Onko joku teistä joskus myöhästynyt hakemasta lasta hoidosta? Päiväkoti mennyt jo kiinni? Mitä kävi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Itse kysyin tätä ja kuulemma kun päiväkoti menee 17.00 kiinni, miin max 17.30 saakka odottelevat ja sen jälkeen lapsi siirtyy lastensuojelun hoiviin.

Onko jonkun teidän lapsi joskus joutunut lastenkotiin kun ei vanhemmat ole ehtineet hakea?

Mulla on periaatteessa joustava työaika ja usein ehdin jo ennen 16 hakemaan lapset, mutta mulla on paljon palavereja ja oletetaan joustavan myös niinpäin, että minä joustan ja jään pidempään jos on tarvis. Valitettavasti joskus iltapäiväpalaverit venyy sinne lähemmäs 17... Voin tietysti yrittää luistaa sieltä, mutta joka kerta en ehkä pysty. Samoin moottoritie, jota pitkin kuljen työmatkat, on ruuhkainen ja välillä työmatka venyy ainakin kaksinkertaiseksi sen vuoksi. Normaalisti mulla menee 30 min/suunta.

Tietysti on varahakijat, mutta heilläkin on oma elämänsä eikä välttämättä aina ehdi hakemaan minun lapsia jos tarvis on.

Aloitan elokuussa taas työt ja lapset menee hoitoon ja hieman mietityttää tämä ehkä joskus myöhästyminen hakemasta.

Vuoropäivähoitoon tai pidennetyllä aukiololla olevaan päiväkotiin emme lapsia saaneet, vaikka pistin hakemukseen työaikani ja että välillä venyy! Vuorohoito jo muutenkin kuulemma liian täynnä ja jonoa on sinne, joten täytyy vaan yrittää sopia työnantajan kanssa. Huoh.

No mun työnantaja sanoi, että joustetaan puolin ja toisin ja että joskus on tilanteita väkisin että pitää olla pidempään.

Kun lapset oli päiväkodissa, niin meillä kans se meni kiinni klo 17. Jos joku tarvitsi pidempään hoitoa, oli pk auki max. 17.30 saakka ja siitä piti siis ilmoittaa ajoissa. Kerran päästiin lähtemään myöhässä töistä ja vaikka yritettiin kiriä aikaa matkalla, ei oltais ehditty viideksi. Mä sit tietenki soitin et yritetään ehtiä, mutta varmaankin myöhästytään. Onneksi just sinä päivänä joku lapsi oli puoli kuuteen asti hoidossa eikä meidän myöhästyminen haitannut.

Ne muuten kovasti kiitteli et ilmoitettiin, kuulema yleensä ei kukaan ilmoittele. Aika outoa minusta, tietenkin pitää ilmoittaa. Me myöhästyttiin lopulta n. 10min.

Olen ollut töissä sellaisessa kriisipäivystyslastenkodissa kauan sitten tosin, johon tuotiin mm päiväkodista noutamatta jätetyt lapset. En muista, että sinä aikana kun tuolla töissä olin, että ketään olisi tuotu sinne niin, että vanhemmat olisivat vain vähän myöhästyneet. Joko ei oltu saatu vanhempiin yhteyttä ollenkaan tai hakijalle ei oltu voitu päihtymyksen vuoksi lasta luovuttaa.

Yleensä jos ilmoittaa päiväkotiin, että myöhästyy, niin joku henkilökunnasta saattaa jäädä mahdollisuuksien mukaan ylitöihin. Ei vanhempien "nenän edestä" yleensä lastenkotiin ketään viedä.
Mutta jatkuvasti ei varmaan voi hakua venyttää. En osaa sanoa päiväkodin puolesta, kuinka siellä asiaan suhtaudutaan

