Onko kellään ollut ongelmia Kelan kanssa lomautusajan päivärahasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Oon kuukausipalkkalsinen ja jouduin pariksi viikoksi lomautetuksi. Eli puolet palkasta pois. Te-toimistosta tuli puoltava päätös tuen maksamiselle.
Kela laittoi karenssin ja hylkäsi hakemukseni koska maksettavaa ei kuulema jää. Lisäksi väittivät että olen saanut täyttä kuukausipalkkaa. Olen hakenut muutosta mutta taas tuli hylättynä takaisin, perustelut samat.
Ihan hullua touhua. Toivottavasti en enää joudu lomautetuksi koska aika karua menettää puolet palkasta ja mitään korvausta ei saa. Liitosta en saa mitään myöskään koska en ole ollut tarpeeksi kauan jäsen.
Minusta kelan perustelut on väärät, eihän karenssia pitänyt tulla tällä korona-ajalla huti-toukokuu.
Onko kellään vastaavia kokemuksia kelan kanssa?

Mitä siellä päätöksessä lukee perusteuina miksi ei makseta?

Käytännössä kai tuo ao. teksti tarkoittaa sitä että olen tienannut liikaa. Karenssi myös liittyi tähän asiaan.
Mutta kun karenssia ei pitänyt tulla jos lomautetaan koronan takia, lomautuksen oli tällä aikavälillä. Siitähän puhuttiin joka päivä medioissa ja kelan sivuillakin tämä lukee.
Eikö lomautettu ole aina oikeutettu johonkin miniminimini-päivärahaan lomautuspäivältä, ilmeisesti ei sitten kuitenkaan päätöksen mukaan.
Oli siinä muutakin hämärää, mutta nämä 2 asiaa nyt itseä kiinnostaa.
Kelan päätöksestä:
"Työttömyysetuutta saava asiakas saa tienata 300 euroa bruttona kuukaudessa ilman, että palkka vaikuttaa työttömyysetuuden määrään. Suojaosan ylittävä osa sovitellaan työttömyysetuuden kanssa niin, että jokainen suojaosan ylittävä euro vähentää työttömyysetuutta 50 senttiä eli 50%. "

Kelan päätöksestä:
"Työttömyysetuutta saava asiakas saa tienata 300 euroa bruttona kuukaudessa ilman, että palkka vaikuttaa työttömyysetuuden määrään. Suojaosan ylittävä osa sovitellaan työttömyysetuuden kanssa niin, että jokainen suojaosan ylittävä euro vähentää työttömyysetuutta 50 senttiä eli 50%. "
Mitä epäselvää tuossa on? Kun olet osa-aikaisesti töissä, saat soviteltua työttömyysetuutta. Mitä päätöksessä lukee siitä karenssista?

Ymmärtäisin jos olisin omasta tahdostani pois töistä, mutta kyse on lomautuksesta.
Karenssista ei lue mitään.
Lisäksi päätös on laskettu käyttämällä täyttä kuukausipalkkaani, jota en tietenkään ole saanut koska olen ollut lomautettu. Mutta kaipa sekin on ihan ok.

Ymmärtäisin jos olisin omasta tahdostani pois töistä, mutta kyse on lomautuksesta.
Karenssista ei lue mitään.
Lisäksi päätös on laskettu käyttämällä täyttä kuukausipalkkaani, jota en tietenkään ole saanut koska olen ollut lomautettu. Mutta kaipa sekin on ihan ok.
Olet varmaan ymmärtänyt jotain väärin. Työttömyyskorvauksesi lasketaan täydestä kuukausipalkastasi. Sitten sitä sovitellaan, jos saat palkkatuloja. Palkkatulo ja työttömyyskorvaus saavat yhdessä olla enintään sen täyden palkan verran.

Et nyt ole tajunnut jotain.
Soita kelaan ja kysy, ne yrittää vääntää rautalangasta sulle
Täällä turha pohtia koska ei meillä ole tiedossa kokonais kuvaa jutusta

Yhteistyössä