko lintu vai kala ja luulee olevansa lintu muttei ookka ja se alkaaki sit vituttaan. "olipa kallis leikkaus, kaikki kylillä nauraa mulle, eihän kukaan ees halua mua enää" onko muuta vaihtoehtoa monillakaan?

mutta miksi sen sukupuolta vaihtavan miehen(-> naiseksi) pitää saada D kupin tissit, kun se pärjäisi ihan niillä omillaankin? (hormonihoidoilla miesten rintarauhaset turpoavat) kun ei AA kupin omaava nainenkaan saa korjausleikkausta vaikka tuo vamma kuin paljon tahansa haittaisi itsensä naiseksi tuntemista? Tuo on kuitenkin se yleisin leikkaus mitä noille sukupuoltaan korjaaville tehdään...

Eli sulle se sukupuolenvaihdos ei ole ongelma vaan se, että siinä saa tissitkin? :confused:

Tuskin kukaan rintasyövän sairastanut ja rintansa menettänyt alkaa leikkauttamaan "uutta" rintaansa pois?

QUOTE]

Niinhän sitä voisi mutu-periaatteella luulla.
Mutta ei ole aivan harvinaista, että rintasyövän sairastanut haluaa myöhemmin tosiaan leikkauttaa "uuden" rintansa pois. Aina ei rekonstruktiokaan onnistu täydelleen, tulee komplikaatioita ym. vaivaa, josta haluaa eroon.

mutta miksi sen sukupuolta vaihtavan miehen(-> naiseksi) pitää saada D kupin tissit, kun se pärjäisi ihan niillä omillaankin? (hormonihoidoilla miesten rintarauhaset turpoavat) kun ei AA kupin omaava nainenkaan saa korjausleikkausta vaikka tuo vamma kuin paljon tahansa haittaisi itsensä naiseksi tuntemista? Tuo on kuitenkin se yleisin leikkaus mitä noille sukupuoltaan korjaaville tehdään...

Tuo ei mene ihan niinkuin kuvittelet, siis että sitä vaan tyrkätään kaikille D-kupin tissit. Se on harkinnanvarainen asia.

"Rintaimplantit (miehestä naiseksi), jos hormonihoidon seurauksena tapahtunut rintojen kasvu on täysin riittämätön sukupuolen tunnusmerkiksi."

Lähde: Transtukipiste - Sukupuolen korjaus Suomessa

Olen sitä mieltä, että sukupuolenkorjausleikkaukseen pitää olla oikeus myös verorahoilla. Ja tottakai vain silloin, kun se on todettu todella merkittäväksi psyykkiseksi ongelmaksi.

En todellakaan usko, että kukaan lähtee tuollaiseen leikkaukseen ihan huvikseen, sen verran rankka prosessi se on. Se että joku on tehnyt itsemurhan, ei kertoo lähinnä niin syvistä psyykkisistä ongelmista, että ihminen ei edelleenkään tiedä mikä on.

Tuolla äsken linkittämilläni sivuilla on paljon muutakin tietoa siitä, mikä tuo sukupuolenkorjausleikkaus on ja mitä muuta siihen kuuluu kuin se että vaihdetaan sukupuolielimet ja pistetään silikonit.

Sitten voikin miettiä, että kuinka moni tuollaiseen rumbaan lähtisi jos ei olisi tarve.

Voi helkkari! Mä olen sitä mieltä et JOS haluaa itsensä leikkauttaa, pitäisi se tehdä yksityissektorilla. Toihan on ihan tuhlaamista.

Esimerkkinä kotikaupunkini MIES, halusi naiseksi, sai mitä tilasi, silikonit ja kaikki. No ei aikaakaan kun tämä "nainen" koitti tappaa itsensä, ei oikein viihtynytkään uudessa "lookissa" ja joutu mielisairaalaan kuukausiks. Nyt se jatkaa elämäänsä MIEHENÄ, tissitki poistettu yms...

Siis oikeesti??? Joku tolkku??? :O

Tuo on psyykkinen sairaus, aivan selvästi.

Kyllä täytyy olla paljon paskaa päässä, jos on kateellinen tai katkera toisten sukupuolenkorjausleikkauksista. On outoa, että ammatti-ihmisten käsitys siitä mikä on tarpeellista diagnosoidussa sairaudessa, ei joillekin junteille käy, vaan maallikoilla pitäisi olla oikeus sanoa miten transseksuaaleja kuuluisi hoitaa.

Mitä yhteiskunnan varoihin tulee, 6v poikani sai juuri tällä viikolla pyörätuolin. Eikä kenenkään tuttavaperheen terveille lapsille ole tuollaisia annettu vaikka se tuntuu monen kokeilijan mielestä olevankin kiva lelu. Liekö tuokin sitten monen mielestä vääryyttä ja yhteiskunna rahojen hukkaan heittoa...?

(juu, tätä ennen pojalla on ollut mm kävelytuoli, rollaattori, apuvälinerattaat jne. Erilaisia kivoja leluja ja pelejä lainassa, päiväkodissa oma avustaja ja kotiin kustannettu vapaa-ajan avustaja. Päässyt kesken hoitopäivän avustajansa kanssa uima ryhmään sekä viittoma- ja musiikkiryhmään jne. Saa korkeinta paikallista hoitotukea ja tulevassa koulussa pääsee luokalle jossa on 5 oppilasta ja 4 henkilökuntaa...)