Juu, päiväkodissa töissä olleena voin sanoa, että kyllä sieläkin mahdollisuuden mukaan jäädään lapsen kanssa odottamaan hakijaa, varsinkin jos siitä heti soittaa kun tietää myöhästyvänsä. Mutta me päiväkodinkin työntekijät olemme vain ihmisiä ja meilläkin on työajan ulkopuolinen elämä. Ei ole kiva jos aina saa pelätä että tietyn lapsen takia päivä venyy ja mahd.iltasuunnitelmat menee pieleen. Ei lastensuojeluun huvikseen soitella. Jos teillä tilanne tuollainen, voisiko päiväkodissa yrittää sopia vakeina päivinä, että päiväkoti olisi 18 auki... tai kauan miehelläsi menee työmatkaan aikaa-> monelta ehtisi varmasti hakea lapsen pois. Tiedätkö palaverit kuinka kauan etukäteen? Vai vasta samana päivänä (niinkuin mieheni) Tosi vaikea yhdistää työ ja lastenhaku... jos siis menisin itse töihin. Tässä yksi syy miksi olen kotiäitinä.

Minun päiväkodissa odotellaan kyllä, jos vanhempi soittaa ja sanoo olevansa myöhässä mutta tulevansa pian. Itsekin olen möhästynyt hakemasta omia lapsiani, ja tietysti soitin heti kun asiasta tiesin. Jos vanhempiin ei saa yhteyttä, sitten viedään lapsi eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 äitee;26448066:
Jos teillä tilanne tuollainen, voisiko päiväkodissa yrittää sopia vakeina päivinä, että päiväkoti olisi 18 auki....

Jos tulee tiheästi päiviä, että ei pääse hakemaan lastaan ajoissa, kaupungissamme täytyy valita sellainen päiväkoti, joka on auki klo kahdeksaantoista. Yhden lapsen takia ei voida pitää pienempiä päiväkoteja noin kauan auki, koska se vaikuttaa erittäin ikävästi koko päiväkodin toimintaan.

Jos joku joutuu päivystämään iltakuuteen, hänen työaikansa alkaisi vasta kymmeneltä, tai sen jälkeen. Se on mahdotonta, koska ryhmän kolmatta työntekijää kaivataan kipeästi vähintään tuntia aikaisemmin paikalle.

Ikävää aloittajan kannalta, että ei löytynyt paikkaa sellaisesta päiväkodista joka olisi auki pidempään. Ehkä kannattaa kysellä uudelleen ja uudelleen.

Oletatteko että pääsette ruokakauppaan klo 21:10? Tai 06:50? Tai että juna, jonka lähtöaika on 08:00 lähteekin 07:50 tai 08:10? Ettekö? NO MIKSI HELVETISSÄ SITTEN PÄIVÄKOTIEN AUKIOLOAJOISTA EI VÄLITETÄ TUON TAIVAALLISTA??????

Mä olen kerran myöhästynyt tunnin koska piti odotella työpaikalle ambulanssia asiakkaan sairauskohtauksen takia. Enkä voinut sulkea paikkaa ennenkuin oli yritetty elvytystä siinä mun työpöydän vieressä ja kuljetettu asiakas pois.
Soitin päiväkotiin ja kerroin myöhästyväni reilusti ja kerroin syynkin. Hoitaja vaan sanoi odottavansa siihen asti kun olen hoitanut tilanteen töissä. Ja oli oikein ymmärtäväinen.
Minkään palaverin takia en hakisi lasta myöhässä.

Meil on pojan tarha auki 17 ja akuuttivenymä on se 15min, erikseen täytyy sopia jos tarviaa hoitoa 17.30 saakka. Kaksi kertaa olen ilmottanu että en ehdi 17 mennessä ja myöhästyny noin 10min. Eli venymän sisällä. Miun kohdalle ei oo koskaan sattunu sitä että ois pitäny lapsi luovuttaa eteenpäin. Aina on haettu hoitolaiset korkeintaan pikku myöhästyksellä.

Kannattaa jo hoitopaikkaa hakiessa ilmoittaa että tarvittava hoitoaika on klo 18.00 asti jos noita palavereita on useinkin. Kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka vanhempien työaikojen puitteissa ja silloin se paikka on järjestettävä päiväkodista joka on myöhempään auki. Jos olette jo paikan saaneet, niin sitten soittoa päivähoidon hakutiimiin ja päiväkodin johtajalle, että kuinka toimitaan. Oman lapseni päiväkodissa meillä oli hoitoajaksi ilmoitettu 6.30 alkaen, koska välillä minun piti olla töissä jo seitsemään mennessä. koska minun ei kuitenkaan tarvinut olla niin aikaisin joka aamu, sovin hoitajien kanssa, että ilmoitan mahdollisimman hyvissä ajoin niistä aikaisemmista aamuista ja muutoin tulevat itsekin töihin vasta seitsemäksi (lapseni oli siis ensimmäinen joka aamu).

