onko kellään veristä vuotoa emättimestä kun ulostaa ja on raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siis mitä ihmettä tää on. Oon raskaana 10 viikolla ja kun on sellainen olo että on kakkahätä alkaa tulla vähän punasta vuotoa ja kakan jälkeen myös tulee emättimestä veristä, ruskehtavaa vuotoa tai valkovuotoa joka on punaisia viiruja täynnä. Sitten se vuoto loppuu. Tää on toistunut jo joku 5 päivää...

Neuvolassa ei osannut sanoa mitään enkä pääse tän takia edes ultraan kun 2vko sitten näkyi syke niin eivät enää päästä! Onko kellään tällasta ollut? Onko mulla joku keskenmeno tulossa? Mitään kipuja ei oo ja olen ihan varma että tulee emättimestä vuoto.

Emättimen limakalvot ovat erittäin herkät ja mahdollisesti myös kuivat varsinkin alkuraskaudessa. Tällöin on normaalia ja yleistäkin, että vuotoja esiintyy. Esim. yhdyntähän helposti aiheuttaa veristä vuotoa, mutta miksipä ei myös ulostaminen tai sen aiheuttama paine alapäässä.

Verinen valkovuoto ja ruskea vuoto ovat siis hyvin tavallisia oireita alkuraskaudessa. Huoli on toki ymmärrettävää kun ei tiedä missä mennään. Neuvolaan pitäisi kyllä aina päästä vaikka kuuntelemaan niitä sydänääniä jos ultraan ei pääse. Tietenkin voit myös varata ajan yksityiselle gynekologille, joka voi tarkistaa tilanteen.

Kaikki on todennäköisesti kuitenkin ihan hyvin. Karu todellisuushan kuitenkin on, että mikäli kyseessä olisi keskenmeno, ei sitä noilla viikoilla voi estää ja se keskenmenokin yleensä tapahtuu sitten ihan hyvästä syystä. Koita olla murehtimatta ja hermoilematta ja anna nyt luonnoni hoitaa raskautta eteenpäin.

Mulla oli tollasta ekassa raskaudessa. kohdunsuulla oli hematooma (katkennut verisuoni, siitä verenpurkauma ja -hyytymä), joka vuoteli alkuraskaudessa viikon/kahden ajan, välillä runsaastikin
(pytty ihan veressä). Näkyi ultrassa. Raskaus meni kuitenkin kaiken kaikkiaan hyvin loppuun saakka.

Jos sulla on varaa käydä ultrassa yksityisellä, niin tiedät tarkemmin mistä on kyse. Syitä on monia mahdollisia. Tokassa raskaudessa mulla vuoteli polyyppi. Takana myös yksi alkuraskauden keskenmeno, joka alkoi ristiselkäkivulla ja runsaalla verenvuodolla. Mutta siis pahinta ei tarvitse heti epäillä, vuodot on yleisiä.

Mulla vuoteli vähän verta ja syyksi paljastui bakteerivaginoosi sekä ne herkät raskaudenaikaiset limakalvot. Viiden päivän antibioottikuurin jälkeen ei ole verta näkynyt.

Suosittelen yksityisellä gynellä käyntiä.

Voihan noita vuotoja olla, niinkun edellisetkin kirjoittajat sanoi. Voin kyllä kuvitella, että on inhottava olo ja pelottaa, kun ei tiedä miksi vuotelee, kumma kun eivät neuvolassa oikein mitään sanoneet :/ Yhdellä tutulla tuli vastikään joskus rv 8 paikkeilla oikein lorottamalla verta emättimestä, ultrassa kuitenkin alkio oli ihan kunnossa, syyksi epäiltiin polyyppia kohdunsuulla. Tsemppiä sulle, soitahan herkästi uudestaan neuvolaan, päivystykseen tai käy yksityisellä ultrassa, jos vuodot ei lakkaa, toivottavasti kaikki on hyvin vuodoista huolimatta!