Onko kaikkien pakko imettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja p.askan pelosta harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No välitän ainakin sen verran, että jos tiedossa on v.ittuilua asian suhteen päin naamaa, niin tiedän olla haaveilematta koko vauvasta enää.
Kyllähän laitoksellaki(ainakin aikaisemmin) on kyselty imetykseen liittyen, joten kait ne siellä olettaa että jokainen äiti imettää?

Jännä ajattelutapa että muutaman työntekijän, joita elämässäsi tapaat oikeastaan vain ohimennen, takia jättäisit koko lapsen hankkimatta.. Mutta kuitenkin, eiköhän asia ratkeaisi jos vaikka neuvolaan ilmoittautuessasi kirjoittaisit siihen esitietolomakkeeseen että "En aio imettää, olen asiasta täysin varma enkä halua keskustella aiheesta mutta pelkään/jännitän että päätöstäni ei kunnioiteta vaan minua kohdellaan huonosti tämän takia" niin eiköhän se selventäisi asiaa. Eihän neuvolassa ole edes mikään pakko käydä, paitsi yhden kerran koko raskauden aikana jos tahtoo äitiyspakkauksen ja äippälomat itelleen.

mun mielestä tosta täysimetyksestä vouhotetaan ihan liikaa, ite imetin 2kk ja itsestäni riippumattomasta syystä se lopahti siihen. neuvolantäti on onnekseni niin mukava ja ymmärtäväinen, ei kaikilla imetys tosiaankaan vaan onnistu. piste.

Alkuperäinen kirjoittaja imettämättömyys sulkee lapselta portteja aikuisena:
"Sinun" juttu? Eihän se sinulle olekkaan tärkeää vaan lapselle se on todella tärkeää. Tiedätkö edes miksi pitää imettää? Äidinmaidossa on lapsen koko elämän eväitä.. vastuskykyä ja allergioiden ehkäisyä.. imetys myös luo aivan erilaisen fyysisen pohjan lapselle = HUOMATTAVASTI kehittyneemmät keyuhkot kuin ei imevillä, http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article154154.ece

Esim. huippu-urheilija tarvitsee huippukeuhkot.. ja tyrmäämällä sen lapselta niin on sulkenut yhden oven jo.

Mä itse suuttuisin jos äiti sanoisi mulle kun olen aikuinen ettei imettänyt mua koska se oli niin inhottavaa aloittaa edes imetys. Olisin sanonut että ota kipulääke :-)!

Sun pitää mennä jonnekin pelkopolille tai soittaa imetystuki ry:n ja ottaa ne kipulääkkeet :)

Valinta on sinun.. ei valitettavasti lapsen. Täälläkin löytyy puolustajia sinulle valitettavasti..
Minäkin kyllä tuen sinua.. mutta en kannusta mukavuudenhalussa tuhoamaan lapselta elämää. Pelko on voitettavissa. Mutta ei täällä palstalla.

Terveisin yksi jonka keuhkoja ei suojeltu ja astmalta ei yritettykkään estää..

Ziisus! Mä olen törmännyt kaikenlaisiin imetyshörhöihin ja -fanaatikkoihin ennenkin, mutta sä olet kyllä ihan omaa luokkaasi. :o

Ompa täällä tyhmää ja lastaan tuhoavaa sakkia. Ei kyllä ihmetä enää että suomessa on astamaa jokaisella imettämättömällä ja enää ei löydy huippu-urheilijoita kun ei keuhkot saa kehittyä :(

Vieläpä puolustelevat sillä että oma mukavuudenhalu on tärkeämpää kuin lapsen koko eliniän terveys.

Esim. "Onko se imetys maailmaa pelastava asia.. = Onko se lapsen elämä niin tärkeä.. pärjää se vähemmilläkin eväillä.. ei astma , allergiat ja pienet keuhkot ole niin paha asia kuin pelko imettää."

Alkuperäinen kirjoittaja jokaisen oma asia:
Mutta älä helkutassa tuu tänne kertomaan jos et imetä. Niin tulee paskaa niskaan että.
älä myöskään kerro jos saat jotain yhteiskunnan tukea ( =olet luuseri ) älä myöskään sitä, jos sun mies on epätäydellinen ( =JSSAP ) älä ainakaan sitä, jos aiot hoitaa lastasi kauan kotona ( =laiska, köyhä, soskupummi ) . tää on sellanen hiekkalaatikko, että aikuiset muuttuvat lapsiksi jälleen ja lyövät toisiaan lapiolla päähän, jos et oo samaa mieltä´niiden äänekkäimpien kanssa!

Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
"Sinun" juttu? Eihän se sinulle olekkaan tärkeää vaan lapselle se on todella tärkeää. Tiedätkö edes miksi pitää imettää? Äidinmaidossa on lapsen koko elämän eväitä.. vastuskykyä ja allergioiden ehkäisyä.. imetys myös luo aivan erilaisen fyysisen pohjan lapselle = HUOMATTAVASTI kehittyneemmät keyuhkot kuin ei imevillä, http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article154154.ece

Esim. huippu-urheilija tarvitsee huippukeuhkot.. ja tyrmäämällä sen lapselta niin on sulkenut yhden oven jo.

Mä itse suuttuisin jos äiti sanoisi mulle kun olen aikuinen ettei imettänyt mua koska se oli niin inhottavaa aloittaa edes imetys. Olisin sanonut että ota kipulääke :-)!

Sun pitää mennä jonnekin pelkopolille tai soittaa imetystuki ry:n ja ottaa ne kipulääkkeet :)

Valinta on sinun.. ei valitettavasti lapsen. Täälläkin löytyy puolustajia sinulle valitettavasti..
Minäkin kyllä tuen sinua.. mutta en kannusta mukavuudenhalussa tuhoamaan lapselta elämää. Pelko on voitettavissa. Mutta ei täällä palstalla.

Ziisus! Mä olen törmännyt kaikenlaisiin imetyshörhöihin ja -fanaatikkoihin ennenkin, mutta sä olet kyllä ihan omaa luokkaasi. :o

Etkös sinä ollut se joka veteli tupakkaa raskausaikaan :D
hehee

Mene sinä kotios, mua ei imetetty ja hyvin kuule jaksan urheilla kolme kertaa viikossa ja raskaita jumppia vielä!!!!

miettiä ketä kuuntelee. Täällä tupakoijat ja astmaatikot kateellisena yllyttävät imettämättömyyteen kateudesta. Kannattaa ap varoa noita myötäilijöitä.. he eivät vain yksin halua olla niitä pahiksia jotka laiminlyövät lastaan. Jokainen käännytetty on heille sulka hattuunsa ja saa heidät tuntemaan mielihyvää. Ne ovat kuin saatanoita.

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
mun mielestä tosta täysimetyksestä vouhotetaan ihan liikaa, ite imetin 2kk ja itsestäni riippumattomasta syystä se lopahti siihen. neuvolantäti on onnekseni niin mukava ja ymmärtäväinen, ei kaikilla imetys tosiaankaan vaan onnistu. piste.

Minusta imetyksestä taasen pitäisi puhua paljon enemmän kuin nykyään, koska monilla imetys lopahtaa ihan vain tiedon puutteeseen. Tää meidän yhteiskunta Suomessa on sellainen että tuoreet äidit kohtaavat imetysongelmat usein aivan yksin, ja siten saattavat tulkita tavallisia asioita väärin. Aiemmin oon työskennellyt kehitysmaassa ja siellä ei ollut juurikaan imetysongelmia kun imetystieto kulki samassa taloudessa asuvilta eri-ikäisiltä naisilta toisille.

Alkuperäinen kirjoittaja muistan lukeneeni:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:

Etkös sinä ollut se joka veteli tupakkaa raskausaikaan :D
hehee

Jeps. Kakkosen odotusajan poltin kyllä. Miten se liittyy imettämiseen?

Olisi eri asia, jos ap:lla olisi vasta ensimmäinen lapsi suunnitteilla, mutta hänellä on jo 3 lasta, ja siis 3 imetyskokemusta! Niiden perusteella hän mielestäni tietää itse parhaiten, miten toimia mahdollisen neljännen lapsen imetyksen suhteen. Kuten joku jo totesikin, täältä ei juuri neuvoa kannata kysellä, fanaatikkoja riittää suuntaan jos toiseenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kannattaa :
miettiä ketä kuuntelee. Täällä tupakoijat ja astmaatikot kateellisena yllyttävät imettämättömyyteen kateudesta. Kannattaa ap varoa noita myötäilijöitä.. he eivät vain yksin halua olla niitä pahiksia jotka laiminlyövät lastaan. Jokainen käännytetty on heille sulka hattuunsa ja saa heidät tuntemaan mielihyvää. Ne ovat kuin saatanoita.