[QUOTE="vieras";26449188] Oman lapseni päiväkodissa meillä oli hoitoajaksi ilmoitettu 6.30 alkaen, koska välillä minun piti olla töissä jo seitsemään mennessä. koska minun ei kuitenkaan tarvinut olla niin aikaisin joka aamu, sovin hoitajien kanssa, että ilmoitan mahdollisimman hyvissä ajoin niistä aikaisemmista aamuista ja muutoin tulevat itsekin töihin vasta seitsemäksi (lapseni oli siis ensimmäinen joka aamu).[/QUOTE]

Mikä oli hyvissä ajoin mielestäsi? Työntekijöiden pitäisi tietää työvuoronsa kahta viikkoa aikaisemmin, mutta siitähän kaikki vanhemmat eivät välitä, vaan poikkeavaa avaamis/sulkemisaikaa vaaditaan jopa päivän varoitusajalla.

[QUOTE="hoitaja";26449224]Mikä oli hyvissä ajoin mielestäsi? Työntekijöiden pitäisi tietää työvuoronsa kahta viikkoa aikaisemmin, mutta siitähän kaikki vanhemmat eivät välitä, vaan poikkeavaa avaamis/sulkemisaikaa vaaditaan jopa päivän varoitusajalla.[/QUOTE]

Nykyisessä päiväkodissa riittää että ilmoittaa edellisenä aamuna jos tarvitsee lapsen hoitoaikaa pidentää jommasta kummasta päästä. Ovat siis nyt normaalissa päiväkodissa, eivät enää vuorohoitopaikassa, jonne piti ilmoittaa hoitoajat pari viikkoa etukäteen.

Muoks. ja mun mielestäni tuo edellisenä päivänä ilmoittaminen ei ole hyvissä ajoin, mutta tällainen on käytäntö. Itse puhun asiasta heti kun tiedän jos hakeminen viivästyy yhtään yli viiden.

Viimeksi muokattu:
Ap, eikö sun ole mahdollista tietää etukäteen ne päivät jolloin työpäivän venyminen on pakollista, jotta voisit pyytää jonkun muun hakemaan lapset? Ei ole mielestäni kohtuuton vaatimus pomollesi ilmoittaa etukäteen.

[QUOTE="hoitaja";26449224]Mikä oli hyvissä ajoin mielestäsi? Työntekijöiden pitäisi tietää työvuoronsa kahta viikkoa aikaisemmin, mutta siitähän kaikki vanhemmat eivät välitä, vaan poikkeavaa avaamis/sulkemisaikaa vaaditaan jopa päivän varoitusajalla.[/QUOTE]

Heti kun tarpeesta tietää, valitettavasti välillä vasta edeltävänä päivänä. Ei ole kyse siitä etteikö välittäisi, vaan ihan puhtasti siitä, että tilanne tulee itsellekin tietoon vasta edeltävänä päivänä. Asiakaspalvelutyössä minäkin olen ja välillä tilanteita tulee nopealla aikataululla. En minä todellakaan kiusallani vaadi ketään tulemaan hoitamaan lastani yhtään aiemmin kuin on pakko, saati revi lastani aikaisemmin ylös sängystä, mutta elämä on. Ja silloin kun olen siitä ilmoittanut jo paikkaa hakiessa, että työnkuvani on tällainen ja vielä erikseen asiasta sopinut hoitajien kanssa, ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa. Päinvastoin minä ja moni muu olemme joustaneet siinä, että hoitajat saavat useimpina aamuina nukkua puolituntia pidempään kuin mitä virallinen päiväkodin aukeamisajankohta antaisi ja menen useimpina aamuina töihin vasta myöhemmin.

Mitäköhän tekee se päiväkodin täti jonka pitää hakea oma lapsi pois hoidosta johonkin tiettyyn kellonlyömään mennessä? Oletatteko että se jää kattomaan teitin lapsia, jolloin sen oma lapsi joutuu lastensuojelun hoiviin?

