Onko käynnistetty synnytys kivuliaampi kuin luomuna käynnistynyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äetimmeinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äetimmeinen

Uusi jäsen
10.07.2015
64
2
0
36
Minulla on yksi synnytys takana, suun kautta otettavilla tableteilla käynnistetty. Synnytys oli erittäin kivulias, mutta myös nopeasti ohi. Supistuksia tuli tiheästi, ne kestivät pitkään ja olivat todella voimakkaita, koko synnytyksen ajan. Mikään kivunlievitys ei auttanut, ei edes epiduraali. Synnytys kuitenkin eteni nopeasti ja ongelmitta, muistelen siis kiitollisena synnytystä. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Mitään kauhu- tai sankaritarinaa synnytyksestä ei saa.

Silti mahdollinen uusi synnytys pelottaa juuri kivun voimakkuuden takia. Tekisi mieli ajatella, että jos synnytys käynnistyisi itsestään niin kipu olisi silloin siedettävämpää. Ehkä elimistö kerkeäisi paremmin mukaan ja aloittaisi itse kivunlievityksen tai jotain :D Voisikohan olla näin?

Mun viimoisin synnytys on käynnistetty ja mulle jäi siitä ainostaan todella positiivinen kokemus :). Oksitosiinitipoilla käynnistivät ja se lähti todella nopeasti liikkelle - ei kuitenkaan liian nopeasti etten ehtinyt siihen mukaan eli ihan hengitystekniikkaan keskittyen supistuksista pääsin helposti yli :), itseasiassa sain itelleni todella rennon flow- olotilan eli ei tuntunut missään.

Synnytys oli siis nopea ja kivuton :)

Ei se käynnistetty juuri sen pahempi ollut kuin luomusynnytys. Sain epiduraalin aika aikaisessa vaiheessa, kun anestesialääkäri sattui käymään silloin synnytysosastolla, seuraavasta mahdollisuudesta ei ollut mitään tietoa.

Ylivoimaisesti pahin oli paracervikaalipuudutus ilokaasun kera. Silloin päätin, ettei sitä ainakaan tule toista kertaa. Seuraava tulikin luomuna, kun ei mitään ehditty antaa.

Mun viimoisin synnytys on käynnistetty ja mulle jäi siitä ainostaan todella positiivinen kokemus :). Oksitosiinitipoilla käynnistivät ja se lähti todella nopeasti liikkelle - ei kuitenkaan liian nopeasti etten ehtinyt siihen mukaan eli ihan hengitystekniikkaan keskittyen supistuksista pääsin helposti yli :), itseasiassa sain itelleni todella rennon flow- olotilan eli ei tuntunut missään.

Synnytys oli siis nopea ja kivuton :)

Kuulostaapa hyvältä, kun noin selvisit :) Käynnistystapa ollut sitten sopiva. Ja onhan se niin, että jokainen synnytys on erilainen, käynnistyipä miten vain...ehkä haluan siis vain uskotella itselleni, että normaalit supistukset olisivat paremmin mitoitettuja. Jos supistuksia ja kivun määrää nyt voi vertailla ja kategorisoida.

Kuulostaapa hyvältä, kun noin selvisit :) Käynnistystapa ollut sitten sopiva. Ja onhan se niin, että jokainen synnytys on erilainen, käynnistyipä miten vain...ehkä haluan siis vain uskotella itselleni, että normaalit supistukset olisivat paremmin mitoitettuja. Jos supistuksia ja kivun määrää nyt voi vertailla ja kategorisoida.

Totta - jokainen synnytys on erilaisensa :). Ja itsekin reagoi synnytystilanteeseen eri tavalla. Etukäteen ei voi tietää, joten rennon rohkeasti vain uutta kokemusta kohti :)!

