onko kellään ollu tälläsiä tunteita? -miten yli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:
Mieti myös sitä, että yleensä äidit imettää lastaan puolesta vuodesta vuoteen, tai no, harvat ainakaan yli 2 vuotta. Äitiyden velvoitteet kestää yhteensä ainakin n. 18 vuotta. Kuinka iso osa siitä (lapsen elämän yksi osa-alue 1/18 ajasta, jolloin sinun tulee huolehtia lapsesta) tuo imetys oikeasti on?

kiitos ajatuksistasi. näyttää vaan siltä, että yhteiskunta ja muut naiset ovat niin kovin julmia tässä asiassa ja paiskaavat äidin heti huonojen koppaan. sitäkin ihmettelen, että anoppikin jaksoi kysellä maidon riittävyyttä vaikka itse ei oo imettäny...että kuinka julmia naiset onkaan. koitan itse aina varoa puheitani ihmisten henkilökohtaisissa asioissa. en varmaan koskaan pääse tämän asian yli kun kerran on tuomittu.

Minä anoppina kysyisin siksi, että kehottaisin antamaan tarvittaessa lisämaitoa vauvalle:) En usko, että anoppisi tai kukaan mukaan pahalla on kysellyt, ne on niitä tavanomaisia kysymyksiä mitä esitetään. Tuskin kukaan muu asiaa pohtii, kuin sinä! Mutta juttele vaikka neuvolassa asiasta. Jokainen fiksu ihminen tietää, että kaikki olemme yksilöitä, yksi asia onnistuu yhdelle ja toinen toiselle.
Lapsen kasvattamisessa imetys on sivuseikka, tarvittavan läheisyyden vauva saa pulloruokinnallakin :)

neuvolassa? liekö nuo mua auttaa ku lapsetkin on jo koululaisia...

No varaa aika terveydenhoitajalle, tarvit oikeesti keskustelua apua ammattilaiselta. varsinkin jos lapsesi ovat jo koululaisia :) kirjoituksistasi sai käsityksen, että sinulla on vauva! tuskin kukaan edes muistaa sun lastesi vauva-ajan ruokailuja.

Alkuperäinen kirjoittaja viera:
Mieti myös sitä, että yleensä äidit imettää lastaan puolesta vuodesta vuoteen, tai no, harvat ainakaan yli 2 vuotta. Äitiyden velvoitteet kestää yhteensä ainakin n. 18 vuotta. Kuinka iso osa siitä (lapsen elämän yksi osa-alue 1/18 ajasta, jolloin sinun tulee huolehtia lapsesta) tuo imetys oikeasti on?

kiitos ajatuksistasi. näyttää vaan siltä, että yhteiskunta ja muut naiset ovat niin kovin julmia tässä asiassa ja paiskaavat äidin heti huonojen koppaan. sitäkin ihmettelen, että anoppikin jaksoi kysellä maidon riittävyyttä vaikka itse ei oo imettäny...että kuinka julmia naiset onkaan. koitan itse aina varoa puheitani ihmisten henkilökohtaisissa asioissa. en varmaan koskaan pääse tämän asian yli kun kerran on tuomittu.

Eli jos kysyy, että riittääkö maito niin on silloin julma toiselle? Ei jumankleisson sentään. :D :D Hiukan on taas kehno itsetunto jollain ja halu loukkaantua, vaikka toinen vain kysyy jotain.

Mitäs jos anoppisi vaikka toivoi, että sulla riittäisi tai ihan muuten vain mielenkiinnosta kyseli asiaa? Vai tarkoittiko se heti sitten sitä, että pitää sinua huonona äitinä?

minusta se on jo niin henkilökohtainen asia, ettei se todellakaan kuulu kenellekään. ei tulisi mieleenkään itse kysyä sitä keltään, en kysellyt ennen omia traumatisoivia kokemuksianikaan. miksi se ketään toista kiinnostaisikaan? siksi se on minusta loukkaavaa, liian henkilökohtaista. ehkä ei julmuutta, mutta huonoa käytöstä ja ajattelemattomuutta.

