Onko kehon "säästöliekki" ihan faktajuttu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja demdem
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

demdem

Aktiivinen jäsen
23.05.2012
1 209
1
36
Kerava
Jostain luin joskus että kehon meneminen säästöliekille ei olisi totta. Siis se, että laihduttaessa keho ns. vastustelee ja alkaa käyttää rasvavarastoja.

Mietin tässä vain tällaisen amatöörilaihduttajan kannalta :D tahtoisin pudottaa 10kg, nyt olen n. 174cm ja 67kg. Yksi kilo on jo lähtenyt! En laske kaloreita, mutta syön aika vähän. Eikä tietenkään mitään herkkuja yms. vaan kunnon ruokaa kerran päivässä, hedelmiä ja kasviksia paljon. Liikun myös aika vähän, kotona yritän jotain jumppailla...

Noh, jos säästöliekki on faktajuttu, miten paljon pitäisi syödä että estäisin sen ja pudottaisin painoa fiksusti? Olen nyt vähän hukassa tämän koko homman kanssa :D

Se on höpöä. Jos ihminen on oikeasti aliravittuna (nälänhätätilanne tms.) PITKÄN AIKAA, aineenvaihdunta voi hidastua, mutta ei koskaan niin merkittävästi, että se riittäisi kalorivajeen korvaamiseen.

keho todellakin menee säästöliekille. ite oon laihduttani niin että en syönyt juuri mitään mutta aina siinä vaiheessa kun paino alko taas junnaamaan niin söin kunnolla yhden päivän ajan ja siitä taas heti paino romahti alemmas. eli kyllä se on ihan totta. sitä en osaa sanoa paljonko pitäis syödä että säästärin välttää, ite en oo koskaan osannu laihduttaa terveellisesti

Kiitos vastauksista! Ihan loogiselta kuulostaa joo :) ja mustakin tuntuu että en osaa laihduttaa terveellisesti, syön tosiaan lämpimän ruoan kerran päivässä ja muuten siten että ei ihan kamala nälkä ehdi tulemaan.

On ihan faktaa. TOSIN se, että menee niin "pahasti" säästöliekille, että laihtuminen kokonaan pysähtyy, vaikka söisi todella vähän, on aika äärimmäinen tilanne, eikä sitä sillä tavalla saa päälle ihan helpolla (mulla esimerkiksi tuli vastaan syömishäiriöaikoina). Sen sijaan aineenvaihdunta hidastuu jonkin verran aina, kun laihduttaa, ja yksi tekijä, joka vaikuttaa siihen, miten paljon se hidastuu, on ruuasta saatava energiamäärä. Jos pitkään syö hyvin vähän, aineenvaihdunta hidastuu sen verran, että näkyy jo kulutuksessa, jolloin osa siitä kalorivajeesta menee "hukkaan".

Ilmiötä pidetään helposti myyttinä, kun yleensä "säästöliekillä" viitataan vain siihen tilaan, kun paino ei enää putoa, vaikka periaatteessa laihduttaessa kroppa käy koko ajan enemmän tai vähemmän säästöliekillä.

Oon tuonne ylipainoisten laihisketjuun postannut pariin kertaan tän linkin, mutta laitetaan vielä:
http://patrikborg.blogspot.fi/2011/08/saastoliekki.html

Asia selitetty helppotajuisesti ja esimerkein :)

Kalorimäärästä: http://patrikborg.blogspot.fi/2013/01/ei-alle-1500-kcal.html

Yhteistyössä