...itseasiassa tätä viimeisintä synnytystä edelti todella nopea luomusynnytys, mihin itse en päässyt ollenkaan mukaan, ts. kaikki tapahtui ja eteni niin nopeasti että pää ei ollut tilanteen tasalla. Vasta parin päivän päästä ymmärsin että - jahas, sitä on sitten synnytetty :D

En ole kokenut luomua, minulla käynnistettiin, oli pitkä ja tuskainen eikä epiduraalikaan auttanut. Todella kivulias ja ikävä synnytyskokemus joka päättyi sektioon. Pahinta käynnistetyssä synnytyksessä on varmaankin se että supistukset tulevat peräkanaa eivätkä pidä taukoja kuten luomussa. Tuskat olivat niin kauheat lopusta etten voinut muuta kuin huutaa. En tiedä olenko herkempi kivulle vai oliko se käynnistyksen syy. Oksitosiinia lisättiin aika reilusti loppua kohti, ja olisin mieluummin jo kuollut siinä vaiheessa kuin synnyttänyt.

Minulla piti kyllä paikkansa. Ensimmäisessä sain vauhtia tipasta ja oli pitkä ja kivulias synnytys. Toinen eteni luomusti ja oli paljon nopeampi ja vähemmän kivulias synnytys. Tippasupistukset tosiaan tulivat voimakkaina ilman taukoa ja luomusuppareissa jäi hetki aikaa hengähtää ja rentoutua.

Ensimmäinen käynnistettiin, oli jo 42+1. Tuntui että ei oikein lähde millään käyntiin ennen kuin kalvot puhkaistiin, ja oli minusta jotenkin paljon hankalampi kuin luomusti liikkeelle lähtenyt kuopus. Supistukset olivat paljon terävämpiä 'heti' kalvojen puhkaisun jälkeen. Epiduraali onneksi toimi hyvin. Ponnistusvaiheen ahtauden tunteeseen en ollut osannut varautua ja se ehkä jännitti minua eniten toisessa. Loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin.

Kuopuksessa supistukset alkoivat pikkuhiljaa, niihin ehti tottua paremmin. Otin kaikki mahdolliset puudutukset, paraservikaalipuudutuksen laittaminen ei ollut mitään varsinaista herkkua muttei ihan ylikamalaakaan. Hyvin toimi, lapsi pullahti vain ulos, helpottavaa. Eli ihan selvä ero oli minulla, tosin eka synnytys on varmaan monesta syystä se työläin.

Miulla eka käynnistettiin, kesti pitkään se käynnistely sekä itse synnytys joten kaipa sitä kipua/inhaa oloa kesti pidempään.
Toinen synnytys käynnistyi itekseen supistuksilla, oli paljon nopeampi ja helpompi kaikinpuolin.
Ekassa sain epiduraalin ja toisessa muistaakseni jonkin kohdunkaulapuudutteen(?) vai mikähän se oli..ja molemmissa ilokaasua, josta en oikeastaan apua saanut..pää meni jotenkin puuroksi ja paha olo meinas tulla.

Minulla myös käynnistetty pahempi. Eka oli luomu, kesti kauemmin mutta supistukset oli siedettäviä ja pärjäsin niiden kanssa hengittelemällä ja ilokaasulla.

Toinen käynnistettiin oksitosiinilla, heti eka supistus oli sellainen etten jaloillani enää pysynyt ja sitten niitä alkoikin tulla sarjatykityksenä. Koitin läpi kaikki hengitys ja rentoutumiskikat mitä ekassakin mutta kipu oli liian kova. Koko kroppa tärisi ja meni ns. lukkoon. Sain epiduraalin joka minulla auttoi, kroppa vähän rentoutui ja saatiin synnytys etenemään. Sitten laps tulikin jo vauhdilla, onneksi.

Luomusti alkanut synnytys epiduraalilla olis varmaan helpoin kipujen kannalta :D minulle.

Enemmän siihen kiputuntemukseen varmaan vaikuttaa onko synnyttäessä lapsivettä vai ei. Tai näin ainakin itselläni on ollut, kun vertaa luomuja ja käynnistettyjä synnytyksiä.

Yhteistyössä