Suosittelen aloittajaa ja kaikkia muita samakaltaisissa harhoissa eläviä tutustumaan perinpohjaisesti Ansarikukan linkkaamiin sivuihin, etenkin ihmisten omiin kokemuksiin ja kertomuksiin, ja pohtimaan sen jälkeen oikeutusta naurettaviin sutkauksiin.

Suomessa sukupuolenkorjauseleikkausta edeltää psykologinen/psykiatrinen arviointijakso, jonka aikana henkilön pitää mm. elää tietty aika sukupuoli-identiteettinsä mukaisen sukupuolen elämää julkisesti. Haastan teidät tekemään saman -- siis jos olette naisia, käyttäytykää, pukeutukaa yms. niin, että ulkopuolinen maailma kohtelee teitä miehinä -- niin voitte saada edes pienen käsityksen siitä, kuinka raskasta ja ongelmallista on elää täysin oman identiteettinsä vastaisesti. Kuvitelkaa sen jälkeen, että tiedätte joutuvanne läpikäymään lukuisia, myös sukupuolielimiinne kohdistuvia leikkauksia. Helppoa ja vaivatonta, eikö niin? Tulkaa sitten puhumaan vinon nenän aiheuttamista mielenterveysongelmista yhteismitallisena transsukupuolisuuden kanssa.

Epäilen, ettette kestäisi viikkoakaan sitä helvettiä, mistä transsukupuoliset kärsivät usein vuosikymmeniä. Lisätkää listaan vielä, ettette voisi harrastaa seksiä ja/tai etsiä romanttisia ihmissuhteita, koska ahdistus vääränlaisesta vartalosta ja pelko "friikkiydestä" johtuvasta syrjinnästä ja hylkäämisestä estävät läheiset ihmiskontaktit. Mukava ja rationaalinen valinta, vai mitä?

Olen kuullut tasan yhdestä tapauksesta, jossa henkilö katui leikkaustaan. Kyseessä oli moniongelmainen brittimies, joka oli koko ikänsä kärsinyt masennuksesta, ja erään psykoottisen jakson aikana hän oli saanut päähänsä, että voisi naisena aloittaa elämänsä ikään kuin alusta ja tulisi onnelliseksi. Hän hakeutui nimenomaan yksityisen terveydenhoidon piiriin, ja koska seula ei tunnetusti ole yhtä tarkka silloin, kun potilas ei ole potilas vaan rahaa maksava ja jaloillaan äänestävä asiakas, hän sai lopulta leikkauksensa, koska jätti kertomatta lääkäreille masennuksestaan ja vääristyneistä motiiveistaan.

Jos ei mielenterveydellä ole väliä, niin ilman muuta itse maksettavaksi. Kuten kaikki muukin terveydenhoito. Muutenhan se on suoraan minulta pois. Ties vaikka joku onneton saisi itselleen onnellisemman elämän, enkä minä mitään...

Kovinkaan heppoisin perustein ei suomessa saa sukupuolenKORJAUSoperaatiota.

Korrekti termi on muuten sukupuolenKORJAUSleikkaus. Sitä siis ei huvin vuoksi vaihdella, vaan ihminen on syntynyt väärään sukupuoleen ja ulkoiset ominaisuudet korjataan vastaamaan sisäisiä. Eikä siihen leikkaukseen pääse noin vain.
Kukaan ei voi syntyä väärään sukupuoleen. Se ei ole edes mahdollista. Sama kuin sanoisi että synnyit väärän rotuiseksi tai väärän pituiseksi tai väärään aikaan. Ihminen ei voi valita rotuaan eikä sukupuoltaan.

Kukaan ei voi syntyä väärään sukupuoleen. Se ei ole edes mahdollista. Sama kuin sanoisi että synnyit väärän rotuiseksi tai väärän pituiseksi tai väärään aikaan. Ihminen ei voi valita rotuaan eikä sukupuoltaan.
Niin totta!! Ei ole mahdollista, että esimerkiksi kromosomeilla xx keho kehittyy normaalisti naisen kehoksi, mutta aivot olisivatkin ikäänkuin lipsahtaneet väärään laariin ja olisivat poika-aivot. Trans-identiteettisillä ihmisillä on tosiasiassa vakava kehonkuvan häiriö, siis mielenterveysongelma. Lääketieteen nykysuuntaus hoitaa ko. häiriötä hormonein ja leikkauksin on mielestäni väärä ja vahingollinen.

Tosin nythän on syytä muistaa ja ymmärtää, että mihinkään leikkauksiin ei todellakaan ole pakko mennä ja silti juridisen sukupuolen voi vaihtaa vastakkaiseksi sukupuoleksi. Mielestäni melko ristiriitaista, jos mies muka on mielestään nainen mutta voi silti hyvillä mielin jatkaa elämäänsä kikkeli jalkojen välissä roikkuen, kunhan vain hetun ja etunimen saa vaihdettua... (Valheellinen) rooli on siis ainut mikä merkitsee!
Trans-identiteetin omaksuneilla ihmisillä onkin oletettavasti todella kapeat ja rajoittuneet käsitykset sukupuolten rooleista, monilla varmasti myös inho ja viha omaa homoseksuaalisuutta kohtaan.

Aloittajan kysymykseen - yhden kerran vaihtohoito voitaisiin korvata julkisista varoista, katujille ei. Lisäksi sukuelinkirurgian pitäisi olla ehdoton edellytys juridisen sukupuolen vaihtamiselle. Tämä vaatimus ratkaisisi kaikki pelleilyt ja ongelmat.

Yhteistyössä