No se on vain tavanomainen kysymys joka kuuluu vauva-aikaan!

Mun on niin vaikea samaistua ja älytä tuota ap:n kysymystä, koska kaikki tuossa ja noissa muissa ap:n teksteissä kertoo ihan julmetun huonosta itsetunnosta.

Itse osittain imetin esikoistani 2kk. Sen jälkeenkin monet kysyi, että imetänkö tai miten on maito piisannut johon vastasin, että eipä se piisannut koska poika huoli vain rintakumin kanssa ja minua se taas ei niin napannut. (Tämä tietysti johti siihen, että maito väheni ja väheni kun kerran sai korvikettakin) ja oli tuo poika aika hoto syömäänkin. En ottanut stressiä imettämisestä joten se lopetettiin, kun poika sai raivareita tyhjien tissien takia. En kokenut olevani huono äiti.

Kahta seuraavaa olen täysimettänyt 6-7kk ja keskimmäistä imetin 2v4kk ikäiseksi. Tällä hetkellä imetän 1v9kk ikäistä. Itsetuntoni kestää myös ne kaikki kommentit joita olen tässä ajassa kuullut (jotka muuten on paljon törkeämpiä ja suorempia kuin mitä noi maidonriittävyys-utelut) eli mm. nämä naurahdellen esitetyt "eikö nyt jo olisi aika lopettaa tuo" ja "meinaatko vielä rippikoulussakin sitä imettää" jne kyselyt. Ei paljon kiinnosta. Ja aika harvoin alle 3vuotiaat rippikoulua käy.

Jos sulta ap joku kysyisi, että "itkeekö vauva paljon" ja jos itkee niin oletko heti että "VOI EIIIII - nyt se pisti mut huono äiti -kuoppaan kun mun vauva itkee paljon".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No se on vain tavanomainen kysymys joka kuuluu vauva-aikaan!

Mä olen hiukan eri mieltä. Musta se ruokkimisen tapa ei kuulu muille, enkä siis itse lähtisi kyselemään keneltäkään, että tuleeko maitoa vai ei.

No aika moni kysyy kuitenkin imetätkö vai saako lisämaitoa :) Riittääkö sulla maito? Ym. ja varmaan kukaan ei ajattele, että herranjee tolla ei tule maitoa...

No voi tavaton. Voihan se asia niinkin olla, että olet itse itsestäsi tehnyt huonon äidin.
Kun ei kerta imetys onnistunut, niin huono olen, eipä siis tartte ottaa vastuuta äitiydestä enää, kun niin surkea olen muutenkin. Ja eiköhän tuo ennustus ole jo toteen käynyt, jos vielä yli 7 vuoden jälkeenkin moista hoet.

Ymmärrän tunteen ap mutta sun kyllä pitää nyt hyväksyä tilanteesi että imetys ei ole sinun kohdallasi onnistunut, ehkä myöhemmin onnistuu ken tietää mutta minulle kävi näin. Ensimmäisen kanssa ei maitoa herunut kun oli itkuinen vauvakin mutta toisen kohdalla se vain sujui.

Sun tilanteessa kyllä olisin ylpeä ystävästäsi koska hällä se onnistuu ja voi nauttia siitä että voi imettää. Toisaalta se korvike on aivan samaa tavaraa kun tissistäkin tuleva maito. Kannusta ystävääsi! Ajattele omalle kohdallesi! en usko että hän sinua kiusaa sillä asialla vaan on onnellinen.

Toisilla on käsittämättömän huono itsetunto ja pitäisi aina älytä varoa mitä sanoo. Mutta kun se on mahdotonta. Kerran totesin eräälle ystävälleni jotain, että olen iloinen siitä että meillä on lapset olleet terveitä niin hän kihahti ja alkoi melskata, että "ai onko teidän lapset siis jotenkin parempia vai kun ne ei ole olleet kipeitä". :D :D :D Joo sitähän minä toki tarkoitinkin. Eli ei saa siis edes iloita siitä, että lapsi on terve.

Yhteistyössä