Onko jollakin asunto myynniss täällä, joka ei käy kaupaksi ja ei ole varaa laskea pyyntihintaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asuntokauppoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oli meillä hieman säästöjä, mutta se meni varainsiirtoveroihin, ja tehtiin pieni remppa asunnossa.

Eläneet aika edullisesti viime vuodet? Siis maksaen viim 3v asumisesta pienessä 67m2 3h+k asunnossa 1200e/kk + hoitovastike 330e/kk + sähkö 40e/kk + parkkipaikka 10e/k?
Onhan se aika halpaa tommoset 1600e/kk maksaa tosi pienestä asunnosta, jonne perhe ei edes sovi.

Meillä ei olisi ongelmaa, jos mieheni olisi työtön ja saisi työttömyyskorvausta. Eikä tälläisiä isoja asumiskuluja tulisi, jos emme joutuisi käymään töissä, vaan voisimme asua muualla.

Joko sä nyt haluat juksata pitkin keskustelua tai sitten sun excel on rikki, mutta luvut ei vaan täsmää. Minkähänlaisia vastauksia sä oikein kaipaat... Yhtäkaikki teidän asunto on ollut teille alunperinkin liian kallis. Liian vähän säästöjä. Jos teillä on vieläkin asunnon verran lainaa, ei vuokralainen varmaankaan niitä kata. Joudutte säästämään lainanlyhennyksiin tässä vaiheessa, kun sitä ei ole tehty ennen asunnon ostoa. Kurjaa, mutta sitä se säästäminen on. Sitä meilläkin tehdään joka kuukausi.

Me ostettiin ensiasunnoksi 3h+k+s 69 m2 pk-seudulta ja maksettiin siitä 120 000. Pari vuotta aiemmin tosin kuin te mutta noin niinkuin vertailun vuoksi. Hyvien liikenneyhteyksien varrelta niin että on selvitty yhdellä autolla. Myytiin asunto viime vuonna ja saatiin siitä 160 000. Lainaa oli jäljellä 70 000. Ostettiin uusi asunto 5 h+k. Meitä on myös neljä henkeä ja asuttiin niin pitkään kolmiossa kunnes olin palaamassa takas töihin, Ei todellakaan tullut mieleen ostaa asuntoa siinä vaiheessa kun lapsia on tulossa vaan vasta sitten kun molemmat on taas töissä.

260 000 e on paljon kolmiosta pk-seudullakin.

Tilanteenne on todella hankala. Pankki taitaa nyt sanella ehdot ja sen mukaan on teidän mentävä.

Onko tämä teidän ensiasunto? Neliöhinta on kyllä kova, koska kolmioksi teidän asunto on pieni. Miksi sun mies ei saa ansiosidonnaista? Toinen iltatöihin päivätyön lisäksi jotta saatte lainan maksetuksi ja kaikki muut menot minimiin! Ikinä ei pitäis ottaa lainaa niin ettei alkuunkaan tulot riitä lyhennyksiin. Ensin reippaasti lainaa lyhentämällä saa pelivaraa eikä tarvii sitten pikavippejä ottaa kun tulot putoaa.

Btw tää meidän 5h+k 150 m2 maksoi himpun enemmän kuin 260 000 (alle 300 000) ja sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien varrella. Molemmilla työmatka alle 30 min. Pk-seudulla siis. Te olette kyllä maksaneet aikoinaan melkoista ylihintaa tuosta asunnosta..

ihanaa, tulipa hyvä mieli tästä ketjusta..minulla on vajaa 400 000 euroa lainaa jota aika ajoin kauhistelen ja mietin miten minun tässä käy jos korot nousee - MUTTA minulla on sentään 75 hehtaaria peltoa 75 hehtaaria metsää ja kaksi taloa. Joillakin on puolet tosta summasta lainaa, eikä muuta ku se yks koppi talonkokosella tontilla. Ei huolen häivää mulla, vaikka tili on tyhjä..mettästä voi hakata lainanlyhennykset.

Onko tyhmää turvata talous koron nousujen takia?
Jos se tarkoittaa korkokattojen ostamista niin kyllä.

Jos sinä menisit nyt ottamaan lainan pankista, niin sitoisitko sen vaan sit 12kk Euriboriin?
Kyllä. Tai ehkä 3kk euriboriin.

Entäs jos korot nousee vaikka 6% tasolle?
Silloin ne korot maksetaan. Ja jos korot ovat nousseet tuolle tasolle niin silloin joko taloudessa menee todella lujaa tai rahan arvo on jostain syystä todella matalalla; molemmat tilanteet auttavat korkojen maksussa.

Meillä pankki vaati, että otetaan turvallinen laina
Teitä on kusetettu.

