O
Onko
Vieras
Ristiäiset oli muutama päivä sitten. Nimen antaminen oli tosi vaikeaa, pyöriteltiin ja pyöriteltiin vaikka mitä, monet oli ihan jees mutta yksikään ei noussut yli muiden. Sitten n. viikko ennen löytyi sellainen, joka pienellä makustelulla alkoi tuntui juuri oikealta. Nimi on tarkoitusnimi eli herättää mielikuvia, meissä vain positiivisia. Pari päivää annettiin nimen hautua ja papille ilmoitin nimen sitten 6 päivää ennen ristiäisiä. Olin tosi tyytyväinen nimeen ja kaikki hyvin, odotin oikein että saamme paljastaa sen sukulaisille (nimi ei ole kovin yleinen mutta ei myöskään mikään "out there" -outolintu, kuitenkin ihan perinteinen suomalainen nimi). Sitten ristiäisissä vastaanotto olikin aika nihkeää, kaikki olivat tosi yllättyneitä ja kukaan ei varsinaisesti kehunut nimeä (ei kyllä haukkunutkaan). Siitä sitten aloin vatvomaan päässäni, onko nimi silti hyvä/oikea lapselle, olisiko joku muu parempi, oliko parin päivän muhimisaika silti liian lyhyt jne. Yhtäkkiä se ei enää tuntunutkaan niin hyvältä nimeltä kuin aiemmin. Taustatietona sen verran, että olen kyllä sellainen ihminen, joka usein isojen päätösten jälkeen jää vatvomaan päässään että oliko tämä varmasti se mitä halusin, ja lopuksi ahdistun ja saan itseni vakuutettua siitä, että päätös oli täysin väärä.
Nyt siis kysyisin, onko muilla alkanut nimi epäilyttää ristiäisten jälkeen, kestänyt tottua lapsen nimeen, ja onko kuitenkin alkanut tuntua omalta? Myös esikoisen nimeen mulla kesti pitkään tottua, mutta ei aiheuttanut nyt tällaista vatvomista sentään. Joka toinen hetki oon nyt sitä mieltä että on edelleen tosi hyvä nimi, joka toinen ajattelen että pitäisikö ruveta käyttämään toista nimeä kutsumanimenä, ja välillä oon jo laittamassa maistraattiin paperia että vaihdetaan nimi kokonaan uuteen. Jos nimen meinaisi muuttaa/ottaa annetun toisen nimen käyttöön se pitäisi tietenkin tehdä mahd. pian, ennenkuin nimi juurtuu käyttöön. Mutta sitten taas haluaisin odottaa muutaman kuukauden ja katsoa, onko tää nyt vaan tätä mun peruspaniikkia siitä, menikö iso päätös oikein, ja että kun tää laantuu huomaan että päätös on ollut ihan oikea (yleensä on käynyt juuri näin).. Ahdistaa vaan ihan sikana, mitähän helkkaria tässä siis nyt tekisi??
Nyt siis kysyisin, onko muilla alkanut nimi epäilyttää ristiäisten jälkeen, kestänyt tottua lapsen nimeen, ja onko kuitenkin alkanut tuntua omalta? Myös esikoisen nimeen mulla kesti pitkään tottua, mutta ei aiheuttanut nyt tällaista vatvomista sentään. Joka toinen hetki oon nyt sitä mieltä että on edelleen tosi hyvä nimi, joka toinen ajattelen että pitäisikö ruveta käyttämään toista nimeä kutsumanimenä, ja välillä oon jo laittamassa maistraattiin paperia että vaihdetaan nimi kokonaan uuteen. Jos nimen meinaisi muuttaa/ottaa annetun toisen nimen käyttöön se pitäisi tietenkin tehdä mahd. pian, ennenkuin nimi juurtuu käyttöön. Mutta sitten taas haluaisin odottaa muutaman kuukauden ja katsoa, onko tää nyt vaan tätä mun peruspaniikkia siitä, menikö iso päätös oikein, ja että kun tää laantuu huomaan että päätös on ollut ihan oikea (yleensä on käynyt juuri näin).. Ahdistaa vaan ihan sikana, mitähän helkkaria tässä siis nyt tekisi??