Onko joku teistä joskus myöhästynyt hakemasta lasta hoidosta? Päiväkoti mennyt jo kiinni? Mitä kävi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Työn ja perheen yhteensovittaminen on helvettiä!
Suomessa naiset on olleet kunnolla työelämässä vasta niin vähän aikaa, että kunnollisia palveluja ei vieläkään ole.

Kiitän luojaa siitä, että meidän kuopus menee syksyllä kouluun ja sitten helpottaa ja paljon!! Tietysti se ekaluokkalaisenkin kanssa on pientä sumplimista, mutta tarvittaessa ekaluokkalainen voi kävellä kouluun ja ip-kerhosta kotiin tai jos on hirveä ilma tai luistimet kannettavana niin voi vaikka soittaa taksin viemään/hakemaan tai käskeä lapsen mennä ip-kerhosta kirjastoon odottamaan.

Tietysti vielä nainen on aina naiselle susi, joten kommentit sekä töissä, että hoitopaikalla on yleensä "Kannattais järjestää elämänsä kunnolla" ja päälle vino huonosti peitelty vahingonilon hymy. Ei oikeasti kaikilla ole realistisia mahdollisuuksia jäädä vailla mitään tuloja kotiäidiksi ja ainakaan mun mies ei sellaista olisi katellut. Eläminen on nykyisin niin kallista, että kahden aikuisen tulot on kyllä tarpeen. Meilläkin kaikki menee ihan normaaliin peruselämiseen, asumiseen, ruokaan, työmatkoihin, päivähoitoon, vakuutuksiin, lääkkeisiin yms. Ei esim. tehdä ulkomaanmatkoja tms kuin ehkä kerran 5-10 vuodessa, pikkulapsiaikana ei olla kertaakaan tehty.

Lisäksi kun töihin ja lastenhoitoon vielä yhdistää kotityöt ym velvollisuudet, niin oma aikakin on aika 0. Ei ole herkkua ei.

Meidän lapset ei kertaakaan ole olleet hoidossa yli päiväkodin aukioloajan, mutta hirveällä stressillä mahahaavan partaalla olen joutunut asioita sumplimaan. Monesti olen talvella ajanut renkaat soikeina ohituskaistaa ehtiäkseni ajoissa ja töissä tehnyt viimeiset hommat tuli perseen alla ja joskus livahtanut törkeästi kesken homman hakemaan lasta ja tullut seuraavana aamuna sitten aikaisin jatkamaan kesken jäänyttä... Pari kertaa vielä saman illan aikana olen palannut työpaikalle miehen ensin tultua kotiin. Joskus on hakenut mummo, joskus eno hoidosta.

Se on se, kun nykyään työpaikoilla JOUSTAVUUS on se mitä työntekijöiltä vaaditaan. Täytyy olla valmis joustamaan myös työajoissa. Se on vähän huono yhdistelmä kun on perhettä. On myös painostusta ylitöihin yms. Muutenkin jo väsyttää koko rumba niin sitten vielä ylityöt.

Mä joutuisin tekemään abortin jos vielä tulisin raskaaksi. En enää jaksaisi samaa alusta! Onneksi on ehkäisy toistaiseksi toiminut hyvin (Mirena).

Tsempit kanssasisarille! Ymmärrän kyllä hyvin!

[QUOTE="vieras";26451412]

Se on se, kun nykyään työpaikoilla JOUSTAVUUS on se mitä työntekijöiltä vaaditaan. Täytyy olla valmis joustamaan myös työajoissa. Se on vähän huono yhdistelmä kun on perhettä. On myös painostusta ylitöihin yms. Muutenkin jo väsyttää koko rumba niin sitten vielä ylityöt.

[/QUOTE]

Niin, me päiväkodin työntekijät joudumme järjestämään elämän niin, että olemme valmiit joka päivä siirtymään mihin tahansa työvuoroon päiväkodin aukiolotunteina. Jopa aamukuudesta iltakuuteen välisenä aikana. Jopa ilman mitään ennakkovaroituksia, koska paikkaamme sairastuneita jos sijaisia ei saada.

Päiväkodin aukioloajan ulkopuoliset minuutit tuntuvat todella pitkiltä siis. Monilla kun on omia lapsia myös.

[QUOTE="hoitaja";26451417]Niin, me päiväkodin työntekijät joudumme järjestämään elämän niin, että olemme valmiit joka päivä siirtymään mihin tahansa työvuoroon päiväkodin aukiolotunteina. Jopa aamukuudesta iltakuuteen välisenä aikana. Jopa ilman mitään ennakkovaroituksia, koska paikkaamme sairastuneita jos sijaisia ei saada.

Päiväkodin aukioloajan ulkopuoliset minuutit tuntuvat todella pitkiltä siis. Monilla kun on omia lapsia myös.[/QUOTE]

Olen tuo yläpuolellasi oleva vastaaja. Ymmärrän kyllä hyvin pk-tätien tilanteen. Heilläkin joskus työvuorfo on muutenkin jo valmiiksi klo: 17. Mulla on melkein sama tilanne. Mä en tiedä päivän tilannetta edes saman päivän ruokatunnilla, vaan tilanteen huomaa vasta kun se tulee eteen. Klo: 16.15 siis huomaan, että en vielä todellakaan pääse kotiin... Että näin. Minulla on vielä oma työ, ei ole työkavereita jakamassa tätä taakkaa. Onneksi useimmiten pääsen ajoissa lähtemään, mutta en suinkaan aina. Sama se on päiväkodeissa ja monissa muissa paikoissa. Tilanteet tulee yllättäen.