Laki antaa asuntovelalliselle tietyt oikeudet kuten esimerkiksi oikeuden tehdä maksutta ylimääräisiä lyhennyksiä tai maksaa laina kokonaan pois ilman lisäkuluja kunhan kysymyksessä on ns. tavallinen asuntolaina. Jos siihen otetaan jotain korkokattoja tai muita lisäpalveluja niin laina ei ole enää tavallinen asuntolaina eikä laki enää anna velalliselle samaa suojaa. Tiedän tapauksia lähipiiristä, jossa tämä on käynyt todella kalliiksi.

Olen yrittänyt keksiä ideoita miten voisitte yrittää kohentaa talouttanne ja kirjoittanut niitä tänne keskusteluun. Et ole saanut vastausta alkuperäiseen kysymykseen mutta se voi johtua siitä että pk-seudulla hinnat ovat olleet nousussa ja näin harvalle tulee tilanne, jola teillä on. Kerroin esimerkkejä hinnoista pk-seudulla ja tavasta hankkia se perheasunto ilman 260t lainaa, koska kysyit siitä. Eli esimerkkini ovat vain vastauksia kysymyksiisi. Ei tarvitse "hyökätä" minua vastaan vastauksistani. 68m2 voi olla ensiasunnon keskikoko, mutta suurin osa ihmistä asuu pk-seutua huomattavasti halvemmilla alueilla. En ole sättinyt teitä teidän valinnoista, olen vilpittömästi yrittänyt auttaa ja ideoida. Itse ainakin välttäisin ulosottoa ja luottotietojen menetystä viimeiseen asti. Mutta toivon että saatte taloutenne kuntoon ja oikein hyvää joulua!

1: mistä voi hankkia PK-seudulla asunnon, jonka lainan voi maksaa yhden tuloilla sekä 4 ihmisen elämän?

4: meillä oli säästöjä, mutta kuten kerroin, nyt ne kaikki on poltettu ja ylikin.

5: mun työpaikka on PK-seudulla, eikä mulla ole töitä juuri muualla kuin isoissa kaupungeissa. Paras palkka ja mahdollisuudet uraan ovat PK-seudulla.

Teillä ei nähtävästi ole ollut varaa asua pääkaupunkiseudulla ja/tai hankkia kahta lasta. Kaikilla ei ole eikä voikaan olla.

Miehen tuloton yritys jäihin, ja ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle!

Asunto myyntiin vaikka tappiolla ja ostaisin edullisen asunnon pk-seudun liepeiltä. En menisi vuokralle, se on liian kallista.

Juna- tai bussiyhteyksien ääreltä, jotta saatte toisen auton pois.

Kannatan edelleen vuokraamista. Maksatte asunnosta 1530 e/kk menoja ja samalla hinnalla vuokrattuna asunnon kulut olisivat teille 0 ja vuokralainen lyhentäisi lainaa. Sähkön ja veden vuokralainen maksaa itse.

Jos vuokraat asunnon 1200 e/kk ja sillä varmasti saa vuokrattua, joudut maksamaan 320 e/kk itse asunnon ostosta. Näin saat 125 kk aikaa maksaa tuo asunnon myynnissä takkiin tuleva 40 000 joka jää teille kuitenkin maksettavaksi.

jos tuo ei onnistu on seuraava vaihtoehto luottotietojen menetys ja velkojen kuittaus ulosoton kautta. Toki parisen vuotta pystytte sitä pitkittämään ja elämään vielä mukavasti.

Miehen tuloton yritys jäihin, ja ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle!

Asunto myyntiin vaikka tappiolla ja ostaisin edullisen asunnon pk-seudun liepeiltä. En menisi vuokralle, se on liian kallista.

Juna- tai bussiyhteyksien ääreltä, jotta saatte toisen auton pois.

Jos ap:n ja miehensä tulot ovat nyt pienet, mies juuri aloittanut yrittäjä, eikä säästöjä yhtään vaan paremminkin jää velkaa asunnon myynnin jälkeenkin, sekä lisäksi jo nyt muita luottoja tilannetta paikkaamaan, pankki tuskin antaa enää lainaa edullisempaankaan asuntoon. Edullisen asunnon ostaminen siis tuskin on vaihtoehto.

Vaikka löytäisi 50000 €:n asunnon, joita tuskin pk-seudun liepeillä on edes yksiöinä, se tarkoittaisi lähes 100 000 €:n kokonaislainaa, josta noin puolet on ilman vakuuksia. => Tuskin onnistuu.

Miehen tuottamaton yritys jäihin ja mies tekemään vaikka kahta duunia. Rankkaa mutta teillä ei ole vaihtoehtoja. Toinen auto myyntiin heti. Siihenkään ei ole varaa.

