Onko kellään muulla "pisamia" käsivarsissa? ja paljon luomia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Mulla on käsivarret täynnä pienen pieniä ruskeita pilkkuja, onko ne sitten pieniä melko vaaleita luomia? Sitten muutenkin on käsissä kauheasti luomia, tummempia, jotka erottuvat selvemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaMYY:
On paljon luomia ja pisamia =)

Keratosis pilaris ei kyllä näytä luomilta sitten lainkaan :wave:
Miehellä ja pojalla tuo kyseinen "ihotauti".

Missä sulla on pisamat, mulla naamassa ja käsivarsissa... en tiedä vaikuttaako raskaus sitten tähän, että lisääntyvät..

Minulla on pisamia koko kasvoissa, käsivarsissa, rinnuksissa, selässä ja välilä tulee myös sääriin. Talvisin ovat poissa. Minulla on myös paljon luomia ja muutama kohonnutkin. Ihossani myös valkopälveä, jota yleensä ei näin vaaleaihoiselle edes tule.
Ihan on ainakin minun "vaivani" johtuva punertavasta pikmentistä jota on niin karvoissa kuin ihossakin. Iho ei saa palaa auringossa tai muuten tulee iholle väri muutoksia. Näin siis minulla.

mulla ja mummollani pikkuriikkisia punaisia pisteita, jotka muuttuu ruskeiksi pienen pieniksi luomiksi. perinnollista lienee, ei ole koholla eika nay paitsi jos ihan lahelta katsoo. Mulla on niita taatusti tuhansia, pikemminkin kuin satoja

Alkuperäinen kirjoittaja minulla on:
Minulla on pisamia koko kasvoissa, käsivarsissa, rinnuksissa, selässä ja välilä tulee myös sääriin. Talvisin ovat poissa. Minulla on myös paljon luomia ja muutama kohonnutkin. Ihossani myös valkopälveä, jota yleensä ei näin vaaleaihoiselle edes tule.
Ihan on ainakin minun "vaivani" johtuva punertavasta pikmentistä jota on niin karvoissa kuin ihossakin. Iho ei saa palaa auringossa tai muuten tulee iholle väri muutoksia. Näin siis minulla.

No mitä aioit tehdä noiden kohonneiden suhteen? täytyykö niitä seurata? mulla on myös punertava iho :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaMYY:
On paljon luomia ja pisamia =)

Keratosis pilaris ei kyllä näytä luomilta sitten lainkaan :wave:
Miehellä ja pojalla tuo kyseinen "ihotauti".

Missä sulla on pisamat, mulla naamassa ja käsivarsissa... en tiedä vaikuttaako raskaus sitten tähän, että lisääntyvät..

Öö jokapaikassa :D Kesällä enempi, ihan reisiinkin tulee. Luomia myös paljon pitkin poikin.

Raskausaikana lisääntyy aina huomasti ainakin luomet eli mulla ainakin raskaus on vaikuttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Ei vielä, mutta odotettavissa on, kun äitillä on pisaman näköisiä kädet täynnä.. Toivon, ettei tuu.

nii syöpäkö

Ei kai se syöpään liity,emmä sitä tarkottanu,vaan etteihän ne nyt kovin kauniita oo. Tosilla niitä nyt vaan on. Vaaleilla sini tai vihreäsilmäisillä.

Juu, vihreät silmät :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sone:
Maksaläikkiä oikeassa kädessä.

Kuinka pieniä ja miten vaan oikeassa?

No ihan pieniä vaalean ruskeita pilkkuja oikeassa kädessä, ja ne pilkut muodostaa länttejä ranteen ja kyynärpään välille. Ekaks oli vaan pienellä aluleella ja pikkuhiljaa etenee kyynärpäähän asti. Ei ole muualla kun oikeassa kädessä.

Ei vielä, mutta odotettavissa on, kun äitillä on pisaman näköisiä kädet täynnä.. Toivon, ettei tuu.

sullakiko on tuo keratosis? sekö ilmeni sitte just pisamina alussa

Ei mulla vielä ole, mutta äidilläni on. On mulla olkapäissä jo pisamia ja siitä se sitten alkaa joskus, jos on alkaakseen. täytyy välttää aurinkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja minulla on:

No mitä aioit tehdä noiden kohonneiden suhteen? täytyykö niitä seurata? mulla on myös punertava iho :/

En mitään kun ei niistä ole ollut haittaa. Kaulalla yksi ja selässä toinen. Jos ne rikkoutuvat tai tulee värimuutoksia niin kannattaa harkita poistamista. Arpi vain voi olla kosmeettinen haitta.

Talirauhasten sarveistapit eli keratosis pilaris tarkoittaa pieniä sarveistappeja talirauhasten tiehyiden suulla. Sarveistapin ympärillä on punoittava rengas. Vaiva on vain kosmeettinen. Sitä on lievänä noin 40- 60 %:lla nuorista aikuisista, häiritsevän voimakkaana 3-4 %:lla. Sitä on tavallista useammin "kalansuomutaudissa" eli iktyoosissa (ks. «Iktyoosit ("kalansuomutaudit")» 1). Kolmasosalla on atooppinen ihottuma (ks. «Atooppinen ihottuma» 2).

Oireet
Keratosis pilarista on useimmin olkavarsien ulkosivuissa. Seuraavaksi yleisin se on reisissä, sitten pakaroissa. Iho alkaa karheutua joka toisella keratosis pilaris -potilaalla ensimmäisellä vuosikymmenellä, kolmasosalla toisella vuosikymmenellä, lopuilla vasta kolmannella vuosikymmenellä. Iho muuttuu punakirjavaksi ja riivinrautamaiseksi (ks. kuva «Keratosis pilaris (talirauhasten sarveistapit)» 1). Kutinaa ei ole. Joskus talirauhaset tulehtuvat ja sarveistapit muuttuvat pieniksi märkäpäiksi. Oireet lieventyvät kesäaikaan. Varhain alkaneessa keratosis pilariksessa ihon karheus alkaa vähentyä murrosiän jälkeen ja muutokset saattavat hävitä keski-iän loppuun mennessä.

lähde: terveyskirjasto

Eli ap:llä ei ole tuota.

Yhteistyössä