Onko kellään henk.koht. kokemusta siitä että vauva meinaa syntyä liian aikaisin? Miten lopulta kävi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siskolla tilanne sellainen että rv 24+2 menossa. Sisempi kohdunsuu kokonaan auki, kohdunkaulaa jäljellä vajaa sentti, ulkoinen kohdunsuu kiinni. Odottaa kaksosia. Onkohan jo totinen paikka vai vieläkö on mahdollista että raskaus kestää hyvinkin pitkälle?

[QUOTE="vieras";24544112]Siskolla tilanne sellainen että rv 24+2 menossa. Sisempi kohdunsuu kokonaan auki, kohdunkaulaa jäljellä vajaa sentti, ulkoinen kohdunsuu kiinni. Odottaa kaksosia. Onkohan jo totinen paikka vai vieläkö on mahdollista että raskaus kestää hyvinkin pitkälle?[/QUOTE]

Mulla oli kaksosraskaudessa sisäsuu auki, kohdunkaula lyheni kokoajan ja ulkosuukin oli auki. Jouduinkin sitten rv 30 osastolle liikuntakieltoon, josta pääsin rv 34. Kotona liikuntakielto vielä pari viikkoa. Kaksoset syntyi käynnistettynä 38+1, vaikka lääkäritkin ihmetteli miten oon vielä kasassa. Mulla tosin tuo kohdunkaulan kypsyminen alkoi vasta rv27. Sano sille, että lepää nyt urakalla, jos ei halua keskosia!

Viikoilta 20 asti paikat auki ja lapsi laskeutu. Lääkärit olivat ihan varmoja että keskosena syntyy, mutta kuinkas kävikää. Yliaikaisena menin käynnistykseen ja sitäkin kesti 2 vrk, ennenkuin syntyi.

Viikolla 25 sisäsuu auki 5cm, ulkosuu kiinni mutta sikiöpussi työntynyt synnytyskanavaan. Sairaalassa viikko ja kotona vuodelevossa viikolle 34. Syntyi 39+6 ja ei ollut kaikesta huolimatta nopea synnytys.

Tuollainen tilanne oli itselläkin. Vuodelevossa olin kotona rv26 asti ja sitten tarkistuksesta suoraan ambulanssilla yliopistosairaalaan. Noilla viikoilla eivät vielä ota sairaalaan sisälle kun vauvojen mahdollisuudet jäädä henkiin syntyessään ovat niin huonot.

Olin yliopistosairaalassa 2kk ja keskussairaalassa sen jälkeen vielä 3vko. Pääsin kotiin ja lopulta kaksosvauvani syntyivät sovitulla sektiolla 37+5

Kaksosia en odottanut, mutta tuon tyttelin kanssa olin kotona vuodelevossa viikot 20-37. Sitten sai alkaa liikkumaan. Viikolla 20 oli kohdunsuu pehmeä, kohdunkaulaa ei ollut jäljellä yhtään. Viikolla 24 kohdunsuu auki 1 cm. Koko ajan kivuliaita supistuksia. Lopulta syntyi 40+2. Koko ajan sanottiin, että syntyy ajoissa ja synnytys todella nopea. Mutta kumpikaan ei pitänyt paikkaansa. Tosin kaksosraskaus on ihan eri juttu.

Mä jouduin osastolle rv31 tippaan 3 päiväksi vaan vessaan sain nousta sängystä ja kotona piti olla vuodelevossa rv36 asti. no poika syntyi sit rv40+2 onneksi :)

[QUOTE="noppispoppis";24544513]Mä jouduin osastolle rv31 tippaan 3 päiväksi vaan vessaan sain nousta sängystä ja kotona piti olla vuodelevossa rv36 asti. no poika syntyi sit rv40+2 onneksi :)[/QUOTE]

Ja mulla oli myös kaula kadonnut jo ja muistaakseni 2senttiä auki kun menin osastolle.

Kaksosia odottaessa juuri noilla viikoilla makasin kotisohvalla, lääkityksestä huolimatta supisteluja, mutta sitten kohdunsuun tilanne korjaantui. Loppuraskaus sujui hyvin, synnytys käynnistettiin rv 38+1. Näin kuulemma tapahtuu usein kaksosraskaudessa.