[QUOTE="gekko";30536596]Kannatan edelleen vuokraamista. Maksatte asunnosta 1530 e/kk menoja ja samalla hinnalla vuokrattuna asunnon kulut olisivat teille 0 ja vuokralainen lyhentäisi lainaa. Sähkön ja veden vuokralainen maksaa itse.
[/QUOTE]

Unohdit kokonaan vuokratulosta maksettavan veron. Ap:n mukaan korot olivat 600e ja vastike 330e. Näin voittoa tulisi 600 euroa, eli veroja menisi 180 euroa kuussa. Tuossa talousjamassa ei liene siihenkään varaa.

Samaa mieltä, kun muutama muukin: miehen yritys jäihin ja hän tekemään vaikka kahta duunia. Muutamasta huonomminkin palkatusta duunista jää sen verran käteen, että saa asuntokulunne maksettu. Raskasta, mutta virheistä joutuu maksamaan.

[QUOTE="hmh";30532234]No mikäpä tuossa voisi olla strategiana, muuta kuin joko olla myymättä näinä ankeina aikoina, ottaa jopa pois myynnistä ja asua edelleen vanhassa. Tai sitten laskea hintaa; mutta sehän ei sitte vissiin ollut vaihtoehto?

Jos sen sijaan ei ole varaa asua eikä laskea myyntihintaa, niin sitten kyllä näistä vaihtoehdoista ehkä valitsisin jälkimmäisen, vaikka kumpikaan ei tietty miellytä.[/QUOTE]

Entäs laittaa vuokralle?

Käsittämätöntä mun mielestäni on se, että kun ap on tajunnut, ettei kämpän myyntikuluilla saa lainaa maksettua pois, niin hän on sitten vaan jatkanut asumista ja vielä ottanut kulutusluottoja. Kyllä siinä vaiheessa ainoa järkevä ratkaisu on ottaa sen minkä saa ja maksella sitten lainaa pois vuokran ohella. Nyt ap on oikein tarkoituksella syössyt itsensä sellaiseen konkurssiin, että siitä ei enää luottotietoisena selvitä.

Kukaan ei voi kertoa, mihin suuntaan maailmantalous menee. Ennusteita voi tehdä ja niihin vaikuttaa paljon poliittinen tilanne, jossa voi tulla muutoksia jo päivässä, kun Obama pieraisee tai Putin yskäisee.

Vuonna 2009 oli selvitty "minilamasta" ja talous kääntymässä just nousuun.

Emme voi laittaa asunto vuokralle, koska emme voi pyytää vuokraa 1200e/kk, joten vuokra ei kata edes lainaa.

Miksette voi pyytää 1200e/kk vuokraa, jos asunto on iso ja vielä PK-seudulla?

Joko sä nyt haluat juksata pitkin keskustelua tai sitten sun excel on rikki, mutta luvut ei vaan täsmää. Minkähänlaisia vastauksia sä oikein kaipaat... Yhtäkaikki teidän asunto on ollut teille alunperinkin liian kallis. Liian vähän säästöjä. Jos teillä on vieläkin asunnon verran lainaa, ei vuokralainen varmaankaan niitä kata. Joudutte säästämään lainanlyhennyksiin tässä vaiheessa, kun sitä ei ole tehty ennen asunnon ostoa. Kurjaa, mutta sitä se säästäminen on. Sitä meilläkin tehdään joka kuukausi.

Mun mielestä on erittäin kallista asua PK-seudulla. Mutta pakko se on asua jossakin.
Mieheni tienasi ihan hyvin yli 100 000e vuodessa, joten silloin asunto ei mielestäni ollut liian kallis meille. Mitkäs numerot mun laskelmassa on muka täsmää?

Miten voi säästää, jos ei ole edes tarpeeksi tuloja elämiseen tuossa asunnossa? Ollaan mekin säästetty kunnolla, mutta kuten sanottu, ne rahat on mennyt. Typerää tehdä oletuksia tällä palstalla ilman mitään tietoja.

Mun mielestä on erittäin kallista asua PK-seudulla. Mutta pakko se on asua jossakin.
Mieheni tienasi ihan hyvin yli 100 000e vuodessa, joten silloin asunto ei mielestäni ollut liian kallis meille. Mitkäs numerot mun laskelmassa on muka täsmää?

Miten voi säästää, jos ei ole edes tarpeeksi tuloja elämiseen tuossa asunnossa? Ollaan mekin säästetty kunnolla, mutta kuten sanottu, ne rahat on mennyt. Typerää tehdä oletuksia tällä palstalla ilman mitään tietoja.

Tienasi yli 100k ja käytännössä mitään ei ollut taskussa? Kuulostatte juuri sellaiselta tapaukselta joka on saanut juuri sen mitä on tilannut.