[QUOTE="vieras";26449273]Heti kun tarpeesta tietää, valitettavasti välillä vasta edeltävänä päivänä. Ei ole kyse siitä etteikö välittäisi, vaan ihan puhtasti siitä, että tilanne tulee itsellekin tietoon vasta edeltävänä päivänä. Asiakaspalvelutyössä minäkin olen ja välillä tilanteita tulee nopealla aikataululla.[/QUOTE]

Varmasti, mutta olen huomannut, että ilmoittelu vain unohtuu jatkuvasti joiltakin vaikka tietävät vuoronsa itse.

Ja usein tuntuu, että vanhemmat eivät oikeasti ymmärrä, että päiväkodin työntekijät eivät ole heidän lastaan varten käytettävissä suunnilleen vuorokauden ympäri.

[QUOTE="Annika";26449294]Mitäköhän tekee se päiväkodin täti jonka pitää hakea oma lapsi pois hoidosta johonkin tiettyyn kellonlyömään mennessä? Oletatteko että se jää kattomaan teitin lapsia, jolloin sen oma lapsi joutuu lastensuojelun hoiviin?[/QUOTE]

Joo varmaanhan me ihan tahallaan jätämme lapsemme päiväkotiin sulkemisajan jälkeen, tottakai, ihan hoitajan kiusaksi. Mitä siitä että se oma lapsi kokee kamalan tilanteen jäädessään viimeiseksi ja huolestuneena odottaa mihin äiti on jäänyt, kun kuitenkin saatiin sen hoitajatyperys jäämään pidempään, lällällää. Mitä ihmettä te kuvittelette?? Ei kukaan halua tehdä tuota omalle lapselleen, saati ihan vain kiusatakseen hoitajaa. Joskus on tilanteita ettei muuta voi, eikä sille mitään mahda.

Olisiko teidän mahdollista sopia jonkun hoitokaverin vanhemman kanssa, että nappaa myös teidän lapsen tälläisenä venymispäivänä mukaansa ja voisit sitten hakea lapsen kaverin luota?

[QUOTE="vieras";26449347]Joo varmaanhan me ihan tahallaan jätämme lapsemme päiväkotiin sulkemisajan jälkeen, tottakai, ihan hoitajan kiusaksi. Mitä siitä että se oma lapsi kokee kamalan tilanteen jäädessään viimeiseksi ja huolestuneena odottaa mihin äiti on jäänyt, kun kuitenkin saatiin sen hoitajatyperys jäämään pidempään, lällällää. Mitä ihmettä te kuvittelette?? Ei kukaan halua tehdä tuota omalle lapselleen, saati ihan vain kiusatakseen hoitajaa. Joskus on tilanteita ettei muuta voi, eikä sille mitään mahda.[/QUOTE]

Et ole aivan tajunnut, mitä kommentoimasi kirjoittaja tarkoittaa.

Mutta: välinpitämätön asenne huokuu joistakin silloinkin kun hoitaja joutuu odottamaan kauan sulkemisajan jälkeen lapsen hakijaa. Ei edes pyydetä anteeksi sitä, että unohdetaan hakea lapsi. Ei ole oikeasti edes yritetty ehtiä ajoissa.

[QUOTE="Annika";26449294]Mitäköhän tekee se päiväkodin täti jonka pitää hakea oma lapsi pois hoidosta johonkin tiettyyn kellonlyömään mennessä? Oletatteko että se jää kattomaan teitin lapsia, jolloin sen oma lapsi joutuu lastensuojelun hoiviin?[/QUOTE]

Tämä täti pistää miehensä hakemaan oman lapsensa niinä päivinä kun on itse viimeisenä töissä.
En muista että meidän päiväkodista olisi koskaan haettu lasta niin myöhään että olisi lastensuojeluun pitänyt ilmoitaa. Myöhästymisiä on kyllä tullut, yleenä 5-10 minuuttia joihin minä ainakin olen varautunut. Tai sitten joku lumimyräkkä päivä jolloin sulkemisaikaan mennessä on vielä hakematta useita lapsia.

Yhteistyössä