onko kateus sairaus ja voiko siitä päästä eroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kateellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kateellinen

Vieras
olen aina hirmuisen kateellinen kaikesta kaikille. miten täsät pääsee eroon niin että ajattelisin vain aina että voi kun mukavaa tai en ajattelisi mitään.
vaan kun aina olen kateellinen aivan kaikesta aivan kaikille.

kuulostaa siltä, että siulla on huono itsetunto. ei kateus mitään sairautta ole ja joskus ihan hyvästäkin, jos sen voimalla saa vaikka itse opittua toisilta jotain uutta ja hyödyllistä. kirjastosta vamaan löytyy jotain oma-apukirjoja tuohonkin vaivaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
saako huonoa itsetuntoa sitten kasvatettua jotenkin.

siis poisko? no, varmaan auttaa, jos oppii hyväksymään itsensä, ainakin suurimmilta osin. jos ei oma-apu auta, niin terapiasta voisi olla hyötyä.

saako huonoa itsetuntoa sitten kasvatettua jotenkin.

Saa, netistä ja kirjoita löytyy tietoa, terapia auttaa tuntemaan itsensä ja vahvimmat puolet joita voi oppia arvostamaan niin ei tarvi olla muille kateellinen kun huomaa itsessään hyvät puolet.

Kateus on oire siitä, että on tyytymätön itseensä ja elämäänsä.
Siitä pääsee eroon kasvamalla ihmisenä, alkamalla tiedostaa itseään ja elämäänsä, oppimalla analysoimaan syyseuraus suhteita.
Jos ei kärsi asiasta niin paljon, että olisi valmis hakemaan ammattiapua, on olemassa paljon hyviä kirjoja. Ite tykkään Wayne W. Dyerin kirjasta Hyväksy itsesi uskalla elää ja lisäksi tietysti Tomy Helsteen ja Irene Kristeri on hyviä oman tilan kartoittamisen apuvälineitä.

en mä siis kateellinen ole kenenkään ulkonäöstä vaan esim jos joku ostaa uuden auton,talon tms ja kaikesta pienemmäsätkin.

No juuri tuohon se itsensä tunteminen auttaa. Oppii näkemään, että monesti ei lekaan kyse siitä, että toisella olis jotain enemmän, vaan toinen on valinnut toisin. JOku ostaa uuden auton, toinen matkustaa kaksikertaa vuodessa.
Ja kun kehittää omaa tietoisuuttaa suhteessa itseensä alkaa oivaltaa juuri sen, että jokainen valitsee tiensä, itsekin voisi valita toisin, jos pitäisi asiaa todella tärkeänä.