Meinaatko että imettämätön lapsi = laiminlyöty? Todella omituinen ajattelutapa.

On totta, että monet luopuvat imetyksestä, koska eivät saa riittävästi tietoa asiasta. Ja sairaalasta sitä tietoa ei ainakaan tunnu saavan! Itse ainakin tiedän esim. sellasen tapauksen, että äiti meinasi lopettaa imettämisen, koska rintoihin sattui niin kovasti. Asia ratkesi niinkin yksinkertaisella asialla kuin rintakumilla. Moni ei myöskään "uskalla" kysyä apua muilta ja vaihtaa imetyksen sen vuoksi korvikkeeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Miseliini:
Olisi eri asia, jos ap:lla olisi vasta ensimmäinen lapsi suunnitteilla, mutta hänellä on jo 3 lasta, ja siis 3 imetyskokemusta! Niiden perusteella hän mielestäni tietää itse parhaiten, miten toimia mahdollisen neljännen lapsen imetyksen suhteen. Kuten joku jo totesikin, täältä ei juuri neuvoa kannata kysellä, fanaatikkoja riittää suuntaan jos toiseenkin.

Niin, kolme erittäin huonoa kokemusta taustalla, joka kerta on neuvolasta sanonett että kyllä se seuraavalla kerralla sujuu, kun olen puhunut ongelmista.

Ei ole pakko. Kolmea olet yrittänyt, joten kysymys ei ole mistään viitseliäisyydestä. Ja noista huippu-urheilijan keuhkoista. Mua ei ole imetetty, mutta omaan lähes 5litran keuhkot, jotka ovat melkoiset naisimmeiselle, joten imettämättömyys ei kyllä ole mun keuhkojani tuhonnut.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Ei ole pakko. Kolmea olet yrittänyt, joten kysymys ei ole mistään viitseliäisyydestä. Ja noista huippu-urheilijan keuhkoista. Mua ei ole imetetty, mutta omaan lähes 5litran keuhkot, jotka ovat melkoiset naisimmeiselle, joten imettämättömyys ei kyllä ole mun keuhkojani tuhonnut.

Ehkäpä sinä oletkin se poikkeus!

Synnärilläkin voi sanoa, että lapselle ei saa antaa lisämaitoa. Multa on ainakin joka kerta asiasta kysytty. Ovat oppineet imemään, kun ravintoahan sitä on jokaisen saatava.
Ei imetys ole aina helppoa ollut, mutta olen todella onnellinen, että onnistuin siinä =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, jos ei joku asia heti onnistu, ei kannata edes yrittää. Miksi turhaan nähdä vaivaa niinkin turhan asian kuin imetyksen takia!?

Eikös ap:lla ollut kuitenkin useammasta imetyksestä kuin yhdestä kokemusta :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, jos ei joku asia heti onnistu, ei kannata edes yrittää. Miksi turhaan nähdä vaivaa niinkin turhan asian kuin imetyksen takia!?

Luehan tarkemmin. Kolme yritystä takana, eikä yksikään ole onnistunut. Eikö mielestäsi saa antaa periksi milloinkaan, vaan hammasta purren ja mielensä pahoittaen on vaan yritettävä että jospa se tällä kertaa onnistuisi.
Ei kiitos, sitä en enää jaksa, pelkään jo siinä tapauksessa mielenterveyteni puolesta. Sitä huolen ja häpeän määrää...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
ei oo pakko :) en mäkää oo imettäny ikin' ja mulla 4 lasta.. ekaa koitin mut ei onnistunu joten se siit.

Saako kysyä miten päätökseesi on neuvolassa/laitoksella suhtauduttu? Onko kyseenalaistettu?

hyvin suhtautui mun nla täti..ja neljättä ku menin synnyttää pyysin siel sen maidon esto pillerin varmuudeksi.ja antoivat mukisemati..kolmen lapsen aikana mun tiedoissa lukenut etten imetä ja ei kukaan siitä mitää sanonu.

Yhteistyössä