Yli 100 00 vuodessa ja olette maksaneet pitkään pelkkiä korkoja? Tällä korkotasolla ja noilla tuloilla lainan pktäis olla lyhentynyt reippaasti! Mä olen suoraan sanottuna aika järkyttynyt ihmisten taloussuunnittelusta....

.
Mieheni tienasi ihan hyvin yli 100 000e vuodessa, joten silloin asunto ei mielestäni ollut liian kallis meille.
Kyllä se on ollut liian kallis, kun lainaa on 100% asunnon ostohinnasta ja siihen vielä piti heti ottaa lyhennysvapaata. Ei-liian-kallis asunto on sellainen, johon on vähintään 10-15% omarahoitusta, ja jossa lyhennysvapaalle joutuu jäämään vasta äärimmäisessä hätätilanteessa.

On myös todella outoa, että vaikka kyseessä ei edes ollut ensiasunto, niin omarahoitusta ei ollut käytännössä ollenkaan. Kyllä teidän taloudessanne on tehty huonoja taloudellisia ratkaisuja vino pino, ei vain yhtä tai kahta. Tässä vaiheessa voitte vain siirtyä vahinkojen minimointiin - niiden täydellinen välttämäinen on jo mahdotonta. Eli asunto myyntiin ja loput lainat ulosottoon. Sitten n vuoden päästä aloitus puhtaalta pöydältä ja toivottavasti viisaampana.

[QUOTE="mmm";30534985]Me ostettiin ensiasunnoksi 3h+k+s 69 m2 pk-seudulta ja maksettiin siitä 120 000. Pari vuotta aiemmin tosin kuin te mutta noin niinkuin vertailun vuoksi. Hyvien liikenneyhteyksien varrelta niin että on selvitty yhdellä autolla. Myytiin asunto viime vuonna ja saatiin siitä 160 000. Lainaa oli jäljellä 70 000. Ostettiin uusi asunto 5 h+k. Meitä on myös neljä henkeä ja asuttiin niin pitkään kolmiossa kunnes olin palaamassa takas töihin, Ei todellakaan tullut mieleen ostaa asuntoa siinä vaiheessa kun lapsia on tulossa vaan vasta sitten kun molemmat on taas töissä.

260 000 e on paljon kolmiosta pk-seudullakin.

Tilanteenne on todella hankala. Pankki taitaa nyt sanella ehdot ja sen mukaan on teidän mentävä.[/QUOTE]

Nyt kun asuntojen hinnat ovat pudonneet, niin monet hinnat ovat laskeneet jopa vuoden 2007 tasolle. Näin ollen oikotielläkin pitäisi siis olla ostamasi hintaisia asuntoja, mutta eipä ole yhtään 3h+k asuntoja PK-seudulla hintaan 120 000e tarjolla.

Meillä tilanne se, että asun ex-mieheni kanssa saman katon alla, koska taloa ei kannata panna myyntiin. Ostettiin v. 2011, lyhennetty maksuaikataulun mukaisesti ehkä n. 15-20 tuhatta. Asuntojen hinnat ovat kuitenkin laskeneet ja meillä on yhden huoneen remontti pahasti kesken. Kunhan se valmistuu (ei haluta ottaa lisää lainaa, joten täytyy odottaa, että rahaa säästyy remontin tekemiseen), myös muut huoneet huutavat pintaremonttia (asunto v. 1999), mikä karkottaa mahdollisia ostajia.

Tekemämme virheet:
- ostettiin talo vaikka meni valmiiksi huonosti
- ostettiin talo kaukaa työpaikoista, joten tarvitaan autoja
- otettiin 100 % lainaa, toisaalta oltais koko ajan asuttu vuokralla puolta pienemmässä asunnossa ja rahaa olisi mennyt hukkaan, toisaalta vuokra-asunnosta olisi päässyt lähtemään

Onneksi:
- ei otettu kallista korkokattoa
- ei ostettu vuokratonttia (lainarahalla) omaksi, kun kaupunki niitä tarjosi

Ehkä tämä tästä. Kyllähän tuo laina muutaman satasen joka kuukausi lyhenee.

Nyt kun asuntojen hinnat ovat pudonneet, niin monet hinnat ovat laskeneet jopa vuoden 2007 tasolle. Näin ollen oikotielläkin pitäisi siis olla ostamasi hintaisia asuntoja, mutta eipä ole yhtään 3h+k asuntoja PK-seudulla hintaan 120 000e tarjolla.

onko mahdollista että mies laittais yritys jääihin ja että tekisi palkkatöitä? sillä palkalla kattais teidän asumiskulut ja sinun palkalla maksais kaikki muut ja jäisi säästöönkin? tsemppi, kylää teidän tilanne paranee

Yhteistyössä