Ei ole helppoa ei.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin täti;26449395:
Tämä täti pistää miehensä hakemaan oman lapsensa niinä päivinä kun on itse viimeisenä töissä.
En muista että meidän päiväkodista olisi koskaan haettu lasta niin myöhään että olisi lastensuojeluun pitänyt ilmoitaa. Myöhästymisiä on kyllä tullut, yleenä 5-10 minuuttia joihin minä ainakin olen varautunut. Tai sitten joku lumimyräkkä päivä jolloin sulkemisaikaan mennessä on vielä hakematta useita lapsia.

Tämä pk-täti on yh . Lapset pph:lla just sen takia että ehdin hakea työpäivän jälkeen.
Viime vuonna jouduin olemaan ylitöissä sen takia että joku lapsi haettiin myöhässä n.1xviikko . Omien lasten päivät venyy samoin heidän hoitajan ja lapsi joutuu sen takia varahoitoon useammin . Ottaa vähän päähän :(

[QUOTE="vieras";26451420]Olen tuo yläpuolellasi oleva vastaaja. Ymmärrän kyllä hyvin pk-tätien tilanteen. Heilläkin joskus työvuorfo on muutenkin jo valmiiksi klo: 17. Mulla on melkein sama tilanne. Mä en tiedä päivän tilannetta edes saman päivän ruokatunnilla, vaan tilanteen huomaa vasta kun se tulee eteen. Klo: 16.15 siis huomaan, että en vielä todellakaan pääse kotiin... Että näin. Minulla on vielä oma työ, ei ole työkavereita jakamassa tätä taakkaa. Onneksi useimmiten pääsen ajoissa lähtemään, mutta en suinkaan aina. Sama se on päiväkodeissa ja monissa muissa paikoissa. Tilanteet tulee yllättäen.

Ei ole helppoa ei.[/QUOTE]

Ja siis ennen kuin joku syyllistää, niin muistutan vielä, että minä olen onnistunut aina sumplimaan kaikesta huolimatta ja yksikään meidän lapsi ei kertaakaan ole ollut yli päiväkodin sulkemisaikaa, mutta stressiä ja ahdistusta tämä on tuottanut ja paljon!

[QUOTE="hoitsu";26451422]Tämä pk-täti on yh . Lapset pph:lla just sen takia että ehdin hakea työpäivän jälkeen.
Viime vuonna jouduin olemaan ylitöissä sen takia että joku lapsi haettiin myöhässä n.1xviikko . Omien lasten päivät venyy samoin heidän hoitajan ja lapsi joutuu sen takia varahoitoon useammin . Ottaa vähän päähän :([/QUOTE]

Varmasti :( Ikävää jos joku ei edes yritä hakea lastaan ajoissa, keinolla millä hyvänsä.
Vaikeaahan se on ja todella todella stressaavaa, mutta kyllä silti pitäisi edes yrittää järjestää asiat niin, ettei tule niitä tilanteita kun päiväkoti ehtii jo sulkeutua ja vanhempia ei näy...

Mä olen iha yksinkertaisesti ilmoittanut palaverin alussa, että minun on lähdettävä esim. 16:30, jos minun pitää hakea lapsi ko. päivänä.
Sitten jos nuo ap:n palaverit on olevinaan mahdottoman tärkeitä, niin joko sitä aloittamista pitää aikaistaa, tai sitten hänen on hommattava niille päiville varahakija.
Ei palaverien muutenkaan kuuluisi venyä miten sattuu. Jos niin käy, niin yleensä tarkoittaa lähinnä sitä, että ne on huonosti suunniteltuja ja vedettyjä, ja aika kuluu johonkin jonnin joutavaan lätinään.

Oletatteko että pääsette ruokakauppaan klo 21:10? Tai 06:50? Tai että juna, jonka lähtöaika on 08:00 lähteekin 07:50 tai 08:10? Ettekö? NO MIKSI HELVETISSÄ SITTEN PÄIVÄKOTIEN AUKIOLOAJOISTA EI VÄLITETÄ TUON TAIVAALLISTA??????

Johtusko vaikka siitä ettei kunnasta saa omiin työaikoihin sopivaa hoitopaikkaa??? Mitä ite tykkäisit jos pankki tai kauppa menisikin puoli tuntia aiemmin kiinni jotta työntekijät ehtii hakea lapsen hoidosta.

Meidän kunnassa ai saa lasta vuorohoitoon, mikäli työaika loppuu viimeistään klo 18. Kaikki muut päiväkodit menevät kiinni klo 17... tässä on hienoinen ristiriita mielestäni ja meidän perheessä tämä aiheuttaa sen että joudun olemaan lasten kanssa kotona tekemään töitä osa-aikaisesti koska miehellä on parempi palkka ja työ aika klo 18 asti. Omat työni painottuvat iltaan, joten lasten päivällä hoidossa oleminen ei auta mitään. Valitettavasti koulun aloitus ei edes auta mitään, kun toinen on erityislapsi ja tulee tarvitsemaan valvontaa vielä vuosia. On oikeutettu iltapäivähoitoon joka loppuu klo 17...

Olisi hienoa, jos vanhemmat ainakin sitten soittaisivat päiväkotiin, että tulevat hieman myöhässä hakemaan.

Meidän päiväkodissa lasten vanhemmat harvoin tuota tekevät. Siinä sitten odotellaan ja ihmetellään, koskahan lasta haetaan. Ja omat lapset ovat samalla sitten yliaikaa omassa hoitopaikassaan. Ja sitten kun vanhemmat tulevat hakemaan, ei edes pahoitella mitenkään, sitä vaan oletetaan että me teemme ylitöitä ilman mitään mutinoita. No ei me asiakkaille mutistakaan, mutta ikävä kyllä käytöstavat on aika monella hakusessa. Joskus sitä vaan sattuu olemaan meillä työntekijöilläkin omia menoja, joista on ikävä olla myöhässä.

Yhteistyössä